Ahad, Mei 29, 2011

Program angkasa lepas Pakatan meneroka Marikh


Kononnya Pakatan Rakyat mencapai hasrat untuk memerintah negara.

Buat sementara menunggu Anwar menghabiskan tempoh masa hukuman minima di Sungai Buloh Resort untuk peliwat dan penzina, Haji Hadi menjadi Perdana Menteri.

Lim Kit Siang Timbalan Perdana Menteri dan banyaklah pemimpin DAP pegang jawatan Menteri. Tony Pua jadi Menteri Kewangan Ronnie Liu jadi Menteri Dalam Negeri. THeresa Kok manjadi Menteri Pertahanan. Lim Keng Yaik masuk DAP dan jadi Menteri Penerangan.

Mat Sabu pegang Menteri MOSTI. Dia terfikir nak meniru macam BN untuk hantar angkasawan.

Hadi setuju dan dia mahu buat program lagi hebat dari itu. Hadi arahkan MOSTI kaji kemungkinan untuk program hantar ke Marikh.

Dia bercadang untuk memanggil beberapa pemimpin Pakatan Rakyat untuk jadi angkasawan. Ada sedikit risiko. Perjalanan ini makan masa beberapa tahun, maka ada kemungkinan mereka tidak akan kembali.

Calon pertama ia-lah Nizar Jamaluddin. Dia seorang engineer dan satu calun yang sangat sesuai.

Selepas dipujuk-pujuk, Nizar agak setuju. Semasa itu, Nizar tak ada kerja nak buat. Kerjaya politikny adah berakhir. Dia kalah di kawasan ADUNnya. DAP memrintah Perak tapi mereka letak Melayu DAP sebagai Menteri Besar.

Hadi tanya Nizar, berapa dia mahu.

"Sejuta" jawapnye.

"Kenapa banyak tu?"

"Saya nak sumbangkan untuk anak-anak yatim. Untuk keluarga , saya dah sapu masa 8 bulan jadi MB. Ini nak tebus dosa."

Calon seterusnya adalah Dr Hatta Ramli. Dia pun sesuai. Seorang doktor dan belajar sama dengan Anwar di MCKK. Nik Aziz masih terus memegang Kelantan selepas PRU tapi Hatta kalah di Kuala Krai.

Hadi tanya soalan yg serupa.

Mengenangkan Anwar lama lagi baru nak keluar, Hatta rasa baik dia ke Marikh. Dalam fikirannya, dia yakin dapat kembali dan akan kembali sebagai hero negara. Boleh naikkan populariti untuk cuba balik kerusi Kual Krai.

Dr Hatta jawap, "2 juta ringgit.

"Sejuta saya nak bagi kat family saya. Yang sejuta lagi saya nak derma untuk kawasan dan diurus oleh keluarga saya. Ini jasa yang saya mahu diingati."

Dah panggil Jurutera dan Doktor, Hadi nak panggil pulak seorang peguam. Lalu Hadi panggil Dr Aziz Bari. Dulu masa kerajaan BN, dia berguna sebagai kaki bising. Pakatan naik, dia masih bising lagi macam-macam.

Lepas Hadi terangkan dan bertanya pandangannya. Hadi bocorkan kepada Dr Aziz bahwa dia akan pilih salah seorang antara Nizar, Dr Hatta Ramli dan Dr Aziz. Semua sanggup dan nyatakan berapa mereka mahu.

Lalu Hadi tanya, berapa pula dia mahu. Dr Aziz diam sebentar. Dia sedar dua yang lain adalah kumpulan Erdogan. Rasa macam Hadi guna program ini untuk nyahkan orang. Macam ada powerplay.

Dr Aziz Bari bisik ke telinga Haji Hadi.

"Tiga juta ringgit."

"Kenapa lagi banyak dari yang lain?" Hadi tanya.

"Letaklah jumlah yang lebih patut dan memadai."

Sebagai seorang terlatih dalam undang-undang Dr Aziz Bari menerangkan, "Tok Guru kasi saya 3 juta. Saya beri kamu sejuta. Sejuta saya ambil.

"Kemudian yang sejuta lagi tu, kita kasi Nizar. Biar dia saja pergi ke Marikh."

18 ulasan:

Awanama berkata...

Tersirap darah aku baca LKS jadi TPM dan komunis2 itu semua jadi menteri

Bingai @ Bangang berkata...

sin,
ko punya komisen takde ke?
nukilan yang menyentuh kerandutku. kehkehkeh.

psst. psst. taknak tanya sam ketot ke dia nak pegi. aku rasa mazlan aliman pun layak kot...
kah kah kah

Awanama berkata...

hahah silap tu bkn ke marikh tp pi bulan mahupun terus ke syurga PAS la,tu kan lambang pas,meluncur naik roket DAP yang pasti sampai ke sane nik aziz dulu,ajijah(isteri solehah gitu)lim guan eng sbb khalifah syadina Ali xkegitu

Awanama berkata...

mana lu cilok bhaio ... dah ada daa citer lucu bodoh+banggang nie...

Awanama berkata...

statement bangsat hahaha..melayu bangang yg menulis..

YB (Yang Biol) Nurut Izzam berkata...

