Khamis, September 19, 2019

Kongres Maruah Melayu: Penjualan yang belum selesai


Kini terdedah rancangan PPBM untuk menyaingi samburan Perhimpunan Perpaduan Ummah pada September 13-14hb baru-baru ini.

Pada Oktober 6hb, satu Kongress Maruah Melayu akan diadakan di Stadium Axiata Bukit Jalil.

Lima jurusan hal-hal Melayu akan diperbincangkan; undang-undang, agama, bahasa, ekonomi dan pelajaran.

Malam semalam ayahanda-ayahanda dengan penuh bertanjak telah diserahkan "hantaran belanja nikah kahwin".

Khamis, September 12, 2019

Let bygone be bygone, Jom limpahkan jalanan!


Ketika orang sudah, let bygone be bygone, dia masih lagi ungkit cerita lama.

Masa dia mula bersama DAP dan PKR, tak pulak dia minta maaf pada DAP. kerana panggil mereka rasis dan PKR kerana reformasi dan pekena Anwar kes liwat pertama.

Husin pikiaq balik Haji Hadi label UMNO kafir masa tahun 1981, bukan sebelum itu dan bukan 2004.

Maknanya ditujukan pada Mahathir. Padan dia marah.

Sabtu, September 07, 2019

Mangsa radioaktif Lynas diketemui


Ketika orang Islam tengah ada kesedaran untuk utamakan produk buatan Muslim, ada pula pemimpin berugama Islam bersuara dengan nada berlainan.

Mesti ada mangkok-mangkok social misfit yang terlalu nak jadi hero tunjuk pandai nak bersuara untuk berlainan ketika kita perlu bersatu, satu suara hanya mahu being different for the sake of being different (mahu berbeza demi untuk berbeza, bijak pun tidak).

Sebelum Fuziah Salleh, Menteri KPDNKK, Saifuddin Nasution yang pertama kata boikot tiada kesan.

Rabu, September 04, 2019

Selasa, September 03, 2019

Wei keling! Duit kami bukan lubang jobo kamu


Nama Dr Jacob George. Sebenarnya Keling, cuma ugama dia bukan Hindu.

Konon nak ugut pengguna yang boikot produk bukan Islam dengan undang-undang dan Perlembagaan.

Ini mengingatkan kepada suatu kisah pada akhir 1990an ketika negara didedah dengan salahlaku liwat oleh seorang itu.

Rabu, Ogos 28, 2019

Tok! Tok! Bangun.. kerajaan dah tukar


Cucu kejutkan Dato yang sedang mengigau...


Yang Datok panggil pembangkang tu sekarang dah kerajaan.

Nanti mummy buatkan untuk Datok kopi. Kasi celik mata.

Penat balik dari mengerjakan Haji.

Isnin, Ogos 19, 2019

Halau Zakir Naik atau Cina, Keling PH?


Akmal Sukeri menyeru:

Saya menyokong sepenuhnya Zakir Naik diusir dan dihalau balik ke India.

Banyak kenyataan beliau yang mengguris keharmonian kaum di Malaysia seperti

1. Zakir Naik menggelarkan kerajaan Kelantan sebagai Taliban.

2. Zakir Naik pernah mencadangkan agama Islam dibuang daripada kad pengenalan.

Jumaat, Ogos 16, 2019

Bayar cukai tanggungjawab, bukan hak jadi pukimak!


Setiap Angkatan Tentera Malaysia juga membayar cukai kepada kerajaan.

Bukan cukai pendapatan je yang ada di Malaysia ni. Ada pelbagai jenis cukai.

Mereka kena bayar SST, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah, cukai hiburan, cukai jualan, cukai perkhidmatan dan pelbagai cukai lain lah. Jenuh nak sebut satu-satu.

Malah mereka lebih akur membayar cukai dari pukimak-pukimak seperti Koon Yew Yin yang kuat menipu untuk lari cukai.

Khamis, Ogos 15, 2019

Lepaskan ajer kerengga, tebuan kat cibai komunis ni...


Maaf yer, mereka hanya faham pornografi.

Mohsem Saad berkongsi satu cerita mengenai peranan polis dan tentera terhadap negara dan ianya disiarkan di FB UtusanOnline.


Pada suatu petang yg hening, seorang anak bertanya kepada ayahnya...

