Ahad, Disember 16, 2007

Hubungan Hindraf Dengan Reezal, Azeez Dan Khairy?

Apa agaknya pendirian Dato Reezal Merican, Dato Azeez dan Belum-Mahu-Dato’ Khairy Jamaluddin tentang Hindraf? Mereka ini adalah kononnya pemimpin-pemimpin harapan negara yang sedang meyakinkan orang ramai dan kelihatan menyuarakan isu-isu dalam memperjuangkan nasib orang Melayu.

Semasa demonstrasi dan tuntutan Hindraf mendapat perhatian orang ramai, Husin terfikir persoalan-persoalan nakal:

Di dalam hati mereka-mereka ini, adakah tidak sifat atau naluri kemanusiaan untuk menaruh simpati kepada orang-orang India yang susah tetapi terikut-ikut dengan perjuangan Hindraf? Jika ada, apakah yang membuat mereka memberi simpati kepada penyokong-penyokong Hindraf?


Mari kita kaji ketiga-tiga mereka ini.

Dato’ Reezal Merican adalah bekas penuntut Sekolah Al Masyhur, Pulau Pinang dan pelajar UIA. Reezal adalah Setiausaha Politik Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri Malaysia dan ahli exco Pemuda UMNO.

Sebelum dengan Pak Lah, dia bekerja dengan Dato Shahrizat Jalil. Nama dia mula diketahui ramai apabila berjaya merampas jawatan Presiden GPMS. Khabarnya dia ada cita-cita untuk bertanding jawatan Timbalan Ketua Pemuda UMNO.

Sebagai orang “Melayu” Pulau Pinang, Reezal memang mempunyai darah kacukan India Muslim atau Mamak.

Apabila dia menjadi Presiden GPMS, ramai yang mempersoalkan. Apa salahnya? Seorang kawan berkata, kita tidak mahu GPMS menjadi Gabungan Pelajar Mamak Semenanjung.

Nakal betul dia orang ni … ah ah ah

Ya tak ya juga … orang kata UMNO Bahagian Tanjung Pulau Pinang pun sebenarnya berlainan dari UMNO tempat lain kerana di Bahagian itu, UMNO bermakna United Mamak and Nana Organisation ha ha ha

Dikhabarkan kepada Husin bahawa dalam satu majlis UMNO, Reezal menyebut:

…. Walaupun saya ni mamak, saya lebih Melayu dari kebanyakkan dari tuan-tuan dan puan-puan yang berbangsa Melayu asal….

Apa sekali pun, GPMS penganjur utama dan Reezal hadir di Majlis Damai Malaysia. Namun, itu hanya kenyataan tidak bersetuju dengan demonstrasi jalanan. Biar Husin baling spanar. Pendiriannya berkenaan tuntutan Hindraf tidak diberitakan …

Dato Abdul Azeez bin Rahim adalah Ketua Putera UMNO Malaysia. Di pertandingan untuk Exco Pemuda UMNO pada tahun 2004, dia menduduki tempat ke 10.

Latarbelakang Azeez tidak banyak diketahui melainkan beliau adalah seorang peniaga kereta terpakai. Dia mengaku memulakan perniagaan pada umor 18 tahun dan menjadi jutawan sebelum umor 21 tahun. Dia mengaku memperolehi ijazah MBA dari Universiti tertua di Amerika Syarikat, Preston University.

Bagus lah ada MBA tapi … tak payahlah canai kuat sangat. Universiti tu baru dibuka hanya lebih dari 10 tahun dahulu.

Bila disebut nama Azeez, orang ramai biasa teringat pasal usahanya untuk membetulkan Mat Rempit. Husin lebih teringat Azeez pasal satu peristiwa pada tahun Disember 2005 yang dikhabarkan media perdana:



Apa alasan Azeez pula?


Canai saja kau ini, Azeez.

Sebagaimana Reezal, Azeez juga keturunan Mamak atau India Islam Pulau Pinang. Mereka ini selalunya ada darah kacukan Melayu dalam keluarga, dan menyerap dan mengamal budaya orang Melayu.

Jika dilihat gambar di bawah, Azeez dan Reezal ada persamaan …


Gambar menunjukkan darah keindiaan Azeez lebih pekat dari Reezal. Dengan gaya pakaian dan siap ada name tag, banyak persamaan dengan Menteri kegemaran Husin.

Hahahaha …. bukan iras lagi tetapi sebijik.

