Isnin, November 24, 2008

Hindu Sangam sajalah uruskan Kelas Fardhu 'Ain

Adakah Ustaz-Ustaz Pengajar Masjid Hadhari
Dibawah Polisi Menteri Agama Hadhari
Perdana Menteri Abdullah Badawi
Akan Akhirnya Rupa Begini?

Setelah membaca kenyataan Hindu Sangam sepenuhnya di sini, Husin fahami "mereka" nampaknya lebih memahami agama Islam dari orang Islam. "Mereka" begitu faham sehingga ada si Jawa Kaprawi yang mengikuti pendirian "mereka".

Kalau begitu, "mereka" pasti sudah baca, faham dan arif isi kenyataan fatwa sepenuhnya di sini. Jangan salah sangka. "Mereka" mungkin sudah beriman kepada tuhan yang esa.

Dengan liputan demi liputan akhbar yang diberikan oleh Dewa Kali dan Mullah Muslim, dan rakyat boleh mengkritik habis-habisan, ini seolah-olah kerajaan Islam Hadhari seiring sejalan dengan keterbukaan sedemikian rupa dan ianya tidak salah.

Nampaknya "mereka" lebih layak dalam hal-hal hukum hakam agama dari ulama-ulama yang ada, dan perihal undang-undang artikel 11 lebih dari hakim-hakim yang memberi keputusan. Jika demikian, biarlah kita tukar anggota-anggota Majlis Fatwa Kebangsaan.

Anggotanya layak dilantik Anwar Ibrahim (Pengerusi), Lim Kit Siang (Timbalan), Khalid Ibrahim (Jurucakap), Norhayati Kaprawi, Sister-in-Islam (Setiausaha), Zaid Ibrahim, Malik Imtiaz, Harris Ibrahim, Husam Erdogan, Tan Lian Hoe, Datuk A Vaithilingam, Hindu Sangam, dan wakil-wakil ugama Buddha, Kristian dan Sikh.

Barulah Bangsa Malaysia dan layak untuk mengaku, "I’m committed to multiculturalism, multiracialism."

Apa pula fatwa mengenai air bir dan whisky? Kena tanya lawyer-lawyer Melayu atau Mamak tu. Mereka adalah orang-orang progresif yang pasti mahu lihat satu kemaskinian hukum hakam.

Dengan ada Majlis Fatwa Kebangsaan baru, JAKIM pimpinan Menteri Hadhari wal Kretami harus memberi tauliah kepada Hindu Sangam untuk menjalankan kelas-kelas Fardhu 'Ain di Masjid-Masjid dan Surau-Surau seluruh negara.

Pasti Hindu Sangam yang nampaknya pakar dan boleh memperkenalkan syllabus dan pedagogi pembelajaran baru dalam bab-bab sembahyang. Anak-anak dan kaum-kaum ibu akan diajar cara sembahyang baru ala yoga.


Dari kiri: Takbiratul Ihram, Berdiri, Ruku

Dari kiri: Iqtidal, Sujud

Dari kiri: Duduk antara dua sujud, Tahiyat

Lepas sembahyang, Hindu Sangam akan ajar ibadat-ibadat sunat baru ala yoga.


Wirid (kiri) dan doa (kanan)

Ini lain-lain ibadah sunat ala yoga.


Amalan ugama Islam akan lebih diseragamkan dengan agama-agama lain kerana telah mendapat persetujuan agama-agama lain. Majlis Fatwa Kebangsaan kira lebih kurang macam First Council of Nicasea.

Kalau Sadiq Sigaraga marah, dia kena jual. Tapi jika kita tak marah, kita yang kena jual. Dah sampai bab ugama "mereka" nak masuk campur.

Eh eh eh ... Cobaan. Hoi! Ini bukan politik lah, ini betul-betul!

60 ulasan:

Ismail N berkata...

Salam Husin,

Majlis Fatwa tidak cakap ajaran itu tidak bagus dan haram untuk semua orang. Ianya haram sebab bertentangan dengan ajaran dan akidah agama ISLAM sahaja. Takkan soal peraturan agama pun hendak dirujuk kepada penganut agama lain.

Kalau tidak mahu ikut apa boleh buat lah. Ramai umat Islam di negara ini yang tinggalkan sembahyang, berjudi, berzina, liwat, minum arak dan sebagainya. Itu antara mereka dengan tuhan lah. Tapi bila FATWA dikeluarkan, ia mestilah selaras dengan ajaran agama. Tidak bolehlah dikeluarkan sesuka hati ikut mudah sendiri sahaja. Ini undang-undang tuhan, bukan undang-undang manusia.

