Selasa, Januari 12, 2010

Amalan terkini yang sama dalam semua agama


Berbincang sesama agama tapi berbeza mazhab dan pendekatan pun tidak boleh capai satu persepakatan. Inikan pula berbincang mengenai perbezaan agama.

Perbincangan antara agama selalu tidak akan berakhir dengan apa-apa hasil. Lazimnya semua yang berbincang bukan mahu cari kebenaran tetapi mahu menang.

Ikutkan tiada perlu perbincangan antara agama, melainkan untuk mengadakan satu persefahaman supaya amalan masing-masing tidak menimbulkan pergeseran dan perkelahian antara agama.

Orang yang waras dan bijaksana selalu berkata cari persamaan untuk memudahkan kita memahamai antara satu sama lain. Mutakhir ini, satu amalan sudah muncul yang sama dalam semua ugama.

Amalan itu bukan pengunaan kalimah Allah yang sedang hebat menggolakkan negara tetapi peringatan berikut dari ketua ugama yang mendahului istiadat atau amalan agama masing-masing:

Diminta tutup talipon bimbit anda sebelum kita memulakan ...

Talipon bimbit simbol keharmonian antara ugama?

23 ulasan:

Cicit Dang Rombeh berkata...

Pak Husin,

Ente sudah tukar profession ka? tidak jual unta lagi ka? kalau ente jual handphone banyak rugi lah, tapi ana rasalah ente banyak geniuslah, memang betul kena tutup handphone dipersetujuilah oleh semua, bunyi handphone banyak kacaulah, panggung wayang pun patut ikut saranan entelah, itu hari ana tengok cerita avatar, ada lah penjual kambing yang tidak tutup handphone, ana anyak pusing, sebab dia punya handphone banyak busy, tapi ana rasa jual kambing lagi untung dari jual untalah.....

Ada2 Saja berkata...

hehehe aku inbat apa yang husin meraban. betul juga ye?

tapi sin, kalau semua pak imam, pak samy, paderi dan rabbi pakai hp sama, hp company yg gaduh sesama sendiri.

kluangman berkata...

Bila nak off hp sebab masing masing sebok sms tanya siapa yang tutup hp dulu, lebih awal.

Kalau ikut sejarah, puak hindu kena tutup lebih awal sebab kuil mereka dibina di Malaysia sejak 20 ribu tahun dahulu.

kerabu j berkata...

Nak pegi tanam orang mati pun bunyi handphone sahut menyahut, kalau hangpong tu boleh bercakap, dia mintak kat tuannya, bagilah dia berehat barang sekejap!

berasiam berkata...

Betul tu Usin, mengabihkan boreh aja dialog antara agama dalam keadaan sekarang. Daripada berebut istilah Allah, nanti dia nak semua nabi terdahulu pulak, tak ke haru dibuatnya. Susah pulak orang Melayu yang nama Berahim, Leman, Isa dan sebagainya nak tukar nama. KPN dan timbalannya sendiri pun kena tukar nama nanti. Tapi Usin tetap lempoyang gak.

Tanpa Nama berkata...

Orang rebut pasal agama ini bukan apa tapi digula-gulakan oleh orang yang gila kuasa seperti Pak Jubo. Sehingga berjanji dengan orang boleh pakai kata itu Dan ini. Sehinggakan pada tahun 2008 boleh dikatakan semua Paderi nerkhutbah panjang Dan berdoa berjam-jam agar PR menang besar. Sebab tu sekarang masa tunai janji. Apa dia peduli. Stor kunyit pundia rodok inikan pula kepentingan agama , bangsa Dan negara.
Tok ulama yang blur pulak jadi Pak turut.

Tanpa Nama berkata...

haha..aku setuju lah sin,mmg semua ni berpunca daripada hp kan?hehehe-redazun

Tanpa Nama berkata...

Susah juga talipon bimbit nih jadi simbol sin. Dalam telipon tu banyak movie movie star. Ada berbagai-bangai bangsa. Semuanya sendiri jadi pengarah, sendiri jadi pelakon. Tak ke naya..

