Isnin, Disember 02, 2013

Pasti ada hangguk kata kenaikan kadar elektrik tak beban pengguna


Berita terkini menyiarkan kadar elektrik diumumkan naik 15 sen setiap KwH.

Pasti ada kepala hangguk akan kata kadar baru elektrik tak beban pengguna. Mungkin ada yang tak terbeban dengan hanya kenaikan harga elektrik tapi seperti juga bila harga minyak dan gula dinaikkan, semua peniaga naikan harga barang.

Akhirnya terbeban juga akhirnya.


Tak kurang juga nanti kepala hangguk yang akan kata rakyat yang berpendapatan rendah akan dibantu. Husin teringat masa minyak naik 20 sen pada September 15hb. BR1M dijanjikan naik dari RM500 ke RM1,000.

Akhirnya bajet naikkan BR1M hanya RM650. Kali ni ...berapa pulak nak dijanjikan naik BR1M dan komdian berapa akhirnya BR1M naik?

Hai ... jika semua barang terus dinaikkan, lama-lama mereka yang tidak layak BR1M pun layak terima BR1M 

Wow! Yang sekarang layak BR1M boleh dijual sebagai unta.

22 ulasan:

Awanama berkata...

salam husin..
Saya sebagai Pengundi BN pada PRU yang lepas berasa bangga di atas kenaikan ini.

Inilah kerajaan yang kita pilih husien, kerajaan yang telus dan berjiwa rakyat.

Kita kata kenaikan ini menyusahkan rakyat, tidak husien sebenar nya menyusahkan mereka menteri-menteri, husien....tak percaya?

Cuba ko banding rumah kita dengan rumah mereka, Rumah mereka besar dan sudah tentu mereka guna Elektrik lebih tapi rumah kita kecil sudah tentu sikit..mereka yang terbeban husien...

Ko agak la berapa bil elektrik rumah Mukriz, rumah KJ, rumah Anak nazri yang 7 juta tu....dan ko agak la berapa bil elektrik kandang lembu kak ijat.....

Husien! kita perlu berkorban utk kesejahteraan para pemimpin kita yang kita pilih. Kalau kita boleh berkempen sampai tak tido malam, gantung poster sampai jatuh pokok nyok, sampai boleh bergaduh pasal nak suruh sokong pemimpin kita , maka kita mesti sanggup berkorban dan sokong 1000% atas setiap keputusan yang mereka buat....

Harap husien jangan kritik lagi atas keputusan yang di buat...sokong terus sokong walau pun di heret seperti kerbau balau, yang di cucuk hidung...

Awanama berkata...

Boleh dia ngaku sokong BN walhal pangkah PKR.

Cit podahh..

Awanama berkata...

Alah sin, naik 14.9% je berbanding dgn gaji kita yg naik 150%. Horeee

Awanama berkata...

Sokong BN, letrik naik.
Sokong PR, gaji dan elaun kroni naik, lepas tu kata senang nak bantu rakyat kononnya. Kalau bersenang nak bantu rakyat selangor yang dah mewah tu, kenapa Bang Non dan Azmin bantah walhal dia orang setuju pada dasarnya.

Lawak lawak.

Awanama berkata...

Maknanya kita kena bekerja kuat atau berjimat lah Sin? Takpa lah kalau itu yang membawa kebaikan kepada negara.

Awanama berkata...

Ga ga gaji gua naik ke RM29,000 sebulan, se se se setakat elektrik naik sen sen ni, duit dadalah dashboard kereta gua keluarkan uuuntuk bayarrrrrr billss.

wawakakass

Awanama berkata...

Kepala hanguk ko...macam budak tadika je tulis..

Menteri-menteri dapat elaun elektrik indirectly.. sbb tu naik macam mana pon rakyat juga yang bayar. Sebab gaji dan elaun mereka ni dari duit rakyat.

Awanama berkata...

