Rabu, Februari 13, 2008

Mahu undikah Dolah, Samy Vellu, dan Khairy?

Not-Bernama SMS Flash:

Pak Lah announced to establish a high power body to help the Hindu. It is called Badan Untuk Tolong Orang Hindu or in short - B.U.T.O.H. He also announced Datuk Samy Vellu as head of the body or KEPALA B.U.T.O.H.

Ah Samy Vellu ... Menteri yang paling melucukan diberi tanggungjawab baru oleh Dolah. Kehebatannya menangkis serangan terhadap politiknya sunggoh menarik. Kali ini, bolehkah dia selamat dengan Hindraf menjadi suatu permasaalahan untuknya?

Orang-orang UMNO dikatakan sudah hilang kepercayaan terhadap pengundi India. Dalam persediaan menghadapi pilihanraya, ada arahan keluar bahawa pengundi India tidak boleh diambilkira dalam ramalan undi untuk Barisan Nasional. Jika orang India sebulat suara tidak mahu mengundi Barisan Nasional, adakah orang UMNO yang mendapat arahan ini tidak terkecil hati untuk tidak mahu memberi undi kepada calun Barisan Nasional India? Ah yo yo Samy ... amacam awak dan calon MIC mahu menang kalau tidak ada undi Melayu?

Tersebar dikatakan sesama orang UMNO bahawa Samy main Kayu Tiga. Hari Selasa sebelum demonstrasi Hindraf hari Sabtu, Samy Vellu berkata di The Star video bahawa orang-orang India bebas untuk pergi ke demonstrasi Hindraf. MP MIC Devamany pada hari demonstrasi menyuarakan tidak persetujuan kepada tindakan berdemonstrasi, tetapi lain pula minggu berikutnya di Parlimen.

Ramai orang-orang India yang memerhati demonstrasi mengecam gangster-gangster Samy Velu dari Jalan Ipoh terlibat dalam demonstrasi dan memprovokasi polis di Jalan Ampang dan Batu Caves.

Ramai hairan dari mana orang-orang India boleh datang begitu ramai? Semasa perarakkan di Putrajaya dalam bulan Ogos, hanya ada 4,000 orang sahaja. Bagaimana mereka boleh datang ramai-ramai sedangkan polis sudah awal-awal tutup kawasan Jalan Ampang? Adakah terdapat ramai orang-orang India sembunyi tidor beberapa hari sebelum hari demonstrasi dalam hotel-hotel di Jalan Ampang? Tanyalah hotel-hotel ini semua, adakah booking banyak bilik pakai satu nama?

Kalau ramai sembunyi dalam hotel, siapa bayar? Itu yang "informer" Husin Lempoyang kata Khairy Jamaluddin terlibat dalam demonstrasi Hindraf dengan memberi pembiayaan wang. Selepas Hindraf menyerahkan tuntutan pada PM pada bulan Julai, Khairy dikatakan terlihat berjumpa wakil-wakil Hindraf. Tidak percaya, tanya orang-orang tertentu di Sentul?

Sedarkah Khairy tidak banyak bising pasal Hindraf? Orang-orang suratkhabar memberitahu, seorang inspektor semasa memberi arahan tangkap penunjuk-penunjuk perasaan, secara jenaka suroh tangkap mereka-mereka yng rupa macam Khairy. Sumpah wallah, ada beberapa orang beritahu. Ingat senang-senang Inspektor boleh terlepas cakap itu macam? Apa sebab itu orang kata Khairy kena panggil shut-up pada cuti hari Krismis oleh Pak Lah?

Kalau tidak percaya, kenapa Pak Lah lambat guna ISA pada ketua-ketua Hindraf yang mana ada peguam-peguam Pembela pun kata patut di ISAkan? Kenapa pendakwa-pendakwa tidak membetulkan caj hasutan terhadap ketua-ketua Hindraf hingga mereka dapat lepas dari tahanan reman? Kenapa hari Isnin beikutnya baru hendak caj balik dan ISA, dan sebab itu, Waytha Kumar dapat lari ke London? Ada orang atas kacau kah?