Rabu, Ogos 14, 2019

Cara tunjuk jalan supaya Cibai ni faham


Oh.. Itu macam ka? Sebut cibai, baru faham maksudnya cina?

Lain kali, ada Cina mintak tolong tunjuk jalan, Fairu Zamir kata caranya macam gini....

“Bro, macam mana mau pegi itu kedai roti The Loft?,” tanya seorang lelaki berbangsa Cina.

Sabtu, Ogos 10, 2019

Salam Aidil Adha: Hukum korban "Laptop" tak sah


Salam Aidil Adha buat semua.

Buat yang mahu membuat ibadah korban, binatang yang mahu dikorban mesti binatang ternakan 4 kaki, tidak cacat dan usia yang bersesuaian.

Tujuan ibadah korban untuk membersihkan jiwa dan mendekatkan diri dengan Allah Taala.

Daging-daging korban diedarkan untuk mereka yang memerlukan dari. kalangan asnaf.

Jumaat, Ogos 09, 2019

Peja memang layak menang Parlimen Tambun


Melihat gelagat Husni Hanazlah di mahkamah, serupa badut yang hanya membuat orang ketawa kepada aksi lucu dan bodoh yang dipertontonkan.

Apa kredibiliti kenyataan-kenyataan dan komentar-komentar yang disebut jika asasnya disebut berkali-kali "saya tidak terlibat" ?

Khamis, Ogos 08, 2019

Bila dipanggil bodoh, Melayu marah pula

Yang dihormati Pendekar2 ini ialah Panglima
Kalah Takut Tanding tapi tikam belakang

Bila merdeka, kita bagi kerakyatan - Melayu tolak ansur

Bila Singapura keluar Malaysia, Melayu kata biarlah

Bila 13 Mei, Melayu rela berdamai

Bila masjid disimbah darah babi, Melayu sabar

Bila Rasulullah dihina, Melayu sabar lagi

Rabu, Ogos 07, 2019

Air mani tulen, tapi wajah berudu tak dipasti identiti?


Sudah tahu bertanya pula ADUN Tronoh.

Mesti takut di rogol.

Hmmm... rasanya sudah masuk 3 minggu, takkan tak siap forensik report?

Selasa, Ogos 06, 2019

Atoq nak "hijack Perpaduan Umnah, LKS takut... lalu U turn


Atoq yang memperkenalkan PPSMI yang akhirnya melihatkan Pejuang Bahasa tua-tua berdemo dan bersama Dong Zong hingga dibatalkan polisi.

Sepanjang yg Husin tahu, Atoq hanya perguna isu-isu Melayu dan Islam untuk kepentingan politik dirinya, tetapi tiada niat untuk sungguh-sungguh pertingkatkan kedudukan Melayu dan Islam.

Paling tak mungkin sekali untuk Atoq  perjuangkan tulisan Jawi dan seni khat.

Isnin, Ogos 05, 2019

Batal GST, macam-macam cukai baru


Kira OK lah tu. PH dah capai macam-macam yang dijanji.


Ahad, Ogos 04, 2019

2 + 3 jadi 5


Dari FB The Ahmad Maslan

Akan beri kepada YB DS Anwar Ibrahim dalam masa 2 tahun,,
Kemudian tukar kepada 3 tahun,
Kemudian tukar bila isu hutang selesai.

Maro #Utusan sebut 2+3=5 tahun

Kena pula Azmin + Zuraida tambah, cukupkan sepenggal Tun Mahathir, iaitu sama formula 2+3=5 tahun

Jangan pula DS Anwar hanya akan jadi “PM Tepi” sahaja

Kami hanya lihat dari sudut sisi.

Namun #rakyat menilai setiap gerak geri.

Akhirnya siapa yg rugi⁉️

-------------

Masih ada ingat Atoq gentleman.

Wow! Dah kena jual masih tak sedar

Jumaat, Ogos 02, 2019

Terpaksa atau sendiri kasi terpaksa?


FB komen:

You force me I stay on. If you don’t force me, I’ll force myself.

Hahaha... 🤣🤣🤣

Mungkin mahu difahamkan sebagai terpaksa oleh keadaan, tetapi jangan-jangan keadaan diaturkan untuk jadi terpaksa.

