Jumaat, November 07, 2008

Kenapa Zaid Ibrahim letak jawatan?

Zaid Ibrahim tidak sempat bertemu Dolah sebelum mengangkat sumpah sebagai Menteri dalam JPM menjaga hal ehwal kehakiman dan Senator. Dia hanya dihubungi si cilik yang kononnya cerdik mengatakan Dolah mahukan ia membawa pembaharuan kepada sistem kehakiman.

Pagi itu adalah perbincangan pertama Zaid dengan Dolah. Dia memasuki pejabatnya dan memberi ucapan, "Selamat pagi Dato Seri."

"Selamat pagi, duduk duduk. Maaf saya tidak dapat jumpa sebelum kamu angkat sumpah. Tak cukup masa."

"Saya faham," jawab Zaid.

"We need to do a judiciary reform. I have promised in 2004 but it has not been forthcoming from Nazri. My hope is that you can undertake that."

"Masaalah utama yang perlu dilakukan adalah mengenai isu yang dipersoalkan oleh peguam-peguam selama ini ia-itu pemecatan hakim pada tahun 1988."

"Baik-baik. Jika itu yang perlu diselesaikan, lakukan. We need to do a judicial reform," Dolah mengulang lagi.

"But it is legally and politically a bit more complex than that..." Zaid cuba menerangkan.

"As long as we do a judicial reform." Cepat Dolah menjawab.

"Another thorny legal issue that is not gaining you public popularity is interfaith issues. We need to resolve the matter of the juridsdiction between syariah court and civil court arising from Lina Joy, Revathi and many other issues." Zaid explain.

"Oh I see .. we should do the judicial reform becasue we are an Islamic country. On that I think you should visit Saudi Arabia on my behalf. You can go and do your umrah too." Dolah ingat dia memahami isu itu.

"But but Pak Lah ...," Zaid berat hati kena suruh kena Saudi Arabia. Dia lebih gemar pergi ke rumahnya di Melbourne untuk istirihat.

"You should learn how the syariah system work in Saudi Arabia in order to do judicial reform. Sambil itu, awak lawati kandang-kandang kambing dan belajar mengenai pemeliharaan kambing. Saya ada bela empat ekor tapi dua dicuri orang.

"Ada apa-apa lagi Zaid?," Dolah bertanya.

"I would like to explore the issue of appointment of judges. We need to ensure the judges chosen especially at the top are capable people and truly dedicated to the legal profession."

"Thats a good idea. I suggest that in your judicial reform, the top judges must be chosen by the King." Dolah mencadangkan.

"They are already are technically but on advise by yourself..." Zaid menerangkan.

"Ok ... as long as we do a judicial reform fast. Saya ada mesyaurat lain. Boleh awak tulis dan hantar apa-apa cadangan kepada saya sebelum kita bentang di Kabinet."

"Ya ...," jawab Zaid dengan berat. Dalam hatinya bertanya-tanya faham ke orang tua ni apa itu judical reform kerana dia asyik ulang-ulang beberapa kali.

Tak sedap hati Zaid. rasanya tidak lama dia jadi menteri. Baik bertanya dengan Nazri apa masaalah yang dihadapi.

------------------------------------

Zaid sampai ke lapangan terbang Jeddah pagi tadi dan selepas dapat merehat sebentar akan dibawa bertemu seorang Putera Raja Saudi yang merupakan salah seorang anggota Kabinet.

"Assalamualaikum," Zaid memberi salam.

"Waalaikum salam. Ahlan wahsahlan. Welcome Minister Zaid." Sambut Putera itu dan langsung terus memeluk dan bertemu pipi dengan Zaid. Agak geli Zaid yang bercukur bersih berlaga pipi dengan Arab yang penuh misai, janggut dan jambang.

"I am Prince Addaulah and I am Minister in charge to escort you. How was your flight?"

"Yes excellent. You have a nice airport."

"Thank you. You have a better airport. We are going to build another airport just like your Airport and with F1 racing facility.

