Khamis, April 05, 2012

Pengemis di luar kampus


Ditepi Unisel, aktivis mahasiswa Adam Adli terjumpa seorang pengemis tua di tepi gate kampus. Dia bertemunya dan ajak berbual-bual.

Adam Adli: Sudah lama mengemis di sini pakcik?

Pengemis: Ya... lebih kurang sudah 8 tahun, nak

Adam Adli: Wah, sudah lama juga ya pakcik... kenapalah kerajaan BN tidak tolong orang macam Pakcik. Sehari biasanya dapat berapa pakcik?"

Pengemis: Paling sedikit RM 50.00 nak ...

Adam Adli: Banyak juga ya pakcik

Pengemis: Bolehlah tahan ... untuk sara kami sekeluarga ...

Adam Adli: Ehhhh ... keluarga ada berapa?

Pengemis: Anak pakcik semuanya ada 3 orang, yang pertama ada di UPM di Selangor, yang kedua ada di sini Unisel dan yang ketiga pun di UiTM Shah Alam

Adam Adli: Subhanallah, hebat-hebat keluarga pakcik ni... boleh tahan juga yerrr ...

Pengemis: Alhamdulillah ...

Adam Adli: Dapat bantuan PTPTN, pakcik? Kalau dapat, kami nak buat himpunan untuk tuntut tak payah bayar dan biar percuma. Anwar Ibrahim dah janji

Pengemis: Buat apa PTPTN. Itu kerajaan pusat punya. Kami tolak pasal dari kerajaan negeri Selangor yang Anwar jadi Penasihat dan kerajaan negeri dah janji macam-macam untuk penuntut anak Selangor.

Adam Adli: Itu kalau kami berjaya ambilalih kerajaan pusat. Sementara itu macam mana anak pakcik nak pergi kuliah?

Pengemis: "Tak kuliah pun ...semuanya ikut mengemis tepi Universiti seperti pakcik sementara menunggu janji dikota ... Kau pun kalau tak tahu nak belajar dan asyik berdemo, berpolitik pun akan akhirnya jadi sama macam aku

Adam Adli: (Ternganga)

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

adam : tapi pak cik, saya ni anak ikan anwar ibrahim. tak payah mengemis macam pakcik.

semua nya siap di tanggung kecuali dosa sahaja kena tanggung sendiri.

pakcik : nasib kau lah nak.

Mr Not Always Right berkata...

Suka tengok Adam Adli kene tumbok!! Rewind smpai 4-5 kali...hahahhahahahahha

hilbert berkata...

Kesian Adam Adli, muda-muda dah masuk kumpulan A. Samad Said..buat kerja tak senonoh, ke hulu ke hilir macam teratai kena ikut arah air pasang surut,,,dahlah akar tak jejak bumi,,hanyut pulak tu..

Tanpa Nama berkata...

Adam Adli budak gay kena pelepuk sini

Ingat terer budak2 hingus ni.

Nak lantang kena pelempung.

Kony berkata...

Bagus nasihat pakcik ni

Jokiden berkata...

Pengemis: Tu yang berdemo boghosih tu, ditaghik ea dek YT biasiswa ea.. apa nak buek tu, tak lamo laie ikut jojak pak cik lah tu, mintak sodokah kek sanun.

Adam Adli: Zalim betul Ahmad Said tu pak cik, duit rakyat tu..

Pengemis: Zolim mondo ea..oghang sughuh bolaja, jadi pandai, balik jadi ustaz..ni tak soda dighi..nak tunjuk lagak macam budak soghang tu sapo ko namo ea adam ko.. ali ko, pak cik pun tak boghapo nak ingat.. diolah yg ngasut tu.. kok pakcik jumpo dio..pak cik lutu..

Adam: Ok pak cik..saya nak ke flat Kerincilah.

Pengemis: Poielah kang kono lutu baghu tau..

Tanpa Nama berkata...

Adam Adli : Pak cik saya simpati dengan dengan Pak cik, Perjuangan saya untuk anak saya dan cucu pak cik.
Pak Cik Lihat berapa lama sudah pak cik mengemis, Pak Cik adalah orang dan rakyat Malaysia. Bukan nya Lembu..."pak Cik" lembu pun dapat lebih pak cik, lembu-lembu yang di ternak oleh geng lembu dapat 250 Juta. Boleh joli sana- sini. boleh duduk kondo.

Pak Cik : Kau jangan banding Pak cik dengan lembu. Pak cik bukan nya penyokong lembu yang di lembukan seperti mereka.

Adam Adli : Itu saya tahu pak cik..Tetapi saya cuma membandingkan nasib pak cik mengemis dengan santapan pertunangan anak PM najib. Dan baju pak cik dan kain lap kaki rosmah.

Pak cik : Ohh!! mulia hati kau, mulia perjuanagn mu...

Adam Adli : terima Kasih Pakcik...Pak cik kena suruh turun demo mansuh Ptptn...Tajudin Ramli yg bagi Lingkup MAS pun kerajaan hapus hutang nya ...lembu pun dapat 250 Juta....mengapa para pelajar aset negara tak boleh dapat...

anti bohmau berkata...

pak usyin,

YES!!

i like!

i like like!

i like like like!!!

* baik jadi pengemis, lebih mulia dari jd pemberontak. ikut hukum Islam, pemberontak boleh dikenakan hukum pancung!!

MegaBidaman berkata...

salam bro, mohon x change link.
bidaman.blogspot.com

kluangman berkata...

Ada sesiapa yang boleh dapatkan komen ibu ayah Adam Ali?

Tanpa Nama berkata...

mahasisewel

Tanpa Nama berkata...

Anon 8:50am .

Macam bodoh je lu komen