Sabtu, Januari 15, 2011

Kesitu pulak

Empat sahabat dalam perjalanan ke Ipoh menaiki kereta. Supaya pemandu tidak mengantuk, ketiga-tiga yang lain berborak.

Termasuk bab politik.
Rahim: Fed-up la aku dengan isu-isu tempatan macam kes perlantikan SUK Selangor dan isu azan di Pantai Dalam.

Salleh: Segala isu sekarang ni dipolitikkan. Itu sebabnya.

Shaari: Sebabkan suasana politik yang sengit, setiap kesalahan atau kelemahan dibesar-besarkan oleh pihak lawan. Jadi setiap kali dijadikan isu. Setiap pihak akan putar belitkan jawapan.

Rahim: Itu betul juga. Tapi kalau setakat kes SUK dan azan yang terbaru ini, aku rasa masaalah sebegitu sebab ada terlibat yang berkelamin dengan bukan Melayu. Ia membuat cara buat keputusan pelik2 ...

Zaki (yang memandu): Maksud kau?

Rahim: Pasal dia orang ni suka bukan Melayu, maka anu dah masuk benda alah bukan Melayu. Fikiran dia dah tidak Melayu tapi macam bukan melayu.

Salleh: Tak ada kena mengenalah. Apa kau orang cerita ni.

Shaari: Ya la .... macam mana kena mengenanya. Siapa kau maksudkan? Teruskan aku nak dengar teori kau orang.

Rahim: Aku tak mau sebut nama. Sebabnya bila anu dah masuk benda alah bukan Melayu, pemikiran dan emosi dah lain. Dia sudah terbuka hati kepada pemikiran bukan Melayu. Apa mereka kata dan minta, hati dia terbuka. Hilang kemelayuan.

Zaki: Aku rasa itu bukan masaalah. Benda alah tu semua sama, tak kira bangsa. Asal dia tak melintang horizontal. Aku dah bo banyak bukan Melayu tapi masih kuat jiwa Melayu aku.

Salleh dan Shaari: Dia sama dia pun lain pandangan. Apa pula pandangan ko Zaki. He he he ...

Zaki: Aku sebenarnya lagi susah hati pada mulut yang pergi rasa benda alah bukan Melayu. Pasal akhirnya mulut tu bercakap macam benda alah bukan Melayu. Itu yang jadi masaalah kita sekarang.
Semua ketawa.
Salleh: Gila la kau orang ni. He he he ... tapi luculah aku bayangkan mulut tu boleh bercakap.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

eli ada dua mulut yang boleh bercakap ke??

Jolobak Jolobu berkata...

Rais kahwin Maznah tapi taruk orang gaji.

Otak dan mulut Rais masih Melayu ke?

Yang aku tengok, tangan Rais saja macam sotong.

Tanpa Nama berkata...

anwar kahwin azizah. anugerah tuhan kepada zizah. tuhan punya anugerah samsidar pun nak juga. melayu lain nak juga. anugerah tuhan bukan kepada kaum melayu, tapi kaum china, kaum india dimana anak india anak kita juga.
Disamping itu anugerah tuhan perlu juga dikongsi kaum mamak buat teh dan KOPI. tak lupa jugak Kaum LELAKI.
Gunakan la anugerah tuhan itu.
AMIN.

mata-lembu shah alam berkata...

kalu bini melayu macam anak badak, apa salahnya tibai minah monggolia - itu nama 'taste' antara benua.

kalau takat gomol bibik indon - itu namanya selera nusantara.

kalau hantam amoi cina & menaci india - itu nama selera satu malaysia.

T. A. Rahman, Mahadey, Hosen Onn, Dollah zzz - Melayu tulen ka...?

Saudagar unta, idea pon macam tompok2 tahi unta

Tanpa Nama berkata...

mata-lembu, otak hang pun macam lembu jugak. Sodap kalau buat sop otak.

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha ha ha ha ha ha hbest best best mata-lembu shah alam

Tanpa Nama berkata...

mata lembu shah alam betol betol kow kau beri

Tanpa Nama berkata...

yg pasti al juburi da tak ramai pengikut.. pas biasa lah beer/arak da halal, dap + pas = pkr + 0 %

Njah berkata...

Keh3! Kelakar, kelakar. Betul juga tu, bila mulut dah masuk bukan Melayu, masa tu memanglah tak merasa Melayu lagi, tapi lepas tu baru rasa Melayu balik. Tapi kekadang dah lambat. Bila orang dah ramai marah baru nak menyesal . Nak masuk senang tapi nak tarik tu lembatlah sikit.

merahsil99 berkata...

tabek mata-lembu shah alam. komennya yang betul tepat & hebat.

mata-lembu shah alam dah pencen JUSA C lima tahun lepas & tinggal di zon mewah di S. Alam. masa jadi pegawai kerajaan semua polisi kerajaan 'betol/cantiq.
bila pencen hantam umno-BN kaw2 & pro PR.
ramai pegawai tinggi gomen tunggu pencen saja & sokong pembangkang, dapat pencen lumayan & joint swasta lagi lumayan & hantam gomen lagi lumayan.

jangan caya sama pegawai gomen, ramai macam mata-lembu shah alam

dzimba MMIM berkata...

sesekali hendak juga merasakan ikan masin..borring juga makan ikan kembung goreng je..

saya mohon tuan pautkan http://pantausblog.blogspot.com

terima kasih

golok jangok berkata...

melayu tulen ni tak la berapa cerdek sangat . tapi kalau terlibat berkelamin dengan bukan melayu seperti;
melayu + arab
melayu + keling
melayu + cina
melayu + siam
melayu + indon
melayu + bangla
melayu + myanmar
melayu + vietnam
melayu + afrika
melayu + mat saleh

dan terkini menurut pakar etnik; Melayu + Monggolia akan menzuriatkan generasi serba pintar.

Tuan Husin patut andaikan - unta baghdad berkelamin dengan unta monggolia. Komen mata-lembu shah alam tu... heh heh heh, padan muka cerita buduh Husin Lempoyang saudagar unta dari baghdad

Abdul Wahub berkata...

Assalamualaikum Ya Tuan Husin Lampoyang!

Ana orang Isketambola..mintak maaf banyak-bayak fasal ana kurang faham sama ente punya budaya.. ana mau tanya sikit..itu "orang gaji" tada sama ka dengan "hamba"? Kalau di Isketambola, sebagai tuan, tidak salah kalu mau tarbi sama hamba perempuan. Buleh kasi eksplain sikit haa??