Rabu, Februari 19, 2014

Di mana kekuatan Kedah hingga Portugis tak berani serang?


Kerajaan kedah sudah wujud lama dan dinasti kesultanan kedah dikatakan sudah 700 tahun lamaya. Dimana kekuatan kerajaan kedah?

Di sini ada kisah sejarah yang elok disebarkan supaya semua dapat kesedaran dari kisah yang sengaja tidak didedah disebabkan agenda tertentu. Mudah-mudahan dapat diambil iktibar dalam berhadapan dengan betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.

1508: Alfonso de Albuqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja Portugis untuk meluaskan pengaruh ke Asia Tenggara. Ketika itu Melaka adalah pusat perdagangan Asia Tenggara dan juga laluan penting perdagangan timur barat.


Raja Portugis pun bersetuju lalu disediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal dan dianggarkan dianggotai 15,300 bala tentera


1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan di sana

Okt 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan Melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Jebat dan Hang Kasturi).

Suatu mimpi ngeri bagi pihak Alfonso untuk berlawan dengan 5 Hang bersaudara. Mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15,000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari dengan 5 Hang bersudara.

Akhirnya mereka berjaya memasuki pelabuhan Melaka dan menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa. Semua atas bantuan pedagang cina dan pembelot Raja mandaliar.


1512: Setahun 12 bulan kemudian, Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. Ketika itu kawasan tersebut adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana. Masa tu semua tu sebahagian dari kerajaan Kedah.

Mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan. Seminggu selepas Feb 1512, perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso.


Dengan muka yang ammat risau, perisik tersebut menasihatkan Alfonso melupakan saja niat untuk menawan Kedah. 

Katanya, "Untuk menawan Melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun, kita kehilangan hampir 15 ribu bala tentera. Inikan pula kita nak menawan Kedah yang mempunyai beribu ribu hang.

"Antaranya hang sihat ka, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang tidoq ka, hang dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam-macam lagi hang ada kat sana..."


Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan Melayu Melaka amat ngeri Ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ...

Wow! Hang ok ka? Hang paham ka mesej lawak ni dan gambaq-gambaq?

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semalam hang kena tembak oleh kesultanan Johor. 5-1 pak hang. Kuat juga meriam Sultan Johor.

Hang Kulim berkata...

Itu hang zaman Melaka. Hang sekarang ? Kena jugak ngan Johor no.

paritbuntarrebels berkata...

mohon dipautkan blog http://paritbuntarrebels.blogspot.com/.blogspot
dalam bloglist anda
blog anda sudah dipautkan.
sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

hang merapu ...

bumi-non-malay berkata...

ha ha ha...kenapa pulak kena beri Bunga Mas.....Bayaran kepada Raja Siam......Cina pun takluk melaka dulu....India pun takluk malaya....Jepun pun takluk malaya...mana ada terror?? Masih dalam mimpi mitos terror ideologi Racis sesak hina Islam UMNO??

Tanpa Nama berkata...

Bumi-non-malay hang poh kee mak.

jebat berkata...


5 Hang pertahan Melaka ,
Mamti seorang tinggal empat.
Emat Hang kalah di Melaka.
Merajuk lari lalu merempat.

Beratus Hang di Negeri Kedah,
Ditakuti Pertugis, Belanda dan Bugis,
Tepi kerana mereka ketagih dadah,
Negeri di jual kepada Inggeris.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang Hang dah lagi ramai di seluruh malaysia , jadi siapa yang hang nak lawan sekarang husin . Kalau Hang Bang Non , jadi ke Zaid nak lawan ?