"Have a seat." Putera Raja itu menjemputnya duduk.

"Your Majesty, what Ministry are you in charge?" Zaid bertanya.

"I am the Rail Minister in charge of the railway system. How about you?"

"I am in charge of Justice in the Prime Minister's Department. How come you have a portfolio for rail when you do not have Railway in Saudi Arabia? Are you planning to build one?" Zaid bertanya.

"We do not have one but are exploring to build one. Its very difficult becasue of our weather and terrain.

"But just like in Malaysia, you are a Justice Minister but do you have justice in Malaysia?" Putera itu membalas Zaid.

"Hmm ... I was supposed to improve the system to bring justice. But I believe I can't do it my way. So I plan to resign soon ..."

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

zaid nak keling control bar council.

sebenarnya malaysia tidak perlu pm selama 2004-2008 kerana tidak ada kepimpinan

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Budak zaid ni yang kita orang dok buli masa kat ITM dulu. Dia budak suruhan kita orang untuk collect roti kat dining hall bawa turun ke seksyen 2 untuk breakfast . Dia memang anak peasant Kelantan, kecek orang putih masa tu pun tak berapa betul, camno dia boleh masuk Law School ITM masa tuh. tak tahu lah.

Abu Hasan
ex-SMK Pak Bado, Pasir Putih.

Tanpa Nama berkata...

zaid nak keling control bar counciltentukan hakim.

akhirnya keling dan cina akan ubah interpretasi perlembagan bertentangan dgn semangat perlembagaan.

Jamal Pak Tongkol berkata...

Pak Lah hendak judicial reform tapi tak tahu apa itu judicial reform ... celaka kau

pollipig berkata...

paklah gila glamor, meracau aje kerjanya..(copy & paste) tanpa jiwa..

Zaid (mission possible) nak cekup duit rakyat aje.ex-gratio

Mula2 buat sidang media kat hotel sorang2. paklah yg (otak kosong) pulak nak taji Mahathir (yg berilmu) guna Zaid ni.

Zaid dh dpt duit masuk PKR, dan semalam PKR maki BN bagi ex-gratia. Bodohnya politik PKR+Zaid+Paklah

kz ahmad berkata...

kih kih kih... gedebe

lebih percaya ular berkata...

sesungguhnyaZaidberjayamendapat tandatanganmenyaincekketikapaklah tengahtidurdiataskerusinya.

zzzzzzzzzzzzzzz

perkarainidiberitahusendirioleh menterikeretapiarabsaudi.

Omong berkata...

uphold transparency and support freedom of speech

but keep the exgratia payment secret

uphold fairness and support the underdog

but treat bar council to super expensive dinner

greatest joker

Tanpa Nama berkata...

boncitnya si zaid ...penuh dengan arak!

Tanpa Nama berkata...

kah...kah...kahh...husin hang jgn dok syok sangat tibai Pak Lah...hang ingat dia bodo mcm hang??? tu najis tu tak lama lagi dah tu nak jatuh dari lubang taik. he..he..he.. masa tu lelong husin dgn tun & son lebih untung dari jual unta kah...kah...kwaaaarghhh ptuihhhh...busuk punya kaki...

lebih percaya ular berkata...

tak bole buat apa dengan makhlok ni.

kalau tanya doktor, dia kata biarkan terjun dengan labu-labunya.

Kah kah kah kah

lebih percaya ular berkata...

tak bole buat apa dengan makhlok ni.

kalau tanya doktor, dia kata biarkan terjun dengan labu-labunya.

Kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Saudara2 semua,

Janganlah gunakan perkataan "keling". Hanya orang yang biadap menggunakan perkataan tersbut.

Tanpa Nama berkata...

Dalam internet boleh cakap apa saja tampa peduli perasaan orang kan. Tengok Malaysia Today.

