Sabtu, Julai 14, 2018

Tukang emas Lubnan saman Rosmah: Situasi bangang?


Ketua Polis Kuala Lumpur, Dato Amar SIngh memberitahu media bahawa nilai wang dan barangan, termasuk kasut baby cucu Dato Najib yang diambil dari rumah dan kondo-kondo tempat simpanan  dinilai penilai luar dan profesyenal berjumlah RM1.1 billion.

Walaupun jumlah pakar boleh dipertikarkan, ia ada kesan perang saraf dari segi persepsi awam dan boleh mengugarkan kepercayaan penyokong Najib.

Kini timbul pula berita kedai barang kemas Lubnan saman Datin Seri Rosmah.


Asas saman ...


Sama macam kisah berlian yang dihantar ke besan oleh Jacob & Jacob of New York suatu ketika dulu.

Manikam minta dipulangkan barang kemas yang mereka hantar untuk lihat tetapi tidak dibeli. Pasti polis boleh diambil tindakan balik atas hal ini.

Benarlah kata peguam:


Situasi belum bangang lagi. Pertelingkahan biasa:


Jurucakap kerajaan kata, "Mereka yakin barang kemas yang dirampas adalah milik negara dan akan MENCELAH ketika proses perbicaraan berlaku."

Ini pun bukan situasi bangang kerana hak pihak kerajaan untuk pertahankan dan rampas kembali wang rakyat. Terpulang kepada macam mana masing-masing untuk spin dan kecenderungan bias.

Namun, saman itu boleh membawa erti ada barang yang dirampas polis mungkin bukan Najib dan Rosmah punya. Ia memungkinkan yang sama pada barang-barang yang lain. Untuk peguambela, ia taktik "creating doubt"

Ada banyak isu serius dalam perkembangan terbaru isu 1MDB dan berkaitan 1MDB. Tempat lainlah untuk serius. Episod terbaru ini ada kelucuannya tersendiri.


Penulis Facebook Rozmi Mokhtar teringat satu kisah  yang dia pernah tulis suatu masa dahulu berhubung satu rompakan di Guanzhou China.

Satu rompakan Bank, telah mencatat sejarah dan direkordkan sebagai antara rompakan Bank terbesar di China, berlaku disebuah Bank antarabangsa di Guangzhou.


Ketika rompakan berlaku perompak Bank telah berteriak kepada semua orang yang berada didalam bank:

"Semua meniarap  kelantai dan jangan melawan!   Ini satu rompakan! Wang ini kepunyaan Bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

* Situasi ini dipanggil "berfikir di luar kotak." Berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya:

"Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

* Situasi ini pula dipanggil "profesional." Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!


Apabila perompak Bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja):

"Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat.

Perompak tua menyangkal dan berkata: "Kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira? Malam ni kita nonton Berita di TV, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

* Situasi dari "pengalaman." Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!


Selepas perompak telah beredar, pengurus Bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat.

Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu ... mari kita ambil $10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

* Situasi ini dipanggil "inovatif". Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata, "ร„langkah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

* Situasi hasil "berpandangan jauh." Merancang masa depan selangkah lebih awal!


Keesokan harinya, Berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Lalu perompak pun mula mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta. Perompak sangat marah dan mengadu:

"Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

* Situasi dari "pengetahuan." Pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya didalam pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

* Situasi ini yang hanya "sambil  menyelam minum air." Mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Lalu perompak tersebut membuat laporan polis terhadap penipuan pegawai bank tersebut tentang jumlah rompakan sebenar..

* Situasi ini sah patut dianggap "BANGANG TAK BERTEMPAT"

 

Persoalan kini apabila pehak kerajaan menyatakan bahawa mereka yakin barang kemas tersebut milik negara maka ia menimbulkan psrsoalan

SIAPAKAH PEROMPAK SEBENAR?

Wow! Banyak sangat wayang bangang untuk tutup kebenaran

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah.... post ni dalam kategori mana. profesional atau inovatif atau juga bangang.

biar je peguam & hakim buat keja.. hang tak payah nak spin la sin.

lagi pun cerita lucu tu dah basi.. unta dah bagi dedak subsidi sin ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Tanpa Nama berkata...

Ada macai uneducated tak faham cerita ni?
Sila hantar soalan kat ruangan komen.

clash king1 berkata...

Brg kemas anta bulan feb 18 rosmah balas balik bitau emas dh kena rampas may 18 lepas kalah pru.

3 bulan firma bg rosmah simpan emas RM 60 juta semata2 nk belek je.
Kah kah kah kah

Org biasa tentu sukar nk percaya alasan bangang seperti suatu ketika dulu rosmah menabung dari kecil.

Tapi ada golongan akan percaya bulat2 malah menjaja cerita bangang demikian. Antara golongan tersebut adalah si penjual akal dan maruah spt husin lempoyang.

Kalau bn menang pru agak rakyat tahuke psl brg kemas rosmah?
Duit mana rosmah nk cekau kali ni utk bayar emas tersebut?

Ahli umno gadai gelang emas nk bg duit utk perjuangan umno.
Pemimpin umno gadai perjuangan umno utk kumpul emas.
Blogger umno pula gadai maruah, harga diri dan iman mempertahankan tindakan pemimpin demi sedikit utk sedikit emas.

Akhir majlis pemimpin dan rakyat diajak sama2 nyanyi lagu anak kecil main api

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn clash king1.

Tanpa Nama berkata...

soalak KBAT mintak macai kunyitomato selesai kan lah... kah kah mintak macai k pop bantu...


kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

Blo, verlian after sales no velue.
Emas wokey lah. Tapi like Tun said b4 do you know how much a billion. Berloli loli. Tak abis makan anak cucu.
So, this Najib 1B, is how many loly jonkong emas/gold bulion.
Why not say 2B?

Tanpa Nama berkata...

Mcm artis... jd duta..leher kaki tgn bdn semua boleh.. kan ada dinyata ada yg dipakai rosmah hanya sebagai pinjaman utk acara acara tertentu yg dihadiri org org tertentu.. maksudnya berduit.. jd bila org tengok berkenan bolehlah urusan seterusnya.. brg kemas dihantar bkn tunjuk ke rosmah je.. juga utk pelanggan yg lain termasuk keluarga diraja dan jutawan di malaysia.. dihantar utk simpanan rosmah kerana kepercayaan keselamatan.. sekarangni lagi selamat dlm jagaan singh hihihi... jgn hilang dah la.. haru biru jdnya..

Tanpa Nama berkata...

Uneducated kalau komen nmpk sangat bodohnye.. Kikiki
Patut la atok nyanyok ckp ramai uneducated.. Clash king gangbang ni la contohnye... Kehkehkeh