Ahad, Disember 16, 2012

Kadir Sheikh Fadzir sesuai dilantik ke AJK Pusat DAP


Akhirnya, keputusan untuk pemilehan 20 aggota ahli Jawatankuasa Pusat DAP keluar malam tadi setelah beberapa hari, jika tidak berbulan DAP berkempen, melobi dan tidak kurang cakar bercakar sesama sendiri di peringkat cawangan dan negeri.

Reaksi utama yang diberi oleh akhbar aliran perdana adalah mengetengahkan isu semua calun Melayu seramai 8 orang kalah. Lebih tepat lagi, 7 orang Melayu dan 1 orang mengaku Melayu, yang  menawarkan diri semua kalah.

Dilaporkan salah satu media perdana bahawa calun Zulkifli Mohd Nor yang hanya berjaya mendapat 215 undi menyuarakan kekecewaan kerana setelah lebih 20 tahun bergiat dalam DAP, dia masih gagal meyakinkan perwakilan untuk mendapatkan tempat untuk orang Melayu dalam AJK Pusat DAP.

Undi yang paling tinggi dicapai oleh calun Melayu ialah Prof Ariffin Omar yang mendapat 348 undi.  Zairil Khir Johari, yang hanya nama macam melayu tapi bukanlah Melayu dan darah daging Tan Sri Khir Johari, mendapat 305 undi.

Bekas AJK DAP Pusat, Ahmad Ton hanya perolehi 347 undi.

Hanya tiga orang saja pemimpin bukan Cina yang dipilih untuk 20 kerusi utama AJK Pusat DAP. Ianya  seorang pemimpin India iaitu M Kulasegaran dan dua pemimpin dari kaum Sikh iaitu Karpal Singh dan Gobind Singh


Pastinya akan timbul persepsi bahawa akarumbi DAP masih menebal sikap rasis dan slogan Malaysian Malaysia atau Middle Malaysia yangmahu digambarkan impian DAP kearah satu masyarakat Malaysia yang majmuk tidak dapat tercapai.

Ini mengingatkan kata-kata rakan baik Husin dan bekas aktivis UMNO dan Semangat 46, Aspan Alias. Sebagaimana yang ramai ketahui, Aspan Alias keluar dari UMNO dan masuk DAP. Takpa ... rakan tetap rakan, sahabat tetap sahabat, walaupun dia berlainan parti.

Alah ... Husin bukan ada ahli mana-mana parti pun. Pulohan tahun dahulu, Husin isi borang dan bayar keahlian seumur hidup. Duit dah diambil dan ana tak ambil kisahlah hingga beberapa tahun kebelakangan ini, Ana check online dan dapati nama pun tak ada. Itu sebenarnya ...

Mahal dan leceh sangat kini nak mohon lagi sekali jadi ahli UMNO.


Berbalik kisah Aspan.

Sebaik memasuki DAP, Aspan memberitahu Husin bahawa dia sudah muak dan malas dengan permainan politik perkauman yang sering dilaungkan oleh UMNO. Dia melihat DAP lebih ikhlas dalam memperjuangkan satu masyarakat Malaysia yang majmuk.

Ketika dia cakap demikian di talipon, Husin hanya senyum mendengar sahabat yang ingat ana ini naif sangat tentang politik hingga dia masih nak beretorik.

Aspan tidak ada pilihan sebenarnya. Nak masuk balik Semangat 46, Ku Li sudah lama tutup parti itu.

Nak masuk PAS, Nik Aziz kata kamu tak berapa sesai dalam PAS. Aspan kuat melawan dan hanya setia dengan Ku Li, maka tak sesuai dengan budaya PAS yang kena taat tanpa soal pada pemimpin.

Aspan tak berkenan dengan Anwar Ibrahim kerana dia ada sejarah bertembung dengan Anwar semasa dia dalam UMNO. Husin rasa dia tidak percaya pada Anwar.

