Isnin, Januari 11, 2010

Besarkan Masjid


Sharif, Saiful dan Malik bersembang di serambi masjid menunggu maghrib masuk.

Sharif: Saiful, dah berapa duit kita dapat kumpul nak besarkan masjid ni?

Saiful: Setakat ini ada dalam RM60,000.

Malik: Ehh ... mana cukup tu. Kawasan dekat-dekat ini orang dah bertambah. Kita nak tambahan untuk 500 jemaah.

Saiful: Simen dan besi asyik naik harga. Ingat dalam RM100,000 cukup. Tambahan sikit ini sudah RM160,000.

Malik: Aku ingat, baik kita besar-besarkan betul sekali gus. Kalau tambah sikit sini dan sikit situ, buruk jadinya.

Sharif: Aku setuju, kita guna tambahan kawasan untuk sekolah dan jadikan pusat masyarakat. Biar ada tempat-tempat untuk budak-budak sekolah datang dan belajar. Budak2 yang duduk di flat tu rumah sempit-sempit. Ada tempat untuk mereka mentalaah.

Malik: Ide baik kamu. Budak-budak rajin penuhkan masjid. Lepas isya dah pasti masjid tak sunyi. Kita bantu budak-budak yang nak ambil periksa dengan sediakan guru tuisyen.

Saiful: Cadangan yang baik. Berapa pula nak pakai wang. Mahu sampai RM500,000.

Malik: Aku cadang mestilah aku dah fikirkan caranya. Tadi aku terfikir. Kita baling molotov cocktail ke bahagian masjid yang kita nak renovate. ... Nanti PM yang sumbang ...

Sharif: Isyhhh ... ente ni. Macam gitu pulaknya.

Saiful: Kalau gitu, besuk aku nak bomkan rumah aku. Dapat AJK masjid ni repair rumah.

32 ulasan:

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

bagus sin..

idea yg baik.....

Tanpa Nama berkata...

aku pun bengang dengan najib ni..cepat je pi bantu padahal yang salah sah2 puak2 those in power yaani sinajib ngan kabinet lembab nak mampusnya..kalau mereka dengag cakap Tun dan tak biarkan isu ni belanjutan takde la benda camni belaku..las2 tak pasai2 duit aku as taxpayer pi bagi baiki gereja..bodoh punya kerejaan.

Antusaikoloji berkata...

he..he..he..

Tepat sekali. Yang dok pi bakaq gereja tu, entah-entah depa sendiri. Habis tu si PM pi derma tu buat apa? Depa yang mulakan isu "Allah", sect depa juga yg bakaq, mana tau? Si PM at least tunggulah siasatan dulu, ini terus aja "apologetik", macamlah org Islam yg bakaq gereja depa tu.

Taktik, reverse saikoloji ni pun barang mainan Anuwar. Dengaq ada 2-3 gereja lak di Sarawak nak kena bakaq? Sarawak tu kan nak pilihan raya tak lama lagi?

Kat Semenanjun ni pulak, ada orang dah habis modal nak tangguh kes liwat. Hmmm... timing pulak dgn isu "Allah" dan bakaq gereja ni, kan?

Cocktail berkata...

Saiful tu kena letak banyak patung jesus, lilin dan cross dulu.

Baru teroris PAS atau sabotageur CIA untuk PKR datang baling molotov cocktail.

Kemudian Dato Najib kasi peruntukan RM500,000.

Kalau tak ada yang baling, buat pacam operator gereja itu baling sendiri molotov cocktail.

Cocktail berkata...

Saiful tu kena letak banyak patung jesus, lilin dan cross dulu.

Baru teroris PAS atau sabotageur CIA untuk PKR datang baling molotov cocktail.

Kemudian Dato Najib kasi peruntukan RM500,000.

Kalau tak ada yang baling, buat pacam operator gereja itu baling sendiri molotov cocktail.

Hiriyati berkata...

Peruntukkan jabatan-jabatan kerajaan kena potong hinggakan yang perlu pun dah x de peruntukkan. Kakitangan kerajaan kena berkorban.....ada pula peruntukkan utk derma kat gereja tu??

Tanpa Nama berkata...