Wow! Dah jelas masih ada mengharap

Khamis, Ogos 01, 2019

Jangan salahkan Zuraidah Kamaruddin


PKR terkenal dengan kisah liwat, semburit, Chinadoll, aiskrim dalam jamban, main bini orang, anak dari bapa lain dan onani depan video.

Kini mahu undang-undang ini pula. Ada elok dan tak eloknya.

Janganlah salahkan Zuraidah Kamaruddin dan kaum sejenisnya atas pelbagai salahlaku sendiri yang dikutuk Allah.

Bak kata Abang Non, titik beratkan maqasid syariah. Yang utama, menjaga zuriat.

Dah macam Atoq tak jumpa duit, salahkan Najib.

Wow! Boleh salahkan orang, buat apa ngaku silap

Selasa, Julai 30, 2019

Siapa pegawai PMO tukar susunan kerusi majlis pertabalan?


Kini kecuh di media sosial tentang pegawai PMO yang memandai menukar susunan kerusi tidak mengikuti protokol untuk halang kehadhiran Dato Najib.

FMT melaporkan PMO menafikan dan ada laporan mengatakan mereka menyalahkan pihak Istana.

Susah untuk dipercayai pihak istana tidak mengikuti kehendak DYMM SPB Yang DiPertuan Agong.

Menurut Facebooker, pegawai tersebut datang pada pukul 7 pagi sebelum daif-daif terhormat datang pukul 8.30 dan mengatakan Tun Dr Mahathir enggan datang jika Najib diduk dekat dengannya.

Ahad, Julai 28, 2019

Nasihat polis


NASIHAT POLIS DIRAJA MALAYSIA

Polis Diraja Malaysia menasihatkan anda dan orang ramai supaya berhati-hati supaya tidak ditipu oleh penipu dengan cara berikut:

🔶 Jangan jawab telefon, tidak kira siapa mereka, jika perbincangan mengenai kad bank - Tolong tutup

🔶 Jika mereka bercakap tentang anda memenangi sesuatu - Tolong tutup.

🔶 Jika mereka bercakap tentang Cukai Keselamatan Awam dan Jabatan Hasil Dalam Negeri - Segera tutup.

Jumaat, Julai 26, 2019

Cash dari Allah di Mekah


Sekarang musim orang pergi haji. Banyak pula cerita pasal orang banyak dosa tak nampak Kaabah, tak boleh jijak tanah haram dan berbagai2.

Teringat Husin pergi Haji pada tahun 2011 yang mana Dato Azeez bantu dapat kami pergi tiga beranak sama-sama.

Banyak orang tua-tua, orang-orang kampung dan orang-orang yang keupayaan ekonomi terhad yang pertama kali naik kapalterbang dan ke luar negara.

Ramai mereka ini agak kiasu kerana takut tak dapat atau takut tertinggal. Mereka yang banyak berebut-rebut.

Kita yang faham kena bersabar sajalah tengok gelagat mereka. Cobaan...

Rabu, Julai 24, 2019

Sapa boleh PH salahkan kali ini?


Salah BN
Salah UMNO
Salah PAS
Salah MCA
Salah MIC
Salah Tok Jib
Salah Haji Hadi
Salah China

Selasa, Julai 23, 2019

Baru tahu... air tercemar salah pemancing ikan....


SALAH SIAPA PENCEMARAN AIR BERLAKU DI SELANGOR?

Hari Jumaat, salah pencemaran adalah perkara biasa di Selangor.

Pagi hari Isnin, salah syarikat lombong milik kerajaan PH Selangor yang sabotaj kerajaan PH.

Isnin, Julai 22, 2019

2028 hantui sapa, Zaman silam dirindui?


Orang kaki gaduh tak boleh buang tabiat. Bila dah tak ada pun, dia tetap kembali untuk gaduh.

Jangan hairan dia kembali menjatuhkan seorang pemimpin lain pada tahun 2028. Kembali sebagai hantu untuk kerjakan sapa pulak ketika itu?

Demikian terlintas dalam fikiran Husin apabila mendengar Atoq membalas balik sindiran Ku Li supaya dia habiskan penggal sebagai PM. Kata dia satu penyiksaan.


Sabtu, Julai 20, 2019

CyberSecurity kata tulin, tak sahkan Mahathir ke Retreat PKR


Husin terima gambar-gambar Tun Dr Mahathir menghadhiri Retreat PKR dan merasmikan acara tersebut.

