Ahad, Mei 04, 2014

Baju merah bantah tapi tak faham


Seorang kawan mengisahkan pada Husin perbualan dua orang rakan serumah...

Mamat: "Aku tak puas hati dengan GST sebab ia akan menguntungkan golongan Kapitalis!!!"

Azman: "Mat, nak tanya sikit, kau dulu lahir memang dengan keadaan mental tenat macam ini ke? Sekarang ini pun kita terikat dengan cukai Sales and Servis Tax yang kadarnya antara 6-16%,dan akan dimansuh dengan GST yang hanya 6%, celah mana Kapitalis makin tambah untung?"

Mamat: "Eh ye ke?"
Azman: "Itulah kau. Tau nak menyondol sahaja macam Dog and Pig. Suruh pergi sekolah kau lompat pagar. Mujur sahaja berjalan dengan dua kaki, bukan empat kaki, kalau tak sama aja macam yang di belakang rumah Muthu tu. Cuma beza kau boleh bercakap."
Merah padam muka si Mamat kerana disindir, semerah baju yang dipakainya ke Dataran Merdeka.

Kebanyakkan mamat-mamat baju merah ini pun bukan faham apa yang dibantah:


Mamat yang pakai baju ini pun tak faham apa betapa bodoh tulisan di belakang T shirtnya:


Jawapan kepada tulisan baju yang dipakai pendemo akan menunjukkan "budak-budak" ini tak mengikuti perkempengan berita dan polisi kerajaan:
1) Gaji minima sudah dilaksana mulai 1/1/14. Mereka baru minta gubal? Ketinggalan maklumat.
2) ISA sudah dimansuhkan. Kita niat baik tapi mereka salah guna utk ganggu KL hari ini. Ada yg cadang utk kembalikan akta itu.
3) BN dalam Akujanji PRU13 janji akan bina 1 juta rumah mampu milik dalam 5 tahun. Buku Jingga hanya 150 ribu dalam 5 tahun. Jauh benar beza angka itu.
4) Harga barang naik antara sebabnya peniaga-peniaga tertentu secara senyap adakan sabotaj ekonomi. Namun kadar inflasi 3.4% masih terkawal sebab ekonomi masih dijaga dengan baik.
5) Pilihanraya Majlis Tempatan adalah strategi DAP supaya penyokong mereka yang sudah senang dan jadi rakyat kelas pertama di negara ini kuasai bandar-bandar. Apa Melayu PAS dan PKR dapat laungkan tuntutan ini?
6) Mana ada lagi penswastaan khidmat asas? TNB, Prasarana, KTMB, MAS semuanya GLC milik kerajaan
Kah kah kah ... budus betul budak-budak baju merah ini semua.

Yang untung bila bantah GST adalah peniaga cina kerana cina-cina kaya tapi tak bayar cukai tapi kini setiap peningkatan nilai  produk dan perkhidmatan akan dikenakan cukai pada mereka. 


Wow! 10 ribu kena jual Mat Sabu

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Menghabihkan boreh ajo Sin dio orang ni.Orang demo dio nak demo,Apo sobab demo tak tau,lasat last bertumbok samo sendiri.Kan BANGGANG namo ei tu..kan...kan...kan.Tak dapek nak tolong dah tu.

Unknown berkata...

muka pun dah macam vavi!

Tanpa Nama berkata...

Husin bangang,
kami anak muda berdemo sebab dibayaarlah.... kau bising dapat ape ???.. Lagi pun banyak Bohsia kat sana siap bole usha lagi...

Tanpa Nama berkata...

Mana pi duit Petronas?

Tanpa Nama berkata...

Duit petronas , duit petronas lah. Bknnya duit bapak kamu bkn duit rakyat tapi Petronas ada bahagian yg diserah kan kpd kerajaan sbb sumber adalah khazanah negara. Skrg sume ingat duit petronas deme punya . Bodohh!!

Tanpa Nama berkata...

budak tanya duit petronas tu kenapa? ini mesti mangkuk yang tak faham gst tu bukan tambah cukai, ganti sales tax dengan service tax 16% tuh. spesis tarak baca punya orang.

Tanpa Nama berkata...

GST bukan cukai tambahan la ngok. Bab duit Petronas yu Petronas punya lah.... Itu hanya syarikat yg dimiliki kerajaan bukan sebahagian kerajaan. Faham x? Mana boleh ditadbir bwh kerajaan. Kalau Petronas bankrap kerajaan pun bankrap

Tanpa Nama berkata...

Husin,

Depa kena pi jenguk negara jiran kita Singaporah...........baru depa tau apa itu GST.

Bengap nye baju merah.