Macam ttongkang keling pecah..

kluangman berkata...

keling?
Kenapa cakap keling tak boleh?
Apa maksud keling?
Kenapa malu jadi keling?
Keling ke Kelinga..
Kalau tak sebut keling nak sebut apa..
Keling itu melambang apa..
Di utara, panggil keling tak apa pun..
Keling botoi ada, keling mamak ada..
Sebut keling..ok je bunyinya..
kling..kling..kling..tu bunyi loceng basikal keling jual ice
cream
Hei keling, berfikiran positiflah..
Kalau dah keling..kelinglah..
Otak keling betul kau ni..

Omong berkata...

baru dapat berita yg zaid ni mungkin boleh menjadi PM yg lebih baik drp anwar

dah habis wang sponsor kat anwar ni, baru nak paling tadah pada zaid

guarantee tak jadi ... hehe

Jed Yoong berkata...

Zaid PM, Teresa Kok DPM, come on, if I want to live in Spore, I'll move there.
Did he quit 'cos he din get nominated to be division chief or something?

Tanpa Nama berkata...

keling tu bukan penghinaan- tapi banyak india sendiri yg tak faham, malu tempat asalnya;

mungkin stdnya rendah, banyak mereka lupa diri & tak mahu mengaku tempat asal. kecuali keling2 utara..

keling tu benua keling- Kalingga..

cucu-cicit Mat Kilau berkata...

Zaid pun cakap tak peduli orag, Malaysiakini cakap bahasa babi, kutuk Melayu, kutuk fatwa yg takde kena mengena dgn orang2 kafir..
buat demo tomboy..(dahlah kafir2 ni muka huduh- kalau cun takpe jugak)

so what?..you nak kafir, jgn kacau Melayu..Ni Zaid babi ni pulak Melayu dilaknat..

Faizal Zakaria's Blog berkata...

Dia dah tak tahan kot :-)



Selamat Datang Ke Laman Blog Baru Saya :-)
http://Forum1Malaysia.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

sin kalau 10% dari 10juta berapa?
woow..lagi untung ambil percent daripada jual unta...


saros----------

Tanpa Nama berkata...

Kepada tun salleh abas & the geng2,

Kembalikan duit ex-gratia itu kepada kerajaan, kerana ada pihak lain yang lebih berhak dari kamu..

Bukan bermakna dgn pembayaran itu, kamu akan membersihkan imej kehakiman negara yang telah sama-sama kamu hancurkan satu ketika dahulu..kami tahu apa peranan kamu disebalik krisis anwar ibrahim..

BJ

kluangman berkata...

Untuk membersihkan sistem kehakiman di negara kita, elok kalau di Malaysia kita tidak ujudkan mahkamah dan hakim.

Kita hanya kekalkan polis dan pejara. Kalau salah, polis tangkap dan terus hantar ke penjara.

Dengan itu sistem kehakiman tidak akan dipertikaikan lagi, kekal tiada dan kekal bersih.

Tanpa Nama berkata...

