Rabu, Oktober 31, 2012

Husam tuntut royalti minyak ke atas Bertam

Husam terjuling gembira dapat tambah bajet Kelantan dari royalti minyak Bertam
KOTA BARU: Exco Kerajaan negeri Kelantan, Dato Husam Musa menyatakan bahawa negeri Kelantan berhak dan akan tuntut minyak yang baru diumumkan jumpa di kawasan eksplorasi blok PM307 yang dipanggil sebagai medan minyak Bertam.

Menurut Husam, negeri Kelantan berhak mendapat royalti minyak dari kawasan Bertam kerana kawasan tersebut berada dalam perairan negeri Kelantan.

Katanya lagi, dia mendapat arahan dari Menteri Besar Kelantan, Dato Nik Aziz Nik Mat yang telah  bermimpi ketika tidor lepas sembahyang asar di pejabat selepas mendengar berita penjumpaan minyak Bertam semalam.

Dalam mimpi tersebut, Nik Aziz menyaksikan Cik Siti Wan Kembang menandatangani perjanjian dengan Petronas untuk membolehkan carigali dalam tanah jajahan negeri Cik Siti Wan Kembang ketika itu.


Tidak dapat dipastikan samada Nik Aziz ada terkentut dalam tidor dan wudhunya telah terbatal atau tidak.  

Minyak dijumpai di blok PM307

Penjumpaan minyak yang berada di blok PM307 di satu lokasi 160 km dari pantai Pahang diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Dato Mohd Najib Tun Razak  dalam satu sidang akhbar semalam.

Negeri Pahang dijangka akan mendapat wang ehsan sebanyak RM100 juta setahun apabila produksi minyak bermula pada suku ke 3 tahun 2014.

Husam mengetuai dua tuntutan royalti minyak kerajaan negeri Kelantan terhadap kerajaan pusat bagi medan-medan minyak yang berada lebih dari 3 batu nautika dari persisiran pantai Kelantan usahasama Petronas-Thai berdekatan sempadan Malaysia-Thai dan kawasan berdekatan sempadan negeri Terangganu yang diakui Husam berada dalam perairan Kelantan.

"Jika mereka berhujah, tuntutan royalti minyak kami memerlukan dibuat persempadanan laut antara Kelantan dan Terengganu dahulu, maka kami percaya bahawa medan minyak Bertam berada dalam sempadan negeri Kelantan," kata Husam.

Tambahnya lagi, "Retorik minyak ini perlu dikekalkan untuk kaburi rakyat kelantan yang mudah ditipu PAS demi  memastikan PAS kekal memerintah Kelantan walaupun Nik Aziz sudah sakit."

Nik Aziz mimpi blok PM307 berada dalam jajahan negeri Cik Siti Wan Kembang

Kerajaan Kelantan sedia membuat tuntutan mahkamah bagi mendapatkan royalti minyak tersebut berdasarkan perjanjian yang dibuat Cik Siti Wan Kembang dalam mimpi Nik Aziz.

Sebelum ini, kerajaan Kelantan ada membuat tuntutan meminta mahkamah mengadili tuntutan yang hanya berdasarkan perjanjian negeri Kelantan dengan kerajaan pusat dan Petronas sahaja dan tidak melibatkan undang-undang dan lain-lain perjanjian lain berhubungan dengan carigali minyak dan kod tanah.

Menurut Husam, walaupun mereka kalah dan sebenarnya tiada kes, persepsi kita saman Kerajaan Pusat cukup untuk mengaburi dan bodohkan orang kampung di Kelantan dan memastikan undi kekal untuk PAS.

Husam yang menganggap dirinya Menteri Kutipan Royalti turut percaya orang kelantan boleh juga dibodohkan dengan hujah terdapatnya anak-anak negeri Kelantan yang bekerja dalam Petronas dan terlibat dalam usaha carigali di Bertam menyokong tuntutan mereka.

