Rabu, November 20, 2013

Dr Mahathir panggil mesyuarat tertutup


Sebenarnya Tun Dr Mahathir sudah lama sedar akan masaalah Menteri-Menteri dan pemimpin-pemimpin UMNO yang takut bini.

Husin dengar tapi tak boleh konfem. Nak tanya Dr Mahathir pun  segan. Masa kurang sakit, takut nak tanya soalan begini.

Alkisah dari pelapor-pelapor di kedai kopi dan coffeehouse hotel, suatu masa Dr Mahathir cuba nak selesaikan masaalah ini.

Lalu dipanggil semua memanda Menteri dan pemimpin lelaki UMNO ke sebuah stadium untuk mesyuarat tertutup.

Tak tahulah stadium Bukit Jalil ke atau Stadium Merdeka atau Stadium Cheras.

Husin diberitahu oleh pelapur-pelapur di kedai kopi dan coffeehouse bahwa semua mereka yang datang terpinga-pinga kenapa dipanggil untuk kumpul untuk mesyuarat tertutup tapi di stadium.

Wartawan-wartawan dan pegawai-pegawai Kementeriaan dan pejabat menteri semua tak boleh diberitahu atau iring. Semua kena datang seorang diri.

Semasa itu, Setiausaha Agong UMNO ialah Tan Sri Sanusi Junid. Sanusi pun mulakan majlis dengan ucapan pembukaan yang pendik.

Dia kiaskan Dr Mahathir menyedari ada masaalah dalam UMNO dan perkara ini perlu diselesaikan. Kalau tidak, susah masa depan UMNO. Sanusi minta kerjasama dari semua pihak yang ada.

Sanusi umumkan, "Sapa takut bini pegi sebelah kanan stadum."

Mula-mula ada hanya beberapa yang mindah belah kanan. Sedikit demi sedikit, bertambah ramai yang pergi.

Biasalah UMNO ... nak mulakan sesuatu sendiri. Mesti nak tengoktengok orang lain, baru berani, tegas dan sampai garang.

Melihat ramai yang pergi ke belah kanan, bertambah ramai yang pindah belah kanan. Sampai yang tak takut bini pun pergi belah kanan bila tengok bos-bos mereka pun ngaku takut bini.

Dr Mahathir dah mula rasa kecewa kerana dia nak cari pengganti yang boleh dilatih dan dididik masa itu.  

Semua pindah ke kanan melainkan seorang saja pemimpin muda yang duduk kekal, tak mengalih ke belah kanan.

Dr Mahathir pun bangga melihat pemimpin muda yang diharap satu hari akan mengambilalih jawatan presiden parti dan seterusnya menjadi Perdana Menteri Malaysia satu hari. Lalu dia bisik pada  Sanusi suruh tanya rahsia disebalik keberaniannya.

"Wahai pemimin muda, apa rahsia kamu tak takut bini?"

Pemimpin muda itu menjawab, "Sebenarnya isteri saya tadi pesan, tunggu sini jangan pegi mana-mana."

Wow! Nak berjuang dan hunus keris mestilah berani

15 ulasan:

jebat berkata...


Salam, tuan haji,

Cerita ini dua atau tiga dekat yang lalu.

Siapa agaknya
Menteri Muda itu?

Dia sebenar nya terlalu TAKUTkan bini.

Sebab itu dia tak beredar ke kanan kerana pesan bini nya.

LIMA KALI DUA.
dan
DUA KALI LIMA.

Awanama berkata...

Ku Li tak takut 'bini', sebab tu dia lawan Tun. Bila kalah tubuh APU, join PAS, tapi dalam PAS, kena tambah Bini. masuk UMNO balik dia, tu tahun 1999.

Garang2 bini, dok di 'bawah' jugak kan Sin (?)

Wak Do

Awanama berkata...

Dr Mahathir pun bangga melihat pemimpin muda yang diharap satu hari akan mengambilalih jawatan presiden parti dan seterusnya menjadi Perdana Menteri Malaysia satu hari. Lalu dia bisik pada Sanusi suruh tanya rahsia disebalik keberaniannya.

"Wahai pemimin muda, apa rahsia kamu tak takut bini?"

Pemimpin muda itu menjawab, "Sebenarnya isteri pun saya langsung TAK TAKUT. DIA NAK BLAH TAKDE HAL.RAMAI JAMBU MUDA LAGI. BELAKANG BOLEH TARUK"

HAHA

Awanama berkata...


hehehehe.. memang kelakar la..

anyway.. aku hilang tension bila baca citer camni..

Awanama berkata...

Adakah PM Malaysia Rosmah Mansor atau Najib. Sekarang Najib dah susah kawal dia bab Pontianak nie dah tahu segala rahsia Najib, jadi Rosmah adalah merbahaya dlm keadaan sekarang. Juga yg membunuh Mustakizah , bini Megat Junid, terlepas dari undang2 sebab dia simpan segala rahsia Tun Mamak bahlol ini dan kes ini pun ditutup oleh Tun Mamak dengan kerjasama binatang yg satu lagi Tun Hanif. Nampaknya barisan pimpinan Negara terdiri dari anak2syaitan bermula dari Tun Mamak.

Awanama berkata...

Yang angkat kris bini suruh tunggu ke?

Atau dia selalu kasi amaran pada bini?

Awanama berkata...

Ku Li pun takut bini. Takut bini tercerita ....

Awanama berkata...

Takut bini atau bini tak takut?

Awanama berkata...

Salam sin..ada sorang lagi tak pindah..tapi bukan pasai takut bini..dia tertidur sin..cuba teka siapa dia..

Awanama berkata...

Betulke cerita ni...tak ada pulak dalam cerita tulisan TDM

maae berkata...

Sebenar nya bukan takut bini, tak tahu nak duduk mana... ramai sangat bini. Bini sulong ( NO 1), bini tengah (bingah), bini ateh (binatae), bini bongsu (bibo) dan bini- bini spare (B spa)

Selalu tepuk dahi, tu yang jadi licin....

jebat berkata...


Salam, Haji Husin,

Baru saya ingat ....

Yang ganti Tun Mahathir bukan lah muda sangat (hampir sebaya dengan Tun}

Tapi masa tu memeng dia tak takut bini sebab bini dia dah tak berdaya ..

Dialah satah satu ABDUL dalam siri SAMBUL (tiga abdul)


Bersambung... (samdul episod 17)

Pak Mat Titi Gajah berkata...

awat isteri Mukhriz tak mau ikut ke Alor Setar....?

takut bini juga ka...

Awanama berkata...

Assalam...
pak usin...ganer laki tak takot bini...beratuih malah beribu riban kali kena munoh pown xmati mati lagih...kebai tuuuu....he he he...

Awanama berkata...

Assalam...
pak usin...ganer laki tak takot bini...beratuih malah beribu riban kali kena munoh pown xmati mati lagih...kebai tuuuu....he he he...