Rabu, November 04, 2015

Dimanakah kekuatan panglima Bugis?


Dalam filem Nujum Pak Belalang oleh P Ramlee, rahsia kekuatan Hang Tuah dikatakan terletak pada huruf jawi "tho". Tanpa "tho", nama Tuah jadi hanya wah!

Itu kisah panglima Melaka, bagaimana pula kekuatan panglima Bugis?

Menurut rakan Husin, penulis politik dan sejarah Sabah, Musli Oli, kekuatan panglima bugis Raja Haji adalah orang-orang Bajau yang sama-sama berperang ketika menentang Belanda.


Mungkinkah pada orang-orang Bajau juga terletaknya kekuatan panglima Bugis seorang lagi?

Mana tidak, kali ini tiga Bajau yang kuat mempertahankannya - Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia, Dato Salleh Said Keruak dan Dato Abdul Rahman Dahlan.

Wow! 3 "kaf" ... tiga-tiga dari Kota Belud.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yg aku tau MAMAK lah suka pecah belah kan Melayoo yang bodoh2 ni!
Bugis Bajau nak tolong Mamak join Cina Macau kasi pecah belah bangsa Melayu!

Tanpa Nama berkata...

Dimanakah kekuatan panglima Bugis? Kekuatannya terletak pada tukang2 jilatnya lah....
Tanpa tukang2 jilat kekuatannya pudar serta merta. Tukang jilat cuma perlu makan jamu 2.6b sahaja untuk mendapatkan kuasa menjilat.

Tanpa Nama berkata...

terletak pada 'B'..cuba letak T..jadi tugis..? maknanya
kihkihkih...mcm ceta p.ramlee plak

Tanpa Nama berkata...

kekuatan panglima bugis terletak pada pencacai2 yg suka kipas dan jilat apa sj asl jawatan selamat. tak lupa jg pencacai yg suka maki2 org dlm blog..

Tanpa Nama berkata...

Bajau ka suluk? Mcm suluk ja 3 penjilat tegar tu.
Kekuatan panglima bugis ada pada penjilat2nya.

Tanpa Nama berkata...

pencacai bugis takpe jugak sbb bugis rumpun Melayu. Bugis jd pemimpin tak cekik darah rakyat.. kalau cina kapir dan mamak kerala sah2 akan tipu belit rakyat.. dan Jgn jd pencacai pengkhianat dan kafir.. talibarut2 penjahanam bangsa.. sanggup buat apa shj krn nafsu dan kuasa tak dituruti.. meroyan merata2 akhirnya sendiri malu.. makan minum dengan fitnah!

Tanpa Nama berkata...

Kekuatan Laksamana Hang Najib terletak pada huruf 'ba'.

Cuba gantikan huruf 'ba' dengan 'sin'.

Tuan hamba kenal dengan Laksamana Hang Najis??

Tanpa Nama berkata...

Bugis adalah sebahagian dari rumpun Melayu Nusantara. Menghina Bugis atau mana-mana rumpun kaum di nusantara bermakna menghina sesama Melayu.

Tak pernah pun Cina menghina sesama mereka.Cuma Melayu yang menjadi penjilat dan talibarut Cina yang sentiasa menyamar melakukan perkara keji ini.

Terlampau baik sangatkah Kit Siang tu.

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan Anon 5.04

Tanpa Nama berkata...

Dengki , iri hati, mengumpat dan mengkeji adalah makanan harian orang melayu.

Tanpa Nama berkata...

orang melayu bukan dengki atau mengeji tanpa sebab...kejian orang melayu kerana perangai tamak haloba orang yang mengaku pahlawan bugis dan sikap suka berbohong memang patut dikeji...pahlawan bugis yang cuma berani melalak bila lawan di tekan dan dibuli, itu lah perangai keji dan kotor yang patut diperangi..beraninya pahlawan bugis hanya di kampung sendiri, di luar kampung dia menikus hingga pahlawan negro bermain golf dengannya pun dikokok riuh sekampung...

Tanpa Nama berkata...

Pahlawan jarang naik sendiri. Hanya pahlawan tulin naik dengan sendirinya. Pahlawan tidak tulin (celup) naik kerana dijulang oleh Tun Maderang Keraung. Pahlawan yang naik atas sumbangan dan cadangan orang lain bukanlah pahlawan tulin.

Soalan besar ialah, kenapa sekarang baru Maderang sedar bahawa pahlawan celup sukar berdaya kekal?

Apakah Maderang nak beralasankan "ana sendiripun tidak tahu di awalnya" walhal Maderang diketahui umum telah mengajar selok belok untuk naik ke atas dan seterusnya memberikan bekong hitam kepada pahlawan yang terpilih saja.

Sayang sekali khidmat Tho Tuah sudah tiada lagi untuk menolong menjernihkan jerebu yang menjejaskan banyak urusan.

Tanpa Nama berkata...

Panglima Kim Sal Lit adalah contoh panglima yang naik dengan sendiri. Kualiti kepanglimaan yang dimiliki sukar ditandingi waima oleh anak sendiri iaitu panglima Kim Aung Lit.

Dan kalau Kim Aung Lit tak mampu menandingi Kim Sal Lit, Kim Sal Lit akan kekal sebagai panglima hingga hujung nyawa. Ianya akan dipahat atas batu.

Dengan itu, Kim Aung Lit akan terus menggigit jari. Bagi Pahlawan Malaise Celup yang baru berjinak-jinak dengan si bapa dan anak pula, merdeka akan selamanya menggigit jari hingga kucing bertanduk.

Tanpa Nama berkata...

Betul...dr ling liong sicko ada mengata penyokong2nya yg sudah berpaling tadah pru13. Backstabber doctor..

JUNAIDI berkata...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

Pak Beny Sutomo berkata...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.