Apabila lima orang ketua-ketua Hindraf ditahan di bawah ISA, kenapa Pak lah tangkap dan hantar terus ke Pusat Tahanan Kemunting? Bukankah selalunya ditahan reman selama 60 hari untuk penyiasatan? Orang sudah masuk ISA kata, kalau terus pergi Kemunting, itu sudah kira cuti santai Holiday Inn. Pak Lah baru tahu dan takut polis dapat pengakuan bahawa Khairy terlibatkah? Padan dia marah kepada Khairy!

Cuba fikirlah, tidak lama selepas peristiwa Hindraf itu, Siva Subramanian dan NGO-NGO India dapat jumpa Pak Lah dan Pak Lah cepat menunjukkan kesanggupan menerima tuntutan-tuntutan mereka. Sekarang semasa kempen pilihnaraya, Thaipusam di isytihar cuti umum. Hampir semua yang orang India minta, sudah dijanjikan mahu diberi.

Najib pun sudah cakap semua kuil-kuil yang dirobohkan akan di dirikan balik. Orang-orang UMNO sedang berbisik sesama sendiri bahawa iisteri Samy Vellu adalah terlibat dalam persatuan kuil-kuil India. Itu saya tidak tahu, mereka cakap? Mengenai kuil itu, kalau caranya betul, Huisin tak kisah. Cuma, ini hanya menunjukkan Samy bermuka-muka, tidak jujur dengan pendiriannya dan tidak boleh dipercayai!!!

Orang Cina pun untung juga kerana Pak Lah mahu kasi banyak peruntukkan pada sekolah Cina dan SRJKC Damanasara sudah janji dibuka semula.

Husin cakap Hindraf ini MESTI ada konspirasi.

Selepas saja demonstrasi, orang UMNO yang marah sama Hindraf sudah mula mahu sokong balik Dolah. Padahal ramai orang UMNO sama-sama berarak dalam Gelombang Kuning, bukan menyokong BERSIH tapi meminta Agong membetulkan si Dolah! Tuntutan-tuntutan yang Hindraf pinta hampir semua dikota, berjayalah Hindraf.

Mengenai perkara mahu tuntut, mahu kasi dan mahu apa sekali pun, Husin tidak kisah asal dibuat dengan adil dan baik. Husin tanya, surau Melayu yang kena roboh, adakah dibina semula?

Kenapa kempen pilihanraya tidak ada cerita pasal orang-orang Melayu yang miskin, yang tidak ada mata pencarian, dan tidak mampu hantar anak ke sekolah? Pasal kemiskinan, Husin rasa tidak boleh tengok hanya bangsa, semua orang miskin tidak kira bangsa mesti ditolong. Apabila tidak disebut mengenai orang Melayu, maknanya tidak difikir dan ambil endahkah?

Sekarang pula timbul mengenai syarat tanah Rizab Melayu mahu diubah? Apabila hendak pinjam wang untuk bangunkan tanah, Bank berhelah-helah tidak mahu kasi tuan tanah Rizab Melayu. Macam mana hendak majukan kalau tidak ada wang dan pinjaman? Habislah, tanah orang Melayu akan dijual oleh mereka-mereka yang berpengaruh dan dimonopoli orang-orang kaya - taukeh, dan tycoon.

Berbalik kepada Hindraf dalam perspektif berpolitik dan bergiat, mesti dibuat dengan penuh perasaan tanggungjawab. Jangan sampai menjejaskan keamanan dan keharmonian antara kaum dan agama. Jangan dibuat secara kasar dan menyuarakan perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti. Perkara yang Husin marah sekali pada Hindraf adalah kerana menuntut Perlembagaan digantung. Cis tak hormat pada Perlembagaan!

Samy mamang layak sekarang dipanggil KEPALA B.U.T.O.H. Khairy memang B.E.R.O.K.H.I.T.A.M. yang besar dan dibela Singapura. Dia tidak boleh panggil KEPALA C.I.B.A.I. kerana itu Chua punya. Si Dolah? Hmmmmm .... tak payah panggil apa-apa lagi, dia sudah memang P.M. T.I.D.O. yang B.O.D.O.W.I.

2 ulasan:

human book berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Husin Lempoyang berkata...

Cukup menyampah aku spam spam ni. Dah baca berkali2 lah! Off you go, human book.