Rabu, November 28, 2007

Jangan kasi Karpal naik, susah ...

Dalam satu Majlis dengan ahli-ahli Parlimen, Dato Seri Abdullah Badawi, Dato Seri Ong Ka Ting, Dato Seri Samy Velu dan YB Karpal Singh ditempatkan dalam satu meja. Mereka berbual mengenai kenaikkan harga barang yang tidak terkawal.

Dolah Badawi berkata, "Lembu punya harga sudah naik, kita orang Melayu banyak susah."

Samy Velu pula menceritakan masaalah orang-orang India, "Dato Seri, kambing punya harga sudah naik, kita orang India banyak susah. Orang-orang Hindu tidak makan lembu. Daging yang orang India pelbagai ugama makan adalah kambing. Ayo yo ... banyak susah mahu cakap sama orang-orang saya. Shafie Apdal must do something creative."

Mendengar masing-masing menceritakan masaalah kaum masing-masing, Ong Ka Ting tidak mahu ketinggalan menceritakan masaalah kaumnya. Dia memberitahu, "Babi punya harga sulah naik, kita olang Cina manyak susah...."


Karpal yang menyampah mendengar pengampu Dolah mengikut-ngikut cakap Dolah memikirkan apalah susah sangat untuk menangani masaalah kenaikkan harga barang yang mendadak. Ia terang menunjukkan kepincangan Dolah dalam mencari cara dan helah untuk membendung masaalah negara. Dia pun memintas Ong Ka Ting, "... Ini semua tak ada problem la. Kalau saya punya naik, awak bertiga orang lagi susah."

Alah giji. Jarum besar punya ....


Sebenarnya kalau Dolah mahu membaca dan berfikir, jawapannya adalah dengan membendung harga kenaikkan minyak. Masaalahnya kita menghadapi inflasi yang diimpot dari luar negara atau faktor-faktor luar negara yang mempengaruhi harga barangan tempatan. Kalau inflasi naik seiring pertumbuhan ekonomi tempatan, itu tidak menjadi hal. Pertumbuhan ekonomi sedikit sebanyak menaikkan daya kemampuan membeli.

Karpal Singh pun bukan tahu jawapan pada masaalah ini pun. Dia cuma sudah naik bosan dengar mereka-mereka yang berkuasa melakukan sesuatu, hanya merungut. Kalau DAP, jawapannya senang - ikut model Singapura - ekonomi pasaran bebas dan kebajikan masyarakat berdasarkan sosialisma. Semua samarata dan siapa ada kuasa ekonomi dia lah berkuasa.

Untuk memahami masaalah ini, kena dilakukan melalui kadar pertukaran matawang Ringgit Malaysia. Sekarang US Dollah (hanya slang bukan Dolah Badawi) sedang jatuh nilai kerana masaalah hutang lapuk sub prime. Minyak pula diletakkan harga dalam nilai US Dollah.

Sudah nampak? Tak lagi ya? Baik lah.

Akibat harga minyak yang naik dan US Dollah yang dok turun, maka dua perkara berlaku. Pertama, revenue ekspot kita bertambah rendah. Kedua, yang mempunyai impak terus menerus, minyak tempatan ditetapkan asasnya pada harga pasaran antarabangsa dan dalam US Dollar.

Confuse? OK lah.

Kenaikkan harga minyak menaikkan harga semua barang dan perkhidmatan. Macam mana helah pun Menteri mahu cakap pun, barang tetap naik. Gesa menggesa tak cukup. Ia hanya menunjukkan Menteri tak berkesan menguruskan Kementerian.

Minyak sudah mula meningkat harga pada tahun 2004. Dr Mahathir dah cadangkan di tukar tambatan Ringgit ke US Dollah dari 3.80 ke 3.60. Dolah Badawi penakut pergi akur pada tekanan IMF untuk apungkan matawang Ringgit. Penasihat pun terlalu menyembah pada IMF. Tahun itu, IMF puji dia sikit punya baik. Sukalah Dolah Yahudi Zionis IMF puji. Teringat Anwar Ibrahim pun kena puji kuasa asing masa baru naik MoF dulu.

Hari itu masa duit Ringgit naik berbanding dengan US Dollah, dia main cakap saja ekonomi baik. Di temberang orang kampung seolah-olah dia pandai urus ekonomi. Ini yang Lim Goh Tong beritahu Tun Razak dalam sajak abang Zak (kerlip di sini) ... Tak tahu siapa Perdana Menteri, dia atau menantu? Dia bikin orang manyak susah.

Jadi jawapannya adalah kembali pada sistem tambatan matawang. Dengan demikian Malaysia mendapat satu variable untuk mengawal dan mengimbangi faktor-faktor luar. Selain itu .... ah tak bolehlah cerita habis. He he he ... satu cukuplah, tak bolehlah ajar si Dolah ni semua. Nanti Dolah kaki tidor akan kompang dialah PM yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.

Kalau dia boleh bayar Konsultan dari Singapura untuk kerja di MAS dan Fakulti Perubatan UKM dengan gaji RM50k sebulan dan hampir 1 juta setahun untuk tak buat kerja apa-apa atau kerja yang orang Malaysia boleh buat, tak kan tak boleh bayar Husin Lempoyang. Husin jual orang lagi untung dari jual unta.



Doa saja tak selesai masaalah rakyat
Ini pula doa depan kamera


Masaalah kita ni, Dolah tidak kerja bersungguh-sungguh. Kita lihat sendiri bagaimana dia sendiri tak ada disiplin dalam dirinya. Tidor tengah majlis dan tidak mahu mempertingkatkan ilmu dalam dirinya. Dia terlalu bergantung pada cakap pelbagai Penasihat. Bila banyak orang kasi pandangan dan nasihat, dia bingung kerana tidak tahu nak memahami, menilai dan mengimbang nasihat-nasihat dan buah fikiran pelbagai orang. Penghabisan dia hanya cakap sesuatu cara am dan hanya mengikut cakap seorang dua.

Teringat tahun lepas semasa Samy Velu berkempen untuk menjatuhkan Dato Subramaniam. Saya mahu orang yang bekerja bukan yang suka berpoya-poya di Kelab Malam. Mungkin Samy kena kasi tahu ini PM, doa saja tak boleh selesai masaalah. Tuhan kata suruh usaha baru tuhan kabulkan. Samy kena kasi tahu samada dia, "Saya mahu boss yang kerja!"

Apa hal jangan kasi Karpal naik, susah ... !

1 ulasan:

Hamizi berkata...

memang betul tu... doa saja tak cukup... kena usaha... kita bukan tahap wali... manusia biasa je...