Khamis, Ogos 26, 2010

Sampai Pak Leman hilang suara


“Nah Oh Nah ..!”

Pak Leman memanggil isterinya Makcik Maznah sebaik dibuka pintu rumah.

Dia baru balik Terawih.

“Yo Bang Aji … Dokek dalamni tongah ngaji. Buek lapan, balik awal,” jawab Makcik Maznah.

“Sayo dok suray lepeh Terawih tadi. Dokek surau tu, macam-macam cito pasal berita dalam blog.”

Pak Leman buat Terawih 20, 23 campur witir 3. Masa moreh, sembang politik begitu rancak.

“Nak pulak baco sendiri di komputer. Awak buat sayo teh panas.”

Di rumah Pak Leman ada dua laptop. Satu cucu beri. Satu lagi gomen bagi untuk kegunaan JKK. Sebagai ahli JKK kawasan Pedas dalam daerah Rembau, Kementerian Penerangan hadiahkan laptop percuma. Syaratnya kena langgan broadband. Ini program kerajaan nak bantu kurangkan jurang digital. Menteri Penerangan orang Negeri Sembilan, dapatlah awal.

“Kojap jorang air.”

Mak Nah tutup Quran dan bangun ke dapor. Di isi cerek dengan air sikit dan jerang air atas dapor gas. Sambil itu, dia sediakan tekoh dan cawan serta keluarkan uncang teh boh dan gula atas meja sementara menunggu air didih.

Pak Leman bukak laptop hadiah cucunya dan cucuk braodband. Laptop satu lagi tak boleh guna. Itu untuk kegunaan JKK. Ini nak guna untuk hal peribadi.

Komputer mula boot dan kelipan lampu modem sudah mula-mula kelip.

Orang kampung bab amanah jaga. Kalau orang politik, desktop dia simpan. Laptop dia guna untuk semua. Dah dah … jangan nak salahkan UMNO, PKR ke PAS. Semua sama aje.

Komputer dah berjalan. Pak Leman buka Internet Explorer dan tekan favourite untuk baca laman berita. Sebaik saja terbuka lama tersebut, dia terus berderai ketawa terbahak-bahak.

“Ha ha ha ha … Kah Kah kah ….Ha ha ha …. Kah Kah kah.”


Masa itu juga cerek dah tiup wisel di dapar. Mak Nah terdengar Pak Leman ketawa. Dia terus matikan gas. Diangkat angkat cerek untuk tuang tekoh air tuangkan dalam teko.

Pak Leman masih terus ketawa.

Ha ha ha ha … he he he he … Ha ha ha ha …

Eh kenapa Haji Leman ni. Ketawa tak renti renti.

Ha ha ha … Ho ho ho … Ha ha ha ha ha ha … tetapi mula perlahan

Makcik Maznah tertanya-tanya. Tiba-tiba tak dengar lagi suara. Segera dia berlari ke depan untuk tengok.

Kelihatan Pak Leman terbaring atas lantai memegang perut. Kepala dia nampak masih bergoyang-goyang. Nasib baik kepala dia masih bergoyang-goyang, kata Makcik Maznah dalam hati. Dia ingat dah pengsan.

Dia masih ketawa tapi dah tidak ada bunyi. Ini namanya ketawa tak boleh berenti. Ahmad Albab menangis tak renti-renti. Berhenti bila Atok dia ketok pintu. Makcik Maznah pun ketok pintu bilik tu.

“Awak ni buek sayo toperanjat ajo.” Mak Cik Nah memarahi Pak Leman.

“Ingat kono sorang sakit jantung. Berdoba hati aaa.”

“Maaf maaf … hehehe … sayo … hahaha … tak dapek tahan ni,” Pak Leman cuba bercakap tetapi masih nak ketawa lagi.

Heh Heh … ini tengok berito pasal si budak Keri.”

“Keri mano tu Bang Aji?”