Woi Pakcik Usin,
Ngko takde modal ker tiru criter lawak yang dah basi nih..criter asalnye tentang tawaran NASA kepada angkasawan Malaysia yang terdiri dari India, Melayu dan Cina..ngko tiru tu ade kebenaran dari pencipta asal ker? Kang kene saman juta-juta..larat ker nak bayor? Ngko bukannya Utusan Meloya..tak caye..ce tanya Abang Dr. Aziz..tak gitu Dog..eh..eh..silap..Doc??

Antibarua berkata...

tak ada pun tulis hak cipta terpelihara ngeh ngeh ngeh

Awanama berkata...

suka ati dia lah nak tulis cerita tu....cerita bagus apa...teruskan sin...


mior

marilyn berkata...

Yg marah2 tu nak kena hantar ke marikh ke?bising mcm lahanat.kihkihkih....

azman berkata...

Assalamualaikum sein

Sebelum die dihantar kesane baik di kembiri dulu(mandulkan)mane tau kalau adelak makhluk lain nanti,bermukah pulak die disane,bile turun kebumi nanti akan dibawenye hasil mashul tu ke bumi,entah entah muke mereka ade tanduk lak..kha kha kha kha.

Kalau nasib baik niky adelagi takpe gak la die bole baik pulih.

Awanama berkata...

Bahlul la kau nie sin kalau PR dah perintah Msia nie tak kan anwar dlm penjara lagi. Kau tu patut di hubankan dlm penjara....he...hee....heee...ptuiiii.....

Awanama berkata...

kebanyakan cerita lawak Husin adalah diciplak dari cerita orang lain.Husin mana ada idea yang original ,pemikiran tahap unta....ha....ha...ha.Lebih baik Husin jaga unta saja dari buat lawak bodoh.....ha...ha...ha

Awanama berkata...

Mungkin boleh hantar KJ sekali kot...dia pun nak mempopularkan dirinya jugak.Mungkin boleh jadi PM pertama Planet Marikh kot....

jebat berkata...

Ya Husin Al-Lampoyan,
Assalamualaikum.

Shahadan konon nya bertolak lah roket buatan DAP dari Tanjung Tok Kong menuju ke Marikh.

Kata yang ampunya cerita, sampai di pertengahan jalan Roket itu terhenti kerana kehabisan bahan bakar.

Akhirnya Ir. Nizar Jamaluddin mengambil keputusan untuk keluar dari reket itu lalu melayang balik ke bumi .

Di pertengahan jalan ia di panah petir. Sayap nya patah. Lalu ia melayang dan terhempas di lautan Kalzum...

Begitulah kisah nya
Walahu Alam.....

bigcat berkata...

kalau roket dia orang ni terlajak pegi pluto kan ke bagus.....

pencerita dongeng berkata...

betul kata 'Tanpa Nama 9:34 PM' tu. alkisahnya, waktu tu anugay telah dibebaskan dan dgn penuh adat istiadat pertabalan yg gilang gemilang dan dgn sebulat suara, jawatan PM diserahkan kepadanya.

apabila Hj Hadi memberi taklimat tentang projek Marikh tu dan calon2 angkasawan yg telah disenarai-pendekkan, anugay telah membisikkan kpd Hj Hadi agar dia saja yg pergi. keputusan ini dipersetujui semua tanpa bantahan.

dipendekkan cerita, projek itu berjalan seperti dirancang dan roket anugay telah terbang dgn begitu baik sehingga berjaya mendarat di marikh tanpa apa2 gangguan, berkat kepakaran mat sabu.

tapi! tanpa sesiapa menduga mat sabu menteri mosti rupa2nya mempunyai satu rancangan peribadi tersendiri yg telah lama dirancangnya, dan telah menggunakan peluang ini sebaik mungkin bagi mendapatkan balik 'bunga idamannya' walaupun dia tau bunya ini telah pun layu!

semasa anugay cuba menghidupkan enjin roket untuk terbang balik ke bumi seperti dirancang, semuanya telah tidak berfungsi kerana mat sabu telah menukar kod2 dlm komputer yg mengendalikan roket tersebut tanpa pengetahuan sesiapa.

dalam keadaan tidak keruan, anugay merayau-rayau di marikh, terserempak dgn seorang penghuni marikh. makhluk itu nampak begitu terkejut dgn mukanya pucat lesi sehingga matanya terbeliak seketika sebelum dia berpusing dan berlari selaju-lajunya dengan lolongan seperti orang yg dalam ketakutan yg amat sangat.

beberapa tahun berlalu, dan melalui roket tanpa pemandu yg dihantar mengelilingi marikh, dan melalui gambar2 yg dihantar balik kebumi, dikisahkan anugay telah diangkat menjadi raja disana kerana kekaguman kebanyakan makhlik marikh tentang cara baru yg diperkenalkan oleh anugay dalam mendapat kenikmatan hidup yg luar biasa ... begitulah adanya ...

YB (Yang Biol) Nurut Izzam berkata...

Papa..papa..Pakcik Usin dan mereka-mereka tu jahat..tak cuke..tak cuke..waaa...!!!

Awanama berkata...

Wakakkakaka sin tergelak aku, baek punyer posting