Selasa, Disember 23, 2008

Menjelang KT: Kenapa dengan Pidah dan Ijat ni?


Sebelum diumumkan calun UMNO untuk pilihanraya kecil, Kak Pidah sudah umum dia akan turun dan ketuai kempen bersungguh-sungguh. Ijat pun janji nak bantu dan ketepikan perbezaan antara mereka. Ketuai, nak bantu, diberi tugas bantu, dan macam-macam ini akan timbul kemudian hari.

Kenapa mereka berkelahi? Kak Pidah tak kata tak mahu turun. Dah ada janji peralihan kuasa dalam tiga bulan. Bukan pasal Pidah nak pusing dan kekal. Dah tua pun. Dah dapat Tan Sri.

Ini ceritanya.

Sebelum ini, mereka berdua bersama Kamelia selalu duduk berbincang macam nak mengatur strategi menahan kemaraan Azalina 'babe'. Babe ini luar buasa sedikit. Bak kata Puad Zarkashi dalam ucapan PAU 2004, 'babe' ini puteri gunung ledang.

Babe ini dipercayai salah sorang dalam team Khairy untuk menguasai wanita satu hari nanti. Itu pasal babe sekarang dah ambil anak angkat dan pakai melawa. Walau dia dah nampak lawa, apa pasal bila tengok si anu tu tak rasa apa-apa.

Pidah, Ijat, dan Kamelia selalu bertemu sorok-sorok kedai kopi di stesyen keretapi Seremban. Mereka akan bincang. Lepas tu, ada balik naik keretapi ke KL. Kadang-kadang ada naik kereta dan macam-macam kenderaan.

Satu hari tu, mereka sudah yakin usaha rancangan mereka dah berjaya. Susahlah babe nak masuk, bila Pidah dan Ijat kekal. Kempen dah berjalan dan sebelum mesyuarat mula pun, Babe tak akan dapat cukup pencalunan untuk mana-mana jawatan dalam wanita. Mereka rancang berjumpa.

Sampai di kedai kopi, Kamelia sampai dulu, kemudian Ijat dan akhir sekali Pidah.

Mereka pun berseronok bercerita babe tak dapat kacau dan pecahkan wanita UMNO. Kita masih bersatu. Pelan peralihan pun akan berjalan lancar.

Mereka berborak sambil menghirup kopi panas. Keretapi akan sampai dalam tiga lima minit.

Ijat pun ingatkan siapa nak balik naik keretapi kenalah tunggu. Pidah pun kata jangan risau. Banyak masa lagi. Mari sembang lagilah.

Tak lama kemudian sudak masanya keretapi patut datang. Kamelia pulak tegur. Pidah kata jangan risau. Selalunya keretapi tak ikut jadual, sering lambat.

Mereka terus sembang lagi. Akhir sekali, keretapi sampai. Ijat dan Kamelia ajak beredar. Pidah masih tak risau. Dia kata lima minit lagi keretapi jalan. Tapi wisel pertama keretapi dah berbunyi.

Ijat bising, "Marilah!" Kamelia pun ikut.

Nak tak nak Pidah pun ikut. Dalam dia terkial-kial nak bangun kerusi, wisel bunyi sekali lagi. Kamelai dan Ijat pun lari kejar. Pidah dibelakang baru nak terhegeh-hegeh.

Ijat dan Kemelia berdua paki seluar, senang. Keretapi baru mula nak jalan sedikit. Ijat dan Kamelia sempat lompat naik.

Pidak pulak dengan pakai baju Melayu kain gombang, gelang penuh ditangan, dan kalung serta anting-anting lagi, lambat kejar di kebelakang. Bila dia sampai ke platform, keretapi dah laju. Tak berani nak lompat naik.

Apa lagi, dia naik ingin. Dia berdiri di platform menyumpah seranah dengan tangisan. Marah betul dia ditinggalkan. Station master melihat keadaan cuba memabantu. Dia bertanya, "Kenapa puan marah puan?"

"Mereka tinggalkan saya."

"Kenapa tak tunggu di platform lebih awal? Ditanya Station Master.

"Saya tak kisah sangat tak naik keretapi. Memang saya lewa di kedai kopi. Saya marah dengan mereka berdua tu.

"Yang sepatut naik adalah saya, bukan mereka ...."

Wow! Kena jual di stesyen keretapi

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Mungkin kak pidah ni ingat nanti keretapi akan gostan semula tak?
lawat juga laman ni-http://gerbangtemumaya.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Wanita UMNO ni lebih rela menerima Noraini daripada menerima Azalina yang betul-betul ada ciri ke Wanitaan.

sepot berkata...

Apalah nasib Kak Pidah ni? Kesian kat dia... Kak Pidah sabar yea... Tu laa.. Salah Kak Pidah juga... Terhegeh-hegeh masa kejar keretapi...

jawa peranakan berkata...

apa gaduh kak pidah..

naik teksi je la..

Omong berkata...

Che Husin

Kalau digabung Pidah dengan Ijat, jadinya "Pijat"

Ramai yang tergaru ...

Sameon berkata...

Garang betul muka Kak Pidah dalam gambar tuh.. Takut tengok!... Berani betul Kak Ijat tinggalkan dia macam tu... Apa nak buat... Dah nasib badan...

izzati berkata...

yeah..

tarik rambut! cakar, cakar badannya tu! tarik lagi rambutnyaaa!!

Tamingsari berkata...

Kak Pidah kalau nak main " tunjuk jari " kena hati - hati... Nanti ada yang ingat lain . Kepala keretapi tak datang " kepala " lain yang datang mencari...
Hahahahappy New Year.

Ronn berkata...

heheh... kak pidah ajak kak ijat kejar keretapi... heheheh biarkan! biarkan!

Zubli Zainordin berkata...

Babaey...Babe nak mai. Naik jet!

kluangman berkata...

Apa kata kalau pidah menang dan melepaskan jawatan kepada kamalia pada mac nanti - tentu ijat nangis tak berlagu, putih mata seputih mata unta.

MENGKARUNG JINGGA berkata...

Tuan Husin,

Apasal nak gaduh-gaduh?
klau nak rebut, rebutlah baik-baik...
lepas tu..siapa yag menang,bagilah sikit pada yg kalah.

Tanpa Nama berkata...

1. Ijat bukan proxy puak Khairy? I know he belongs to puak Muhyiddin, who are out to oust Pidah walaupun Pidah banyak tolong diorang.
2. Kak Pidah = female version of Dr M - strong charismatic, sharp, highly capable
3. Ijat = female version of Pak Lah - all the opposites.

Was a reporter when Ijat started as minister/dep minister - couldnn't get a story out of her...

JENAB JANDA berkata...

Abang husin,


OOOO...Ijat geng Pak Lah dan Pidah pun ada geng.

Perempuan sekarang dah ada geng...jangan main-main.

Perempuan kalau cekik...
Satu kali cekia , tiga kali muntah tau.