Selasa, Jun 17, 2014

Malaysia monang World Cup?


Ado ompek orang pemain bolasepak yang handa poei bejumpo ngan pendito kek Tibet, nak menilik nasib team memasing monang pialo dunio.

Tanyo pomain yang pertamo Ronaldo daei Portugal. 'Tuan pondito, bilo portugal nak jadi juara pialo dunio?


Pendito jawab 'ompek tahun laei'.

Ronaldo pun monangih

Tanyo lak pomain keduo, Lionel Messi daei Argentina. 'Tuan pondito, bilo Argentina nak monang pialo dunio?'

Pendito tu jawap 'lapan tahun laei'

Lionel Messi pun monangih.

Tanyo lak pomain kotigo, Kaka daei Brazil. 'Tuan pondito, bilo lak Brazil nak dapek pialo dunio yang kali ko onam?

Pondito jawab 'duoboleh tahun laei'

Kaka pun monangih.

Tibo lak giliran Safee Sali menanyo. 'Tuan pondito, bilo lak Mesia nak monang pialo dunio?'

Tuan pondito lak yang monangih teresak2....

Wow! Yang nak pimpin bolasepak, kocik-kocik main ko bbola sepak?

14 ulasan:

kluangman berkata...

Ada dua syarat utama:

Belajar passing bola
Belajar gelecek

Yg basic tu pemain mesia belum pass lagi, asyik umno shj.

Awanama berkata...

Dalam bidang bola sepak, kita tidak seharusnya berasa "infirior" kerana dalam beberapa sukan lain Malaysia tidaklah ketinggalan. Kita kena faham, ada diantara negara dunia menganggap "Sukan Bolasepak" seperti "agama" negara berkenaan. Jangan terlalu "infirior". Lihat dikeliling kita. Indonesia dengan penduduk 200 juta/India dengan penduduk beratus juta/Pakistan 70-80 juta penduduk (yang berfizikal besar dan sasa) tidak berjaya menyertai Pertandingan Bolasepak dunia pun." Saya cabar pengkritik sukan bola sepak negara ini supaya melibatkan diri dalam sukan ini dan tunjukkan bukti kemampuan anda untuk bermain diperingkat dunia...jgan cakap je! tak ada gunanya.

Awanama berkata...

Tak payah pergi jaoh. Contoh Otak Udang (otak taik) Keluangman..apa kena mengena dgn UMNO atau parti PAS(yang mainkan isu hudud bila ada pilihan raya macam main lagu hari raya bila dekat hari raya)DAP anti Islam (PAS parti Islam sujud pulak pd DAP) PKR (Yang mempunyai fahaman liberal dan ada dikalangan pemimpinnya lakukan perbuatan yang "binatang" pun tak buat....Tak percaya? Pernah kita dengar Anjing/Babi/Berok/Kerbau/Lembu taji "punqoq" jantan binatang sejenis? Dalam PKR? tanya dan fikirlah sendiri.

Awanama berkata...

Asyik umno shj?????

Awanama berkata...

Aku rasa lah... Bukan salah jurulatih 100% tapi salah pemain pun ye juga. Pemain kita tak pandai main. Pemain tahun 1972 lebih bijak main. Ranking kesepuluh olimpik

Awanama berkata...

Tuan Husin,

Jumlah penduduk bukan penentu. Honduras 8 juta, Uruguay 3 juta sahaja, Jamaica dan Kuwait kurang dari 3 juta. Trinidad Tobago cuma 1.3 juta. Croatia pun 4.5 juta. Ramai pun tapi kurang dari 28 juta macam Holland 16 juta, Australia 23, Ghana 24, Ecuador 15 dan Chile 17.

Awanama berkata...

Apabila seorang Malaysia bolih lari 100 meter dalam 9.89 saat orang dari lain Negara mungkin lari 100 meter dalam 9.0 saat.

jebat berkata...



Salam Takzim, Tuan Haji

Oh. Apalah malang nya nasib orang Melayu ?

Segala apa yang tak kena di lemparkan kepada UMNO.

Buruk sangatkah UMNO?

Atau setengah-setengah Melayu macam kacang lupakan kulit ?

Manusia tak sedar di untung.

Kalau tak kerana UMNO berjuang untuk orang Melayu barangkali sebahagian orang Melayu masih lagi jadi PENCACAI di tanah air sendiri.

Kalau betul orang Melayu BERANI dan bukan padai cakap aje, ramai-ramailah masuk UMNO dan gantikan pemimpin-pemimpin UMNO masakini (yang curang dan meletakkan nama UMNO dala mangkuk tandas) dan gatikan nama pemimpin itu di tempat itu

Agaknya kebanyakkan orang ini Tidak menghayati sejarah atau BUTA SEJARAH.

Sekian dahulu, terima kasih.




setulangdaing berkata...

Jebat..org melayu bukan buta sejarah tp nk dpt pemimpin mcm dulu memang tak ada harapan lg dengan umno skrg ni. Kerana celik sejarahlah ramai melayu x sokong umno.

Kita setuju supaya Melayi masuk umno ramai2 dan ubah dari dlm. Tapi bolekah? Nak mohon jd ahli pun susah nak lulus. Umno cuma terima org yg bole di cucuk hidung sja. Kalau jenis kaki lawan jgn haraplah.

Awanama berkata...

Ayam yang dibela dalam reban bila dilepas mungkin ta'tahu cari makan.

Awanama berkata...

Umno tak salah...tapi orang yg duduk dalam umno tu yg salah....

Awanama berkata...

Bola sepak?
Takrawpun akhir-akhir ini jarang menang.

Awanama berkata...

Sebenarnya mutu permainan bolasepak Malaysia sekarang adalah jauh lebih baik berbanding dahulu. Ramai yang kata dulu Malaysia ramai pemain yang hebat terutama pada lebihkurang hujung 70an dan awal 80an. Cuma tuan-tuan tengok dan tonton kembali bagaimana mutu permainan orang zaman dulu yang kononnya hebat tu, tuan-tuan akan nampak perbezaan yang sungguh ketara yang mana permainan dahulu sungguh teruk, kelakar pun ada. Jadi apa yang hebatnya? Cuma ranking sahaja.

Saya bersetuju dengan seorang penulis yang berkata, "Apabila seorang Malaysia bolih lari 100 meter dalam 9.89 saat orang dari lain Negara mungkin lari 100 meter dalam 9.0 saat."

Maksudnya lebih kurang begini: Kalaulah mutu permainan bolasepak boleh diukur dengan markah (score), keputusannya lebih kurang begini:

1975
Brazil 485 mata
Ranking No 1 Dunia

Malaysia 280 mata
Ranking ke 100 dunia

2014
Brazil 652 mata
Ranking No 3 Dunia

Malaysia 390 mata
Ranking ke 151 dunia

Ranking menurun tetapi mutu permainan meningkat.

Saya bersetuju kalau ada yang berkata mutu permainan Malaysia KETINGGALAN tetapi sangat tidak bertuju dengan kalau ada yang berkata mutu permainan Malaysia merosot.

Salam.

Awanama berkata...

Apa la bodo korang ni. Bolasepak malaysia tak kemana sebab banyak pemain melayu yang main. Main pun sebab duit. Bukan untuk negara. tengok saja pemain Badminton, dikuasai cina. banyak pencapaian yang kita dapat. renang, terjun dan gimnastik semuanya dapat pingat. Bolasepak..pemain kita ada skill bermain tapi kurang bijak. Ada yang SPM pun tak duduk..kah..kah..Pemain-pemain melayu ni kena makan babi dulu baru la agaknya boleh lawan team eropah..kah..kah..kah...