Rasanya sudah sampai masanya PAS melantik Pope sebagai Musrshitdul Agung mereka

Tanpa Nama berkata...

aku ingat masam pakiam tu sendiri yg bakar church sbb nak dapatkan peruntukan, nak cat, nak beli bangku.

org pegi gereja pon dah kurang, cuma yg tua2 je yg pegi gereja.

Tanpa Nama berkata...

Apala kerejan nie. kita rakyat dah nak mampus bayar yuran sekolah,asrama,barang pun dah naik.alih-alih senang aje bagi 1/2 juta kat gereja yg belum tentu sapa yang bakaq

Tanpa Nama berkata...

Mana Khalid Samad?
Awat tak mai jadi hero Gereja?

princess jiji berkata...

bagus taktik tu..sebab dah ramai bagi sumbangan lepas terbakar dan sepantas kilat..kesian Melayu Islam..masjid rosak pun tokoh korporat tak ingin nak tolong repair..inilah akibatnya bila penyewa lagi penting daripada tuan rumah!..dunia..dunia..

Tanpa Nama berkata...

Jika berani pi lah bakar mesjid yang tak cukup rm100,000.00 lagi tuuu...

Gereja terbakar tu mesti ada orang yang bakar. Boleh jadi CIA situh bakar. Sebab nak bagi terbakar semangat perkauman kat negara kita ini. Tapi, pasai apa PAS dng PKR atau Kerajaan Negeri Selangor tak pi bantu. Hujung2 Dato' Najib juga yang perihatin bagi 1/2 juga.

Apabila Najib bagi macam ni, jangan pila orang PAS putarbelitkan pulak, kata Dato' Najib apa apa pulaaakkk...

Mesjid Tempat ibadat orang berugama Islam, Gereja tempat ibadat orang berugama Kristian, Tokkong tempat ibadat orang Cina dan kuil tempat ibadat orang berugama hindu. Semua orang kenal, kan?. Jangan dok pi bakaq. La ni, Menteri KDN kata, dapat tangkap, ISA.

siberangan

Tanpa Nama berkata...

Habis duit bonus aku tahun depan...

Jebat berkata...

mmg la dpt tangkap ISA, suh tutup mulut, naya ajer duit PCB aku gune nak repair gereja tbakar, pg la tangkap, nak tgk gak kecekapan Musa Hasan, ni dok sibuk RPK nak soh tangkap dan estradisi ke malaysia pehal, mengabih kan duit ajor, bukan nyer dia buat kesalahan bunuh,.

Hang Sebat berkata...

Najib buat dah macam Dollah dulu dengan kes perempuan yang dikatakan warga Cina kena ketuk ketampi dalam keadaan bogel oleh polis. Tanpa usul periksa arah Azmi Khalid, sat tu Menteri Pelancongan pi minta maaf kat pemerintah negeri China. Tup tup rupa rupanya perempuan tu orang Melayu warga Malaysia. Tak pasal pasal minta maaf kat orang Cina.

Ada benda kena kena buat cepat, ada benda kena tunggu hasil siasatan dulu. Najib perlu menggunakan kebijakan beliau selaku Perdana Menteri untuk membuat keputusan bijak.

Tanpa Nama berkata...

Awat bangunan gereja tu takdak insuran kaaaa!Senang-senang ja tambah kut atas!!!.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak cepat kumpul duit buat masjid, bakar je masjid tu sin. Sure esok banyak yang beri duit. Bakar banyak-banyak lagi baguih. Bakar semua seluruh Malaysia pun takpa. Selama nih pun kerajaang juga yang buat sumbangan buat masjid. Orang kristian pakai duit sendiri. Kita buat masjid pun pakai duit cukai. Cukai rakyat. cukai bisnes. Entah-entah cukai no ekor. Cukai cina ternak babi. Cukai rokok kretek. cukai pub bukit bintang. Entah ape2 cukai lagi yang tak tahu hal haramnye. Najib beri duit korang marah pula. Apa ke jadahnya yang bakar greja tu.Bakar lagi banyak greja, lagilah banyak kerajaan kena beri. (akai tak dak..(anwar cakap)

Tanpa Nama berkata...