Pendirian Azeez berkenaan Hindraf tidak didengari kerana Azeez tidak ada membuat apa-apa kenyataan mengenai Hindraf. Untuk ambil mudah, dia pasti akur kepada pendirian yang dikeluarkan oleh Dato Hishamuddin dan Khairy.

Tapi Husin belum yakin. Kenapa?

Sebab apa, kisahnya dalam satu majlis MIC, dia telah dipinta bercakap. Dia pun memulakan syarahannya dengan bahasa Melayu dengan mukadimah dan protokal penghormatan yang sepatutnya hingga …

… tuan-tuan dan puan-puan, benarkan saya bercakap dalam bahasa ibunda saya ...

Lepas itu, Khairy yang ada bersama, terus tidak memahami apa yang dikatakan. Hahaha …

Memang ada mamak ini masih fasih lagi berbahasa Tamil.

Azeez memang rapat dengan Khairy dan dia naik menjadi Putera UMNO atas sokongan dan cadangan Khairy. Apakah persamaan antara mereka yang membuat mereka rapat? Betulkah Khairy tidak faham atau buat-buat tidak faham syarahan Azeez di majlis MIC?


Ramai orang mengenali Khairy Jamaluddin sebagai anak Dato Jamaluddin bekas diplomat. Dato Jamaluddin berasal dari Rembau dan itulah sebabnya pendaftaran Khairy sebagai ahli UMNO adalah di Bahagian UMNO Rembau.

Dato Jamaluddin memang orang nogeri sojati. Tapi kenapo kulit si Khairy tidak sawo matang macam orang Melayu. Orang ashli Rombau yang golap sedikit pun lebih corah.

Mesti seboleh omaknya yang asal dari Kodah. Puas satu Internet tak jumpo gamba. Yang ado di laman Bernamo pun sudah diperintah padam. Akhirnyo dapek gamba kocik dokek bawah yang dah dibosarkan.


Tekojot bosar den. Mak ai golap omaknyo! Tapi golap-golap omaknyo, katonya ado bondo yang buek mata dio torang. Apa hal t
ak ayah dipertikai lagi, Khairy ni lebih mamak dari nogori!

Donga-donganyo akak si Khairy kahwin Negro. Nasib dio kahwin si Nori rupo Jopun. Kalau tidak, sekeluargo golap.


Padan si Khairy syukur bosar Jibrael Ali Jamaluddin tak ngikut ruponyo. Hahaha ...


Faham ajo lah ….

Kalau dilihat sejarah hidupnya, Khairy dilahir di Kuwait. Penghidupannya dari kecil hingga dewasa tidak pernah di Malaysia.

Semua orang tahu sejarah persekolahnya kerana Khairy ke sana sini mendabik dada tentang sekolah-sekolah yang dia pergi - United World College, Singapore, Oxford University, dan University of London, UK. Habis belajar, dia bekerja di London. Bila balik dan mula bekerja di Malaysia, dia tidak fasih bercakap Melayu.

Bolehkah dia menjiwai hati dan harapan orang Melayu? Itu baru sejarah hidup. Apa pula pemikirannya?

Dalam laporan akhbar The Star November 2hb, 2007, ramai hanya bising berkenaan pengakuan dia menerima perlindungan dari bapa mertua.


Ramai tidak menyedari kata-kata Khairy berikut:

“There must be a middle ground somewhere,” he added.

Fahamkah apa dia cakap itu?

Seorang kawan rapatnya, Phar Kim Beng pernah menulis di Straits Times, Singapore bertarikh Julai 20hb, 2004. Dia membayangkan Khairy sebagai berikut:

… Mr Khairy briefly stayed and quietly admires - he is a firm believer in justice and freedom. However, he strenuously stays away from garnishing issues with ideological rhetoric, unlike former deputy prime minister Anwar Ibrahim and his cohort, whom Mr Khairy clearly detested as early as 1997.

At one stage, his e-mail domain was Hang Jebat, a 15th-century Malay figure who believed in the importance of truth, rather than blind faith in the establishment.

The original idealism that burns in Mr Khairy has not changed, nor his attempts to translate this idealism into political beliefs. …

Sedap bercakap. Malah, pendirian anak muda ini yang sedang dalam proses menjadi kenyataan:

Yet, if Malaysia is to take a turn towards greater economic growth, his views are almost inevitable. For one, he believes the 'subsidy mentality' that has plagued the Malay mindset is a bane, especially in an age of globalisation.

Walaupun pandangan Khairy ada sedikit kebenaran, itu bukan persoalan.

