Selasa, Mac 06, 2012

BR1M dan Barakah


Husin melihat episod pembangkang mempolitikkan isu BR1M dengan kisah orang Arab yang jarang merasa hujan.

Bila satu isu telah dipolitikkan, sebarang hujah ada saja jawabnya. Kalau gini, gini jawabnya. Kalau gitu, begitu pula jawabnya.

Begitu juga isu pemberiaan RM500 dari kerajaan kepada setiap rakyat yang jumlah pencarian sebulan untuk seisi rumah yang bawah RM3,000. Tujuan adalah membantu untuk meringankan perbelanjaan dari kenaikkan harga barang. Sepnuhnya tidak dapat, tapi sebahagian.

Masalaah kenaikkan minyak dan harga barang tidak boleh ditahan lagi, pasaran komoditi dan minyak dunia dah naik dan jumlah subsidi dah terlalu banyak. Kita menipu diri kita untuk percaya ianya boleh diturunkan atas sebab ketirisan saja. APa langsung dia memerintah ketirisan boleh turun ke taraf sifar?

Nak tunggu Meodel Ekonomi Baru berdasarkan pendapatan yang tnggi belum lagi menjadi, hanya di peringkat atas-atas saja. Peringkat bawah perlu justifikasi kenaikkan produktiviti tapi belah atas lagi rugi lagi naik pangkat dalam Khazanah dan GLC.

Kita pergi dulu ke kisah hujan turun disebuah negeri Arab.

Hujan jarang turun di negeri Arab tapi bila turun sangatlah lebat. Berlarilah orang Arab mencari teduh melainkan orang Malaysia yang dah lama rindukan hujan seperti di Malaysia.

Orang Malaysia siap bermain dalam hujan. Mereka pergi ke teduhan yang ramai dengan orang Arab dan kutuk mereka.

"Apalah ente ini semua? Hujan itu air saja. Air membawa rahmat kepada kamu. Hasil pertanian subur. Cuaca kurang panas. BUat minuman menyambung hidup.

"Kenapa ente semua lari dari rahmat?" tanya orang Malaysia.

Lama orang Arab itu berdiam. Akhirnya dia bersuara, "Ya Sheikh ...

"Ana bukan lari dari berkat dan rezeki. ANa tak mahu memijak barkat dan rezeki dari Allah. Maka ana tidak mahu memijak berkat dan rahmat dari Allah."

Baik punya spin Pak Arab ni. Apa sekali kita kata, ada jawabnya. Itulah politik. Banyak hujah tapi fakta ellekkk ....

Reaksi dari pembangkang terhadap BR1M pun bagai dijangka macam arab berlindung bawah hujan. Padahal mereka yang berslogan "merakyatkan ekonomi" dan bukannya seperti BN yang bukan memberi ikan tapi membantu rakyat mengail ikan selama-lamanya.

Ada antara mereka kata BR1M ini rasuah, jangan ambil. Ada kata dikasi ambil, tapi undi belum tahu. Itu fatwa Nik Aziz membolehkan ambil rasuah.

Tak kasi nanti dikata kerajaan macam-macam. Bila kasi macam-macam pula mereka berdalih. Memang betul macam kisah Arab lari dari hujan.

Takpe biasalah pembangkang. Itu pasal dengar tak apa tapi ikut jangan pembangkang ini. Tak akan selesai masaalah, menambah adalah.

Namun bagaimana pun, banyak-banyak dalih pembangkang, tidak tak sehebat satu puak yang suruh ambil BR1M, tapi kasi sebahagian kepada parti.

Ini bukan pandai dalih tapi baruah punya kerja.

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ooooo rupanya Pak Arab takut Hujan

hilbert berkata...

Wong Ho Leng MP Sibu rindu nak main banjir...

masalah banjir semakin berkurangan di wilayah tengah Sarawak khususnya Sibu sebaik empangan Bakun hampir siap sepenuhnya.

Bukan kerana Wong Ho Leng menang jadi wakil rakyat Sibu

Tanpa Nama berkata...