UMNO nik ngok bangang tahap gaban le. Time sarawak nak election ni pulak nak buat hal.Tahu-tahulah orang islam tak setuju ngan keputusan mahkamah, janganlah provoke hero-hero pekida yang kaki pukul tu ( kata kuat, Cubalah korang bantai negro kat cheras tu). Orang sarawak banyak yang kristian guna nama Allah nih. Sure seketul 2 ketul mangkuk BN kt sarawak bergolek tahun nih.PR dah ada isu nak main pakei kempen. Orang sarawak skrg pun bukan macam dulu. Bukan selama-lamanya nak tinggal atas pokok.Kalau dulu asyik makan ikang, kan tahun nih nak juga merasa makan ayam.

Tanpa Nama berkata...

dalam tak sedar aku tgk kepimpinan najib pun slow bangat sama mcm pak lah.dlu berkobar2 kata paklah wat keja xbagus.la ni konsep satu malaysia dia ni makan diri la.ramai yang duk mintak sama rata..sebab apa depa duk ingat najib duk sebut 1 malaysia.bg depa kalau 1 malaysia..aku sebagai warganegara mesti dpt hak sama rata.


najib oh najib hang ni aku kata bingai satgi hang suruh skmm trace ip aku hang cari umah aku.,hangpa bawak aku pi kamunting., tapi kalau tak kata.hang memang wat susah org.apa hang tlg org Melayu la ni? habaq mai sat list2 pertolongan yg hang buat kat kaum hang sendiri.gagah pi tlg kaum lain.nanti ramai memberontak hang jugak susah.. najib najib..pi tepuk dahi hishamudin skit.kasi dia cergas buat kerja.,duk wat lembab tahap 10 m/j .buktikan la pemerintahan hang najib xsama mcm paklah.mana tau nanti xsabar plak muhiyidin nak suruh hang buat peralihan kuasa..


maaf la skrip lama baru jumpa..


layannnnnnnnn

Tanpa Nama berkata...

Ayat makan dalam ni en hussin

Tanpa Nama berkata...

Ini semua mainan Pak Jubo. Samalah masa PRU 12 dulu, isu kuil dibesarkan walaupun haram. Sekarang nak guna isu gereja pula dah. Kaum sama gak yang diguna pakai. Bukan apa kalau betul nak jadilan modal politik janganlah sampai isu sensitif digunakan.
Rakyat jangan diperbodohkan lagi oleh Pak Jubo. Mana perginya berduyun-duyun Pak Arab yang nak melabur kat negeri tadbiran pembangkang. Habuk pun takde.
Pok Nik pula siap makan kek RM650.00 sebiji, kalau tak silap budaya orang Putin tu. Kalau orang Melayu, kita siapkan pulut kuning aje. Itupun ala kadar. Takyah sampaiRM650.00.

SiKenit berkata...

DAPigs baru ni pertiakaikan peruntukan masjid.

Melayu diam.

Lawyer PKR berjaya hujahkan agar Hakim Kristian bagi Catholic Herald menang dan YDPA selaku Ketua Ugama Islam 'dipinggirkan' oleh keputusan mahkamah.

Melayu pun mula bising sikit. Ala kadar. Bukan berkudis pun....

Tup tup, malam Melayu bising cam lalat tu, gereja dibakor. Lepas tu dua lagi.

Tup, tup, PM Najib cepat cepat kata "Jangan salahkan Melayu". Blog PM Najib sendiri guna perkataan "Church bombing".

Besoknya, PM Najib umumkan RM 500k bantuan utk bangunkan balik gereja.

Berbaloi ke Melayu main cara gentleman ni????

Coincdence?

Believe it, or not!

berasiam berkata...