Entah ya ker tidak.

Ada kawan beritahu di Grup WA kata CyberSecurity dah sahkan gambar-gambar tersebut tulin tetapi tidak dapat pastikan Mahathir yang hadhir dan berucap.

Betul juga, audio seorang yang bunyi macam Anwar Ibrahim pun tak dapat pastikan betul atau tidak.

Lain macam dia lambung Mahathir macam tahun 1998.


Jumaat, Julai 19, 2019

Azmin berbalas pantun dengan cermin


Sambil mencermin diri, Azmin terlihat wajah Anwar lalu terasa rindu.

Sambil hentak-hentak kaki meluahkan hati yang merajuk, Azmin menjual pantun pada cermin:
Masa mandi tengok cermin,
Sambil tengok gigit kuku,
Wahai Anwar tengoklah cermin,
Masihkah ingat padaku?
Cermin menjawab:

Khamis, Julai 18, 2019

PH sedang orgy semburit dan burit


Husin dah naik Haji. Malu nak tulis cerita-cerita semburit dan burit.

Tapi apa boleh buat bila politik terkini berkisar pada isu-isu semburit dan burit hingga begitu melucukan.


Krisis politik yang sedang berlaku oleh PH, Pakatan Harapan bukan Porn Hub, seolah satu temasya orgy semua boleh hantam.

Selasa, Julai 16, 2019

Senyuman buat Mahathir dan Husam


Naib Presiden PAS, Idris Ahmad menulis:
PAS parti tunggang agama.
PAS disokong oleh walaun
PAS dipimpin oleh ulama jumud.
PAS hanya parti Pak Lebai
PAS dimusuhi oleh orang bukan Islam
PAS akan mati krn golongan profesional dah lari
PAS tidak mendapat sokongan anak muda.
PAS hanya parti pantai Timur
PAS parti kekampungan
PAS parti tidak ada masa hadapan
PAS tidak ada golongan profesioanal
PAS terima duit Umno  RM90 juta.
PAS  parti  ekstrem
PAS semakin kurang ahli krn pakat masuk PH
PAS akan berkubur sbb bekerjasama dgn Umno.  
Tiba-tiba, hujan tidak, ribut pun tidak , pelawa PAS masuk PH.  
Jom kita senyum. Senyum itu sedekah.

Isnin, Julai 15, 2019

Orang nak tahu Pelakun, bukan Penerbit, Pengarah dan Pengedar


Setiap kali ada anugerah filem tahunan, tumpuan media dan peminat hanya kepada anugerah filem terbaik dan pelakun-pelakun terbaik.

Begitu juga dengan peminat video politik. Mereka tak minat nak tahu siapa penerbit atau pengarah atau paling tak dipeduli, pengedar.

Video politik Semburit di Sandakan pastinya menang anugerah video politik terbaik kerana pelakun utama ngaku, muka begitu jelas, parut diperut nampak, dan berakhir sudah sebuah impian.

Pastinya tak menang video kisah MB bantu graduan nak sangat rasa hidup berkahwin tapi tak cukup duit kerana GST.

Ahad, Julai 14, 2019

DAP, Defend ADUN Perogol



Diam saja masing-masing sekarang. NGO macam Sister in Islam kini sah sesat.

Mulanya MB Perak kata exco kerajaan negeri yang merupakan ADUN Tronoh akan digantung.

Akhirnya tidak ada pun. Mesti atas desakan DAP. Bugima double standard.

DAP, Defend ADUN perogol. 

Sabtu, Julai 13, 2019

We have lots of bitches... Ecotourism very good... Visit M'sia


Menteri Pelancongan negara, Dato Mohammadin bin Ketapi nak jual Malaysia pun seperti tidak tahu apa nak jual.

Sudahlah English hampir serupa elephant fight elephant grass suffer. Beaches bukan bitches.

Jumaat, Julai 12, 2019

Dah bule waghih, ado lah nak difaraid...


Baru den tahu ado legasi untuk diwaghih macam rumah, tanah, lombu kobau.

Hadiah birthday dari abah ruponyo. Dah supo tahto Rajo diturunkan kek anak sulong. Cumo yang ni anak bongsu yang tuntut.