Tak ingat Makcik Maznah.

Khairy ni pun sombong balik kampung. Orang Rembau memang tidak berkenan dengan caranya. Mereka nak orang lain. Dengar-dengar Khairy akan pindah kawasan ke Kepala Batas.

“Keri anak Dolah, wakil rakyat kito…”

“Oh si dio tu. Kenapo dio? Jando pontianak dah tolan ko?”

Sebut nama Khairy, tak jadi Macik Maznah nak jenguh-jenguh Komputer. Makcik Maznah memang tak sebulu dengan perangai sombong dan hati busuk dia dari mula dia balik2 ke Rembau. Orang kuat Wanita UMNO Rombau tu.

“He he he … Tak adalah gitu. Awak bawak air teh tu sini. Saya tunjuk awak nanti. Kita baco samo-samo.”

Siapa nak baca sila ke sini. Kalau tidak tahan ketawa, duduk tepi pintu. Senang tepuk ...

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KJ is a joke

Tanpa Nama berkata...

antara cerpen genre kelakar-suspen terbaik yang pernah saya baca. Cerek tiup wisel? Cool.

Zul Zab

Tanpa Nama berkata...

Den pernah ber"tweet' dengan budak Kerri ni dan bukan niat den nak backing sesiapo pun.

Den perhatikan sebonarnya si kerri ini sebotulnya seorang anak mudo yang sangat bijak dan jugo pandai.

Dio amat bijak menipu dan jugo amat pandai berlakon.

Omak si kerri ni tak ajar dio maso kocik dulu ke.

Baik la hang pi bertanding kat pulau jerejak je, kerri.

uRag dRrulug berkata...

Salam, cantiq isiq belog ong ni, banyok menyindir urag. Harap dapat linkkan belog akuq desini jugeq ~ http://uragdrrulug.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

mcm ketam

kluangman berkata...

“Oh si dio tu. Kenapo dio? Jando pontianak dah tolan ko?”

kahkahkahkahkahkah..ni mestiMakcik Maznah selalu tengok cerita seram

marilyn berkata...

sorry pak usin...saya x dpt nak ketawa,tapi saya menyumpah seranah pas baca berita si keri kera.

Tanpa Nama berkata...

Macam cerita Ah Long marah bila bank naikkan kadar faedah.
Pantech mak kau beruk

Kenn berkata...

Sketsa di sebuah Rumah Perkampungan Melayu.

Tanpa Nama berkata...

PAS Youth condemns mosque entry ban on non-Muslims

PETALING JAYA: PAS Youth has condemned Selangor religious bodies for barring non-Muslims from entering mosques and suraus.

Its chief Nasruddin Hassan said the directive was against a Fatwa Council ruling allowing non-Muslim visitors into mosques and prayer areas.

“We advise all quarters to act and give views based on facts. This is because Islam is a knowledge-based religion and it is certainly not based on emotion and fantasy,’’ he said.

_________________________________

Ini Nasuruddin pembelit besar !! Cakap macam ular !! Bodoh !!

Orang kapiak bagi ceramah dalam masjid. Janganlah buat orang Islam bodoh !!!

Cakap macam badut.

-Mat ZORO-

Tanpa Nama berkata...

salam,

memang mcm beruk menyuruh monyet naik nyoq!!!!!!

lawaks

Kenn berkata...

NEM's Lethal Dose - The More Derserving Is Getting Less !

Let's support the call for a REVOLUTION by Kijang Mas - Demi Negara!

abdul wahib berkata...

Salamonemalaysiana ya Tuan Husin Lempoyang,

Ana banyak suka la sama ente punya ceritha..banyak kelakar la..sikit saja ana mau kasi tanya..nanti sikit hari lagi itu budak kerri akan kena lelonglah..ana kasi warning sama ente..jangan beli sama dia..salamonemalaysiana.

Tanpa Nama berkata...

hahahaha....Keri barua!!!