Dengan izin:
http://malaysiannewsblog.whizz.net.in/?p=66 & http://malaysiannewsblog.whizz.net.in/?p=64

yogi bear berkata...

sebenarnya Yoga masih boleh dipraktikkan lagi.cuma yang haram bila ada unsur-unsur pemujaan atau ritual dalam aktiviti beryoga.buat yang beragama Islam memang salah lah jika amalkan yoga sambil ada amalkan sekali unsur-unsur pemujaan.tapi kalau diambil cuma ciri fizikal untuk kesihatan badan tidak salah.rasanya ramai lagi yang kurang faham tentang fatwa ni.fahamlah sesuatu isu tu dulu sebelum bukak mulut.

buat yang bukan beragama Islam,tak perlulah bimbang.fatwa yang dikeluarkan bukan untuk mereka.buat mereka yang kurang faham,tak kira Islam atau bukan Islam, akan fungsi fatwa dan kenapa ia perlu diikuti perlulah memahami ia dahulu.jangan hanya bercakap tanpa memikirkan sesuatu isu yang sensitif secara mendalam.buruk padahnya.

Tanpa Nama berkata...

tang tahiyat tu susah sikit la nak buat tuan husin!! yang lain semua saya boleh!

:)

JMD-

QW KL berkata...

tu la korang yg liberal ni tak paham. yg sepatutnya menjadi isu adalah PENCEGAHAN. so apabila fatwa kuar utk haramkan yoga sepatutnya kita lihat dari segi pencegahan.

hah tgk sajalah taktik dan bentuk liuk tubuh yg mengamalkan yoga, kalo tertongeng tunjuk buntut peha celah kangkang kan dah tak elok tu mmg sah2 patut diharamkan pun utk umat Islam. kalo setakat nak senaman byk senaman lain bole buat la....

lagi satu kononnya boleh menenangkan bila amalkan yoga. tula bila suruh solat sepenuh hati korang yg liberal ni taknak buat, nak buat yoga yg cool la kononnya. walhal solat tu lg 1000000 kali lebih baik dlm menenangkan jiwa.

pada aku apa yg Majlis FAtwa buat utk umat Islam adalah betul, pencegahan lebih baik dari terus tersesat dikemudian hari nak U turn lagi payah.

tp kalo korang nak buat yoga jugak buat je la, dosa sendiri tanggung la, so apahal beb lu org nak marah2 kan Majlis Fatwa?

d'Frog Prince berkata...

tuan rumah,

jangan kecil hati ya, nak comment secara jujur. saya surprised jugak tengok "kekerasan" tuan rumah yang selalunya berfikiran lebih terbuka. tuan rumah dah try yoga ke? kalau dah try, sudah terpesong akidah ke? kalau belum try, macam mana tau benda tu boleh menghakis akidah? tsk tsk tsk. nak jadi orang Islam memang tak mudah tapi kalau selalu terkongkong macam ni, tentu ramai yang rasa tak boleh bernafas, macam mana nak menguatkan iman mereka? takkanlah nak orang Islam tinggal dalam gua aje.

yang hindu sangam pun satu, orang nak haramkan, biar ajelah, apasal nak buat statement itu ini. suka hati orang lah nak buat apa, haram ke, halal ke, benda tu elok ke, tak elok ke. bukannya depa tak der otak untuk fikir sendiri, kan? lagipun, berapa kerat je orang Islam yang buat yoga? tsk tsk tsk.

Tanpa Nama berkata...

tak boleh samakan pergerakan ibadah solat ngan pergerakan senaman yoga ..silap2 tergelincir iman..hati2

PKD..

Tun Sri Lanang berkata...

Yang diharamkan adalah amalan yoga yang disertai dengan mentera kepada umat islam, tapi yang hindu sangam dok bising nak ajaq majlis fatwa pasai apa,

kalau depa nak (hindu sangam) nak buat majlis fatwa tak larang pun, tapi bila mereka membantah macam ada rahsia tersembunyi pulak

kita berpendapat untuk orang islam amalan berzikir, sembahyang adalah latihan spiritual juga adalah lebih baik

kenapa sibuk nak buat yoga hindu sangam.

ayor lemuju berkata...

hindu sangam macam gampang. tu la dok bagi muka, depa panjat kepala. butoh la anwar ibrahim makkal sakhti kepala hotak hang, orang islam nak kena ikut hindu pulak dah

kluangman berkata...

Aku dah cakap dah..kalau jumpa yoga dengan ular, hampa ketuk dulu hindu sangam bodoh tu..

pakteh berkata...

Assalamualaikum,
Husin bukan KERAS kali ni pakteh rasa. Husin dah merasakan jika Agama Islam dimana Majlis Fatwa Kebangsaan yang diamanahkan untuk menjaga perilaku umatnya dipertikaikan oleh orang lain....pakteh rasakan apa yang Husin nukilankan hari ini lebih lembut.
Apa hak orang bukan Islam nak pertikaikan apa umat Islam boleh buat dan tak boleh buat?
Percayalah...
Pakteh mempercayai percaturan dari tangan2 ghaib sehingga timbulnya pelbagai isu sensitif yang hanya menyerang Bangsa MELAYU dan Umat ISLAM. Segala yang berlaku dalam tempoh 10 tahun (malah lebih dari 10 tahun) kebelangan ini bukanlah kebetulan...paling jelas apabila BN/UMNO xcukup majoriti 2/3 di parlimen serta tewas di 5 negeri....