Nak masuk parti rakan baiknya, Dato Zaid Ibrahim, KITA, Aspan tak mahu sebut tapi Husin sedar dia anggap Zaid tidak stabil dan realistik politiknya.

DAP sahaja pilihan untuknya.

Husin percaya Aspan juga yang membawa Dato Ariff Sabri aka Sakmongkol dan Lt Kol (bersara) Roseli Abdul Gani yang hanya menang 39 undi masuk DAP.

Mula-mula Husin ingat Aspan yang akan dipilih tapi akhir-akhir ini Roseli yang diura-ura akan dibonekakan menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan, jika DAP berjaya mengambilalih negeri Sembilan.

Rakan-rakan Husin dalam DAP pun kata Aspan temberang jika dia akan dapat jalan mudah untuk dapat bertanding dua kerusi dan diberi kerusi mudah yang DAP sedia ada.

Dia perlu memenangi kerusi yang belum lagi dipegang DAP dan membantu mendapatkan undi marginal dari pengundi Melayu untuk DAP menggunakan kebencian pihak tertenttu dalam UMNO terhadap Menteri Besar Tok Mat Hasan.


Kembali semula pada cerita pemilihan AJK Pusat DAP, Antara Pos melaporkan Lim Kit Siang kecewa dengan kekalahan semua calun Melayu dan hanya satu saja calun Cina dari Sarawak yang mewakili calun dari Sabah dan Sarawak.

Pengerusi DAP Sabah tidak terpilih.

Alahai Kit Siang ... apa yang dia nak berlakun. Bukankah dia sendiri yang mengatur DAP menjadi Daddy Anak Party atau Dinasti Lim?

Dengan demikian, DAP terpaksa lakukan usaha-usaha simbolik untuk mengimbangi kekosongan wakil dari orang Melayu, Sabah dan Sarawak, faction tertentu dan lain-lain perkiraan. Kit Siang mahu gambarkan DAP tidak rasis atau cavanis seperti yang Aspan cuba kelentong Husin.

Prof Ariffin Omar dilantik mewakili orang Melayu dalam AJK Pusat DAP. Dia merupakan bekas aktivis Aliran dan bidang akademik dalam Sejarah Melayu. Dia mengisi kekosongan yang ditinggalkan Tunku Aziz Tunku Ibrahim sebagai Naib Pengerusi DAP.

Terlupa pula nak sebut, Zairil pun dilantik ke AJK Pusat dan diberi jawatan sebagai Timbalan Setiausaha Publisiti kepada Tony Pua.

Ada seorang rakan mengusik Husin dengan mengatakan Tony Pua patut menalipon ana dan ajak masuk membantunya dalam hal publisiti DAP.

Katanya, Zairil akan membawa anggapan buruk kepada DAP sebagai simbol ketamakan kaum Cina yang masih nak ambil sedikit kuota dan allocation yang diberi kepada Melayu. Husin adalah calun yang lebih layak dan secara simbolik boleh mewakili kaum-kaum Melayu dari suku Jawa dan peniaga Arab dari Cairo.


Husin kata ada orang lebih sesuai untuk mewakili pelbagai pihak etnik dan boleh sekali gus mewakili Sabah dan Sarawak yang hanya diwakili dengan perlantikan John Brian dari Sarawak dan Edwin Bosi dari Sabah. 

Walaupun dia kini berada dalam PKR, Anwar sendiri pernah berkata bahawa dengan lebih ramai orang Melayu masuk DAP, ia akan menguatkan Pakatan Rakyat. Pasti dia tidak ada masaalah untuk menukar parti  orang tersebut dari PKR untuk mengangotai DAP. 

Orang yang Husin maksudkan adalah Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir. Dia boleh mewakili orang Melayu, kaum India, penganut ugama Islam dan secara simbolik menambah lagi wakil untuk Sabah dan Sarawak. Aah ... pastinya anda bertanya macam mana Kadiaq boleh mewakili Sabah dan Sarawak? 

Mestilah boleh... pasal mamak macam Kadiaq mesti badan penuh bulu macam Orang Utan dalam hutan Sabah dan Sarawak. Sesuai dengan mereka-mereka yang suka lompat-lompat dari pokok ke pokok.

