Sabtu, November 23, 2013

Rumah paling berhantu di Malaysia


Sejak kisah seorang budak berumur 16 tahun dikatakan hilang memasuki Villa Nabila di Johor Baru, rumah banglo yang ditinggalkan tuan punya menjadi terkenal sebagai rumah berhantu. Ada pula pihak menambah kata 30 budak hilang di Villa Nabila. 

Bukan kata tiada rumah berhantu. Husin ada seorang rakan pernah menceritakan kisah duduk di sebuah castle di Argentina. Dia dan rakan-rakan semua nampak lembaga yang telus cahaya. Besuk, pindah ke hotel hehehe ....

Biasalah kita di Malaysia, timbul cerita Villa Nabila, maka timbullah macam-macam cerita mengenai rumah berhantu yang lain. Ini adalah antara tempat-tempat paling berhantu di Malaysia yang jadi sebutan:

1. Highland Tower – Kuala Lumpur
Suatu masa dahulu ia merupakan sebuah apartment mewah yang didiami oleh pelbagai lapisan masyarakat. Satu tragedi runtuhan telah meragut puluhan nyawa. Hanya segelintir saja mayat yg di jumpai. Selebihnya masih terkubur di sana dan orang cina percaya roh si mati masih belum selesa.

2. Banglo Mona Fandey
Banglo yang pernah didiami oleh seorang artis tidak terkenal tanah air yang juga merupakan seorang Bomoh. Beliau dan suaminya serta seorang pembantunya telah terlibat dalam satu kes pembunuhan di Temerloh, Pahang yang telah menggemparkan dunia.

3. Kemayan City – Johor Bahru
Sebuah komplek membeli belah yang terbengkalai sejak sekian lama. Adalah dipercayai komplek tersebut telah menjadi tempat kediaman pelbagai makhluk halus.

4. Lebuhraya Karak
Kita pernah digemparkan dengan cerita kehadiran sebuah kereta Volkswagon berwarna kuning tanpa pemandu yang sering menakutkan pengguna lebuhraya ini. Kawasan terowong juga seringkali mengakibatkan kemalangan yang meragut banyak nyawa.

Entah betul atau tidak, di SINI ada video pontianak.

5. Amber Apartment – Genting Highland
Sebuah apartment usang yang sering kali meninggalkan mimpi ngeri buat pengunjung di sana. Di sebalik kemeriahan dan keceriaan kota keriangan tersebut, tersimpan beberapa kisah hitam mengenai tempat ini. Beberapa pengunjung pernah melihat kelibat manusia membunuh diri dari tingkap bangunan dan hilang apabila sampai ke tanah. Banyak lagi kisah seram mengenai tempat ini.

6. Simpang – T Georgetown – Pulau Pinang
Lebih dikenali sebagai Junction The Deadly terletak bersebelahan dengan Union High School. Mungkin kerana terlalu banyak kemalangan misteri yang berlaku di kawasan ini terutama ketika memandu secara bersendirian pada waktu malam.

Dikatakan juga terdapat sebatang pokok kecil yang kelihatan seperti wanita membawa kanak-kanak. Kononnya ia terjadi apabila seorang bomoh wanita menculik anak kakaknya dan mereka tidak lagi pernah muncul di mana-mana kecuali di jalan ini.

7. Institusi St Michael – Ipoh
Pada zaman Perang Dunia Kedua, sekolah ini telah digunakan oleh tentera Jepun sebagai ibu pejabat mereka. Pada ketika itu tentera Jepun sering menggunakan sekolah ini untuk mejalankan aktiviti penyiksaan terhadap tawanan perang. Terdapat juga banyak terowong-terowong yang dibina oleh tentera Jepun untuk tujuan penyiksaan dan penyimpanan makanan.

Kawasan paling berhantu ialah di gereja kecil yang terletak di sekolah ini, di mana sering kelihatan seorang mubaligh kristian berjubah hitam tanpa kepala duduk berdoa menghadap ke pintu pada waktu pagi. Kebanyakan orang yang pernah melihat merahsiakan perkara ini.

8. Malay College Kuala Kangsar (MCKK), Kuala Kangsar – Perak
Seperti Institusi St Michael yang merupakan sekolah-sekolah lama, MCKK juga pernah dijadikan markas tentera pada zaman pendudukan Jepun dahulu. Pelajar-pelajar di sini sering melihat kejadian-kejadian seperti sepasukan tentera Jepun sedang berkawad dan juga mendengan bunyi rantai yang diheret sepanjang koridor.