Masih ada lagi pecacai UMproNo bodoh dan bedakan gaji PAKATAN dgn kenaikan eletrik.

Yang naikan kadar letrik BN bukan PR.
Letrik semua kena bayar kecuali umno. Umno semua FREE dari minyak,tol,letrik,beras,tepung dan gula.Semuanya FREE.

Kenapa pecacai BN pertikai kenaikan kadar letrik?.

Pelik. low class umno

Unknown berkata...

Elektrik adalah keperluan asas rakyat. Tetapi, harga tariff elektrik adalah membebankan. Setiap tahun kita boleh saksikan pengerusi Tenaga Nasional Berhad (TNB) bersama CEOnya duduk tersenyum mengumumkan keuntungan yang bernilai berbillion-billion Ringgit Malaysia, seolah-olah mereka sangat pandai menjalankan perniagaan. TNB sepatutnya bertindak sebagai penyedia perkhidmatan yang berkonsepkan rakyat, bukannya syarikat koperat yang mementingkan keuntungan semata-mata. TNB sendiri dimulakan dan didirikan dari wang rakyat, maka sepatutnya rakyat mendapat menafaat dari penubuhan TNB, bukannya sengsara dengan bil dari TNB.
Rakyat tahu akan kesan Penyedia Kuasa Bebas (IPP) kepada perbelanjaan TNB. Jadi, saya memohon kerajaan kajilah balik perjanjian IPP dengan TNB. Jangan hanya kerana nak jaga kroni-kroni, maka suara kami tidak dipedulikan.
Saya sangat pelik dengan cara pengurusan TNB ‘menjaga’ paras keuntungan TNB. Dalam perniagaan, secara asasnya, UNTUNG = PENDAPATAN – KOS. Bila saja terdapat kenaikan harga bahan api yang melibatkan KOS, maka secara tak langsung, UNTUNG akan berkurangan. Jadi untuk memelihara margin UNTUNG, maka pengurusan membuat keputusan untuk menaikan paras PENDAPATAN melalui kajian semula tariff. Semudah inikah cara pengurusan TNB? Penat saya setiap kali saya membaca berita pengumuman kenaikan tariff serta alasan-alasan yang diberi bagi menjastifikasikan kenaikan tersebut. Pengurusan TNB sepatutnya kena berfikir dengan lebih jauh seperti melakukan projek-projek inovasi yang bersifat MENAMBAH PENDAPATAN & MENGURANGKAN KOS.
Secara mudah, TNB tidak akan mengahadapi masalah besar kerana TNB adalah PENYEDIA TUNGGAL dalam perkhidmatan ini. TIADA SAINGAN. Jadi, TNB ambillah untung sekadar yang perlu untuk menampung kos operasi, janganlah pada kadar melampau hingga berbillion-billion Ringgit Malaysia yang akhirnya rakyat yang menerima padahnya.

Awanama berkata...

TNB hanya menjalankan tugas yg diamanahkan oleh pemegang saham.. yang sebabkan kenaikan tariff adalah kerajaan kerana nak kurang/hapus subsidi...

M.

Awanama berkata...

tukar formula kira-kira untuk naik tarif elektrik,air,petrol,diesel,gula dari duit poket menteri ke duit poket rakyat.

Awanama berkata...

Aku dah agak,akhirnya semua akan naik,yang tak naik@naik ala kadar,orang makan gaji kelas menengah kebawah dan bisnes kecil,semua akan merasa kenikmatan bila barang keperluan sedikit demi sedikit naik,,lupakan saja pd thn 2020,negara berpendapatan tinggi,pada waktu tu juga kadar kemiskinan relatif pung sudah meningkat,inilah hasil dari dasar kapitalis yg kerajaan laksanakan,tidak ada jalan lain kerajaan yg memerintah rujuk semula Alquran dan sunnah

Awanama berkata...