Tanpa Nama berkata...

Saudara,

Sebagai seorang saya meemohon maaf ke atas komen MHS jika apa yang dikatakan oleh mereka adalah seperti apa yuang dilaporkan. Kita telah sama-sama berjuang menegakkan perpaduan dinegara kita, jangan lah kerana segelintir kecil manusia (samada MHS atau penulis yg sengaja melaporkan yang lain) merosakkan nya.

Seoranmg HINDU

Tanpa Nama berkata...

Husin,
Redlax relax.
1. Hindu paria Sangam ni ingat fatwa itu undang-undang menyeluruh ia itu bertibat semua kau dan agama.
2. Penjelasan mengenai fatwa tentang yoga kurang jelas. Yoga sebagai satu senaman tidak haram tetapi jika orang Islam mengamalkan puja dan mentera adalah haram. Bkan saja yoga apa jua bidang jika orag Islam mengamal puja dan mentera adalah haram hukumnya.
3. Akidah jangan kita main-main kalau kita percayakan ajaran Islam kerana perbuatan atau niat melanggari akidah terkeluar kita dari golongan orang-orang beriman dan api neraka saja jawapannya.
4. Penjelasan fatwa atas YOGA perlu diperincikan agar orang Islam yang beryoga benar-benar faham isi pati fatwa berkenaan dan orang bukan islam tak perlu bimbang kerana fatwa adalah untuk orang islam yang beriman saja.
5. fatwa YOGA ini jika dipandang seimbas lalu seakan-akan juga mngatakan Orang Islam yang melawat negara atau tempat-tempat ibadah oran bulan Islam adalah haram kerana takut terkeluar akidah. kalau kita akidah lemah atau amat kurang, tak beryoga pun senang trpengaruh atau terikut-ikut dengan ajaran/amalan yang terkeluar akidah.
6.Bagi orang yng kuat akidah, biar badai melanda ia tetap kekal dengan kepercayaannya.
7. Orang buta agama sahaja yang amal YOGA dengan mempercayai puja dan mnteranya sekali. rang Ilam yang Beryoga setakat exercise saja.

satu pertayaan ada fatwa keluar mengenai orang Islam suka amalkan ajaran Karmasutra.
.

Tanpa Nama berkata...

Assmualaikum,

Menunggukan fatwa yang mengharamkan ketidakadilan berdasarkan kaum, konsep ketuanan berasaskan kaum....bila lagi Majlis Fatwa..

Islam bukan melayu

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Atok Ketua Pembakang sekarang nih Hindu kot dulu. Hang tolong check kat Arkib Negara sat Sin.

Leman Kupang
Kg. Sarang Ayam,Kulim

Jamal Pak Tongkol berkata...

Sin

Solat itu pada syariatnya adalah siri bacaan dan perbuatan yang dimulakan dengan takbiratul ihram dan diakhiri dgn salam.

Kau tertinggal salam ...

... ala memang tak sah punya sembahyang ala yoga tu.

emma berkata...

bersemangat bang husin hari ni. syabas! i like!

tapi, ada beberapa perkara bang husin kena halusi balik, seperti teguran PKD kat atas tu.

Tanpa Nama berkata...

En Husin
Saya tak setuju Hindu Sangam kendali kelas fardhu 'ain, kot-kot kena terjun dalam funeral pyre kalau cik abang 'kojol' (sori bang ek!).. maklumlah, sehidup semati kalau ikut Hindu asli (only for the women, yang jantannyer tak perlu buat ... terjun terpa cari bini ganti ok)...

Wanita Islam Sejati

Tanpa Nama berkata...

Saudara Husin yang budiman,

Hindu sangam itu duduk sibuk tentang fatwa ini apa kejadahnya? Fatwa ini tak terlibat langsung ke atas rang-orang bukan Islam apa pasal dia sebuk sangat. Nak kena penampar kut.

Kita orang Islam ambillah fatwa itu dengan hati terbuka seperti kita mempercayai Islam sebagai agama kita.