Terdapat juga sebatang pokok yang berdekatan dengan lampu dimana pelajar sering melihat bayangan seperti ada orang di gantung di pokok berkenaan. MCKK juga terkenal sebab melahirkan seorang hantu paling besar sedang berkeliaran di Malaysia. 

9. Victoria Institution – Kuala Lumpur
Kawasan ini merupakan satu kawasan sekolah bagi kanak-kanak lelaki. Semasa pendudukan Jepun, ramai askar-askar British disiksa dan dibunuh di sekolah ini terutama di ruang bawah tanah. Banyak kejadian kerasukan di mana para pelajar akan berkelakuan pelik dan ganas yang boleh mencederakan orang di sekelilingnya. Ini dikaitkan dengan banyak roh yang berkeliaran dikawasan tersebut.


10. Hutan simpanan Bukit Nanas
Hutan simpanan Bukit Nanas ini berdekatan dengan Sekolah Convent Bukit Nanas dan St Johns Institution. Pada waktu siang, ia menjadi kawasan laluan untuk murid-murid pergi dan balik sekolah. Waktu senja dan malam, tempat ini berhantu. Ramai lembaga menyerupai budak-budak muda kelihatan menyuntik diri sendiri dan terus beraksi macam hantu zombie atau orang yang separa hidup separa mati.   


10. Rumah Freemason, Seremban
Seperti rumah berhantu lain, ianya adalah rumah banglo besar yang ditinggalkan atau tak ramai orang duduk. Rumah Freemason Sermban ini terletak atas bukit dan berhadapan Allson Klana Resort, Sermban. Freemason adalah organisasi rahsia yang ditaja oleh Vatican untuk kuasai dunia.

Banyak rumah-rumah Freemason begini di Malaysia. Dalam rumah ini, pelbagai upacara ngeri dikatakan berlaku. Ia menimbulkan rasa ingin tahu penuntut MRSM yang berdekatan dengan rumah Freemason Seremban. Ada pelajar yang sudah keluar dan berjaya serta kaya pun mula berperangai dan berlagak macam ahli Freemason.

11. Bukit Tunku – Kuala Lumpur
Satu kawasan  menyeramkan walaupun ia merupakan kawasan perumahan paling elit di KL. Cerita misteri kawasan ini bermula apabila terdapat seorang pemuda meninggal dunia akibat kemalangan ketika sedang menunggang motosikal dengan laju di satu selekoh tajam.

Terdapat juga vesi lain dalam cerita ini iaitu pemuda tersebut ghaib ketika menunggang motosikal dalam kawasan gelap. Mungkin sebab terdapat banyak pokok besar di kawasan ini yang menyebabkan timbul perasaan seram walaupun pada waktu siang.

12.  Petaling Jaya

Ada sebuah rumah di Petaling Jaya yang tak mahu disebut di mana kerana masih ada orang yang nak beli rumah ini. Dikatakan rumah ini asyik bertukar hak milik. Setiap pembeli yang masuk rumah ini akan dikacau hantu dan tak lama mesti keluar dan jual rumah ini. Di mana agaknya... rumah anda kot?

13. Rumah ADO Menumbok – Sabah
Kawasan rumah ini dikatakan paling berhantu kerana tidak pernah ada satu orang pun ADO yang tinggal lebih dari seminggu dalam rumah tersebut. Sehinggakan rumah tersebut terbiar begitu sahaja. Bermacam-macam gangguan berlaku di rumah tersebut seperti penghuni di pindahkan ketika tidur selain bunyi yang menyeramkan.

14. Rumah rasmi seorang Menteri Besar
Di Malaysia, rumah-rumah rasmi Menteri Besar dan Ketua Menteri jarang didiami. Ia hanya digunakan untuk urusan rasmi dan kumpul-kumpul. Salah satu dari rumah ini dikatakan berhantu. Kalau nak tahu, rumah Menteri Besar mana yang ada surau dalam perkarangan dan sering diadakan majlis agama? Mungkin tujuannya nak halau hantu, tapi masih tak lari-lari lagi. 

15. Penjara Pudu
Ramai menganggap kawasan Penjara Pudu merupakan kawasan yang paling keras dan berhantu di Malaysia. Ini dibuktikan lagi bila hampir semua akhbar pernah melaporkan mengenai kejadian paranormal yang berlaku di kawasan Penjara Pudu. Kejadian-kejadian seperti gangguan lembaga hitam, wanita cantik yang berdiri di tengah lorong penjara dan macam-macam lagi gangguan bukan sahaja mengganggu banduan malah juga turut mengganggu pegawai penjara yang bertugas.