Selain itu, Husam merancang untuk mengaburi mata rakyat dengan meletakkan jangkaan pendapatan RM100 juta dari royalti minyak bagi bajet negeri Keantan bagi tahun 2014 dari hasil royalti minyak Bertam.

Taktik yang sama dianggap mengena apabila Husam memasukkan royalti minyak RM200 juta dalam jangkaan pendapatan bagi bajet tahun 2013 baru-baru ini. - Agensi Husin Lempoyang

Wow! Tulisan satira jangan saman ye ... nanti kena jual. Hehehe ....

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Husin kuih lompang nak tuntut royalti dari jual minyak unta dari kerajaan BEnd... :)

Tanpa Nama berkata...

Muahahaha ... terjuling husam.

kuat penipu orang pas atau kena bodohkan pemimpin ... hahaha

RBF Online berkata...

Husin....sebaik sahaja saya dengar berita minyak dijumpai di perairan Pahang saya terus terlintas, silap-silap Husam akan hantar tuntutan royalti menyatakan Kelantan juga layak dapat royali daripada telaga minyak berkenaan.

Tup....tup....Tuan Husin dah tulis hari ini.

Yang paling tak boleh tahan dan buatkan saya ketawa sampai sakit perut adalah part Nik Aziz mimpi Cik Siti Wan Kembang tandatangan perjanjian dengan Petronas....

Tahniah Tuan Husin Lempoyang atas idea kreatif anda....

Tanpa Nama berkata...

Ore kelate tahu doh huse pise main politik sahaja..huse pun tahu doh dia hanya berangan2 sahaja.

ke sene kalu ikut yang najib minta hantar wakil utk sama2 bincang nak bagi ihsan. najib hantar dah perutusan ke istana.

bakpo huse pise tamak?

sebab kalu dia terima idea najib, nama dia tenggelam..yang timbul dan sohor ialah Mustapha muhammad.

Huse pise = banana boy kelantan biotech.

jebat berkata...

Husin Ya Husin,


Adakah tuntutan Royalti minyak itu diasaskan kepa mimpi?


Zaman Abu Nawas sudah berlalu !!


Zaman Abu Husam dan pusam !!

Tanpa Nama berkata...

ganu yg dkat pung tak tuntut

Tanpa Nama berkata...

Tuan haji husin,sekarang kedah,kelantan,selangor,p.pinang,perak dan w.persekutuan rakyatnya bodoh2 semuanya.kerana menyokong pembakang,aku rasa pilihan raya tahun depan,satu malaysia rakyatnya bodoh.

Tanpa Nama berkata...

apake hal Phanag yang dapat.. aku tgk blok tu direct ngan terengganu je... kalau 308 tu betul la jugak.... ni nak kayakan org pahang laa ni...

Wan huse Wan musaka berkata...

Sah mu ghoyak Husin ... dema doh nak tuntut.

Pas Kelantan pertikai jawatankuasa royalti rangkumi Pahang

WARTAWAN SINAR HARIAN
24 Ogos 2012

Wan Ismail Wan Jusoh
KOTA BHARU- Pas Kelantan mempertikaikan jawatankuasa khas, yang ditubuhkan Kerajaan Pusat, memasukkan Pahang sebagai negeri yang perlu mendapatkan royalti sedangkan negeri tersebut didakwa tidak mempunyai minyak petroleum.

Ahli Badan Perhubungan Pas Negeri Kelantan, Wan Ismail Wan Jusoh berkata, pihaknya difahamkan jawatankuasa itu ditubuhkan bagi menimbang semula pemberian royalti di negeri-negeri Pantai Timur.

“Memang Pahang berada dalam negeri Pantai Timur, namun negeri itu tidak ada minyak petroleum, jadi tidak usahlah mengheret Pahang supaya mendapat royalti.

“Pahang tidak ada kena mengena dengan minyak petroleum, jika Kerajaan Pusat mahu beri juga, kita (Pas) tidak halang, tetapi bayaran itu bukan atas tiket royalti sebab royalti untuk negeri yang mengeluarkan minyak dan gas,” katanya kepada Sinar Harian semasa Majlis Hari Raya Aidilfitri di Pejabat Pas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Melor, di sini, semalam.

