Selasa, September 13, 2011

Durian baru Balik Pulau


Macam-macam perkataan teknikal dalam ilmu durian. Kalau dapat durian yang satu ulas mengambil penuh satu pangsa, itu namanya anak kucing.

Kalau dapat durian yang bijinya tipis, itu namanya durian kesep.

Saintis Mardi di Pulau Pinang telah berjaya menggunakan teknik genetik untuk mereka satu jenis durian lebih hebat dari durian anak kucing dan kesep.

Mereka berjaya menguji dan menanamnya secara komersil di Balik Pulau, Pulau Pinang. Sebelum ini, Balik Pulau terkenal dengan durian udang merah yang mahal dan warna cantik kemerah-merahan.

Durian specie baru Mardi ini tidak diberi nama seperti D22 atau D16 tapi dinamakan Durian Koh Tsu Koon sempena mantan Ketua Menteri Pulau Pinang.

Peniaga-peniaga dan penanam durian Koh Tsu Koon yang kebanyakkan adalah dari kaum Hokkien mempromosikan durian ini sebagai Bah Kut Lolian. Maksudnya dalam bahasa Melayu, durian tidak berbiji.

Durian ni mereka jual ke pasaran luar saja.

10 ulasan:

hilbert berkata...

hahaha...durian tak berbiji sama macam menteri yang tek bertelor ler tu Tuan Husin kan ;))

mata-lembu shah alam berkata...

kalau durian ulasnya besar dan banyak isi, maka afdal dinamakan 'durian RM (Rosmah Mansor).adapun durian tidak berbiji orang kampung Janda Baik panggil 'durian Najib'

masa aku kat kampung jaman budak2, bila kita makan durian ramai2 kat bukit, maka timbullah ungkapan seperti ini;- "Cekah burit bini, kulum telur/batu laki"

Takkan pasal durian, kita nak kaitkan dengan saudagar unta dari Baghdad, itu namanya saudagar baghal.

Tanpa Nama berkata...

hai Husin,

kalau durian banyak duri - namakan saja Durian Mat Sabu.

kalau durian gugur tapi isinya belum masak - namakan saja Durian KJ

kalau durian isinya dah masam boleh buat tempoyak - namakan saja Durian Rais Yatim

Nanti ada pulak durian Perkasa, durian Pekida,durian Dato' T . . .

Tanpa Nama berkata...

Kalau durian Mangkaq orang penang kata Durian Hilbert anjing babi anak haram, iblis n syabu. hahahahaha. Cerita durian pun nak kait dengan orang...dasar manusia anjing.

Tanpa Nama berkata...

Kalau durian buruk jatuh berdebuk orang panggil durian mata lembu shah alam anak lembu kacuk babi dengan anjing. baru dapat kat mata lembu.

kluangman berkata...

http://azlantaib.blogspot.com/2011/09/siut-betul-rupanya-khalid-ibrahim-tak.html

makan durian kampung sambil baca tajuk di atas tentu unta husin terkentut kentut..

Kuala Paya berkata...

Kawan tgh makan durian sambil dengo klip.. part,
..."bau burit muka abang Mah",...
haa..haa..haa..kah...kah...kah..x3

nasib kawan tak tertelan biji...

PUTRA MERDEKA berkata...

wakakaka...durian sukun takde biji!
setuju sin

Tanpa Nama berkata...

Durian bau burit nama terbaru nya ialah durian mat syahbu bintang tiga.

mat saga berkata...

alamaakkkkk....
potong stim laaaa....

tengok gambar durian cat sleep tu punya bengkok.... teringat pulak kat kote anwar ibrahim masa dia tutuh china doll hari tuuuu....

suweyy betul laaa...