Jumaat, Disember 21, 2012

Thailand kuasa dunia baru, Amerika bergolak dengan isu dalaman


Sejak terpilih dalam pilihanraya umum yang lepas, Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra  dilihat sebagai satu aset yang dilihat berupaya memimpin Thailand untuk menjadi salah satu kuasa besar utama yang boleh muncul dari benua Asia.

Sentuhannya dan diplomasi yang ditunjuk telah meninggalkan kesan walaupun ada pihak-pihak mempersoalkan samada dia masih akan kekal sebagai Perdana Menteri. Politik Thailand sentiasa bergolak mutakhir ini dan Perdana Menteri seringkali bertukar ganti.


Dalam hubongan Thailand dan China, Yingluck berjaya mendapat komitmen dari China untuk menarik lebih banyak pelaburan. [Baca Bangkok Post sini]


Namun dalam satu sentuhan percaturan hubongan antarabangsa yang cekal, Yingluck berjaya mendapat sokongan Amerika untuk membekalkan gas asli LNG dan mengeratkan hubungan ketenteraan. [Baca bangkok Post sini]


Tindakan berani Yingluck itu dilihat boleh menukar imbangan kuasa dalam persaingan geo-politik antara Amerika dan China.

Tindakan Thailand meletakkan Asia dalam risiko keselamatan yang jelas dan nyata. Namun ianya meletakkan Thailand sebagai rakan kongsi baru Obama dalam satu gandingan kuasa baru dunia. [Baca The Nation sini]

Penganalisa politik antarabangsa mengkagumi sentuhan diplomasi yang ditunjukkan Yingluck dan strategi yang diatur oleh Penasihat Hal Ehwal Antarabangsa Thailand. Taktik yang digunakan banyak berkisar pada acara yang diatur dalam lawatan Presiden Amerika Barrack Obama baru-baru ini.

Acara pertama adalah perbarisan kehormat dari tentera Thailand.





Semua berjalan lancar dan mereka memasuki dewan untuk malam malam.

Budak hitam ni kacang putih, Yingluck berbisk dengan senyuman sambil memasuki dewan



Yingluck terus memancing

Selpeas majlis, Yingluck dan Obama memberi sidang akhbar dan ketika itu mula Yingluck menggunakan sentuhan wanita Siam yang begitu efektif dalam permainan diplomasi antarabangsa untuk meningkatkan hubungan rapat dengan Amerika dan mendapatkan rakan strategi yang penting untuk Thailand.



"Boss jangan serius sangat. He is ready for the bait. Go for it!" ujar Penasihat
Pada mulanya, Obama masih lagi bertegas dengan pendirian dan tuntutannya.



Sat lagi cair lah, Yingluck berkata-kata



Ha ha ha ... dah masuk perangkap, Yingluck begitu suka
Obama tidak menyedari gerak halus Black Spider Siam yang bakal menyerang

"Hebat ke?" Yingluck bertanya secara isyarat 

"Amerika negara besar dan hebat," Obama menjawab

"Saya boleh tunjuk kegagahan tentera Amerika"  

Belum guna pakai bomoh Siam, kepala bala tentera Amerika dah kecundang, Yingluck berbisik dalam hati
Ini yang menggerakan Obama untuk menjalin hubungan ketenteraan dengan Thailand dan berhasrat menjadikan Thailand sebagai rakan kuasa baru.

Akibat perjumpaan itu, ia telah meninggalkan kesan mendalam pada diri Obama dan ianya begitu jelas kelihatan dalam tindak tanduknya ketika melawat Myanmar selepas itu.

Obama telah mengadakan perjumpaan dengan Presiden Myanmar, Thein Sein untuk mendesak  kerajaan Myanmar melepaskan tahanan-tahanan politik dari penjara. Ketika  perjumpaan dengan aktivis hak asasi manusia, Aun Sang Suu Kyi, Obama mula kelihatan bercelaru dan hilang kawalan.

Lecceh betul meeting dengan balak tadi ... "Sawadekappp ...Yingluck"

"That's Thai, not Burmeese language ..."

"And I'm not Yingluck ...."

"It doesn't matter. I need you."