Ada yang dapat membaca majalah Ethos menyatakan pemikiran Khairy tidak ada langsung menjiwai sejarah perjuangan kebangsaan Melayu dan UMNO.

Jiwa dan worldview Khairy adalah anglophile. Seorang pejuang Nasionalis Melayu memahami sejarah, bijak mengimbang hak dan kepentingan pelbagai pihak, dan tidak mudah bertolak ansur berkenaan kepentingan Melayu yang tinggal sedikit dan sentiasa ditiris.

Bolehkah dipercayai pendirian Khairy yang berkerangka minda barat berkenaan demonstrasi jalanan dan tuntutan Hindraf? Di pentas UMNO, ucapan-ucapannya berdegar-degar konon mencadangkan wadah Agenda Melayu, mempertahankan hak Melayu dan kesinambungan perjuangan UMNO.


Apabila bab Hindraf, tindakan dan kenyataannya agak sederhana dan hambar?

Kenapa dia tidak panggil penyokong-penyokong Hindraf sebagai monyet, sebagaimana dia memanggil blogger dan penyokong Bersih dan gelombang Kuning?

Ah ah ah ha ha ha he hehe …

Padahal Hindraf menentang perkara-perkara quid pro quo dalam Perlembagaan kita? Selain itu, dia seolah-olah sunyi sepi sebelum, sepanjang rusuhan Hindraf, dan selepas penangkapan pemimpin Hindraf di bawah ISA.

Inilah sepatutnya masa seorang ahli politik muda menjadi hero.

Itulah sebab Husin berpegang kepada Prinsip WYSWIG untuk bersahabat. What you see is what you get.

Lebih baik bersahabat dengan Ah Piow penternak "kerbau pendek" atau Aci yang geleng kepala (bukan angguk) bila setuju. Kedua-dua tidak bercakap Melayu dengan baik dan tidak kata memperjuangkan Melayu tetapi kehidupan keluarga mereka. Mereka tidak cuba berpura-pura jadi Melayu untuk berkawan dengan Husin.

Sebagai seorang saudagar, Husin sedar betapa penting untuk ada banyak kawan dan bermesra dengan semua orang; tidak kira bangsa, ugama, suku kaum, dan juga politik mereka.

Kepelbagaian bangsa di Malaysia sebenarnya amat menyeronokkan. Kaum-kaum Melayu, Asli dan Bumiputera Sabah dan Sarawak sebagai rakyat asal. Kaum Cina, India, Portugis, dan lain-lain sebagai rakyat yang berkelana ke sini. Menarik kepelbagaian makanan, pakaian, budaya, perayaan, dan kerenah.

Yang penting, kita berpegang kepada janji kita untuk menjadi satu negara. Hak-hak dan kepentingan yang sudah dipersetujui perlu terus dihormati dan dipertahankan. Walau dunia nak ubah macam mana, kita jalan terus ke hadapan. Kalau kita bersatu dan kerjasama terjalin, lama-lama perbezaan itu lenyap dengan semula jadi.

Bukan tidak ada yang boleh dibaiki. Perkara yang tidak disenangi pun boleh disuarakan tetapi lakukan dengan kesopanan dan kesusilaan. Kalau kita pandai berhemah menjaga sensitiviti sesama kita, perkara sensitif boleh dibincang. Perkara ini perlu dihayati oleh semua, baik si Pemerintah atau si Pembangkang atau rakyat biasa.


Dalam perkara ini Husin meminta dan patut diberi pengecualian demi meneruskan blog satira ini.

Buat pengakhir kata, berhati kita kepada mereka yang suka berpura-pura.

Reezal mengaku dirinya mamak dan hanya mahu mendapat keyakinan mengenai kesediaannya berjuang untuk orang Melayu. Azeez belum diketahui berkata dengan ikhlas tentang kemelayuan atau kemamakannya, tetapi tidak segan untuk mengaku bahasa ibundanya adalah Tamil.

Khairy berusaha untuk dilihat sebagai Melayu dan cuba mendapat keyakinan ramai tentang perjuangannya untuk Melayu tetapi darah mamaknya dirahsiakan. Dia berdegar-degar bersyarah hanya untuk mengaburi orang ramai latarbelakang dan pemikirannya yang jelas anglophile.

Jika seseorang itu tiada halal dan haramnya dalam mencapai agendanya, maka tidak menghairankan untuk seseorang itu sanggup bersekongkol dengan Hindraf dan membawa porak peranda kepada negara. Ini terutama logik jika tuntutan Hindraf boleh memenuhi agenda yang dia ingin bawa.


