Selasa, September 24, 2019

Minta nyawa...


Seorang bekas DO Muar, mentor Husin pernah ceritakan kisah-kisah manis ketika dia memegang jawatan tersebut.

Bekas DO ini naik jadi orang yang sangat berjaya di Kolumpo hingga bergelar Tan Sri.

Sudah arwah pun, Puan Sri pun sudah arwah. Banyak terhutang budi dan ilmu yang ditimba dari kedua-dua mereka. Al Fatihah.

Suatu malam Tan Sri kongsi cerita pengalaman Keling mohon lesen kedai todi.

Dengan kain pelikat putih datang pejabat mahu jumpa dengan DO tapi sebab sibuk, Tan Sri tak ada ruang masa lalu arahkan pegawai bawahan uruskan.

Tahulah Muo banyak kampong parit yang nak dijengok-jengok keadaan hidup rakyat.

Pegawai bawahan sudah proseskan pun tetapi keling ini tetap mahu jumpa dengan DO.

Tiap-tiap hari dia tunjuk muka di pejabat. Sampai satu hari, DO dah tak kuasa mengelak dan beri juga masa jumpa. Lepas diluahkan hasrat minta lesen kedai todi dan asas untuk luluskan mulalah drama Tamil dia...
"Tuanlah saya punya bapak, tuanlah saya punya amma. Nyawa saya tuan saja boleh kasi.."
Keling, keling... bab merayu cukup hebat sampai minta nyawa dengan DO.

Janganlah kita yang terdesak sampai minta nyawa macam keling kedai todi.

Baik kita bertaubat dari suka memandai dan main dari belakang,  baiki tingkah laku dan perbanyakkan taubat. Doa banyak-banyak pada Allah.

Wow! Dulu nak kalahkan Mukhriz saja sampai minta nyawa ekk?

1 ulasan:

Awanama berkata...

PENDUDUK KG BARU MASIH INGAT LAGIKAH BARUA PM KE 4 DATUK AMIN SHAH MENIPU KAMU..!!

off tajuk jap..!!

Pada penduduk KG BARU dengar baik baik apa yang aku mahu khabarkan pada kelian. Ini adalah FAKTA dan BUKTI yang krlian kena buka mata luas luas. Sejarah tanah yang lesap di zaman PM ke 4 Tun Mahathir melalui proksi dan barua Datuk Seri Amin Shah jangan di lupakan. Sekarang PM ke 7 datang ke Kg Baru melalui barua Kalit Samat pula... makin nak mampos makin mengila nak menipu lagi... alahaii...!!!!!

PM KE 4 BARUA AMIN SHAH MUSIBAT
TANAH KG BARU LESAP TIADA GANTI
FAKTA TERBARU PM KE 7 KALIT SAMAT
PENDUDUK KG BARU JGN TERTIPU LAGI

Sesiapa ada waris yang di tipu oleh barua PM ke 4 Datuk Amin yang dilucutkan gelaran Datuk Seri yang lari ke Afrika Selatan.

Barua PM ke 4 ini dulu yang menyebabkan sebahagian tanah Kg Baru tergadai oleh Datuk Seri Amin Shah mamak P.Pinang.!? Tawaran oleh PM ke 4 hanya RM350.00 psf sedangkan nilai pasaran masa itu ialah RM1400.00 psf.

Masih ingat tawaran PM ke 4 dulu melalui proksi baruanya Datuk Amin Shah ini..!?? Kesemua syarikat Amin Shah Buisness Focus dan Syarikat Perkapalan lingkup bangkrap akhirnya..!!??

Pujuk rayu kjaan PH perihal tanah Kg Baru, kerajaan berhasrat untuk tidak mengambil tindakan perundangan dalam proses pengambilan tanah Kampung Baru.

Sekiranya ada penduduk yang tidak bersetuju juga, kami akan mencari jalan penyelesaian lain seperti menempatkan mereka di tanah yang lain yang ada di situ juga.

Setiausaha Agung, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Amirhamzah Karim mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu membeli tanah di Kampung Baru pada harga rendah.

Katanya, harga yang ditawarkan seharusnya berpatutan dengan nilai tanah semasa iaitu RM 2,000 satu kaki persegi.

“Di situ (Kampung Baru) tanah itu adalah nilai dia RM 2,000 kaki persegi, kenapa nak beli RM850 saja, kenapa tidak nilaikan pada harga semasa.

Menteri Wilayah Persekutuan Kalid Samad berharap perkara ini semua akan selesai selewat-lewatnya pada hujung tahun ini atau Februari depan.

"Sekarang PM yang sama melalui "proksi barua baru PM ke 7 iaitu Kalit Samat" nyanyi lagu yang sama seperti 'Datuk Amin Shah barua PM ke 4' mengalun lagu yang sama pada kelian wahai Penduduk Kg Baru..."

Tak serik serik lagi ke wahai Penduduk Kg Baru dilagukan dan didendang nyanyian yg sama oleh PM ke 7 sama seperti nyanyian proksi barua PM ke 4 dulu...!!??

"Jika tiada masalah kita (proksi barua PM ke 7) akan teruskan dengan proses surat perjanjian jual beli (S&P) pada September depan," katanya.

Khalid mengumumkan tawaran harga RM850 kaki persegi atau atau RM6 juta bagi lot 8,000 kaki persegi untuk pembangunan semula atas keluasan tanah dicadangkan seluas 62 hektar.

Datuk Amin dulu menawarkan RM350.00 psf dengan nilai pasadan masa itu RM1500.00 psf... tengok sendiri game dari PM ke 7 dan PM ke 4 , game plan tetap sama bukan..!!??

Kerajaan tawar beli tanah Kampung Baru RM850 satu kaki persegi... persoalan yang timbul ADILKAH harga ditawaran tersebut..!?

Cukup cukup lah.. Jangan ditipu lagi..!!

#buymuslimproduct