Rabu, Januari 01, 2014

Syukur ... kerajaan tak bebankan rakyat pada 2014


Selamat tahun baru 2014.

Alhamdulillah, kita memanjatkan kesyukuran pada Ilahi di atas nikmat yang telah dikurniakan kepada kita. Lebih-lebih lagi tahun 2014 yang tidak lagi membebankan berbanding dengan tahun=tahun sebelum ini.

Sebenarnya kerajaan Barisan Nasional dibawah pemimpin yang dikasihi, Dato Najib Tun Abdul Razak telah berjaya mengurangkan beban rakyat. Cuma rakyat sahaja yang tidak berapa perasan sebab sibuk sangat hentam kerajaan.

Cuba kita imbau balik.

Dulu dulu kalau kita pergi pasar bawa RM100 macam macam barang kita boleh beli sampai terbeban kita nak bawa balik rumah.

Tapi sekarang tidak lagi.

Dengan RM100 yang sama kita sekarang tak akan terbeban lagi kerana dengan RM100 itu tak banyak barang yang boleh kita beli.

Terbukti dengan jelas dan fakta bahawa kerajaan telah berjaya meringankan beban kita rakyat Malaysia hendak mengangkat barang yang dibeli.

Wow! Tak untung jual unta besar

24 ulasan:

Awanama berkata...

Tak kelakar lah....

Ulasan bodoh!!!!

Awanama berkata...

Orang luar dtg Malaysia, hidup mewah...sebab apa? mereka rajin dan ada inisiatif.

Org Malaysia ada yg malas, harap subsidi, harap bantuan, otak beku, lepastu salah kan org lain...bersyukurlah hidup di Mlaysia....barang baik tapi tak seteruk di sesetengah Negara,,,rakyat dia merempat....\

Di Mlaysia, yg merusuh tu byk yg gemuk dan gebu terlebih melantak

Wali Selipar berkata...

Salam Sin,

Saya bukan nak menyokong kerajaan membuta tuli. Tapi kita kena berpijak dibumi nyata. Bagi saya, kerajaan terlalu banyak memberi subsidi kepada rakyat dan subsidi tersebut lebih byk dinikmati oleh mereka yg tidak sepatutnya mendapat subsidi.

Kita ambil contoh subsidi minyak, yg paling byk dpt nikmat subsidi tersebut adalah mereka yg menggunakan kereta besar dan syarikat pengangkutan yg mana semestinya mereka adalah drp golongan yg berada dan kebanyakkan mereka adalah bukan bumiputera.

Cuba kita pikir dgn tenang dan jgn terlalu emosi hingga kita menentang apa yg cuba dilaksanakan oleh kerajaan. Sampai bila kita nak terus hidup dgn bergantung kepada subsidi kerajaan sepenuhnya.

Tapi, nasihat saya kepada pemimpin pulak, jgn la pulak buat harta negara mcm harta mak bapak kita. Gunakan harta tersebut utk meningkatkan taraf ekonomi rakyat, bukan meningkatkan ekonomi suku sakat

Awanama berkata...

Nak tanya PR bolehkah mereka mempastikan kalau mereka memerintah harga boleh turun.. Buktikanlah di negeri Selangor dulu.. Kalau boleh tentu rakyat akan sokong seratus peratus. Tak perlu pun buat revolusi ke demonstrasi.. Kata depa semua geng cerdik pandai...tapi bagi aku ini golongan yang pandai bagi alasan, pandai ajar orang samseng, tak reti nak bersabar..Dah orang tak sokong dalam PRU sudahlah, sedarlah diri orang tak mahu.. Udah-dah le penyokong PR ooi, kamu jadi taksub buta tuli saja, kamu patut tegur pemimpin kamu yang kurang cerdik itu. Zaman dah berubah, sekarang ni rakyat kena tegur pemimpin bukan rakyat ikut membuta tuli arahan pemimpin yang tak cerdik..

Awanama berkata...

Berniaga dan bekerja bersungguh2 untuk menampung kenaikan kos. Tidakkah berusaha itu amat dituntut oleh Ugama Islam?

takkan nak harapkan duit turun dari langit macam air hujan.

Awanama berkata...

