Selasa, Disember 10, 2013

Orhe Kelate mentafsir bajir


Banjir yang melanda Terengganu, Pahang dan Johor merebak juga ke Kelanatan tapi sekejap saja dah reda. Maklumat dari MyMassa memberitahu Kelantan sudah bebas dari banjir dan mangsa-mangsa banjir sudah pulang ke rumah masing-masing.

Pasti ada orang Kelantan yang menebal sekali PAS dalam jiwanya akan kata ini semua berkat Tok Guru. Kelantan sudah lama tak mengalami banjir besar dan sekali-sekali banjir pun sekejap.

Begitulah orang kalau dah taksub.

Pernah puak ini begitu bermegah beberapa tahun lepas ketika banjir begitu teruk di Johor dan dikawasan yang jarang-jarang sekali berlaku banjir. Kata mereka itu musibah buat negeri-negeri yang menyokong UMNO.

Memang sejak beberapa tahun kebelakangan ini, cuaca dunia begitu pelik dan tak menentu tapi  Kelantan selamat dari bencana banjir.

Kalau ikut sejarah, fenomena banjir besar begitu berkait rapat dengan Kelantan hingga rumah-rumah tradisi di Kelantan tinggi-tinggi dan akan ada sampan di bawah rumah.

Agak-agak apa tanggapan puak-puak taksub Nik Aziz terhadap banjir besar di Kelantan tiap-tiap tahun ketika itu yang mana masih di zaman Nik Aziz Menteri Besar. 

"Oh ... banjir Kelate rahmat. Banjir tempat lain yang musibah," kata puak-puak PAS ni.

Wow! Buang karen urusniaga orang tak cerdik

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

So lagi Sin.

Kelate banjir besar sebab Siam lepas air dari empangan, bukan bala..tp perbuatan manusia.

:D

jebat berkata...


Salam, Tuan Haji.

Tidak dinafikan Banji kali ini tidak teruk di Kelanyan, Tidak dinafikan juga semua itu TADIR Allah.

T A P I,

Adaka ianya kerna berkat To Guru atau tidak, hanya Allah sahaja yang mengtahui ny.

Hai Ore Kelante.
Jangan terlalu taksub.
Musim banjir belum tamat lagi.

Berdoalah kapada Allah muga tidak menurunkan bala' kerana KETAKSUBAN kamu.

Tanpa Nama berkata...

Org msia lepaskan air kat golok siam msia najis lak

kluangman berkata...

Di kelantan tak banjir besar sebab hujan tak lebat... di genting pun belum pernah banjir? Tok guru mana pula tu kat atas sana...

Ada akai pakai

ISAC berkata...

Kuantan banjir teramat besar sebab undi Fauziah/PKR ke???

http://bumiyang.blogspot.com/2013/12/gempar-banjir-besar-di-kuantan-sebab.html

Tanpa Nama berkata...

Mengada sgt kun fa ya kun jadi seperti Acheh. :-D
Kes syiok sendiri dan ramai pengikut agama syiah.;-);-);-)

Tanpa Nama berkata...

Nak tahu ke kenapa Kelantan tak banjir teruk tahun ini. Jawapannya ialah sebab Kelantan dah tukar MB bukan Nik Aziz lagi. Sepanjang Nik Aziz jadi MB Kelantan tiap2 tahun dilanda banyak. Lu pikir la sendiri ...

Tanpa Nama berkata...

Tuan,

Musim Monsun belum habis lagi..

Semoga tiada lagi bencana banjir..

TAPI.. tidak mustahil Kelantan boleh tenggelam. ALLAH maha berkuasa. Nik Aziz hanya HAMBA sama macam kita..

Saya orang Johor. Terasa juga hati bila membaca kenyataan taksub PAS Kelantan tentang bencana banjir ini. Tapi.. bila difikirkan saya redha.

anti syaitan berkata...


Harap harap kumpulan "syaitan yang dikenali" cepat-cepat bertaubat dan sama-sama berdoa untuk keampunan dari Allah SWT, sbb bila bala datang semuanya akan terpalit.

Tanpa Nama berkata...

semua itu adalah takdir Allah s.w.t jangan lah kamu cenderung untuk mengulas dengan kata2 yang tak baik nanti kamu akan berdosa.