Tanpa Nama berkata...

anwar ibrahim hendak menunjukkan dia hero untuk orang kristian, sebenarnya dia lah yang menyesatkan orang kristian seperti juga paderi pukiam. terjemahan yang digunakan dalam alkitab adalah salah dan penggunaan nama Allah dalam alkitab juga adalah salah. orang kristian yang menggunakan bible terjemahan indonesia sudah terkeliru. Allah adalah tuhan untuk orang islam dan bukan untuk orang kristian. dalam bahasa arab tuhan adalh ilah dan Allah adalah nama khas. perkataan god dan lord dalam bible mempunyai maksud yang berbeza. penterjemah bible kedalam bahasa indonesia menghadapi kesukaran untuk membezakan kedua dua perkataan tersebut. satu di sebut sebagai tuhan dan satu lagi menggunakan perkataan allah untuk menyesuaikan dengan bahasa indonesia. pernah satu ketika pehak gereja di indonesia telah mengubah perkataan allah dalam alkitab kepada perkataan yewah iaitu nama asal dalam bible asal tetapi telah dirampas oleh polis indonesia kerana lembaga alkitab telah membantah atas alasan pehak gereja tersebut telah menciplak hak milik mereka. pehak gereja tersebut berpendapat bahawa Allah dalam alkitab adalah nama khas tuhan untuk orang islam dan tiada kaitan lansung dengan tuhan mereka. begitu juga perkataan isa almasihi adalah tidak sama dengan jesus kerana kepercayaan orang islam mengenai nabi isa adalah berbeza dengan orang kristian. seoarang mubaligh kristian Dr. louis a turk yang sedang aktif dalam mengalih bible kedalam bahasa indonesia dan telah menkaji dan mendalami bahasa indonesia untuk misinya menatakan Allah tidak ada kaitan langsung dengan kristian. beliau berpendapat Allah itu tidak bermaksud tuhan tetapi adalah nama khas tuhan untuk orang Islam sahaja. beliau ada menulis artikel bertajuk History of indonesian bible translation project. link artikel ini boleh didapati dalam entri terkini blogger pure shit. anda digalakkan membacanya samada anda orang islam atau kristian jika anda ingin mencari kebenaran.

DR NOVANDRI HASAN BASRI berkata...

Betul juga.

Kekadang kita tak perasan bahawa perkara yang mudah dan lumrah itu yang sebenarnya tertib dan diterima oleh semua agama.

gua lah berkata...

bini bibik mama menghadap orang besar isu keputusan benar gereja guna kalimat ALLAH. sumber - berita hairan & pelik

PEKAN Jakun : bini bibik mama meminta umat Islam bertenang dan tidak terlalu 'memanaskan' isu keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Berlumpur membenarkan sebuah gereja menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitannya.

siapa bikin panas bro, kalau kat zipon dah tentu monkee letak jawatan

gua rasa kan bro najis bini bibik mama sedang ketawa berguling gulung pasal dia dah berjaya MEMPERBODOHKAN ahli ahli bawahan umNONOK yang memang terkenal dengan BODOHNYA macam mamak kutty makan najis babi (rasuah) sebagai makan harian dia dan anak anak

bro wa cerita sikit ya kalau gua PM sebelum keputusan dibuat gua panggil gani anak 4tahil gua pulas telor dia dah tentu dia menjerit pastu tentu dia panggil hakim yang nak buat keputusan berkenaan pekara ni akhirnya keputusan perkataan ALLAH tidak boleh diguna pakai oleh gereja berkenaan tentu amannnnnnn........ tak gitu

kah kah kah mudahkan kalau bijak tapi BODOH dan dah tentu takada masaalah seperti sekarang biarkan mereka anak beranak selasaikan masaalah yang mereka dan anak beranak mereka REKA sendiri kah kah kah ......... bakar burn bakar kita lihat aja biar dia gi mampus siBODOH 1malaysia macam mamak kutty selesaikan masaalah ni

dipandikan cerita dari pemimpin tertinggi umNONOK hingga ahli yang terbawah memang BODOH sebab makan najis babi (rasuah) $%$%$%$%$%$%$%$%$%$

Tanpa Nama berkata...

Rosmah tak cuci bawah?

Bah Lontok berkata...

Bah sangat menyokong pendirian pemimpin2 PAS terutamanya Tn Guru Hj Nik Aziz berkenaan sokongan terhadap kejayaan perjuangan 'Herald the Catholic Weekly'.

Terlalu lama perkara perjuangan ini untuk diselesaikan, setelah selesai dengan keputusan Mahkamah membenarkan 'Herald' mengunakan perkataan "ALLAH" dan juga diterbitkan dalam Bahasa Melayu, banyak pehak pula yang menentang nya sampai ada yang bom atau bakar gereja.

Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.

Mudah-mudahan orang melayu pun banyak ikut sama masuk katolik yang mudah dan senang ini.

Sekarang kita sudah tidak ada apa bezanya, kita juga sama2 sembah ALLAH yang maha esa. Ameeeen!!!!!!!

airman_1 berkata...

aku tak pandai tapi prkara ni tak sepatutnya pi mahkamah kerana mahkamah tak da perasaan, tak da jiwa macam manusia yg ada buku undang2 saja dia akan ikut apa buku undang dan buku demokrasi saja patutnya ia diuruskan sebelum masuk mahkamah tak lah jadi macam ni...

kluangman berkata...

Nak tanya bijak pandai:

Apakah Keputusan Majlis Fatwa tidak layak untuk berkuatkuasa sebagai Peraturan dan Undang2?

Apakah peranan Ketua Ugama Islam yang diberi kepada Sultan dan Raja2 Melayu tidak mempunyai apa apa signifikan dari segi undang2?

Jika ada, kenapakah mahkamah tidak merujuk kepada perkara ini sebelum membuat keputusan.

Jika tiada, maka ia hanyalah sebuah hikayat dan penglipurlara untuk orang Melayu dan Islam.

Tanpa Nama berkata...

AKU KERAP JUGA BACA APA YANG PAK HUSIN TULIS. YANG KU DOK TERTANYA-TANYA NI...KOMEN PEMBACA TU..BETOI KA. AKU RASA MACAM OGHANG YANG SAMA DOK OLAH AYAT.JANGAN-JANGAN MAI DARI LAPTOP PAK HUSIN TAK.AKU RASA SAJA TAPI TAK TUDUH.

suarajagat berkata...

Keputusan Fatwa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam

Keputusan :

i. Gerakan pemikiran liberal mengandungi fahaman-fahaman yang didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti berikut:

Aspek Akidah

a. Berpegang kepada Konsep Pluralisme

Konsep pluralisme adalah menjadi pegangan utama dalam aliran pemikiran liberal. Pluralisme agama berpendirian bahawa setiap agama mempunyai konsep, persepsi dan respon yang tersendiri terhadap Realiti Yang Agung (ultimate reality). Semua agama adalah sama tarafnya merujuk kepada Realiti Yang Agung.

b. Akal Manusia Adalah Wahyu

Aliran ini membahagi wahyu kepada dua kategori iaitu wahyu yang bertulis dan wahyu yang tidak bertulis. Wahyu bertulis adalah al-Quran dan ia adalah teks semata-mata. Wahyu tidak bertulis adalah akal manusia dan akallah yang sebenarnya menghidupkan teks al-Quran berdasarkan tujuan, konteks suasana zaman.

c. Meragui Ketulinan Al-Quran

Aliran pemikiran ini mendakwa al-Quran diresapi dengan budaya Arab kerana orang Arab menjadi pemilik bahasa itu, tambahan pula katanya Nabi Muhammad yang menjadi pembawa risalah juga terdiri dari orang Arab. Mereka menyatakan bahawa kesahihan risalah tersebut tidak ada lagi kerana sebenarnya yang ada hanyalah message budaya Arab.

Aspek Syariah

a. Mempersoalkan Methodologi Pentafsiran Al-Qur’an Dan Al-Hadith

Aliran pemikiran ini mempersoalkan cara atau methodologi pentafsiran al-Quran yang digunapakai kini. Dengan slogan “membuka dan membebaskan tafsiran al-Quran”, aliran pemikiran ini menggunakan pendekatan takwilan sendiri terhadap beberapa ajaran al-Quran yang jauh berbeza dengan pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Contohnya, mereka mendakwa syurga dan neraka tidak wujud melainkan kesan psikologi kegembiraan dan kesedihan manusia. Hari akhirat ditafsirkan sebagai tidak wujud melainkan satu fasa untuk manusia mencapai satu tingkatan kepada tingkatan yang lebih matang dan sempurna.

b. Menggesa Tafsiran Baru Konsep Ibadat

Aliran pemikiran ini juga berpegang ‘membuka dan membebaskan’ tafsiran al-Quran, sebagai alasan untuk memajukan umat Islam dan menganjurkan agar teks-teks al-Quran menempuh proses dekonstraksi bagi membolehkan tafsiran-tafsiran baru dibuat.