Namun kini penjara yang pernah menempatkan penjenayah tegar seperti Botak Chin, Batang Kali dan lain-lain telah di robohkan untuk tujuan pembangunan. Insya Allah, lepas Dato Nurjazlan meninggalkan UDA, tiada lagi hantu dalam kawasan Pudu.

Hanya selamat untuk kunjung dengan escort polis
16. Desa Damansara Kondominium, Bukit Damansara
Namun penjara Pudu masih tidak layak jadi tempat paling berhantu di Malaysia. Hantu-hantu lain jarang kelihatan tapi hantu Desa Damansraa Kondominium sentiasa berkeliaran siang dan malam. Hantu ini sering keluar di media dan ketika Parlimen bersidang. Ada orang kata dia ketua pembangkang Malaysia.  

Suatu masa dahulu, kondo ini sering dikunjungi oleh hantu tersebut untuk berhibur dan berseronok dengan pasangannya. Hantu tersebut dulu berseronok di sebuah kondo di Bangsar tapi akibat tertangkap dan jadi kes, dia pindah ke tempat lain. Nak masuk Kondo Desa Damansara kena sebut MOKHTAR dan sebelum hantu ini naik sheikh dia sebut CIFUT.

Bahaya hantu ini, dia suka kerjakan semua - lelaki, perempuan, bini orang, Cinadoll, dan entah apa lagi. Tengok pokok kaktus pakai skirt pun tak selamat. Harap pihak berwajib sumbat hantu terakhir dalam penjara. Selamat anak-anak jantan pipi licin dari dimasuk hantu ...opps dirasuk hantu.

Wow! Siapa ada tahu lagi mana-mana tempat ada hantu sila tinggalkan komen.

34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hehehe ... Sin

Kasi kau puaka paling besar ...

No. 17. Seri Perdana, Putrajaya
Sini ada satu puaka berhantu yang berambut besar dan gilakan cincin besar. Oleh kerana teringin sangat nak pakai cincin bernilai jutaan ringgit, dia meminta besannya hantar cincin pameran ke rumahnya.

Puaka ini menguasai ketua negara dan presiden parti pemerintah hingga dikatakan boleh arah projek-projek untuk dirinya dna kroni dan perlantikan pelbagai jawatan dalam kerajaan dan parti.

Puaka itu juga menghantui rakyat dengan bebanan kos sara hidup yang tinggi dan bebanan hutang isi rumah akibat dari keborosan puaka itu berbelanja.

Berbanding dengan hantu desa kondo, puaka ini lagi bahaya kerana dia tak takut orang.

Tanpa Nama berkata...

Yang komen pasal hantu seri perdana tu pun hantu juga. Hantu Red Bean Army.

Demi Moore dari The Ghost berkata...

Sin ... you very cheeky ahhh

Tanpa Nama berkata...

Hantu tu adalah anon 1037 PG PUNYA AKAK PUNYA LAKI PUNYA NENEK LU!!!

Man Karipap berkata...

Hantu rumah no 19 Hantu Jin tonggeng kot?ha..ha..ha

Man Karipap berkata...

Hantu rumah Kondo Seri Damansar tu mungkin Jin Tonggeng kot?

superkongkiak berkata...

Teringat pendinding hantu yang tok wan kita ajaq. Sebut saja' Hantu hantang kelopak jantung, hantu datang ku sepak melambung"...betoi tak betoi tak tau laaa.. Hantu takut jejaka yg berbugil..katanya..Tapi kalau hantu pompuan yg berbugil..hahaahhaha apo keno ya eh jang!

Tanpa Nama berkata...

Hantu yg betui2 yg menyusahkan orang ramai ialah perempuan katek tapi mempunyai keupayaan mentadbir Negara dibelakang tabir. Hantu ini ingat 24 juta ringgit itu macam 24 ringgit, kalah Rasputin. Kalau cantek dah kira ok, tapi perempuan katek ini berkepala besar dan gemuk macam Pontianak Gua Musang. Tapi aku fikir perempuan ini sesuai untuk org2 Melayu yg dah juai otak mrk kpd UMNO.

hah! berkata...

Tanpa Nama 937,
Yang tu memang orang tahu hantu, tapi hantu syiah yang menang Timbalan Presiden siapa tak tahu dia hantu........!

jebat berkata...