Berniaga dan bekerja bersungguh2 untuk menampung kenaikan kos. Tidakkah berusaha itu amat dituntut oleh Ugama Islam?

takkan nak harapkan duit turun dari langit macam air hujan.

Awanama berkata...

Hj Sin Unta.

Kita dulu dulu kan Sin, beli pensil HB takde brand warna merah, harga sposen sebatang. Bebudak sekarang tak nak dah pensil camtu, nak yang exam grade dah. Dulu mak kita beli baju, seluar dan kasut sekolah kat pasar minggu, takde brand pun. Bebudak sekarang nak baju yang branded (tak pon, kita yang belikan anak-anak baju yang brand). Dulu mak kita beli minyak yang sekilo dalam plastik tu sin, sekarang bini kita beli minyak yang brand dalam botol, rega belas-belas ringgit utk 5 kilo. Dulu satu kampung susah nak jumpa seorang yang nak menunai Haji atau Umrah, sekarang ramai yang mampu, malah syarikat pakej Umrah dan Ziarah banyak tumbuh, macam kedai prepaid.

usin berkata...

kenapa rakyat semakin 'hangin' dengan najib? yang menyokong najib masa pru13 dulu pun geram, apatah lagi puak2 yang sejak dulu memang kaki hasut, kaki bangkang dan kaki porak peranda, makin hebat menabur periuk api agar rakyat memberontak. sebabnya mudah. najib kita ni adalah seorang pm yang baik, malah paling baik diantara semua bekas2 pm malaysia. baik sangat sampai semua benda nak dimakmalkan. kaji kos sara hidup mendadak naikpun nak dimakmalkan, baik sangatlah tu!! bila rakyat bagi buah fikiran bahawa jerung2 tukang nasihat keliling najib adalah perosak dan penipu, najib tak percaya. orang baik memang tak mudah percaya kepada 'fitnah'. PEMANDU adalah kumpulan pemikir 'terbaik' yg pernah dijumpai oleh najib. sebab itu nasihat2 jahanam PEMANDU perlu diikuti dan diberi peruntukan berbilion untuk dilaksanakan. PEMANDU sendiri akan terus memandu malaysia ke arah kemakmuran.... perut PEMANDU sahaja, bukan rakyatpun. tak apa, pm kita orang baik, kena bersangka baik. bila PEMANDU cadangkan 'rasionalisasi subsidi' dengan memotong sebahagian besar subsidi secara drastik, pm kita kena ikutlah. nasihat yg baik hanya untuk orang baik sahaja. kerana baik sangat, percaya sangat, tak faham sangat dan tak nampak sangatlah menyebabkan rakyat makin marah, makin 'hangin' dan makin berapi. harap2 makmal PEMANDU ada solusi bagaimana nak kecikkan api dan padamkan kemarahan rakyat sepanjang 2014 mendatang...

Awanama berkata...

rakyat makin padai sin, mesti ada kajian dulu baru boleh buat keputusan...betul lah cara najib tu...dia tak ikut suka hati dia tapi dia ikut cakap orang yang pakar...

macam kita lah sin kalau sakit kenapa mesti nak pergi jumpa doktor...ubat lah sendiri...internet kan ada...

pasal subsidi...buka lah buku mana pun subsidi cara kita nie dah tak betul dah...masa dulu ramai orang kita susah...kerajaan bagi subsidi kat minyak, gula, tepung, elektrik tu memang tepat pun sebab terlalu ramai yang hidup susah...jadi semua orang dapat subsidi sebab semua orang masa tu susah.

sekarang beza sangat, ramai yang dah senang...anak petani dah jadi doktor...anak mekanik dah jadi pensyarah....tak salah kan kerajaan kurangkan subsidi...sebab dah ramai orang kita yang senang...kerajaan kurang kan subsidi pun sebab nak beri BRIM kat orang yang hidup susah...



Mohtar berkata...

Bukankah yg pakai kereta besar tu juga rakyat malaysia yg paling banyk bayar cukai...kalau kereta sampai 300% cukai dibayar...cukai koperat dan cukai pendapatan...adalah wajar mereka juga sebagai penyumbang cukai menikmati subsidi..

Aidil berkata...

wakakaka. ringan beban rakyat. :) -blog -

Awanama berkata...

Mohtar berkata...

