Jumaat, Januari 20, 2017

Ma-yu-teng cakap tak selupa bikin


Sedang minum di kedai kopi 434 yang terkenal di bandar Maharani, Muar, terdengar perbualan di meja sebelah.

Ali: Lim .... saya dengar itu Tan Sri Muhyiddin akan lari dari Pagoh dan tanding Muar sini. Tiap-tiap minggu ada saja Cap Bunga dan kawan-kawan turun sini.

Lim: Apa pasal Ma-Yu-Teng mau sini mali? Sulah wakil Pagoh tutuk tiam-tiam sampai pencen loh.

Ali: Entah Lim. Ada kata takut kalah. Ada kata Chap Bunga mahu menang dua - Pagoh sama Muar sekali.

Lim: Wa tanya sama lu, Ali. Dia bole lagi ka jadi wakil lakyat.

Ali: Orang kata dia banyak keluarga di Muar. Arwah bapak dia ada ampat bini. Adik beradik berpuluh. Boleh menang ...

China tak suka, Singapore dia kasi 53,000 hektar

Lim: Wa tak undi sama dia. Cina pun tak mau kasi undi.

Ali: Apa pasal? Sudah kerjasama dengan DAP pun, awak tak suka ka?

Lim: Ma-Yu-Teng cakap tak selupa bikin. Dulu cakap lain, sikalang cakap lain.

Ali: Hmmm .....

Lim: Sikalang, dia kata tak mau China masuk. Tapi dia sindili masuk sama cina ...

Ali: (terdiam)

Lim: Itu macam ka mahu dapat undi cina?

Wow! Apek ini cerita pelaburan atau apa?

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


Lim: Tapi itu najib pigi sana cina simbah mintak itu ini bilyon2.
Tp luluk malasia ckp dap jahat.

Ali: xpa yg dia masuk dkt port dickson pun penyanyi melayu. Kalau ada pun mirip cina itu mongolia punya orang.

Tanpa Nama berkata...

Setuju sama itu apek, masuk cina tak ale kuat punya.
La lip sulah lama masuk los mah lagi lim bek sampai si ka lang

RD. berkata...

Kalau dah macam tu... Ma-Yu-Teng mesti sokong Najib bawa masuk ramai Cina-Mainland... baru Cina Malaysia mahu sokong Parti Bunga.
Okay... kalau itu macam, kasi Cina-Mainland Cina mali. Lagi ramai, lagi bagus. Ekonomi banyak bagus. Dia orang banyak WANG.

NB: Patut pun MCA menjalinkan kerjasama Politik dengan Party-Politik Komunis China. Gerakan pun sokong Najib. Sebab itu Gerakan mahu 'Sekolah Agama' dikaji semula. Mungkin Gerakan sedang 'bersiap-sedia' menanti kedatangan 'big-brother' mereka. apabila Forest City & HSR siap.

Jika Malaysia mahu kekal bebas dari pergeseran Melayu-Cina... Kerajan mesti buat persiapan awal... mesti bikin 1Malaysia sepenuhnya. Hapuskan klasifikasi bangsa Melayu, Cina, India, Iban, Dayak, Murut, Siam & lain-lain suku Kaum. Semuanya bangsa-1Malaysia. Semua identity Melayu mesti di lenyapkan, secara beransur-ansur.
Sebab itu... Najib sebaik saja menjadi PM telah 'mencipta' syiling emas baru. Semuanya bercirikan 'liberal', bercorak bintang-lima & bunga teratai. Apabila syiling lama dimansuhkan nanti... maka lenyaplah ciri-ciri keMelayuan seperti; congkak, gasing, wau-bulan & tapak sireh.

Inikah matlamat 1Malaysia dan Tahun-Najib-2050 aka TN50?

Jika ya. Melayu mesti lebih bersikap terbuka. Tidak melatah jika lebih ramai Rakyat Mainland China, terutamanya di JB, pergi bershopping di Tesco atau Giant bersama anjing peliharaan, Chihuahua mereka dalam trolley. Maklumlah, mereka bukan kenal budaya Melayu yang 'jijik' kepada anjing & babi. Sebut 'babi' masa makan pun, boleh hilang selera makan, malah ada yang termuntah.
Kecoh satu Malaya jika ada gambar awek bertudung pelok anjing.

Jika TN50 mahu berjaya... kita kena mula didik anak-anak Melayu, dari kecil supaya menjadi lebih liberal dan tidak lagi jijik pada anjing & babi. Kalau nak pegang, boleh... tapi... tangan & badan anjing/babi itu mesti kering. Kalau terkena tempat basah seperti muncung hidupnya, kena samak. Kalau nak pegang atau cium pun boleh, tapi lepas itu, mesti samak.

Ibu-bapa Melayu mesti digalakkan untuk mendaftarkan anak-anak mereka ke SRJK(C). Anak Melayu yang mahir bahasa Mandarin punyai kelebihan yang amat besar dalam mencari kerja. Saya tahu kerana anak lelaki-sulong saya adalah bekas pelajar SRJK(C).

Moga-moga... apabila hampir tiba 2050 nanti, anak-anak Melayu dan Cina, (dari China dan Cina Malaysia) boleh duduk semeja makan bersama. Anak-anak Melayu makan makanan halal, manakala kawan-kawan Cina mereka makan bak-kut-teh atau babi-panggang.

Hidup UMNO-Najib, Hidup Jho Low. Hidup TN50.