Salam,

Hai manusia !!

Takutlah (taqwa) kamu kepada ALLAH. Bahaw hantu hantu itu tak takutkan Allah. Kerana mereka fikir mereka berkuasa.

Tunggulah nanti bila sampai masa.

Allah maha kuasa.

Mereka kan ternganga.

Tanpa Nama berkata...

Tuan rumah Sri Perdana tu mestilah takut pada hantu puaka tu ...

Cuma hantu tu tak macam pontianak.

Dia naik private jet kerajaan dan sekali jalan belanja 1 juta!

jebat berkata...


Salam,

Saya dengar tuan punya Seri Perdana sangat takutkan POHTIHAK yang turut menghuni Seri Perdana dan sering mengganggu pemilik nya .

Konon nya PONTINAK itu akan 'MENGARUK' apabila kemahuan nya tidak diprnuhi.

Mahsuci Allah dengan segala ciptaan nya.

Tanpa Nama berkata...

Hantu katSeri Perdana tu suka bermandikan cahaya... Bil elektrik sampai 2.2juta setahun.

Tanpa Nama berkata...

Fitnah x habis habis. Tak takut dosa ke?

Tanpa Nama berkata...

Hantu desa damansara kondominium pergi luar negara selalu tu sap bayar?

hantu mat salleh ke????????

Tanpa Nama berkata...

Hantu desa damansara kondominium tu kote bengkok..dengaq kata pengkaji paranormal hantu tu boleh isap kote dia sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Datuk Harun Din bomoh handalan pun takut dan tak boleh halau dengan hantu Kondominium Sri Damansara nih.....ha..ha..ha

Tanpa Nama berkata...

Hantu sri dsara tu hantu segala hantu. Hantu yg tggl d bonjot rambut pon takut kat dia. Sbb hantu klau ada lobang pon hantu sri dsara bantai. Aaauuwwww...

haha berkata...

haha
rumah ku syurgaku

Tanpa Nama berkata...

hantu konek panjang tukang suntut jubor org ada laaa..

Tanpa Nama berkata...

Kakak adik takut hantu damansara tu

Tanpa Nama berkata...

Hahaha

Tanpa Nama berkata...

Xpahe la

Tanpa Nama berkata...

Ya... mcm best ja hampa semua gadoh.. bguz lah melayu sama melayu berperang.. cina,india tepok tangan.. tonton wayang free la katakan.. mana p otak hampa?

Tanpa Nama berkata...

Menakutkan lah sikit

aaron azef berkata...

Rosmah mansor ke yg kat atas skali tu?

Tanpa Nama berkata...

Kita la smua antu 2 antu kutuk2@antu umpat2 heheheheh....

Tanpa Nama berkata...

macam mana kalau dengan Zaitun House dekat Port Dickson tu? tiada siapa yang nak ulas pasal rumah ni.. Saya harap ada yang menyiasat pasal rumah ni..

Meria Zenida berkata...

Dimana location die ? Tak pernah lagi dgr cerita . Kemungkinn mungkin di kawasn tu org je tau kot yek .

Meria Zenida berkata...

Hahaha ... ye la kot rosmah mansor tu . Terpacak je rambot kembangnya .

Meria Zenida berkata...

Sekarang ni pon dah banyak antu keliaran dah . Siang malam ade je hantu . Cuma kita je xperasan . Hahaha ... hantu pada diri sendri tu pon hantu benarnya . Cuma kita tatau . Hahahahahahahaha ... hantu tak kan kacau kita , tapi kita yang kacau hantu ada la . Sedap dok pojek die . Kita dok datg kacau . Hahahahahaha ...

Meria Zenida berkata...

Tapi kalau nak dikongsikan cerita saya atau add story .. sayee ade juga dengan pengalaman di sempadan sungai genting highland dan batang kali . Atau sungai sendat dan sungai tua . Yang dikatakan banyak kemalangan jiwa . Dan banyak menghantui penduduk . Haha . Dimana orang2 asli piaw . Di situ la puak terkeras yang ada disitu . Sapa tak takut , kalo dah terkena atas kepala sendri . Kikiki .... =) say good bye ...

Emy Syafierra berkata...

mcm ..... kiwak je perangai seko-2 -.-''

NAZRISAFWAN zainal berkata...

hantu hantu yg xda otak la sponsor dia..
dlm m'sia ni ..berlambak hantu sanggup mati utk dia...