Orang Islam bila dikatakan tidak beriman marah malah sanggup berperang tetapi perbuatan mereka yang melanggari ajaran Islam secara terang-terang seperti berjudi, minum arak, rasuah, pembohongan, penipuan, zina melalui depan atau belakang dan tak beruasa, sembahyang dan zakat, ok bagi mereka. Bila ditegur bukan nak dengar tetapi mencabar pula.
Majlis Fatwa Kebangsaan sepatutnya mestilah pro-aktif, bkn hanya bertindak apabila ada seorang ilmuan mengelaurkan pendapat baru nak keluarkan fatwa.
Yoga ini bukan baru setahun dua malah dia diamalkan di negara ini sebelum Merdeka.
Cerdik pandai Islam Indonesia dan Masir telah mengekangkan YOGA ke atas penganut Islam sudah lama. Mengapa di Malaysia baru minggu ini nak bertindak.Tolong selaraskan, kalau tidak Islam Malaysia tidak sama seperti Islam negara-negara lain atau sebaliknya. Setahu saya Islam hanya satu di dunia ini dan agama ini untuk semua bukan untuk orang Malaysia sahaja atau negara-negara arab sahaja.
Ini masalah Majlis Fatwa Kebangsaan dan jabatan-jabatan agama kerana tidak ada ISO.Tindakkan mereka tidak selaras dan dilakukan secara adhoc setiap masa.Tindakan-tindakan sedemikian yang menimbulkan banyak tanda tanya.Soal agama kita tidak boleh politikan dan ia mesti tegas. Tidak seperti undang-undang sekular boleh dipinda-pinda mengikut government of the day.
Sebagai contoh, pengharman merokok, semasa zaman Tengku Abdul Rahman, Tun Razak dn Datuk Hussein Onn, merokok adalah bebas baik di hospital, pejabat mahupun pengangkutan awam.Ini kerana Perdana Menteri-Perdana Menteri berkenaan adalah kaki rokok, jadi tidak siapa pun berani mengeluarkan undang-undang. Bila Dr Mahathir orangnya tidak merokok mengambil-alih tampuk kerajaan, beliau "mengharamkan" merokok di tempat-tempat awam, pejabat-pejabat kerajaan. Maka keluarlah perbagai undang-undang kecil da besar menghalangkan perbuatan merokok dan sebuklah kakitangan kesihatan membuat kajian mengenai rokok/tembakau.Sebelum pentadbiran Dr Mahathir tidak seorang pun pengamal undang-undang membangkitkan isu rokok, malah rokok khas dikeluarkan untuk ahli-ahli parlimen.
Harap janganlah hal agama juga turut mengikut arus pentadbiran kerajaan semasa.Dalam agama Islam haram tetap haram, halal tetap halal. Kita tida boleh halalkan yang haram atau haramkan yang halal.Jakim, Muis, Jais, dan jabatan-jabatan agama Islam yang lain jalankan tugas menegakkan ajaran agama Islam seperti ajaran Quran dan sunah nabi.Jangan takut kepada tekanan politik.

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Mana orang-orang kuat politik kita? Kenapa takut sangat kita nak kata "diam" kepada mereka yang berani masuk campur urusan ISLAM? Apabila agama mereka diusik,rumah ibadat mereka di usik,macam-macam bunyi yang keluar. Semua peringkat nak bersuara menentang itu ini. Tiba tang kita, ahli2 politik kita, terus senyap membisu. Kalaulah Umar Al Khattab r.a masih ada, rasanya, dah kena pancung...tak pastilah yang kena pancung dulu tu orang tu ke atau pemimpin Islam sendiri yang hanya membiarkan mereka mempersoalkan ketentuan hukum syarak.

Raison D'etre berkata...

Secretary orang rumah saya agama Kristian, dan dia pun seram sejuk bila mai tang kena baca mantra Yoga.

Terus tak jadi progress lagi. Takat yang dah buat cukuplah, katanya.

Hindu Sangam memangla tau lebih pasai Yoga, Sin.

Kan depa punya tu.

Majis Fatwa lambat sangat keluar statement pasai Yoga. Dok releks saja.

Kalau daripada awai - awai kan baguih.

Apa - apalah. Kuboq masing - masing, ye dak..

Wasalam.

Azam Abd |Rahman berkata...

Husin Lempoyang,
Kita dapati pelbagai komen, spt biasa - pro dan kontra tetapi kebanyakannya dari yang tersurat.

Yang tersiratnya adalah bangsa dan agama lain senang-senang saja mencampuri urusan kita atas alasan apa sekalipun, dan apabila kita membincangkan urusan mereka maka kita akan dituduh rasist.

Saya rasa tiba masanya kita betul-betul bersikap rasist demi survival bangsa Melayu dan agama Islam di Negara Tanah Melayu ini.

balan berkata...

Ha..ha..ha

You make sense. I don't mind attending those classes.

Hindu Sangam is no moral guardian nor the authority of Hindus in this country. It's just that the government gave them a recognition.

Temples and their committes gives no hood to them as they run to politicans when they have problems as politicians control temples.

This also the reason for Hindraf's existence, politics not religion.

They have no control over temples and hindus do in terms of their so-called religious practises. The president admitted that, Pls read here.

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/2008/10/recap-temples-hinduism.html

When they have no control over Hindus in Malaysia, why bother about some fatwa. I wonder...
Moral guardians of Hinduism konon..

ANWAR IS A TRAITOR berkata...

TEGURAN HUSIN DIAKHIR TU BETUL ...

INI BUKAAN POLITIK. MEREKA SUDAH BETUL KURANG AJAR, BIADAP, CARI GADUH, DAN CABAR KITA.

HAIRAN MELAYU NI DOK SABAR.

OPENMINDED APA BENDA NI.

GILER ANWAR DAN PENGIKUTNYA MENJUBUR BANGSANYA SENDIRI.

