Sabtu, Mei 01, 2010

Petua senaman untuk orang pencen


Semalam petang Tan Sri Rafidah Aziz menalipon Dato Shahrizat Jalil untuk bertanya khabar.

Rafidah: Assalamualaikum, boleh cakap denagn Dato Shahrizat

Shahrizat: Mualaikum salam, ... Hi apa kabo Kak Pidah? Lama tak denga!

Rafidah: Saya sihat saja. Taulah kita orang pencen. Macam mana Hulu Selangor boleh menang sikit? Dengar ada masaalah dengan jentera rumah ke rumah Wanita (saja nak mengena).

Shahrizat: Tak ada apa-apa. Perkara biasa. Dulu pun gitu juga (kenakan balik Rafidah).

Tempat tu besar betul, Kak Pidah. Besar Melaka. Tak tercover. Dah berapa hari tak habis penatnya.

Rafidah: Baguslah aktif. Saya ni kurang aktif bila dah pencen.

Shahrizat: Tak boleh Kak Pidah. Pencen pun kena sentiasa cergas. Buatlah senaman. Saya ada senaman untuk Kak Pidah.

Rafidah: Ha ... bagus tu. Apa senamannya?

Shahrizat: Mula-mula berdiri dan guna dua-dua tangan untuk angkat satu guni kentang untuk seberat 5 kilo. Cuba untuk sebrapa lama yang terdaya, sekurang-kurang seminit. Tiap-tiap hari Kak Pidah buat nanti akan rasa boleh bertahan lebih lama sedikit demi sedikit.

Rafidah: Senang ... saya memang orang bersukan. Dulu main golf.

Shahrizat: Lepas beberapa minggu, cuba pula dengan guni kentang untuk yang seberat 20 kilo.

Rafidah: Lepas tu, 50 kilo punya.

Shahrizat: Ye ye .. sampai yang 100 kilo.

Rafidah: Dah habis tu (seperti biasa jenis tak menyabar)?

Shahrizat: Dah habis tu, mula balik dengan guni kentang untuk 5 kilo dan isikan kentang sebiji biji ...

Rafidah: &%$*^$# ... (sialan Ijat dah kenakan aku)
Hari minggu ni, cuba-cubalah bersenam. Baik bawak anak beranak sekali.

Siapa yang kuat makan kambing dan unta, sila bersenam selalu. Mula dengan guni untuk kentang 5 kilo. Dah boleh angkat guni, mula dengan angkat kentang sebiji. Hehehe ...

21 ulasan:

kluangman berkata...

Sin, kalau dah pencen, dah tak kuat berlari,lutut asyik sakit - janganlah nak dijolok sarang tebuan lama tu..

Dia tak kacau orang.

Tanpa Nama berkata...

Dah baik dia diam2, kau sakat pulak. Nanti dia mula ..

Kau pergi handle.

jebat berkata...

Sin, dah pencen buat cara dah pencen !! Senaman ringan bolehlah. Buat ibabah banyak2.


Orang perempuan kupas kentang bolehlah. Masak kari.

hehehehe.

Tanpa Nama berkata...

kluangman,

tebuan kat sarang tu dah jadi kelulut, dah tak ada sengat pun....& yg satu tu pun cuma macam agas je ... tapi boleh jugak buat teliga si usin tu miang2....

ghughau kat mak2 otai ni

keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

Tebuan tanah dengan tebuan atas pokok boleh sembang2 ke..macam tak caya je.

Dr. RBAONG berkata...

Aku tak faham lah cerita ni, sorry, hari pekerja ni otakpun tak berapa nak bekerja :-)

bRAVEhEART berkata...

Sin, aku buat juga senaman tapi tdengan 2 biji kelapa. Mula2 angkat 2 biji kelapa bukan dengn tangan tetapi dengan benda tu, dah boleh baru cuba dengan 4 biji pulak. Pas tu bolehlah ikut lawatan umno ke Indonesia utk bersukan golf main 19 lubang, hehehe

Tanpa Nama berkata...

Rafidah : tahniah Dato' sebab Wanita kerja kuat.

Shahrizat : bukan kerja kuat je Kak Pidah tapi smart

Rafidah : Betul jugak kata kau Zat. Hari tu masa pengumuman keputusan berkarat-karat kat jari sampai silau mata saya.

Sharizat : tulah Kak Pidah hasil kerja kuat Dan smart. Sebab silau kat jari saya tulah pengundi terpangkah calon BN. Yen Yen pakai tak cukup silau sebab macam pakai baju pengantin. Zaman dah berubah Kak Pidah

Rafidah : betul jugak Zat. Dulu lain sekarang lain. Dulu kalau sinar tu kuat kata untung badan Si Abang sayang timang-timangkan. Sekarang dah lain orang kata aku pun Ada sumbangan sikit kat jari tu

Shahrizat : ??????( Siot pekena Mike Tyson aku hari lak) pedas jugak Halia tua ni

raja putar berkata...

elok keduanya latih senaman kemut-mengemut lagi afdal...takut nanti urat kemut tak fungsi..
Utk kau sin..senam cakar dinding boleh la

Cian, Tul-Tul Cian berkata...

