Jumaat, Ogos 13, 2010

Doa tahan puasa


Si anak yang baru belajar berpuasa komplen lapar. Bapaknya nasihatkan, "Sikit lagi nak, berapa jam lagi kita buka. Sabar skit lagi ... Pergi tengok TV, sekejap lagi dah buka."

Itulah cara bapak-bapak mengajar anak berpuasa dengan mengakal dan memujuk anak untuk teruskan puasa.

Kalau yang tak tahan puasa itu dah tua macam mana?

Adalah satu Tan Sri ni ... dah mati pun. Dia ini jenis tak boleh puasa. Bila bulan Ramadhan, dia masuk opis aje di suruh budak2 pompuan buat kopi. Dia Chairman company.

Satu hari satu Dato Lan Pengarah Eksekutif (bukan nama sebenar) tempat Tan Sri buat jadi port cari jalan nak kasi Tan Sri puasa.

Dia sudah cakap pada budak2. Siapa yang buat kopi untuk Tan Sri bersyubahah.

Besuk hari Tan Sri masuk opis mintak kopi, tak ada budak buatkan. Lalu dia tanya, "Lan, apa pasal budak-budak tak mahu buat kopi?"

Dato Lan pun cerita apa yang dia beritahu. "Kalau gitu, kau yang buat kopi aku ..."

Saja Dato Lan buat tak sedap. Dapat saja Tan Sri kopi, dia komplen, "Ekkk ... kopi apa benda ni. Tak sedap langsung. Baik aku puasa aje ..."

Setelah di akal Dato Lan, puasalah Tan Sri akhirnya. Alhamdulillah.

Kalau tidak pasal akal, ramai dah main ikut doa tahan puasa ini ...
"Allahumma, baringsana, baringsini, wataktahan, wamaumati, walihatjam, masihlamalagi, takdenasi, watibaimaggi, nantilainkali, wakasiganti"

17 ulasan:

Nasionalis1982 berkata...

hehe..terbaekkkk

Nasionalis1982

Yb Raz berkata...

hahahaha

matt berkata...

haha...best ahh pak usin

Tanpa Nama berkata...

he..he..he.. Bang Sin berguru dengan nik ajis ke?

Tanpa Nama berkata...

dah lama tak dengar cara macam ni...

skrang dah terlalu moden, diumpan anak2 dgn wang ringgit dan mainan Toys R Us .....

nostalgia pak usin... nostalgia... bawak balek kenangan masa saya kecik2 dulu....

terima kasih .... :-))

Ryzal72 berkata...

Assalamualaikum Seng,
Kau betul2 RETRO lah hehehhee...i followwwww~ ( abg Jem-Sinar FM)

armouris berkata...

info tentang puasa Ramadhan di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

Gelombang Wangsa Maju berkata...

Salam Perjuangan,

TAHNIAH, kerana perjuangan kita dalam menegakkan kebenaran mengenai kepincangan Pakatan Pembangkang pimpinan Anwar Al Juburi mendapat maklum balas positif dari kalangan pengunjung. Kami juga begitu teruja membaca artikel2 yang disampaikan di dalam blog anda.

Untuk pengetahuan saudara, blog kami yang dahulunya diberi nama UNIT MEDIA WANGSA MAJU telah dibubarkan dan kini telah melakukan beberapa penjenamaan semula. Kami telah membuat keputusan untuk menukar blog kami kepada GELOMBANG WANGSA MAJU.

Nama GELOMBANG WANGSA MAJU ditubuhkan atas permintaan beberapa pengunjung setia yang mahu blog kami dikekalkan di samping semangat perjuangan kami untuk meneruskan agenda menidakkan Anwar Al Juburi serta barisan keparat beliau.

GELOMBANG WANGSA MAJU akan menjadi lebih kritis dan terus mengkritik pihak pembangkang secara konsisten. Pihak pemerintah juga tidak akan terkecuali dari kritikan dan teguran blog ini. Tidak ada satu pun parti politik yang akan terlepas pandang.

Wadah perjuangan blog ini akan menjadi lebih universal dan bebas sekalipun masih tertumpu kepada usaha menyampaikan mesej pada isu isu nasional dan khususnya isu isu tempatan berkisar Parlimen Wangsa Maju.

KAMI juga TIDAK LAGI TERIKAT DALAM MANA2 PARTI POLITIK sebaliknya bebas menumpukkan isu2 yang dirasakan wajar ditegur dan dikritik.

Oleh itu, Kami berharap agar anda dapat MENUKAR NAMA BLOG KAMI DARI UNIT MEDIA WANGSA MAJU kepada GELOMBANG WANGSA MAJU di dalam list blog anda agar tidak berlaku sebarang kekeliruan dari pihak anda mahupun sahabat2 kita yang lain..


SEKIAN,

UMNO Didahulukan...
BN Diutamakan...

The MIM Team berkata...

hahaha...

http://novandri.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

aku rasa ni bukan hussin lempoyang yg asli....

dr peminat hussin

Tanpa Nama berkata...

Usin

Jampi lewatkan kes liwat ada tak ?
share le kat sini.

Tanpa Nama berkata...

watibaimagiieee....

abang husin ni buatkan nafsu i terbuka

Tanpa Nama berkata...

watibaimagiieee....

abang husin ni buatkan nafsu i terbuka

Tanpa Nama berkata...

lau doa tak tahan nak berpilihanraya ada x sin? hehehehe

Tanpa Nama berkata...

doa tahan diri dari makan karipap ?

azman berkata...

Assalamualaikum sein

Ko ni lahhhh
sekarang ni bebudak kuat iman tauuuu, tak payah nak cita pasal puasa dolu dolu. Sebab bebudak sekarang ni iman kuat dari kita mase kecik kecik.

Kalau ko tak caya tengok je sekarang ni dah ramai yang jadi tahfiz..umo masih muda lagi..meleleh air lior tengok dorang..kalau dorng baca tulisan ko ni mesti dorang kate dah tua bangka iman masih tak kuat..kita kena jadi contoh seinnn

Tanpa Nama berkata...

Tan Sri nilah diantara mereka yang selalu membeli nasi bungkus dikedai
mamak dibulan puasa.Heran apabila kedai mamak yang penuh dgn ayat quran dan bacaan ayat quran dibuka disiang hari pada bulan puasa.