Betut Sin..

Zaman kita dulu, minyak murah.. RM 1.40 seliter, barang murah, rokok cap seingit lebih je sekotak. Tapi kite tak mampu beli.

Kite jangan kira sukat barang murah dengan gaji zaman sekarang. Sekarang barang naik, tapi kita mampu beli.

Lebih baik zaman barang mahal, kita mampu beli dan memiliki dari zaman barang murah, tapi kita tak mampu.

Caya sin, zaman dulu kite buat wau/layang2 lekat kertas guna nasi atau guna lendir dari pelepah sagu, xmampu nk beli gam kanji yang 20sen tu.

Sekarang budak2 beli layang2 terus, rosak..buang terus, kite dulu kalau rosak kite baiki.

Budak2 sekarang tau ke apa itu wau/layang2?

Husin Langkuas

discodut berkata...

Mahu tapi malu, dong

Harun berkata...

Itulah masalah org kita, semua nak tiru orang Arab. Negara org Arab semua dah jahanam la ni, demokrasi hancuq, ekonomi parah.. Abih duk pakat kena tipu dgn org pakai jubah..

pukimaq berkata...

Kalau dah terima BR1M,kutuklah sebab hanya RM1.37 sehari.Jom kita sokong sayangku dan homoseksualiti.Homo cun suka bontot!

jebat berkata...

السلام عليكم يا حسين
Teruskan bebelan anta. Semuga berfaedah !!

jebat berkata...

السلام عليكم يا حسين
Teruskan bebelan anta. Semuga berfaedah !!

Megat Tawarikh berkata...

Sing..awok ni bodho ke bende? Guane orang dok kate..beri duet dekat-dekat nok pilihang raye..kalu ari raye tu laing lah..mase mule-mule Najik perentoh dulu bakpenye dok beri slalu...Doh awok jugok yang rajing kate Najik pandai cari pitih..bui ler sokmo kat orang kampong orang susoh..kompem orang sayang takdok sape nak ngate..ni dok..bui duet kat orang hok yang doh kaye doh..sape hok yang bodho melanar dok maghah..dok gitu Sing!!

Tanpa Nama berkata...

aku tak herab sangat bila Najib bagi duit BR1M..sbb ada juga Parti tu yg bagi 'SYURGA'..kat pengikut mereka..tu lagi HEBAT!!!!

HAJI LINTANG

Tanpa Nama berkata...

BR1M ceput ajalah.. PAS punya offer lagi baik..SORGA ..... dengar CD ceramah PAS boleh masuk sorga, undi PAS masuk sorga, dah buat dosa jumpa n.ajis boleh kasi ampun....mmg betul hamPAS

anti bohmau berkata...

pak usyin,

rm500 ni cukup besar kpd org2 yg tak berduit. bg yg ada jawatan besar, gaji besar, keta besar, bini besar tak apalah sgt dgn duit tu. buat lekat celah gigi je katanya.

tp bayangkan org2 miskin, anak ramai, orgtua2 yg tk ada pendpatan, duduk umah buruk, harap belas ihsan anak cucu, jiran sekampung?

org2 yg anggap BR1M ni rasuah, pikir balikla. semua subsidi yg kerajaan bg tu pun kalau nak ikut mulut longkang mrk, rasuah jugak! jd berhentila makan beras, gula, tepung, minyak & apa barangan yg bersubsidi supaya tidak terjebak dgn rasuah ni!

ckp memang sedap. cuba jadi pemimpin tengok? rasa2nya tak sampai 24jam dah surrender sbb tak tahan diasak dgn 1001 masalah negara...

elokla bagi org yg pakar buat kerja mrk. kita rakyat boleh bersuara, menegur mana yg patut tp jgnla sampai anggap semuanya tak betul blaka. kita sendiri bgmn? diri sendri boleh jaga? anakbini boleh jga? ibubapa boleh jaga, balas jasa? org kampung sakit pening boleh tolong jenguk? jaga?

berpada2la...