Wow! Mesti ada apa-apa disebalik orang-orang UMNO masuk pembangkang

15 ulasan:

Awanama berkata...

Sin, aku klu jumpa dengan aspan, aku akan tonggeng bontot depan dia,,, kalau tersepak di mana mana pun aku akan ludah si aspan ni,,, pergi mampos la wahai aspan oiiiii....

Awanama berkata...

Kadiaq juga sesuai dikaitkan dengan binatang ular. Tahulah mamak yang senitaisa menjaga kepentingan peribadi dan tukar warna kulit dengan mudah

wasim46 berkata...

kadiaq patut mewakili keling dap

Awanama berkata...

ha ha ha..... aku kawan lama kadiaq, meeeemang sesuai DAP lantik dia wakil Mwlayu n semua termasuk lotong dan kera dari Baling tempat Anwar memberontak, Cin Peng jumpa Tungku dan Memali mengandungi rakyat patuhi fatwa Hadi.....

Jijan Mali berkata...

Melayu yang ada dalam DAPpigs tu semua bodoh tahap gaban. Tak sedar diri diperkuda dan dikeldaikan olen malaun racist kat dalam tu. Udah lah tu marah pulak bila tak dilantik.....hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong.

Awanama berkata...

Aku duk pikir kalau melayu hilang kuasa seperti kuasa sedia ada, macam mana cara orang yang dah tentu me'layu' ni nak bangkit balik?

Bila nampak dalam DAP pemilihan dia itulah gambarannya.

Tapi aku yakin ramai (orang melayu) mesti mengatakan Melayu pasti boleh bangkit punya, macam tahun 1946 setelah 430 tahun terlena walaupun ada cubaan bangkit menerusi pahlawan-pahlawan 'hebat' gagah perkasa yang kita duk baca dalam pelajaran sejarah hari ini.

Tak cuba tak tahu, ya tak? dah cuba baru tahu. Mesti boleh bangkit punyalah jangan risau...

mat, Gombak

Kadiaq Pasemboq berkata...

Hang Usin jangan lah rasis dan hina kami keturunan mamak....kalau tak dak kami, tak merasa hang nak makan nasi kandaq,pasemboq,roti canai dan teh tarik.....bulu mamak tu yang menambah perisa kalau hang nak tau....

papagama berkata...

Parpukari.Rizal Marican,Aziz Mamak Maidin ,Shahrizat dan ramai lagi gang Umno ni pun layak jugak...mamak ni pandai berniaga dan putar alam macam buat roti canai....hati-hati UMNO bila ramai Mamak didalam UMNO ....ingat sejarah Melaka depa ni mungkin keturunan Tun Mandeliar kot

KONTOLMU berkata...

Apa barang Melayu dalam DAP... he he he

Awanama berkata...

Parti yg tak peekauman pkr je..sume bangsa ade tp sayang nye punaisehat nye plak suke org sekaum.....heeeee

Awanama berkata...

Dia tak sesuai, sebab tak cukup terang dan mata tak cukup sepet. Tapi sebab hati sama busuk mungkin boleh diterima.

Awanama berkata...

Ha....kata BN parti perkauman,,,on the paper saja semua bangsa boleh bertanding dalam PARTI satu nih.Tapi keputusan tetap memihak kepada satu kaum saja...nampak sangat weh..Kita harap parti2 yang lain tuh,ikut jejak langkah PARTI nih,sapa2 nak bertanding pun boleh,tapi nak menang,,mereka2 tu sajalah ditentukan...keke

Awanama berkata...

Pak Husin,

Lawak betul connection Kadir-Sabah/Sarawak tu. LOl!

Awanama berkata...

Jadi kaldai le....

Awanama berkata...

Apa ingat cina dap takbaca sejarah ...!!!!! Kalu dah dapat kuasa kat depa ingat depa tak tau nak halang melayu bangkit....!!!!!