Bukankah yg pakai kereta besar tu juga rakyat malaysia yg paling banyk bayar cukai...kalau kereta sampai 300% cukai dibayar...cukai koperat dan cukai pendapatan...adalah wajar mereka juga sebagai penyumbang cukai menikmati subsidi..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

tapi mereka yang pakai kereta besar tu orang berduit....malu lah sikit kereta besar tapi dapat subsidi...

kalau macam tu cara islam bagi zakat kat oarng susah tu tak betul lah....sepatutnya orang yang bayar zakat pun patut terima duit zakat jugak...kan duit zakat dibayar oleh pembayar zakat, jadi pembayar zakat pun patut lah terima wang zakat...maksud kau macam tu ker wahai mohtar????



Awanama berkata...

Kalau pakai kereta besar dikecualikan cukai minyak takyah subsidi pun takpe. Ron 97 Dan Ron 95 bezanya pun 70 sen. Jadi kalau tak bayar cukai bayar harga minyak takde subsidi pun sampai kereta berkarat lepas juga.
Kalau nak pakai kereta besar cukai pendapatan pun kena bayar banyak. Cukai jalan tinggi. Jadi kenapa marah orang kaya. Sendiri malas berusaha marahkan orang. Bahalol

Awanama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kalau pakai kereta besar dikecualikan cukai minyak takyah subsidi pun takpe. Ron 97 Dan Ron 95 bezanya pun 70 sen. Jadi kalau tak bayar cukai bayar harga minyak takde subsidi pun sampai kereta berkarat lepas juga.
Kalau nak pakai kereta besar cukai pendapatan pun kena bayar banyak. Cukai jalan tinggi. Jadi kenapa marah orang kaya. Sendiri malas berusaha marahkan orang. Bahalol
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

tak ada siapa nak marah siapa....tak ada orang susah yang nak marah orang kaya....dia kaya bukan pasal di rajin sangat tapi dah rezeki dia nak jadi kaya....

kalau tak bayar cukai jalan macam mana kerajaan nak buat jalan...tak kan nak buat jalan pakai air liur...kalau tak ada jalan macam mana nak pakai kereta besar....

kerajaan pun bukan suka sangat nak amik duit cukai kita...tapi itulah salah satu cara untuk mereka terus mentadbir negara kita...tak kita nak tadbir negara kita sendiri....buat sekolah sendiri...buat jalan sendiri...buat hospital sendiri...buat universiti sendiri...

susah sangat ker orang kaya dan orang yang berkereta besar nak bayar cukai dan kurang kan subsidi minyak...kalau susah jadi kaya, jadi lah orang miskin...tak payah bayar cukai, dapat bantuan BRIM, tak payah pakai kereta besar...pakai motor aje...


Awanama berkata...

Seperti adik saya yg malas bekerja. Kerja yg kena sesuai dgn dia. Lepas tu marahkan mat indon bangla myamar bekerja d cni . Adik sendiri pon byk helah sbb kena kerja. Tak malu harapkan subsidi dari mak bapak. Kerjanya apa? Membangkang.
Klau berckp mengalah org lepasan usiti.

Awanama berkata...

Salam Sejahtera tuan
Jangan di asingkan org kaya dan miskin. Nnt hilang sifat kasih sayang. Zakat dan cukai di bayar oleh org yang berkelayakan. Kalau si kaya disekat kekayaannya, zakat dan cukai akan berkurangan. Yang perlu diperbaiki ialah makanima pengagihan zakat dan cukai. Jangan dibakar kelambu tak tentu pasal

Awanama berkata...

husin hang kuat bodek pasai hang pun dapat habuan sikit bawa 50 rm pergi pasar apa dapat untuk kelaurga yb yb cakap macamnaa pun depa dah kenyang lah

Awanama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Salam Sejahtera tuan

Jangan di asingkan org kaya dan miskin. Nnt hilang sifat kasih sayang. Zakat dan cukai di bayar oleh org yang berkelayakan. Kalau si kaya disekat kekayaannya, zakat dan cukai akan berkurangan. Yang perlu diperbaiki ialah makanima pengagihan zakat dan cukai. Jangan dibakar kelambu tak tentu pasal
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

bukan nak asingkan kaya dan miskin...tapi yang kaya tu tak payah lah nak ungkit sangat duit cukai yang dibayar...

dan tak salah pun kerajaan nak kurangkan subsidi dan nak naik kan cukai....dah terlalu banyak dah kerajaan bantu kita...jangan lupa asal usul kita....

kerajaan kurangkan subsidi pun untuk duit tu disalurkan pada yang memerlukan....contohnya bantuan sekolah, BRIM, baucer buku dan lain-lain...

