Khamis, Februari 15, 2007

Berapa zero dalam satu trillion?


Sesuai dengan rancangan tuan-tuan Penasihat untuk mempertingkatkan imej PM, beberapa tindakan telah dirancang. Antara rancangannya ia-lah untuk PM pergi ke World Economic Summit, di Davos.

Dah pergi dan dapat pun bercakap. Cakap pasal apa? Islam Hadhari … sabar dulu jangan ketawa.

Maka keluarlah gambar PM dengan ahli panel konon-konon khusyuk mendengar. Alah! Orang putih memang sopan … jangan percaya sangat. Kalau cara British, dengan cara lemah lembut dan sopan kita disindir dan dikutuk.

Dalam penat-penat dah set baik-baik, timbul pulak cerita pasal kapalterbang jet korporat baru. Aiseyman… PM tak tahu struktur korporat PMB yang dalam Kementerian … malunya.

Sorang Penasihat lain memberi buah fikiran kata, kena pertingkatkan keyakinan ekonomi.

Maka, berusaha sedaya upaya para-para balaci mencari alasan untuk mengatakan ekonomi sedang dalam keadaan baik. Setelah itu, semua para-para pemberita telah dipanggil dan diperintah untuk kow tow membantu.

Keluarlah idea untuk kompangkan jumlah dagangan mencecah RM1 trillion. Sebagai satu pencapaian nombor baru, maka boleh memberi gah hebatnya PM. Padahal ini sebenar hasil usaha Tun. Macam mana nak kompang dalam keadaan ekonomi yang unjuran bagi 2006 dan 2007 bawah 6%?

Semasa press conference, pemberita-pemberita diarah bertanya mengikut script. Kebanyakkan pun antara fed-up atau tidak berani nak tanya soalan yang PM tak tahu. Selalu dema kena marah.

Semua ok melainkan satu pemberita suratkhabar nyamuk yang tak berapa tahu isu ekonomi. Dia tanya soalan cerdik: "Berapa zero dalam satu trillion?"

Pak Lah pun jawab: "Oh? Kami akan buat kajian dan beritahu jawapan minggu depan. Yang saya difahamkan, ekonomi kita baik dan rakyat sedang mewah".

Penasihat-penasihat ditepi hantuk dahi. Sebenarnya masing-masing dah tahu dia tak layak jadi Menteri Kewangan, tapi apa boleh buat?

Too much spin that he is believing his own spin.

3 ulasan:

Anon. Fm Miri berkata...

Just asking how true is this:
Dia tanya soalan cerdik: "Berapa zero dalam satu trillion?"

Pak Lah pun jawab: "Oh? Kami akan buat kajian dan beritahu jawapan minggu depan. Yang saya difahamkan, ekonomi kita baik dan rakyat sedang mewah".

Unknown berkata...

Janji manis mu..

"Banyak kerja ni, janji pilihan raya dulu dok tengah buat"

Indeks Keselesaan:


‘‘Itu (harta) adalah hak ahli keluarga saya, tak payahlah saya umumkan harta yang mereka miliki’’

Husin Lempoyang berkata...

anon.fm miri

What happen if some reporter actually ask him? You reckon he will be able to answer?