Sabtu, Jun 01, 2019

Kejar 1,000 bulan atau untuk tak datang bulan


Malam tadi adalah malam ke 27 puasa. Malam yang dikatakan malam yang Lailatul Qadr sering Allah turunkan.

Sebenarnya Allah tidak tentukan bila malam tersebut. Ada kata 10 malam terakhir, dan ada kata 27hb.

Ada ulamak yang ada cara meramalkan Lailatul Qadr dengan formula dari hari apa puasa pertama jatuh.

Wallahu alam.

Sebenarnya ada ayat Quran menyebut Lailatul Qadr jatuh pada bila-bila masa dalam bulan Ramadhan.


Hikmahnya, mungkin sekali Allah mahu kita banyakkan ibadat sepanjang bulan dan bukan untyk malam tersebut sahaja untuk dapatkan syafaat dan nikmat Lailatul Qadr dan doa dimakbulkan.

Maklumlah bukan mudah tapi ganjaran dapat "berjumpa" malam yang bersamaan 1,000 bulan. Satu solat sunat bersamaan solat lebih 80 tahun. Kalau dua solat, banyak punya prepaid.

Bayangkan bayar prepaid untuk sehari pakai tapi diberi prepaid untuk lebih 80 tahun guna! Subhanallah...

Kejarlah kita peluang beribadat ini dari asyik bermain FB. Bukan tak boleh cari Lailatul Qadr melalui FB. Cuma...



... itu cari jodoh sebenarnya dan bukan 1,000 bulan yang dicari.

Dibuatnya ada jodoh hingga ke pelamin, lagi tak dijumpa bulan. Jika selalu tak turun bulan, satu bas kang anak ko...

Itu pun rezeki dan ganjaran dapat Lailatul Qadr. Muga cantik-cantik dan lawa-lawa anak-anaknya

Wow! Kejarlah Lailatul Qadr yang diredhai Allah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bid'ah terbaru dalam muamalat islam..Syiah paling suka menyuburkan hal bi'daah,
Kalau amalan macam tu(pemberian hadiah zakat iftar oleh orang musyrik kafir) mulia dan harus dah tentu telah diamalkan oleh para sahabah.
Dan oleh kerana ianya tidak dilakukan oleh Nabi saaw dan malahan ada tegahan keatas sesetengah kafir dibawa ke masjid secara mengedepankan urusan ibadah seperti zakat fitrah yang semestinya dilakukan oleh amil2 zakat maka ini bukan sekadar bid'ah malah mempersendakan adab sunnah hukum islam atau munkin juga berniat mencipta ugama baru oleh golongan pluralisma murtad pee.eh hancing kencing babi komunismaoist untuk menyesatkan umat islam dimesia yang sedang mereka jajah & jarah.

Pada mereka yang terikut2 mudah2an diberi petunjuk kembali kepangkal jalan dan pada yang merancang laknatlah untuk mereka.


At-Taubah, ayat 17-18

{مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ (17) إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (18) }
Tidaklah pantas orang-orang musyrik itu memakmurkan masjid-masjid Allah, sedangkan mereka mengakui bahwa mereka sendiri kafir. Itulah orang-orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka.


Bila orang islam telah terikat tangan orang kafir.Yang memakmurkan masjid-masjid Allah hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan salat, menunaikan zakat, dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada Allah. Maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.
Allah Swt. menyebutkan bahwa tidaklah layak bagi orang-orang musyrik memakmurkan masjid-masjid Allah yang dibangun atas nama-Nya semata, tiada sekutu bagi-Nya.Bahana bila kerajaan dikuasai oleh orang kafir dan menurut kehendak orang kafir semata mata kerana kuasa di dunia sementara.