SAMPAI PEMNGIKUTNYA SANGGUP GADAIKAN BANGSA DAN BUAT HELAH DAN ALASAN DEMI UNTUK ANWAR BERKUASA.

PADAN DR MAHATHIR SUMBAT DIA MASUK PENJARA.

INI DOLAH BODOWI PUNYA PASAL KERANA KELUARKAN DIA.

Tanpa Nama berkata...

tq balan kerana memberi penjelasan ...

Aboo berkata...

Bro Husin...

Atau..kita kena test 'kacau' agama diorang kot?!

Apa kata....Tgk camne lentingan diorang...

Kitakan Malaysiannn...

Roger!

WaShad berkata...

Salam Pak Hussin
1st sekali dtg kekepala saya bila tgk post ni, saya terfikir perkara yg sama dgn komen PKD dan Emma, mungkin pak hussin terlalu marah lalu terjadi macamni, harap2 pak hussin faham.
Memang patut pak Hussin marah, saya pun rasa marah tahap gaban jugak, nasib baik bukan depan mata, kalau tidak adalah yg kena tangkap polis, tidur lokap.
Apapun byk komen yg bagus kali ni, ada seorang dua yg masih tak paham ajer, macam Hindu Sangam jugak lah.. tak paham. Atau depa sengaja buat tak paham sebab nak test market, sebab fatwa tu jelas sgt dah bagi kawan yg belajar tak tinggi ni pun boleh paham takkan lah ketua2 hindu sanggam tu lagi banggap dari kawan, depa diangkat jadi ketua mestilah sepatutnya pandai2;ada otak, boleh berfikir, tk tahulah kalau memang depa tu banggap, kalau ketuanya benggap, anak2 buag yg lantik depa tu lagi la bodoh scara logiknya, betul tak? Takkan lah begitu banggap pengikut2 depa tu...
Mungkin jugak depa rasa depa tak leh cari makan kalau org islam melayu tak join depa? Woo.. yuran dia besar gak nak masuk kelas yoga ni, kalau langsung takde org melayu islam, mau byk rugi wooo.... Jadi mgkin kesimpulanya depa, dan lain2 org bukan islam, bila ada 'ancaman' pada kepentingan depa, depa lawan (walaupun lawan bodoh gitu je), kita org islam melayu masih belum mencapai tahap tu, semoga Allah menyatukan semua umat islam dlm mempertahankan Agama Islam di tanah air tercinta ini.. Amin.

Salam

Tanpa Nama berkata...

usen gua brutal juga, tapi bab lu tulis menyamakan amalan yoga dengan rukun solat tu biau bebetol sikit. gua ni lemah juga bab agama,tapi gua tau. lu kena hati-hati bro, ni soal iman , kang boleh jadi tergelincir la woi. apa-ape pun gua salut kat lu. gua sokong Majlis fatwa pencegahan itu lebih baik dari mengubati. Kalu "hindu sanggam" banyak cakap, lu lempang je kepala dia orang. tak sedau diri..

Tanpa Nama berkata...

anon di atas

kalau diberi kepala kepada kepala2 liberal ini, akhirnya macambegitulah sembahyang kita jadinya.

sudahlah azan kita dipersoalkan.

tunggu masa nanti. kita kena mengucap pada tok pekong mereka

Tanpa Nama berkata...

3 soalan renongan semua. Tolong siarkan!!!

1. Adakah UMNO berjuang membela kesejahteraan orang berbangsa Melayu?
2. Adakah PAS berjuang untuk menegakkan syiar orang yang beragama Islam?
3. Adakah PKR berjuang untuk menegakkan keadilan bagi orang Melayu Islam?

Sedih melihat orang yang sesat dan zalim bertiga di atas!!!

idzan ismail berkata...

Husin

Masyallah apa nak jadi dengan negara kita.
Ramai sangat nak jadi ulamak. Hindu Sangampun nak jadi mufti.
Patut dia keluar fatwa untuk hindraf yang dengar khabar nak buat kacau di Batu Caves esok.

Tanpa Nama berkata...

Yeah betul tuhh usin...Majlis Fatwa patut keluar GARIS PANDUAN manyak manyak lagiii....

Lepas tuhh kita KELUARKAN dan TEKANKAN lagi GARIS PANDUAN antara IMMIGRANT dan PRIBUMI....baru betol!!!

ANTU

Tanpa Nama berkata...

