Selasa, Mac 15, 2011

Kisah Melayu, lalat dan ...


Husin baru balik dari jemputan dari seberang laut untuk kerja-kerja khusus yang boleh membantu dilakukan dari sini. Semua sukarela dan tiada sesiapa kasi arahan atau jadi boss atau ketua untuk kasi arahan.

Kami buat kerja diam-diam. Tak suka riuh-riuh kerana lebih mudah kerja jadi. Tak famous pun takpa, janji tercapai tujuan.

Ada beberapa orang penting dapat kami berjumpa untuk dapatkan gambaran makro yang jelas. Perkara mikro bukan ruang minat kami.

Sebagai media alternatif, biasalah persoalan yang ditimbulkan atau soalan yang diajukan tiada selindung-selindung dan sembang-sembang agak terlalu santai.

Sayang sekali, keterbukaan itu tidak dapat dibezakan oleh orang tertentu yang tidak perlu kami jumpa tapi mahu juga ikut-ikut jumpa. Akhirnya rahsia diriuhkan dan sendiri nanti yang akan rugi.

Itulah kedangkalan pemikiran sesetengah Melayu apabila diri itu kekurangan ilmu dan jiwa kosong semasa mengejar sesuatu, maka mudah tertiup rasa hasad dengki.

Sayang sekali kerana Melayu itu pandai dan kadangkala bijak kalau mahu berfikir dan tidak diselubungi kegelojohan. Bila Melayu berhelah, lagi hebat dan halus berbanding kaum lain.

Ikut semangat 1Malaysia, kisha Melayu ini sesuai untuk semua warga.

Ini meingatkan Husin kepada cerita seorang rakan mengenai tiga orang rakan - seorang Melayu, India dan Cina - yang setelah berjalan mahu duduk rihat di sebuah warung.

Malangnya warung makanan itu kurang bersih persekitaran dan banyak lalat. Tetapi pasal kaki sudah penat, maka mereka terpaksa duduk juga di warung itu.

Rakan India kata biar dia bunuh dahulu lalat ini. Badannya memang tegap dan sasa. Orangnya memang kuat dan laju lumba lari.

Setelah beberapa lama dia mengejar dan menepok bunuh lalat, akhirnya dia letih dan hanya dapat bunuh 20 ekor lalat.

Masih banyak lalat lagi dan rasa kotor untuk order makan.

Rakan Cina pun bantu. Dia sangat pakar dengan chopstick dan macam aksi Jet Li dan Jackie Chan, dia gunakan chopstick untuk tangkap.

Akhirnya dia penat dan terpaksa berhenti. Banyak juga lalat dibunuh. Ada dalam 50 ekor. Tapi masih ramai juga lalat.

Tinggal si Melayu.

Dia fikir-fikir lalu dicucuk jari ke dalam duburnya dan dia angkat tangan. Ini bukan kesalahan meliwat ye ...

Berkerumun semua lalat ke jarinya dan rakan-rakannya terus membantu membunuh semua lalat. Dia lah hebat.

Baru mereka bertiga dapat order minuman. Melayu itu harap tidak lupa cuci tangan dahulu.

Maksud cerita ini adalah kalau Melayu itu mencari jalan menyelesaikan masaalah atau mengambil peluang dari keadaan, dia boleh mengguna otak untuk berfikir dan lakukan dengan baik.

Itulah sayangnya ... alangkah baiknya jika Melayu pandai selesaikan kerja yang lain dari melibatkan lalat dan dubur.

17 ulasan:

Awanama berkata...

Cit, adi apa, adi ama Husin......


Salleh Telegu

sri tribuana berkata...

bravo Pak Husin, siapa ya Melayu itu? Ha ha ha

marilyn berkata...

Cis...
takda cara lain ke?geli tekak aku baca.errr....tp Tuan Husin,melayu tu cucuk sekali ke berkali kali?

Awanama berkata...

Usin

Lain kali suruh dia korek lubang hidung saja la.

lalat datang jugak.

Awanama berkata...

melayu liberal yang gay saja buat kerja macam ni....

Awanama berkata...