Aku dah agak,akhirnya semua akan naik,yang tak naik@naik ala kadar,orang makan gaji kelas menengah kebawah dan bisnes kecil,semua akan merasa kenikmatan bila barang keperluan sedikit demi sedikit naik,,lupakan saja pd thn 2020,negara berpendapatan tinggi,pada waktu tu juga kadar kemiskinan relatif pung sudah meningkat,inilah hasil dari dasar kapitalis yg kerajaan laksanakan,tidak ada jalan lain kerajaan yg memerintah rujuk semula Alquran dan sunnah

jebat berkata...


Tuan Haji, salam takzim.


Antara janji UMNO/BN sabelum PRU13 :

Bajet tidak akan membebanka rakyat.


LEPAS PRU13/LEPAS BAJET 2014:

HARGA PETROL NAIK !
HARGA GULA NAIK !!

BARANG KEPERLUAN NAIK !!
Di luar bandar harga kawalan cuma MIMPI sahaja. (pengutkuasa tertidur disempadan bandar bersama menterinya sekali).

Janji takmembebankan rayat memang betul. kerana rakyat tak di suruh menangung (memikul beban) saperti KELDAI.

Tapi tahukah mereka erti sebenar MENANGGUNG BEBAN ?

AUTA , AUTA AUTA !!

JANJI PENJUAL UBAT DI TEPI KAKI LIMA.

Awanama berkata...

sin...apa lagi yg ajib ngong nak?DIA NAK LIHAT orang melayu gulongan pertengahan macam aku ni terduduk tak bangun2 ke?...bila dah boleh bangun sikit ada saja benda yg dia nak buat bagi kami terduduk balik...mampus la macam ni...

jebat berkata...



SALAM TAKZIM,


Ajib Koh bukan orang Melyu diA dah dicelup jadi Separuh Cina dan separoh India.

Dia lebeh bahagia jadi begitu. Banyak kemudaha yang dia dapat.

Melayu, Melayu !!

MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI !!

Apa ada pada Melayu ?

Tanpa Seluar (Dah Terbogel) berkata...

Alah naik kadar letrik sikit pun bising2, heboh2. Terima sajalah, sudah tertulis diAzali. Kalau tak mampu nak bayar bil letrik nanti, senang aje, potong bekalan letrik dan pakai pelita minyak tanah atau lilin.

Tapi kat Selangor pemimpin2 semua hebat2, berpandangan jauh nuuuun disana ...

Mrk tahu kadar letrik nak naik, dan rumah pulak besar2 dan bertingkat-tingkat, dah tentu banyak pakai letrik, jadi mrk pakat2 naikkan gaji masing2. Maknanya sendiri kira dan sendiri luluskan.

jebat berkata...


Sikit sikit lama lama jadi bukit.

Mcam harga beras dulu bears cina sekati baru 35 sen berati 1 kg baru kuarng dari 60 sen.

Sekarang dah berapa?

Berapa % inflasi dalam masa tak sapai 20tahun.


Itukah yang dikatakan tak mambebankan rakyat ?

longjack2006 berkata...

Den confirm pangkah PR tapi apo nak buek yang lain masih pangkah BN.....kesan nya.....semua naik....cuma itu je tak nak naik....

longjack2006 berkata...

Den confirm pangkah PR tapi apo nak buek yang lain masih pangkah BN.....kesan nya.....semua naik....cuma itu je tak nak naik....

jebat berkata...


Longjack 2006,

Mano eko tau DIA PUNYA ITU TAK NAIK ?

DEN KATO dia puny itu NAIK MENDADAK sebab itu hargo barang pun naik mendadak macam dia punya anu tu.

BIAR TAKDO BOREH ASALKAN KOREH. (tanks orang RUMBAO).

Awanama berkata...

aku angguk je...tgh bnyk duit ni...naikkn lah.aku cadangkn umnonsediakn rumah setinggan utk rakyat.pakai lilin dan air perigi...