Awanama berkata...

hari tu ambik penumpang kat tasik selatan, ade penumpang perempuan marah2 sebab beli cempedak gorang 3 dua ringgit...siap salah kerajaan BN sebab cempedak goreng mahal...aku yg bedal balik, yg bodoh sangat beli tu buat ape....

jebat berkata...


Salam, T.H. HUSIN,

Iahun 2014 TIDAH MEMBEBANKAN RAKYAT.

Yang membebankan raayat ialah KERAJAAN BADUT NASIONAL dipimpin oleh Ah Jib Koh (Cina atau Melayu ?)

DENGAN:

Naik nya harga barang kerluan,

Cukai 1001 macam cukai.

Masuknya PENGGANAS luar negara terutamanya PAK HITAM dan kuncu kuncunya (konon nya sebagai pelajar).

TV Malaysia yang boleh dipanggil TV IKLAN.

Bekalan elektrik yang terputus selang dua hari. Tiap kali terputus ambi masa sekurang kurang nya 4 jam.

Semua beban ini dikaburi dengan BRIM.

Sedabgkan Pak Menteri BROOOM ke sana BROOM kemari tak tentu apa tujuan nya

INILAH MALAYSIA KU,

Yang hanya 1MALAYSIA,

DI HEMPAS DAN DI PULAS SESUKA HATI.


ALLLAHU AKBAR !!!

Awanama berkata...

erkkkk..amoiiiiiiii...abang usinnnnn....camdek baikkkk munya ye....uwaaaaaaa....tamau tamau tamau sedeysedey....rega brg naik xralat sgt abang usin wei...ni yg saya ralat sgt ni...mana p 7.2 bilien tu....400juta sabsidi kat rakyat bising hinggaq tak hengat kata membebankan negara....mana p janji ditepati...mana p segala manifesto pilihanraya...najib/hisam/keri/yidin/nazri dah mcm anwar/ajiz/hadi/lge/lks dah plaks.....menci menci mencik tao...

Awanama berkata...

tadi aku tengok cempedak goreng 3 dua ringgit kat lrt tasik selatan laris macam..err goreng pisang panas.. aku perhatikan takde pun kerajaan bn paksa orang beli...so takde kaitan sangat pun kos sara hidup tinggi dgn kerajaan bn..kalau rasa mahal, tak payah beli la..sambil2 tu, berhenti hisap rokok & potong astro, jimat sikit..

Awanama berkata...

jebat berkata...


Salam, T.H. HUSIN,

Iahun 2014 TIDAH MEMBEBANKAN RAKYAT.

Yang membebankan raayat ialah KERAJAAN BADUT NASIONAL dipimpin oleh Ah Jib Koh (Cina atau Melayu ?)

DENGAN:

Naik nya harga barang kerluan,

Cukai 1001 macam cukai.

Masuknya PENGGANAS luar negara terutamanya PAK HITAM dan kuncu kuncunya (konon nya sebagai pelajar).

TV Malaysia yang boleh dipanggil TV IKLAN.

Bekalan elektrik yang terputus selang dua hari. Tiap kali terputus ambi masa sekurang kurang nya 4 jam.

Semua beban ini dikaburi dengan BRIM.

Sedabgkan Pak Menteri BROOOM ke sana BROOM kemari tak tentu apa tujuan nya

INILAH MALAYSIA KU,

Yang hanya 1MALAYSIA,

DI HEMPAS DAN DI PULAS SESUKA HATI.


ALLLAHU AKBAR !!!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

kutuk kerajaan macam-macam lepas tu takbir.....islam lah tu kononnya..si jebat durhaka nie...

Awanama berkata...

bnyk sangat penasihat 25%.pulak tu gaji berpuluh ribu..lebih baik idris jala je jd pm..