Beliau berkata, Kerajaan Pusat disaran menimbangkan semula royalti cadangan pemberian royalti kepada Pahang dan mengasingkan isu negeri itu.

Menurutnya, Kerajaan Negeri dan rakyat menuntut royalti dibayar secara tunai, bukan membentuk jawatankuasa khas.

“Sekadar mahu menubuhkan jawatankuasa memang sesiapa pun boleh buat, tetapi apa yang rakyat mahu, bayaran tunai dibuat dua kali setahun iaitu pada setiap 1 Mac dan 1 September setiap tahun.

“Penubuhan jawatankuasa khas ini seolah-olah satu tindakan melengah-lengahkan pembayaran yang boleh menyebabkan lama-kelamaan ia menjadi tidak sah dan terbatal,” kataanya.

Kah kah kah ... sakit perut ambo.

Tanpa Nama berkata...

Adoh ... sakit perut ambo.

Tak sangka Husma seoboh itu muahahaha ...

Tanpa Nama berkata...

Sin.pada pandangan ambo pasal royalty tu..selagi puak2 demo ada kuasa,buat kot mane pun betul belaka.undang2 demo yg.gubal,tak do hal punya.selama mana demo mampu bertahan korner la kot mane sin.

Tanpa Nama berkata...

Puak pas gubal enakmen hudud tapi tak gezet dan tak boleh laksana.

Lepah tu ghoyak BN taokseh kasi dema laksana hudud.

undang2 gitulah bagi puak pas.

untuk dimain2kan dan dilanggar oleh Mat sabu tak cuci muko.

PAs piss puss ... bodoh!

Tanpa Nama berkata...

Kau belajar darjah 6 pun tak abis,aku rasa tak payah nak loyar buruk pasal undang2 la.

Tanpa Nama berkata...

Salam haji husin,aku ni berpolik tanpa parti buat masa skrg.ni.aku nak sokong Umno aku tengok umno punya pemimpin bodoh tahap gabang,nak sokong pkr parti ni anak didik umno,nak harap Pas dengar kata dari penyokong umno tak boleh harap katanya.yang aku dok tengok harap kan Dap aje la.tapi anti islam pulak..mca lgi teruk.tak mengundi la aku gamaknya.

Monyet King berkata...

hahahahahahaha

good one, Tuan Husin

Tanpa Nama berkata...

pemimpin umno mmg bodoh. tak pndai nipu mcm pasdan pkr

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin Pkr w/pun penipu ada logiknya..pemimpin Umno baru belajar nak tipu,budak tadika pun ketawa.

Tanpa Nama berkata...

apa nak heran..dah trademark pkr.. menipu itu pkr dan pkr itu menipu..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa la dia orang x nak tuntut royalti minyak kat stesen minyak kat seluruh negeri... Memang sah minyak kat stesen tu keluar dari dalam tanah kerajaan negeri. Kat laut mana ada batu tanda sempadan....

MMI berkata...

Salam Mohon dipautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

Puak2 pkr kebanyakannya berasal dari jerumun Umno,aku tengok cara strategi parti dan putar alam parti pkr sebijik macam umno.

Tanpa Nama berkata...

pas bukan dari jerumun umno atau lebih tepat, dahjauh darijerumun.

bertambah hari bertambah penipu dan bodoh putarbelitnya. tapi dia orang pandai. dia biar kelantan takmaju dan keti.ggalan. jadi rakyatsentiasa dalam kejahilan.

lama2, pkr pun jadi mcm gitu. cuma beza, cina dan india dalam pkr akan tarik hidung melayu pkr yg dah jadi bodoh dan rosak

Tanpa Nama berkata...

Ya saudagar unta..

Dilaporkan juga..saudara Husam rupa2 nya tersalah tuntut..pok nik sbenarnya suruh tuntut Royalti Minyak Lintah..

Tanpa Nama berkata...

Mu je yg bodooooooo