Apa sedang berlaku ini, Suu Kyi tertanya

Ah! Hitam pun hitam lah ...! Rohinga pun hitam. Sejak '99, abang Michael dah tiada dan aku dah lama menjanda, Suu Kyi berkata-kata  pada dirinya
Kejayaan Thailand dan kesan dari lawatan rasmi Obama ke Thailand dan Obama membawa masaalah kepada Obama sebaik dia pulang ke Washington. Amerika kini berhadapan dengan masaalah dalaman yang teruk ....

Aku ni sabar ajer ... tunggu balik Washinton. Tidor kau di ruang tamu. Kau ingat aku tak sedar apa yang sedang berlaku antara kau dengan PELACUR SIAM BANGSAT HARAM JADAH tu!!!!????
Sumber-sumber media antarabangsa menjangka pinggan mangkok China yang mahal-mahal dan antik di Rumah Putih bakal bersepah dan pecah-pecah di merata tempat dalam kediaman rasmi Presiden Amerika.

Wow! Tu dia penangan Siam

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wow! Barack Obama pun kau jual, ye Sin

Hehehe ...

tetap jantan berkata...

macam gitu punya PM, aku pun boleh tergoda

Tanpa Nama berkata...

dah sampai masa kita ada perdana menteri wanita yang lawa macam yingluck

sapa pilihan anda?

rosmah
maznah rais
wan azizah
zuraidah kamaruddin
betty chiew
siti mariah
atau
erra fazira
siti nurhaliza
fasha sandha
maya karin
hannah tan
amber chia

Tanpa Nama berkata...

lawa kalo bangang tau mengayakan kroni anak beranak aje pon tarak guna. Kote keras tapi negara binasa... kesian cuci cicit. Tapi ok juga lah utk betina siam yg tekenal dgn kesenangan mekangkang dan senyuman manis tapi bole bisa.

Tanpa Nama berkata...

Haji..., Siam mali "tak ado bunyi".

Untuk Tanpa Nama @ 4:53 : Aku rasa elok kita 'suggest' si Eli Kangkang ADUN Bkt. TeLANJANg yang tak pernah nak menjaga keadaan hutannya yang berserabut. Dia dah pro. Tak payah nak ajar-ajar lagi. Tak perlu penasihat cam Yingluck. Tang Hannah Tan tu bolehlah jugak. Dia international sikit. Semua ADA!!!!

Dewa Muda berkata...

Sin, I am imagining a scenario Clinton is the US President and padded-bra Neelofa is our PM.....DAMN!!!! there will be plenty of stains.

Tanpa Nama berkata...

tak ngapa lah juga obama teringin kat yingluck...ada satu orang tu penulis ucapan,tukang jahit,drebar dan kopi boy...semua nya jantan pun dia taram apa hal....[barry prima]

jebat berkata...

Tuan Haji Husin,
Salam takzim,

Saya tak setuju caluan cadangan Anon 4:53 pio.

Nanti habis di jualnya/digadainy Putra Jaya dan PWTC. Biarlah mereka jaga hutan mereka dan Batang Berjuntai mereka dulu baik baik.

Jangan kita nak ikut ikut orang.

Dengar cakap enggang,
Telan buah belolok,
Debgar cakap orang,
terjuan macuk lubuk.

ho ho ho ho

Tanpa Nama berkata...

8:00 PG

Aku pun heran ada sorang tu. Bini lawo mcm mona fandey. Balun orang gaji.

kak kah kah

Tanpa Nama berkata...

Tuan Haji,

Kenapalah buat cerita macam ini. Sakit perut saya membacanya. Hahaha.
Tak tahulah apa akan jadi kalau Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri dan buat lawatan rasmi ke Thailand. Mungkin akan terkeluarlah video terbaru agaknya.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah tunggu.

Dgrnya Dato Eskay ada banyak lagi video2 lain.

Tanpa Nama berkata...

Kasi aku, michelle obama pun okay. hitam pun hitam lah.

Melayu Atas Pagar berkata...

HAHAHA ... CIBAI LU USIN ... HAHAHA ...

Tanpa Nama berkata...

Takpelah juga obama digoda wanita.

Hai ... kalau Anwar jadi PM, dia tergoda oleh budak jantan

Kukuku