Rabu, Januari 13, 2016

Tipah Tertipu Pak Ali?


Menjelang perbahasan di Parlimen hujung bulan Januari ini mengenai TPPA atau pendikan untuk Trans Pacific Partnership Agreement, maka satu perhimpunan tunjuk perasaan dianjurkan PAS.

Selain membantah TPPA, mungkin ini satu usaha membina momentum parti PAS untuk pilihanraya umum. Sudah menjadi kelaziman pembangkang sejak dua tiga pilihanraya umum lalu untuk guna demonstrasi sebagai platform untuk dapatkan perhatian dan sokingan pengundi.

Cuma Husin minta satu saja iaitu bila nak main isu, biar berfakta dan guna hujah dengan mantap. Bukanlah hujah yang dimudah-mudahkan. Kadang kala ada yang sanggup menipu dan "misrepresent" demi untuk gempaq orang kampong dan dapatkan sokongan.

Maka dengan demikian kenalah betul-betul.faham isunya. Jika nama pun salah, inikan pula pemahaman isu.

Isunya TPPA dan bukanlah TTPA. Bunyi macam Tipah Tertipu Pak Ali. Tu mcm anak dara ngadu pada Pak Ali pasai dah kembung.

Wow! Serupa Minang jual sikat atau saudagar unta

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa boleh buat...Tipu Tak Pe Aaaaa (TTPA)

Dunia dunia..tipu manusia lagi masyuuuuk dari tipu unta

Tanpa Nama berkata...

Otai tok det kata tak OK, tok aji pun kata tak OK, rasanya mmg tak OKlah tu.
K'jaan kata OK, k'jaan skrg dah tak boleh nak percaya dah.

A Amin berkata...

yang dok kata TPPA tak OK tak pernah pulak tunjuk kat klaus mana yang tak OK, depa dok dakwa tak OK jer, jadi macam mana nak percaya yang TPPA tak OK

Tanpa Nama berkata...

TPPA ni cerita org besor besor ajer, org kecik kecik, mana nak paham.
Org kecik kecik ni terima ajer la.

kluangman berkata...

antaranya...

Apa sebab utama Tun tidak menyokong perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Amerika Syarikat (AS)?

AS ini terlalu besar. Mereka ada kuasa penekanan yang lebih termasuk dalam bidang perundingan dan apabila berlaku perbalahan, apabila dirujuk kepada mahkamah, kita akan hadapi banyak masalah untuk dapatkan kemenangan bagi pihak kita.

AS punya eksport dan barangan lebih banyak daripada kita. Sebaliknya kita di Malaysia ini, ekonomi kita dalam proses pertumbuhan dan juga kita telah cuba guna ekonomi untuk perbetulkan keadaan sosial dalam negara. Umpamanya, kita mempunyai Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Walaupun banyak kita sudah hentikan tetapi kita masih perlu cuba imbangkan kedudukan ekonomi antara kaum. Ini sudah tentu bercanggah dengan cara-cara perdagangan bebas di mana kita tidak boleh diskriminasi terhadap rakan dagang.
Lagipun kita dapati segala dasar-dasar ekonomi dalam negara kita ini akan dikaji oleh AS dan mereka nak kita sesuaikan ekonomi Malaysia bukan dengan keadaan dalam negara kita tetapi dengan keadaan dagangan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Biarlah dgn dia orang ni
Bila bab TTPA timbul ramai Prof Mee segera muncul,pada hal kefahaman mengenainya hempeh
Macam juga GST,bagai nak runtuh langit,tapi bila kabaikannya terbukti,tersengeh masing
Sedih juga dengar TDM kata niat jahat Amerika,dan sebab itu Kjaan berhatix dan bawa perkara ini ke Parlimen.tapi apabila beliau meminta bantuan pihak journalis Amerika memburukkan Kjaan dan PM,tak lah terfikir akan beliau keburukkan Amerika.....fikirlah sendiri terutama KD.

Tanpa Nama berkata...

Kebaikan terbukti tersengih..
Xtau la ikot mana dia baca tulis lagu tu.
Isu gst topup pun xtau mcm mn penyudahnya.
Kepada penyokong TPPA, cuba cubalah baca psl TTIP pula

Tanpa Nama berkata...

Terbaik lah Kluangman...

Anon 706
GSt terbukti baik bagi rakyat...Dedak apa ko makan ni...Habis anak yatim, fuqara wal masakin di balun sama rata...Ko nak campak mana Quran tu...Nak pakai masa Najib dgn Rosmah nazak je bsok.

Kalau diri tu kangkung yg terendam dilongkang jangan samakan orang lain macam ko jugak.