Fatwa untuk org islam saja,apasal india bising-bising,Aku betul-betul sedih la sekarang ni,kalau dulu isu-isu agama,bahasa,melayu tak de bunyipun dari cina dan india,tetapi sekarang ni macam-macam keluar apabila umno mula goyah.berjaga-jagalah wahai melayu islam,sejarah singapura telah terpapar kepada kita,pulau pinang telah ada bau bachangnya, jagalah agama,bangsa dan negara kita,jangan jadi hamba di negara sendiri,tak payahlah dok berbahas,pas kata agama dulu, umno kata bangsa dulu,annuar pula sibuk dengan keadilannya,yang untungnya bangsa lain,sebenarnya mudah saja,agama adalah ruang lingkup yang paling besar,bangsa dan keadilan itu adalah sub-sub dalam agama yang mesti diperjuangkan.orang india dan cina kini semakin lantang mengusik agama,bahasa dan bangsa kita di negara kita sendiri.sedangkan pemimpin melayu sibuk dok berpolitik yang mementing perut masing-masing sehingga ada yang sanggup jual agama dan bangsa sendiri demi menjaga bangsa yang satu lagi.

Tanpa Nama berkata...

Benda macam ni tak timbul jika melayu kuat,(kalau umno atau pas sangat kuat)tetapi kalau PKR ,UMNO dan PAS sama kuat,melayu menjadi tak kuat di negara sendiri.Renungkanlah.....

Haji Bakhil berkata...

Apa pasal Nuar Berahi nak letak Khalid Ibrahim jadi jurucakap Majlis Fatwa Baru kau?

Dia gagap, nanti halal jadi haram

JubuqDrM berkata...

Ni dari zaman MahaFiraun celaka lagi tu ada benda ni.

Dia juga yg jaga Sami Vellu dan gengnya.

Poodah.

Nak yoga buat la. Bersenam la tunggang langgang camana pun asalkan niat betul.

JubuqDrM

SANSUI berkata...

tak payah beryoga pun ramai yang dah terpesong aqidah..serangan akademii fantasia etc yang menjanjikan RM, hadiah?, berapa ramai yang dah terpesong aqidah?, mengapa Hussein Lempoyang dll tak kaji dakwaan MURTAD yang lebih jelas senarionya, soal kepala babi yang dijadikan ikon kemarahan golongan 'bapak mertua punya parti' dah juga melarat di Kedah (lapor Mstar 25/11/08).

adakah tidak lari / atau tergelincir aqidah dengan menyamakan dan membuat sinis berhubung Rukun-rukun dalam Solat yang dikaitkan dengan gerakan YOGA, sudahkah dibaca habis Kitabus Solat dalam Kitab Ihya' Ulumuddin dan juga lain-lain kitab.
jangan hanya sibuk jual unta dan tidur bersama taik kuda, cuba untuk menunjukkan kebodohan orang lain dengan menyamakan gerakan YOGA DENGAN SOLAT?,Na'uzubillah!!!


mENTERA yoga itulah yang menggugat aqidah, so ubahsuai lah supaya sesuai dan mengikut syariat..

mat saleh juga pandai mereka ambil yoga dan ubahsuai maka lahirlah PILLATES....

Tanpa Nama berkata...

Kalu nak yoga sangat,tengah malam kejutla bini buatlah aksi tonggeng terbalik.

Nak lagi baik,bangunla tengah malam buat solat sunat.Kan itu lebih baik.

za berkata...

Macam mana laa nak jadi malaysian malaysia.. bahasa malaysia yang mudah pun tak faham... yang ditegah pada orang islam.. tak mau akidah tu jatuh menjunam... nak buat yoga.. takde mantera takde memuji agama lain selain dari islam (UNTUK ORG ISLAM YAAAA) buat laaa.. kalau korang tu orang hindu.. orang putih.. orang cina.. orang apa pun YANG BUKAN ISLAM.. buat laa sesuka hati korang... lantak laaa.. yang dok sibuk nak masuk campur pasal Islam ni apa ke hal... melampau.. dah tu.. si ***&@ 6.54am... semua nak salahkan DrM.. DrM tu dah buat apa kat korang.. dah mati kebulor... dah merempat.. tak sedar diri punya manusia.... nama pun dah kurang ajar... patutlaa kurang ajar

asrilamirul berkata...

Kalau nak buat gaya-gaya tu kene pakai seluar. Pakai kain kang… habis… :)

jawa peranakan berkata...

jaga solat 5 waktu sehari semalam & gandakan solat sunat..

pahala dapat..kesihatan tubuh badan pun dapat sebab solat tu pun satu jenis senaman..

wallahualam..

Tanpa Nama berkata...

komen2 dalam blog husin ni lebih meyakinkan,malah org mcm balan pun sedar dan tahu fatwa adalah garis panduan buat muslim,apapun sebaik2 senaman tu adalah solat,sebaik2 diet adalah puasa, bukan sahaja menenangkan jiwa bahkan menyihatkan tubuh badan,lebih baik kita perhalusi hakikat solat itu sendiri dpd sesuatu yg boleh membawa kita kepada kekufuran,syirik dan paling ditakuti murtad,fatwa dikeluarkan atas ijtima ulama yg arif dlm bidang ugama,yg berpandukan al-quran dan as-sunnah,buat apa nak pertikai(bg sesetengah muslim la),setiap sesuatu telah diberikan jalan oleh ALLAH maka manusia buat lah pilihan malah kesan dan akibat pun sudah diterangkan,pilihlah jalan keredhaan Allah, INSYAALLAH kita selamat...

jawa peranakan berkata...

penyelesaian ala hadhari = LESEN..

jual ARAK tanpa LESEN = HARAM..
jual ARAK dengan LESEN = HALAL..

beli nombor di kedai JUDI tanpa LESEN = HARAM..
beli nombor di kedai JUDI dengan LESEN = HALAL..

maka..

praktis YOGA tanpa LESEN = HARAM..
praktis YOGA dengan LESEN = mungkin boleh jadi HALAL..