Kalau dah bule diwaghih, adolah kono difaraid.

Boboi tu masuk suku. Buapak mesti tanyo ikut pepatih atau temenggong?

Yang kosian, Bang Din kau. Bersusah-susah ... ratus juto habih. Macam tunggul dibueknyo mamak-mamak ni.

Bahagian pun takdo.

Wow! Suku pun dapek ompek, Masuk ponuh, berapo anak eh?


Khamis, Julai 11, 2019

Tak mahu minta petua dari Tun Siti ker?


Tun Dr Mahathir menyambut hari jadi ke 94 semalam Julai 10hb. Esuk Julai 12hb pula adalah hari jadi Tun Siti.

Lazimnya kedua-dua Tun meraikan hari jadi mereka pada Julai 11hb.

Dalam gambar yang keluar di IG Sarena Mukhriz, kelihatan M Nasir yang kehadhirannya pasti bagaikan suatu hadiah buat mereka berdua.

Dua puluh tahun dahulu M Nasir pernah berkata, "Siapa itu Mahathir?"

Bila diminta komen oleh wartawan, M Nasir kata tak ada hasil untuk komen benda lama. Mungkin benda baru dah bawa hasil.

Rabu, Julai 10, 2019

Amanah alu-alukan SPRM berhenti amalan baju oren


KUALA LUMPUR: Parti Amanah Nasional (PAN) mengalu-alukan keputusan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menghentikan amalan memakai baju oren lokap ke mahkamah untuk mereka yang ditahan untuk siasatan.

Amanah menyeru peruntukan undang-undang yang membolehkan amalan tersebut diubah. Amalan baju oren dianggap memalukan mereka-mereka yang hanya masih dalam siasatan.

Selasa, Julai 09, 2019

Alah artis, lainlah ADUN, exco atau MB


Norman KRU keluar UMNO dan sertai PPBM, lapor FMT.

Dia dilaporkan berkata:
“Sebagai seorang yang berniaga, saya tidak boleh memberi komen menentang kerajaan. Ini akan memberi implikasi kepada kakitangan, artis dan anak murid di Akademi KRU.” 
Alah artis saja. Buat penyeri majlis di suatu masa yang silam.

Naik DAP, ngaku nenek darah cina dan moyang bersama komunis.

Naik orang tu, tak kira yang mana satu, minggirkan saja buritan untuk dikemudi.

Lainlah bagi si ADUN tak cukup duit nak kahwin atau Exco negeri atau MB.

Wow! Niaga punya pasal.



Isnin, Julai 08, 2019

Sebelum disemburit, peneroka keluar kencing ramai-ramai


Lain kali, jangan keluar kencing serentak.


Dah kelihatan kosong pula dewan ketika PM berucap pada Hari Peneroka 2019 di Felda Selancar.

Sebenarnya ada 10 ribu hadhir lapor The Edge. Dari mana mereka sapat angka itu jika bukan datang dari pihak pengurusan Felda.

Pasti kencing bakal jadi modal spin Kelab Che Det dan Ratu Naga. Kencinglah hancing-hancing...



  • Mana Peneroka nak kasi tanah mereka dan mereka hanya jadi pemegang saham dapat dividen dan gaji bekerja.
  • Boleh percaya ker pengurusan?
  • Betul ker mereka boleh dapat pekerjaan jika bukan diberi pada Bangla, Indon, Myanmar dll?
  • Bila pula pegang saham dividen terjamin?
  • Jangan-jangan tanah terlelong murah-murah macam berlaku di Ijok oleh Azmin Ali.

Tanah peneroka Ijok yang terlelong dan rumah entah bila nak dapat. Developer dah pening rumah situ tak laku. Dari untung baru mereka nak buat rumah.

Wow! Ada Azmin, semburit lagi peneroka

Ahad, Julai 07, 2019

Kenapa pelajar perempuan Melayu selalu dirasuk?


Selalu kedengaran peristiwa histeria penuntut perempuan di asrama akibat dirasuk jin.

Ada satu kes berlaku betul-betul di ruang pelajar perempuan membasuh kain di asrama puteri di sebuah sekolah di Telok Intan.

Kebanyakan yang terkena rasukan adalah gadis Melayu dan tidak pernah ada kes berlaku pada pelajar kaum Cina dan India. Di mana salahnya?