Kalau rakyat negara Cina menggelar orang Singapura pisang kerana kuning diluar tetapi putih di dalam, Khairy layak di gelar manggis. Mana tak, manggis berwarna hitam di luar tetapi putih di dalam.



Hitam hitam si Khairy manggis
Lagi hitam sungguhkah manis?

Pahit! …. ah ah ah ha ha ha

Jual orang lagi untung dari jual unta. Wow!


** Terima kasih kepada seorang akauntan melayu yang muka macam cina yang memberi maklumat dan ilham.

20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

En. Husin,

Saya bukanlah penyokong ketiga jejaka ini tetapi membaca ulasan saudara membuatkan saya tertanya tentang kematangan saudara dalam analisa politik atau pun sosial. Untuk pengetahuan saudara, tiada satu pun perdana menteri Malaysia yang benar-benar dari keturunan melayu. Saya harap saudara maklum. Behitu juga di kebanyakan negara di dunia. Australia bukan milik orang inggeris tetapi orang Inggeris pendatang memerintah negara itu bertahun lamanya. Saya tidak mahu mengulas tentang setiap Senator di negara Amerika. Begitu juga di Afrika Selatan. Begitu juga di Peru dsbnya. Sayang saudara tidak melihat dari sudut tersebut.

SAnjungan saya terhadap tulisan saudara sekarang berkurang. Harap dapat diperbaiki. Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Mesej Tuan Husin Lempoyang berkenaan mereka-mereka yang berpura-pura ini memang sangat benar.

Saya pernah berniaga dan ditipu oleh dua orang cina muaalaf yg ada rupa melayu, cakap melayu mcm melayu, kahwin melayu dan bercakap yang mirip pemikiran org Melayu. Sorang tu siap haji. Rupanya masih menghayati sifat tak baik segelintir orang Cina yang pentingkan diri sendiri dan tidak ada tolak ansur.

Saya sedar lebih baik bersahabat dengan mereka2 yang 'they are what they are" - tidak ada pura2. Yang paling bhaya dlm dunia berpura2 dari dulu sampai sekarang adalah mereka yg mahu berlagak mcm orang putih. Baik dlm masyarakat kaum melayu, cina, india dan lain2, mesti ada mereka yg tuan husin panggil anglophile. Mereka ini membawa budaya dan pemikiran yg bukan cara ketimuran dan kadang2 bertentangan dgn norma kemasyrakatan kita.

Reezal dan Azeez tidak berselindung dgn keturunan darah campurannya, tetapi Khairy ni susah ... tak sedar bontok dia hitam, dia ingat dia oooreng pweteh.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut UMNO ,bekas presiden dan PM pun mamak (boleh faham bahasa Kerala).Bekas Menteri Penerangan dan Menteri sekarang pun mamak(faham dan fasih Tamil).
Patutlah Pak Lah kata separuh dari menterinya bukan melayu.
UMNO lebih baik tukar nama jadi United Mamak Nasional Org.

Blow d' whistle berkata...

Pak Husin,

ingat tak kisah Melaka diserang Portugis ... kerja siapa yang khianat...kalau bukan si Mamak

tapi mamak TDM... sebaik-baik mamak... pasal bela subsidi Melayu selama 22 tahun

Maverick SM berkata...

GPMS = Gabungan Pelajar Mamak Semenanjung? That's a great one! If you want to know more about Reezal, asked Datuk Suhaimi, the former GPMS president.

Datuk Azeez was a wash car boy at PKNS in the 1970s. He later got a licence to sell arms/weapons and then setup a used cars operation at Kelana Jaya.

Tanpa Nama berkata...

Sdr Husin,
Hairan betul-betul hairan den dibuatnya. NGO di Malaysia ini kebanyakannya dipimpin oleh pemimpin politik jadi sebenarnya NGO Damai Malaysia yang hantar memorandum itu semuanya orang BN. Dari gambar nampak Dato' Lee Chong Meng - MCA Bukit Bintang. Mamak, Baba atau Jawa tak penting tapi yang penting adalah semangat cintakan negara.
Jangan berpura-pura sudah la. Yang bestnya inter racial bred ini hebat-hebat belaka mamak; Baba dan Cindian. Yang pakar adalah Cindian yang (mak Cina, bapa India) yg sibuk belayar kat Trengganu tu. Datuk Cindian itu dikatakan telah sembah sujud KBDYMM Agung disuatu majlis rasmi kononnya hantar sebiji Lamboghini. Terlopong semua pegawai tinggi kerajaan yang rata-ratanya Melayu sebab mereka semua hanya sembah berdiri. Betoi-betoi kerja gilo.