Mukhriz Lantang Biadap, Bodoh Macam George W Bush
Dalam wawancara bersama akhbar The Star yang dipaparkan hari ini, Datuk Mukhriz Mahathir mengeluarkan beberapa kenyataan yang tampak agak janggal. Barangkali sungguhpun menjadi anak Tun Dr Mahathir, Mukhriz belum cukup ilmu politik kerana sesetengah keterangan dan jawapannya menonjolkan seorang yang kurang matang dalam pemikiran dan rumusan terhadap sesuatu fenomena mudah, inikan kebijakan politik mahupun intelek untuk memimpin pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.
Pertama sekali, Mukhriz menyatakan bahawa orang yang memberi wang atas namanya sebenarnya bukan ejennya, cuma orang yang mahu memburuk-burukkan namanya. Masya Allah, kamu ingat bodoh sangatkah kita ni Mukhriz? Di Ipoh Timur di mana Khir Toyo berjaya mendapat pencalonan KP Malaysia, Tun Amar (adik kepada Tun Faisal, antara penyokong Mukhriz yang kalah di Putrajaya kepada Dato’ Zaki Zahid) telah memberi ‘peluru’ kepada para perwakilan, tetapi malang buat Mukhriz, peluru Khir lebih hebat.
Dan di Tanah Merah, ejen utama Mukhriz, Sazmi Miah berbuat sepertimana Tun Amar di Ipoh Timur dan berjaya mendapatkan pencalonan untuk Mukhriz. Mukhriz adalah anak Mahathir, darah daging Mahathir, dibesarkan oleh Mahathir, dan ramai memberi sokongan kepadanya pun sebab Mahathir. Dan Mahathir inilah bapa kepada politik wang UMNO. Manakan logik Mukhriz ini bersih?
Yang peliknya, Mukhriz berani mencabar sesiapa sahaja membuktikan bahawa dia ada terlibat dengan politik wang dan jika terbukti beliau akan menarik diri. Wah, lantang sungguh. Tapi lantang yang angkuh dan biadap. Umum mengetahui politik wang memang wujud dalam parti UMNO, tetapi memang amat sukar membuktikannya kerana calon akan menggunakan proksi atau ejen untuk menghulurkan rasuah kepada para perwakilan. Maka sebab itulah Mukhriz berani berkata sebegitu. Yang selamat dia berani lah, isu yang ada risiko sedikit kepadanya, Mukhriz tidak berani - debat pun tak berani! Slogan Mukhriz wajar diubah dari Berani Berubah kepada Berani Bertempat.
Kenyataan janggal kedua dalam wawancara adalah apabila Mukhriz berkata bahawa jika beliau kalah di Mac nanti, maka suara akar umbi tidak akan tercapai kerana “jelas sekali akar umbi memang nakkan saya, ”. Mentang-mentang mendahului pencalonan, Mukhriz sudah cukup bongkak. Kini Khairy sudah 52 pencalonan, dan Khir Toyo 62 pencalonan, adakah bagi Mukhriz lebih seratus bahagian yang tidak mencalonkannya bukan merupakan ‘akar umbi’? Mengapa Mukhriz begitu sombong cuba mengatakan beliaulah suara sebenar akar umbi?
Dan jika pun orang yang mendahului pencalonan itu adalah suara sebenar akar umbi, Mukhriz sendiri mengakui bahawa ada orang yang memberi rasuah atas namanya. Jadi sudah pasti kalau pun orang-orang tersebut bukan ejen Mukhriz - yang memang kita tak percaya - keputusan para perwakilan di peringkat Bahagian sudah dicacatkan dengan politik wang atas nama Mukhriz Mahathir. Jadi, apa maksud kau Mukhriz?
Mukhriz perlu banyak belajar lagi. Sudah lah SPM dulu Gred 3, hujah dan pemikirannya seakan-akan budak sekolah. Hujah yang tak konsisten, yang tidak masuk akal dan tidak selari antara satu sama lain wajar merisaukan para perwakilan. Ketua Pemuda UMNO sekarang ini perlu hebat dan bijak, bukan yang penakut dan kelam kabut. Tapi bagi kami seronok pula baca wawancara Mukhriz ini - macam seronok tengok George W Bush sebab kelakar.
Tempoh hari, Mukhriz ada ditanya soalan “Apakah pencapaian anda yang boleh dibanggakan?” Jawapannya, “Saya ada kilang fiber optik; semua fiber optik di Malaysia ini kilang saya punya”. Sudah la jawapan itu tidak ada kena mengena dengan perjuangan politik Pemuda, jawapan Mukhriz itu juga ‘mengkantoikan’ dirinya sendiri. Sebab bapak kau PM dulu la kau dapat monopoli bisnes macam tu! Kah kah kah.

RK berkata...

kluangman~

haha..kalau macmtu,pasni org dok kata polis x bersih plak..kalau itu macam kalu,pilihan raya pon da x payah,meleysa xya ade petrol pam,xya ade bank,KDNK,kedai-kedai pon da xya ade.even kalau nak beli kenderaan ke,nak start beniage ke da x payah..sume isu ade kat citu~~

kite kosongkan malaysia?hm..