Setelah hilang sekian lama hilang dari pandangan awam dan perhatian media, Raja Bomoh Sedunia muncul.

Jumaat, Julai 05, 2019

Wahabi Saudi raya sehari, Wahabi JAWI....


... raya sampai Syawal dah habis, masuk Zulkaedah! 

Mufti Wilayah dari puak Wahabi dan geng2 Mujahid perosak Rahmatan Lilalamin. Masa khutbah, kedengaran diguna hujah aib dan fitnah untuk pertahankan pemimpin semburit.

Padahal Wahabi begitu tegas dalam soal halal dan haram. Tiada makruh semua hukumnya haram.

Khamis, Julai 04, 2019

BONGLES punya Resat Raji! Cium saja tangan Mat Sabu...


Husin tak gemar nak "kutuk" orang tua. Mungkin dia kurang memahami keadaan dunia sekarang, tetapi pengalamannya elok didengar.

Pada umur 76, umur Brig General (Bersara) Arshad Raji, dia beberapa tahun lebih muda dari Mak Husin sendiri. Pernah berkunjung hormat ke rumahnya di Sungai Kantan, Kajang dan berkongsi pandangan pasal blogging dan hal semasa.

Orang tua seeloknya dihormati dengan didengar pandangannya untuk buat sempadan.

Masaalahnya askar pencen ini bukan nak kongsi pengalaman, tapi nak beri arahan dan berleter macam dilakukan pada askar-askar bawah arahannya.

Rabu, Julai 03, 2019

Bang Mat mahu tentera Malaysia "Great Again"!


Entah! Mana Husin pernah dengar kata-kata yang hampir sama dengan kata-kata Bang Mat?

Dengan aset yang serba kekurangan, bila pula Malaysia hebat dalam bidang ketenteraan?

Lahanatullah seperti SUARAM dan C4 dok menipu kata perbelanjaan ketenteraan terlalu besar sedangkan Singapure berbelanja 8% dari GDP untuk tentera. Kita baru 3%!

Pastinya bukan dari mulut penjahanam lahanat seperti Dr Kua Kia Soong dan Cynthia Gabriel.

Selasa, Julai 02, 2019

Risiko turunkan umur mengundi ke 18 tahun


Menteri Belia dan Sukan, YB Syed Saddiq berkata Putrajaya akan mendefinasi semula belia untuk tahap umur 30 ke bawah.

Satu tindakan yang bijak dan patut lama telah diperbetulkan.

Mana nak tunjuk muka kita di luar negara  suatu ketika di mana persatuan belia dipimpin orang tua macam Tan Sri Syed Hamid Albar, Tan Sri Ali Rustam, dan ramai lagi si tua-tua.

Isnin, Julai 01, 2019

Luar konteks atau konek kau, Kula!?


Asal salah cakap atau kenyataan ditegur atau ditolak, ini saja alasan ahli-ahli politik, terutamanya ahli politik berjawatan dalam kerajaan.

Konek kaulah, Kula.

Sudah jelas kamu yang kata sedang pertimbang pekerja-pekerja dari Afrika untuk sektor perladangan tempatan.

Ahad, Jun 30, 2019

Sistem keadilan menurut Labi, Tuan Magistret


Doktor Labu dan Magistret Labi bertemu di satu kelab di Kuala Lumpur. 

Pelayan datang

Doktor Labu: Eh... kenapa muka kamu macam Haji Bakhil.

Pelayan kelab: Itu pakcik saya

Doktor Labu: Padanlah...

Pelayan kelab: Mahu minum apa Tuan?

Magistret Labi: Saya Jin and Tonic

Doktor Labu: Emm.. aa.. Iblis Tonic

Pelayan kelab: Iblis Tonic mana ada Tuan

Sabtu, Jun 29, 2019

Azmin pertemuan sulit dengan Mat Lampir? Hmmm...


Menurut Shahbudin Husin, Azmin akan buat pertemuan sulit pada Jun 30.

Dalam keadaan begini, masih lagi nak jumpa-jumpa orang secara sulit. Kalau nak bincang pasal tindak tanduk seterusnya, kenapa perlu sulit-sulit?

Nak sulit-sulit ni... ramai lelaki atau perempuan?

Ya tak ya juga... takkan orgy kalau Mak Lampir ada?