c. Mempertikaikan Kriteria Dan Akhlak Kenabian

Aliran pemikiran ini secara sinis mengkritik sifat Nubuwwah yang dimiliki oleh Rasululah s.a.w. dengan mengatakan ia tidak lain hanyalah sebagai kemampuan kepimpinan seorang manusia ke atas manusia lain (leadership value). Justeru sesiapapun boleh mempunyai sifat nubuwwah tersebut untuk memimpin manusia ke arah ciri-ciri yang baik. Malah mukjizat seperti peristiwa Isra’ dan Mikraj dianggap sebagai bahan cerita yang sengaja diperbesarkan (exageration) oleh pengikut baginda yang taksub sedangkan ia hanyalah sekadar mimpi yang tidak terjadi di alam realiti.

d. Sikap Terhadap Ilmu-Ilmu Islam

Ilmu-ilmu Islam seperti Usul al-tafsir, Usul al-Fiqh, Usul al-Hadith, al-Jarah wa al-Ta’dil dan sebagainya yang telah secara Ijma’ diterima sebagai metod dalam displin ilmu, telah dikritik oleh aliran pemikiran ini sebagai buatan manusia. Penentuan hukum yang telah qat’ie dan hukum yang tidak qat’ie menurut mereka perlu dinilai semula dalam usaha merealisasikan konsep membuka dan membebaskan Islam melalui tafsiran semula ajaran Islam.

e. Sikap Terhadap Hukum

Aliran pemikiran liberal ini mempunyai kaedah yang tersendiri apabila merujuk kepada hukum-hukum Fiqh iaitu mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum.

ii. Berdasarkan kepada ciri-ciri penyelewengan tersebut, Muzakarah memutuskan bahawa Aliran Pemikiran Liberal adalah ajaran sesat dan menyeleweng daripada Syariat Islam.

Sumber: Portal e-Fatwa (http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=257)

http://suarajagat.wordpress.com

Tanpa Nama berkata...

Penggunaan kalimah Allah ini telah pun wujud sebelum zaman Rasulullah SAW diutus lagi. Di Mekah sendiri ketika itu, orang-orang kafir Quraisy sudah pun menggunakan nama Allah di dalam kehidupan seharian mereka, baik semasa beribadat mahupun dalam sumpah mereka.Namun demikian, terdapat keadaan di mana Allah sendiri yang mengecam dan melaknat golongan kafir ini apabila mereka telah menyalahgunakan dan meletakkan Allah di tempat yang salah.

Sahabat group sekalian dalam isu kalimah Allah kini, kita merasakan bahawa puak kristian ingin memperdaya kita, mereka mencabar kita seluruh umat Islam di Malaysia dengan membawa kes kalimah Allah ini ke mahkamah kuffur dan menang!

Tetapi sedarlah bahawa itulah juga yang sedang dilakukan oleh kita sendiri dengan menyokong idelogi sekular yang di bawa pemerintah yang ada sekarang.Bila timbul isu sebegini contohnya, para pemerintah cuba berlagak sebagai penyelamat. Dengan memperjuangkan nama Allah, mereka menunjukkan seolah-olah merekalah golongan yang memperjuangkan Islam. Begitu juga segelintir umat Islam, sama ada mereka adalah talibarut sistem sekular atau mereka yang ikhlas namun terkeliru di dalam perjuangan, terus bangkit dan berdemonstrasi menyuarakan kemarahan terhadap penggunaan nama Allah.

Sungguh malang apabila hal ini terjadi di mana ‘nama’ Allah mereka perjuangkan, namun ‘hukum’ Allah mereka bakul sampahkan.

amriwahab@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

lapuran polis telah dibuat terhadap Khalid Samad dam Mariah Mahmud

wwwcctvmalaysia.blogspot.com

rashidms berkata...

ehhhh....... ada bulan sabit dan bintang..... kalau herald pakai ke... agama lain pakai ke....porthmouth fc ke... pemuja "moon good" pakai symbol tu..... nak buat demonstrasi haram secara aman ke lagi?

cctvmalaysia berkata...

Pak Husian ni kena hidup zaman P.Ramli lah..sila ke blog saya tak seberapa,,dan ambil laporan polis terhadap Khalid GEREJA

Tanpa Nama berkata...

Hah..kan gua dah cakap. Allah dapat dipakai Sabah dan Sarawak. Tengoklah mcmana umno buat Reverse psikology. Sarawak dah nak election. Tapi benda dah parah weiii..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

ini kerja bodoh sin