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan Husin,
kali pertama komen dirumah tuan.
untuk beri kefahaman kepada sanggam hindu tu mungkin fatwa kena dialih bahasakan kepada bahasa india. untuk si jawa tu kedalam bahasa jawa. untuk tuanku tuanku yang tak faham ke dalam bahasa dalam biar mereka faham dulu apa yang para ulamak katakan babaru komen.

AKOB berkata...

"....sebenarnya Yoga masih boleh dipraktikkan lagi.cuma yang haram bila ada unsur-unsur pemujaan atau ritual dalam aktiviti beryoga...."

Sebab tu Hindu Sanggam (ke senggama) marah sebab mereka hendak orang Islam ber ritual sama dengan mereka.

Selain Yoga, Kama sutra juga ok per...

Tanpa Nama berkata...

Kepada saudara jubuqDrM.

HEI SAUDARA,AWAK NI BANGSA APA,MELAYU KE YANG SE SPESIS DGN SAMY VELLU TU? KURANG ASAM/AJAR,TAK ADA PELAJARAN PUNYA ORANG !!!

BENCI SIKAP MANUSIA TAK TAHU KENANG BUDI DAN BERTERIMA KASIH HIDUP AMAN DAMAI DI BUMI MALAYSIA INI.

Bangsa Wan

Tanpa Nama berkata...

Bang Sin,

USM tak nak ke buat program pengajian Sarjana Muda Sains (Kepujian) Yoga Hadhari. Graduan boleh jadi instructor atau pengurus kelab Yoga Hadahri.Bagi Mufti Perlis yang akan tamat tempoh dan pulang balik mengajar kat USM buat kertas kerja dan submit kat Khalid Nordin untuk kelulusan.

Dollah Puluit
Mata Ayer, Perlis

Tanpa Nama berkata...

dollah puluit

hang buat aku sakit perut

salah tu ... hang tak ada lesen utk kasi orang ketawa.

dollah mata ayag berkata...

makan puluit tepi lait
makan pulak dengan laksa
cua habag mai apa hang kata?


alif mim num wau = sarkas!

alif mim num wau = sarkas!
alif mim num wau = sarkas!
alif mim num wau = sarkas!
alif mim num wau = sarkas!
alif mim num wau = sarkas!

Tanpa Nama berkata...

kepada jubuqDRM
inilah manusia babi yang tak kenang budi, YOGA punya kes apa kau samakan dengan TDRM, mak bapak kau tak ajar pasal hormat orang, baik kau mampus lagi bagus, dari menghina orang. macam sial punya orang pun ada kat muka bumi, bangsa lain punyalah hormat TDM kau jadi anjing yang tak mau hormat orang. pegi pelingkup la sama kau.

Tanpa Nama berkata...

i like ur blog mr.husin lempoyang.witty.tapi hari nie over sikit lah mr.hussin. apa beza hindu sangam dengan encik husin? sama ajer saya rasa. kalau anda mahu di hormati hormati lah orang lain jua.as a muslim i m offended by the yoga movements yang mahu digantikan dengan rukun sembahyang.thats rude.lawak pun ada batasnya.agama jangan buat bahan lawak mr.husin.

WaShad berkata...

Pak Hussin, saya rasa sesetengah komen kat ataih tu sepatutnya ditapis keluar.. terutama Dollah mata aig tu.. ape kena mengena komen dia dengan isu ni.. takde nilai betul.. satu lagi buat jawa peranakan.. kerajaan mana yg kata beli nombor dikedai berlesen itu halal? hang ni jenis org yg tak menbaca ke? Kalau ye pun marah benci pada umno, dalam bab ini hang takleh nak sokong? sama jugak dgn mamat yg namanya juburDrM, memang la betul dah nama yg hang letak utk diri hang tu, hang samatarafkan diri hang dgn tahi drM.. dah sesuai sgt dah.. org melayu skrg ni dah ramai yg sedar, org dah tak letak politik kepartian kat atas dah, org dah reti beza hal parti atau hal kepentingan bersama, hang2 ni semua masih ditahap 10 tahun kebelakang dah.. belum cerdik2 lagi sebab rasa diri tu cerdik, walhal bodoh tak nak diajar.. cerdik tak boleh ditumpang..
agaknya kalau hussin bagi kat hang semua kaldai sekor sorang, hang semua pegi dukung, bukan tunggang..

Tanpa Nama berkata...

Usin...huhh Hindu Sanggam is useless organisation....Bodohhh!!!