Najib umum bantuan RM500k itu sebaik sahaja selesai melancarkan Juara Rakyat. Agaknya 1Malaysia belum cukup, kena tambah lak dengan Juara Rakyat. Memang jerat Kristian tu mengena. Kalau depan mata pun Najib boleh umum bantuan RM500k, belakang kira punya peruntukan mesti jauh lebih besar. Di Bukit Sentosa, dia bagi RM15.6 juta untuk baiki blok-blok rumah pangsa, kalau bandingkan lebih kurang sama dengan 31 buah gereja punya bantuan. Siapa agaknya yang beri dia anggaran kerosakan RM500k tu. Yang peruntukan sekolah, termasuk MRSM dan IKM, dan sebagainya bukan main lagi dia potong beratus-ratus peratus. Macam mana orang tidak marah dan persoalkan, bukannya kudis lagi, dah jadi tokak yang semakin membarah. Adakah rakyat Kristian itu yang lebih diutamakan daripada anak-anak sekolah yang begitu memerlukan peruntukan? Juara Rakyat apa namanya macam itu, 1Malaysia apa ke jadahnya?

Tanpa Nama berkata...

Bro..ini semua kempen punya pasalah bro. Ini politiklah. Sarawak nak election tahun nih. Najib kena spinlah sikit. Buat2 take care. Politiklah bro. Diluah mati emak, ditelan mati bapak...

Tanpa Nama berkata...

derma bebanyak kat gereja dapat pahala..bagi diorang buat lagi besar..tunjuk umno byk baik..lepas tu melalak..bodoh punya umno

Tanpa Nama berkata...

kalau masjid roboh ranap pun takdak dapat pun gantirugi banyak tu..

Anak Omak berkata...

Selamat Hari Jadi
Haram jadah betul si Khairy.
Dulu jual negeri
Terdedah sekongkol dgn Anwar BABI

Tak yah Setiakawan nak nafi
Utusan dah lapor maklumat SB
GAP bukti RPK dilindung Kali
Ajen Singapura dan pelindung Khairy

Sesiapa yang bersama dengan Khairy adalah pembelot agama, bangsa, dan tanahair!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ini ikut sapa? Kalau dulu Pak Lah snggup pi minta maaf kat Cina tapi yang kena lanyak dengan polis bukan Cina tapi Melayu. Ada dia pi minta maaf kat mak bapak budak tu? Kalau bukan bangsa Melayu tentu dia pi minta maaf punya. Apa punya jati diri ler!

Sang Guna berkata...

memang besau sial, tak siasat tak dapat keputusan dah diberi 500k.
Klu nak claim insuran pun kena siasat mcm2 berbual2 lamanya, tapi PM yg terlebih pandai dan terlebih takut dgn org bukan islam terus aje bg 500k, dlm masa yg sama ada berjuta2 org islam di malaysia ini yg hatinya sakit bagai dihiris2 akibat dari isu penggunaan nama Allah ini. Golongan mana yg tertekan skrg ni org islam ke atau org bukan islam, semua ini berlaku apabila pemimpin melayu terlalu menagih sokongan politik dari golongan bukan islam.
kepada pemimpin islam ni semua kau jawap nanti kat akhirat.

Tanpa Nama berkata...

Aku langsung tak percaya ngan golongan hindu pariah kristian nih!!!aku dulu pernah kerja ngan depa...tak lama tutup syarikat,langsung tak bayar pampasan...ramai orang dtg tuntut hutang syarikat..,maka akai keling pun timbul...ada aje taktik nak lepas..ngan kwsp pun depa boleh belit..bab2 belit ni memang kerja depa...itu pasai aku tak heran semua nih!!! depa bakar sendiri....cuba kamu semua check, dalam gereja tuh ramai hindu pariah!!!..berangan nak jadi orang putih...pppttuuuiii....yang aku sedih tuh ada juga orng melayu/islam yg simpati....bengong betuuii....siap bagi bantuan lagi...apa depa dah lupa perang salib dan tragedi Ambon ke???

Tanpa Nama berkata...

Tuan lempoyang,

Kesilapan isu ni dari awal-awal lagi. Mengapa isu-isu sensitif (agama) dibiarkan satu hakim yang bukan Islam mengadili keputusan?!
Tapi dek kerana sistem perundangan Malaysia Boleh tu canggih..jadi apa keputusanpun boleh sajalah.

lalat drosophila melanogaster

setulangdaing berkata...

Dulu sebelum Najib naik aku dah bilang dia pengecut, sekarang aku ulang bilang dia memang PENGECUT. Dia lebih rela menghina orang melayu.