Itu melayu sedara jauh dengan Sivajithebosspooooooorah.Itu melayu manyak pandai berlakon,manyak kuat pusing punya.jikalau lu wartawan ada kasi tanya sama dia soalan maut punya,dia misti hantam sama u cakap u ejen umno,u fasiq....haha

Awanama berkata...

Haaa...elok la tu...melayu ni dah tau yg tu kotor, nak juga pakat ramai2 hurung...melayu ni yg kotor juga dia nampak. Yang org buat baik, lakukan macam kebaikan tak pulak dia nampak, yang orang duk cerita yang tak elok tu la dijaja satu Malaya. Letih dah nak bagi panduan...dengarkan lah...

Awanama berkata...

betul la anon 5.20.

Macam Tun Mahathir,penyokong2 Aljub mana ada nampak kebaikan Tun?

Apa yg dorang nampak cuma kebaikan penggemar lubang juboh jek.......

Awanama berkata...

Tak lama lagi al jub akan mendendangkan kisah korek jubur keliling seantero malaya dan lalat lalat penjilat tegar taik al jub akan mengiyakan apa saja kata al jub tetapi yangn hairan nya aialah kenapa susah sangat nak bagi DNA untuk mengatakan dia bukan peliwat. Tak ada kah satu penjilat nya berani meminta nya menyerahkan sampel DNA untuk membuktikan kalau dia tadak meliwat?

Ish pelik aku tengok al jub ni asyik bersilat mengelak tetapi tidak berani serahkan sampel DNA dia, Musykil betul, sah lah dia memang peliwat yang ketagihkan jubur lelaki lelaki jambu.

Awanama berkata...

allo husin tempoyak,

lu munye celite selalu pasal montot. lu ale suke memain lumang montot ka?

lu wa ingat pelihala itu kambing, nanti ah moleh main montot lia. lepas tu lu moleh tly main montot olang. manyak manas oh kimut manyak kuat ma. sikalang montot olang mole meli di tepi bangunan dan lilalam mangunan.

tak le sibab anu wa kena magi lia munye dna. lu olang tuluh menuluh lia lu olang cali bukti lah sampai lapat.

haiya sulah alinya olang mau suluh olang mengaliaya lili sendili.

apa pasat kes makama olang kelis moleh campur ulusan makama. lu olang tatak takut menghila makama ka.

Jangan Pandang kat Bontot berkata...

Tanpa Name (1.03 pm):

husin tempoyak: lu munye celite selalu pasal montot. lu ale suke memain lumang montot ka?

Ini memang kebiasaan pade ahli Ameno: suka sangat ngan bonton. Kalau tak kerana bontot Saipul, dah habis lah parti Ameno. Bontot Saipul ni nampaknye sangat berguna utk Ameno.

Abdul Wahub berkata...

Assalamualaikum Ya Tuan Husin Lampoyang!

Dekat ana punya negeri Isketambola lagi dahsat..buleh kata ramai orang main buntut secara terbuka..terutama time kenduri..bukan saja kasi gosok..siap kasi tarok minyak lagi..buntut kawahlah!

Awanama berkata...

Mungkinkah lelaki Melayu yang cucuk dubur tu lelaki Y ?

Awanama berkata...

HUSIN.... HUUUUU SSSIIIIINNNNNN... (Mcm HKLBR)

Anak Watan berkata...

Tahlah, aku rasa husin nak cerita, kalau Melayu ni guna otak betul2. Apa pun boleh jadi.

lampor berkata...

sin,

mesti org tu suka cakap munafiqqqq... fasiqqqq pada org yang tuduh dia kan??

azman berkata...

Assalamualaikum sein

Tak baik awak rangkumkan semua Melayu tau...kita tak suka....
Orang Melayu hampir keseluruhannya ugamanya Islam,dan Islam amat mementingkan kebersihan luaran dan dalaman.
Maka dengan itu saye mengistiharkan bahawa usin salah...hehehehe tak caye ye? jangan mereeee

Kalau tak caye lagi kenape anu arr soh sepul gi mandi dlu sebelum bersetubuh..eh bersetubuh ke mcm tu..berseliwat kot...hehehehe bukan berselawat ekkk.