Kita tak leh bagi muka sangat kat kaum bodoh ini!!..antaq balik kat TAMIL NADU jee lahh!!!


(AP Selasa)

A Voice berkata...

SIAPA SALAH DAN SIAPA BETUL?

SIS: Mana betul mengatakan untuk mementingkan sensitiviti kaum dan wanita. Sebagai Majlis Fatwa yang dibangunkan di bawah article 11(2) dan status sebagai ugama persekutuan article 3 yang melayakkan mereka mendpaat peruntukkan kerajaan, kenyataan mereka hanya untuk orang Islam. Tak ada isu mengenai orang bukan Islam.

HINDU SANGAM: Seperti Husin sebut, kalau mereka masuk campur dalam hal ugama Islam, baik biar mereka uruskan kelas fardhu ain. Tonggang langgang cara sembahyang anak dan isteri kita.

MAJLIS FATWA: Kenyataan penuh mereka jelas dan tepat tetapi ada sedikit kekurangan yang menimbulkan isu.

Kenapa disebut Yoga sahaja? Bukankah patut disebut dengan lebih am untuk segala amalan yang mempunyai aspek kerohanian yang menggunakan elemen2 agama lain yang boleh mensyirikkan.

SURATKHABAR: Paling bersalah kerana tidak tepat menyampaikan laporan mengenai isu yoga dan mengembar2 gemburkan sebesar2nya di mukahadapan.

Tanpa Nama berkata...

PLKD anon 3:01 pm dan anon 9:40

tak payak nak tegur2 husin. dia tak akan ambik port punya. hang tak suka boleh piii aja.

ini sindiran. kalau tak faham. kamu tak canggih humour kamu.

kalau tak kesampaian. baik berdiam dari nak komen.

bungaraya berkata...

Kalau dilihat pada pakaian, banyak yang haram. Semasa bersenang yoga, semua aurat lelaki dan wanita tidak selari dengan kehendak islam.
Saya pernah bertanya kepada
seorang alim semasa saya di Trengganu beberapa tahun sudah.
Apakah kerajaan bersalah jika terdapat Disko dan Pubs dan arak dan pelacuran di Malaysia?
Jawapan Pak alim Trengganu...
Tidak...yang bersalah adalah anda. Kenapa anda berkunjong kesitu. Sedangkan anda tahu ia haram dan berdosa. Kerajaan tidak menggalakkan anda ke sana. Ini tertulis dipintu masuk setiap kawasan tersebut yang menghalang kehadiran anda kesana. Orang Islam tidak dibenarkan masuk. Kerajaan juga dalam masa yang sama prihatian kepada si kafir yang tolak batu dan bata saja mereka tak baham.

Ronn berkata...

ish... ada cara senang.. pilih cara susah... bodoh ke bangang yg amalkan benda ni

JuruBait berkata...

Tuan Tuan Semua,
Jangan lupa STAR yang menanyakan soalan kepada Hindu Sanggam.

Sebagai orang berugama Hindu,mungkin mereka tak faham apa itu Fatwa, Wallahualam.

Tapi sebagai suratkhabar mainstream STAR, mereka tahu isu ini akan memperlagakan Melayu dengan India.

Bila anda membeli STAR, anda menyokong circulation mereka.

berasiam berkata...

Pernahkah Usin fikirkan secara mendalam kenapa begitu mudahnya Raja Melaka yang pada mulanya dikatakan menganut agama Hidu menukar akidah kepada Islam apabila dikunjungi oleh pendakwah Islam pada permulaan kerajaan Melaka bertapak?

Pergilah Usin bertanya kepada rakan Usin yang Hindu (termasuk Hindu Sanggam), pernahkah mereka melihat, menyentuh, mendengar atau membaca kitab suci mereka, Veda?

Jika semua agama yang dianuti oleh penduduk dunia pada hari ini adalah agama yang asli dan tidak tercemar hingga ke satu peringkat hilang segala intipati ajaran asalnya, tidak akan terjadi konflik antara agama yang begitu mengancam sebagaimana yang kerap berlaku sekarang ini, termasuk di Malaysia.

Jadi masalah juga bila dikatakan yoga secara fizikal masih boleh diamalkan bilamana jika diketahui bahawa setiap pergerakan adalah perlambangan yang membawa maksud tertentu, sedang pada masa yang sama diketahui bahawa iman boleh terbatal disebabkan perbuatan, perkataan dan/atau niat. Yoga lebih merupakan disiplin, mahu tidak mahu pengamalnya akan terikat dengan disiplin yang ditentukan.

Dalam Qur'an dah jelas disebutkan, "dan dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang".

"Untuk kamu agamamu, dan begitu juga agamaku".

Tanpa Nama berkata...

'SiJawa Kaprawi'? Hehehehe... SIS member ni memang jawa tototk, for your info. Mungkin moyang Jawa dia pun dulu converted to Islam from Hinduism.

paloi bin mulau berkata...

ni mahathir punye pasai le. sayang sgt kat sami velue