Tanpa Nama berkata...

Sdr Husin saya ada gambar KJ berpakaian perempuan semasa prom nite kalau tak silap di S'pore dulu.
Cute dan betul-betul sebijik macam bapok.

A Voice berkata...

Sdr Jamal Pak Tongkol

Mana kamu tahu bontot Khairy hitam?

Mungkin dia mamak yg bontot putih!

Tanpa Nama berkata...

Penulisan anda makin berkualiti...keep it up Husin!

Husin Lempoyang berkata...

Sini tidak ada niat rasis cuma bersatira dan cuba menyelit sedikit mesej.

Anon 8:25 AM - Teguran anda saya terima dgn baik ... husin cuma jual orang aja ...

Maverick - Azeez bought an arm supply company called Arm Wilayah from the Ambak family. If that company rings a bell, well yes. At one time, you can see the notieable signboard at Kg Baru.

Anon 9:11 PM - Kalau cina campur melayu pgl macin. Kalau melayu arab , marab. Kalau berok campur arab jadi berab(k). ... haha

Anon 9.14 PM - email pada saya di shazrahim@yahoo.com.my

A Voice - Maya karin beritahu lah ... hahaha

Anon 8:49 AM - Puji2 mcm ini yg buat Husin besar kepala dan berhenti jual orang dan unta. :-)

Tanpa Nama berkata...

You sound a bit racist. As a Malay, I don't have any problem with an Indian or Chinese who wants to lead his life as Malay and/or Muslim. Let's be inclusive.
I mean, I'm proud (as a Malay) if say I have mat salleh/black/chinese/indian brothers- or sisters-in-law who accept our ways and live like us. Baguih apa.
All these 3 gentlemen you are discussing: Centre on their greed, their conniving ways, etc... but why flaw them for their racial origin.

Husin Lempoyang berkata...

Teratai

Please lighten up and read the satire carefully lah ... Who is racist? The whole message is not to be pura2 and careful of the pura2!

There is no attack on Reezal and Azeez's mixed ethnicity, just a light banter. Azeez is a bit harder because he has got a story ...

The ethnic jibe on Khairy is to expose this fake. I had to bring the mother in coz she is quite a character if you are in the know ...

I agree with you that Malay is an inclusive race. Read the Malay definition in the constitution and you will better appreciate it.

Tanpa Nama berkata...

Can we draw into conclusion that they are all hypocrite people of the first order. Can the next generation of UMNO members rely on their credibility and integrity as national leaders. I am very sceptical. Make no mistake about it. They don't have the charisma at all.

Tanpa Nama berkata...

Saudara Husin,

Info tentang KJ, saya pasti susur galur bondanya berasal dari Uttar Pradesh,India.

Tanpa Nama berkata...

haha, tip, this is politics.

Tanpa Nama berkata...

blajaq ja tinggi2 tp pmikiran cm x bplajaran.dunia dah moden tp org malaysia masih bfikiran mcm zaman paleolitik.masih hidup bpuak2. yang hang sibok dia bangsa pa watpa?lantaq la.ampa dok kutuk,dok bsusah pyh nak memalukan orang buat apa.bsusah payah memajukan diri la.dok tambah dosa ja. ingat hidup hanya sementara. sory kalu tkasr bahasa.

Tanpa Nama berkata...

...bukan nak kata...tapi mamak nih jahat tak nampak...hang tak caya hang tgk la....hang baik la macam mana pun...dia dok pusing2 sana sini..kelentong sana sini...last2 di pukui hang balik...baik punya....dasar mamak...dah dianggap sebahagian dari melayu tapi perangai dok macam keling lagi...tok nenek kita dah habaq dah...kita dok lupa....la nih habeh semua penuh geng2 mamak.....depan sengih2...belakang buat komplot dok jual kita...dulu jual melaka...la nih jual malaysia laa...

Tanpa Nama berkata...

anonymous

Tanpa Nama berkata...

Visit us at the moment to come by more information and facts at all events By us contemporary to come by more information and facts anyway [url=http://select.compare.com.pl]Kurs paznokcie[/url]

Tanpa Nama berkata...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]casino games[/url] coincide the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]las vegas casino[/url] manumitted no set aside perk at the best [url=http://www.baywatchcasino.com/]no deposit gratuity
[/url].