Cian dua pompan ameno yg patut dah bersara tapi belum lagik. Mami Cahrijat pun dah ilang kursi kat anak nwar a'im tu. Cian betui. Kalau ngan anak org lain takpe gak. Tapi ngan anak nwar a'im plak! Malu betui!! Jumbo Spice ngan Mami Cahrijat: gi bersaralah. Sin Lempoyang pun dah beri nasihat. Ape yg nak ditunggu lagik?

Tanpa Nama berkata...

Ajak sekali dengan Si Bendol yang tukang gadai tanah kat Brunai. Bila senam tanam pokok tu, galilah lubang tu besar sikit.

Manusia ini kalau dah tak tau apa itu Tatasusila, habislah. Halal haram pun tak peduli. Pakai kebas saje. Cerita kawan saya pulak nak ketawa bila bapak dia balik bawa Mak sepupu jadi bini. Bayangkan.

eekaa berkata...

Aku bersenam dengan dua biji kelapa Sin.

Satu ditangan kiri, satu di tangan kanan.

Bila duduk, aku angkat kaki kanan, dan angkat kaki kiri.

Buah kelapa ditangan kanan dan ditangan kiri terletak atas tanah.

Bila gitu, aku berdiri atas buah kelapa. Kuat Sin, tangan dan kaki jadi kuat.

Aku suruh bini buat juga. Tapi dia jenis buah tembikai Sin.

Jenis tembikai besar Sin.

Bila dia buat macam aku, Sin meletup buah itu.

Nasib abik Sin. Buah aku tak meletup.

kalau tidak nyanya.

Tanpa Nama berkata...

Sin secara jujur aku berkata, dua2 orang ni kalau tak bersenam pun tak apa, kerana rasanya2nya dua2 mseh mampu mengerang ngerang manja......

Kalau pencen pun takkan pencen semua.....????

Tanpa Nama berkata...

aku pun meluat tengok charijat kaki ampu tu..dulu makcik pidah takpe jugak..cerdik!agak2 bila limah bohsia nak take over wanita amno?..cun oo

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Aku dan bini aku buat senaman jugak
Kami selalu buat senaman bersama
senaman kami mudah aja
senaman sorong tarik namanya
sorong tarik sorong tarik
sampailah kami rasa geli......
senaman ni menyegarkan badan
kalau tak buat senaman ni
Rugi sin.

9T9 berkata...

Naik meluat aku baca komen-komen kat sini dan kebanyakan laman blog pengampu la ni... masih sibuk nak buat lawak-lawak bodoh mcm ni kerr. Wake uplah orang melayu. Asyik bergasak perkara-perkara remeh-temeh hak dan tanahair sendiri yg tergadai.

Mmg naturally melayu sukakan jokes2 bodoh agaknya dan sukar berfikiran kritis dan analitikal. Kalau tidak mcm mana silawak Abdullah Bodowi boleh diangkat jadi PM.

Singapura, Batu Putih n Blok L & M tergadai ada melayu masih boleh kata tak apa. Bagus pegi mampus la korang.

Tanpa Nama berkata...

Senaman yg paling senang dan Allah suka pun dia orang tak pernah nak amik tauw, tak perhgnah nak coba buat sikit2...senaman lain2 tak
dak makna dan tak bawak kemuliaan pun. ... tu senaman ikat-mengikat... ikat tudung biaq aurah tak bogel sepanjang umoq...tak sedaq2 diri..rumah dah kata pei..kubur dah kata maii, ...nenek2oii

Tanpa Nama berkata...

Hmm, banyaknya pahala kak pidah dan kak ijat dapat berdasarkan dosa2 kering some of the commenters kat sini. mulut macam tempayan, mengalahkan mulut pompuan bab mengumpat.

Tanpa Nama berkata...

Ha.. hah..Tanpa Nama 7:36AM !

Nii, aku nak peringat kah hang pula...Tu hang dok mengata kat pompuan.. main borong semua pompuan...banyak pompuantu tu... Dosa apa pulak? Kering ka, basah ka, lembap ka..? Bengkrap hang..!

Tanpa Nama berkata...

Kak Pidah dan Kak Ijat kedua-duanya sama ayam pencen....

petua melayu berkata...

Waw, Bagus blog nie.. banyak petua n panduan menarik boleh dikongsi bersama2x. Mungkin saya akan mencuba petua2 berguna ini pada masa hadapan.

Keep your good work!