Jumaat, Ogos 20, 2010

Perlu segera buka puasa

Gambar atas tak ada kena mengena dengan karakter yang disebut

Lepas terawih, tiga sahabat lepak minum untuk moreh. Zambri, Harun dan Munir. Cerita merapik.

Harun: Aku dulu ada cikgu ugama tanya. Kalau hang askar, lama tak balik. Jumpa bini dah tak terkawal lagi. Dia tanya macam mana caranya kalau tak kena merdekakan dua hamba atau puasa dua bulan. Hang ingat macam mana?

Zambri: Tak tau pulak.

Munir: Mesti dia suruh buka juga.

Harun: Itulah Ustaz cakap minum supaya batalkan puasa. Lepaih tu berilah nafkah.

Munir: Tapi hang tau tak dosa besaq kalau batal puasa dengan sengaja dalam bulan puasa.

Harun: Tak tau. Mungkin kalau keadaan orang yang tak boleh kawal, itu caranya kot?

Zambri: Takpa, aku ada situasi. Katalah hang sangkut dalam trafik jam dan buah korma takda, makanan takda, air pun takda. Macam nak buka puasa?

Harun: Hmmm ... air takda, korma takda, makanan takda ...

Munir: Ini teka keki ke?

Harun: Kalau hujan, boleh tangkup air luar buat buka.

Munir: Tunggu saja sat.

Zambri: Ini nak dapatkan sunat buka segara bila masuk waktu.

Munir: Aku malas nak fikir-fikir. Mesti jawapan pelik2. Apa dia Zambri?

Zambri: Hang korek telinga.

Harun: Ha ha ha ...

Munir: Siul aje. He he he ...

Macam-macam cerita orang buka puasa.

Sini ada kisah bos Melayu Liberal suratkhabar orang putih yang kena minum air dulu kot ...
Entah tak tau sapa :)

8 ulasan:

armouris berkata...

info tentang puasa Ramadhan di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

amanda berkata...

Offtopic:

Dalam ceramah satu ustaz ada sebut. Kalau setakat korek hidung dengan telinga tak batal puasa pun.

Yang batal puasa kalau korek dalam-dalam, sampai 'tembus dalam otak' baru kira batal. Kalau korek hidung, korek dalam sampai masuk kerongkong baru kira batal.

Sekadar berkongsi.

Tanpa Nama berkata...

Usin

Puasa tu bukan setakat menahan lapar dan dahaga, bahkan menahan nafsu lain

itu la guna berpuasa - merasai apa yg fakir miskin lalui. Tapi Melayu liberal tak ingat dan rasa masalah ni semua.

Yang dia nak cuma nafsu liberal dia sahaja.

Bingai @ Bangang berkata...

Salah satu Pasar Ramadhan di Shah Alam buka puasa hari pertama jam 7.15 ptg sebab masa tu langit gelap nak ujan. Bulu roma dah tak nampak.

Tercengang aku dgn bini aku masa tu singgah nak beli kueh. hehehehehe

Aku Yang Bingai
Cina Mulakan Perdagangan Dengan Yuan Berbanding Ringgit

aNakDeGiL berkata...

Assalamualaikum,sebagai Umat Islam saya ingin berkongsi cerita tentang ketakutan yang amat sangat puak Yahudi kepada Islam sehingga mereka sanggup ---->www.Ragam1Malaysia.Blogspot.Com

Tanpa Nama berkata...

geng2 melayu liberal biasanya urang2 cam adik najib yg telah di'bastardized' oleh DEB ciptaan bapak dia.

krulayar berkata...

'KIAMAT DAN KEADAANNYA'

http://www.scribd.com/doc/36025155/Surat-Kepada-Yang-DiPertuan-Agong-Dan-Mufti-Mufti

anti bohmau berkata...

salam,

puasa mengajar erti SABAR.

kadang2 susah juga nak paham sikap orang melayu ni...

kalau yg berjaya jadi jutawan dikatakan melayu liberal.
yg papa&miskin dianggap melayu tulin!

kalau yg alim dianggap melayu pondok/kampung.
yg jahil agama dianggap melayu moden!

kalau yg cerdik dikatakan melayu didikan barat. yg bodoh tak nak belajar perlu disubsidi!

kalau yg kuat berpolitik dikatakan pemimpin pelapis. yg rajin bekerja usaha sendiri dianggap anak bilis!

yg berjaya minta dihapuskan 'tongkat'
yg baru nak naik bertatih disetiap tingkat...

cubalah jadi bangsa kiasu, bantu mebantu setiap waktu. walau merantau di negara asing, budaya kerja mereka- tetap rajin. namun satu saja yg tidak wajib ditiru- tipu menipu, tekan menekan & ugut mengugut! hukum hakam masih yg hak!