Rabu, Disember 03, 2008

Salah Menteri atau salah Verna_ular


Ini gambar sebuah kilang di Meru, Selangor.

Kalau Rais Yatim, atau Mohamad Hasan atau Isa Samad yang jadi Menteri Perdagangan Dalam Negeri, tak akan lulus nama kilang.

Bagi kilang tersebut untuk beroperasi, mesti mendapat kelulusan kilang yang berada di bawah Menteri MITI. Adakah ini mesti pasal tidak ada apa-apa antara kelengkang?

Tanah mesti mendapat persetujuan negeri atau pemaju. Adakah salah mereka?

Adakah salah tuanpunya?

Betul juga. Tak akan salahkan orang lain dan bukan salahkan diri sendiri.

Adakah kaum tuan punya yang kata kita mesti jadi satu bangsa Malaysia, semua sama dan tak ada tuan dan hamba?

Ini juga bangsa yang merungut tak ada perpaduan kaum.

Ini juga mereka yang masa nak warganegara perakui bahasa Melayu bahasa kebangsaan?

Dah mengaku bahasa kebangsaan, patut itu sahaja diguna.

Tapi mula mintak masa. Kemudian beri alasan. Akhirnya mintak tolong peruntukan dan sedia terima syarat.

Lepas itu ada kita buang pulak kuasa tertentu dari undang-undang. Bila kuasa sudah hilang, naik tocang.

Hampir 80% dari kaum mereka pergi sekolah verna_ular ...

Sorry keyboard rosak susah nak tekan satu hurup tu.

39 ulasan:

Harimau-Menaip berkata...

Isa Samad mano buleh cakap nogoghi...oghang Linggi tu poiiit. Dah dokek Melako.

Den pun tak pandai bahaso nogoghi tapi menulis den buleh.

ps: patutnyo namo kilang tu "Pantech Omack Kaw" kot?

Dr.Sid berkata...

mereka mahu hak istimewa digugrkan, kita baru mintak pkai sistem satu sekolah dah mcm beruk makan belacan..(betul ke perumpamaan saya ni tuan husin?) tgk lah..baru mereka rasa..tu belum kita mintak hak mereka digugurkan tu..perang dunia ke3 la agaknya..

bungaraya berkata...

Bro Husin,
Payah-payah mcm mana kalau kita tabalik kot. sekian peratus anak-anak kita diberikan kuota dan diwajibkan memenuhi kuota tersebut masuk sekolah Jenis Kebangsaan Tamil maupun Cina?. Buangkan sentimen perkauman. Utamakan ilmu didada. Saya kira ia mendatangkan byk manafaat kepada kaum bangsa kita. kedua...Lim Kit Siang dll kurang bising mulutnya. Ketiga....
Melalui kebijaksanaan bahasa tu kita juga mampu round seluruh China dan India menggunakan bahasa mereka. dan byk lagi manafaat yang kita tak nampak dik kerana rasa perkauman kita yng kuat itu.

Tun Sri Lanang berkata...

bukan salah sapa

cuma salah tafsir

tapi idea yang baik dari husin lempoyang

-thethinker- berkata...

tok sah dok per-api-api-kan rakyat laa ..
kalu nak perbetuikan.. sila perbetulkan UMNO tu dulu..
apa benda UMNO tuu ?? United Mamak/Melayu National Organization ?? buat lawak 4 petang , slogan hidup melayu, nama parti pakai nama inggeris..

aku ler berkata...

nie buka salah ibu nengandung.. salah bapak tak pakai kondom hehhee

Tanpa Nama berkata...

encik bungaraya,

sy sokong awk. dh lama terpikirkn kekdah ni. rupanya ada juga yg berpikiran mcm sy.

klu kouta tu pn xbagi...mmg saje la tu.

-lampu meja-

Abas berkata...

Salam:-
-thethinker...

Kerana adanya UMNOlah kau celik mata hidup senang dan jadikan melayu termasuk kamu tuan dalam negara ni.

Nak harapkan parti lain, kecut segalanya bila diherdik kaum mendatang. Jangan gadaikan hak melayu hanya kerana nak kuasa.

Tanpa Nama berkata...

betoi Dr.Sid..tak depa kena sebijik dah melatah...kalau dah Cina kapiaq tu..Cina kapiaq la jugak..tak kan berubah perangai depa ni...

-Salleh-

Tanpa Nama berkata...

thetinker,

tolong stick to the subject matter..ni bukan soal UMNO ka PAS ka PKR ka..ni soal perpaduan rakyat..parti hang apa pendiarian depa?

Kalau takat nak peleceh orang..hang dok DIAM cukup..

Shamsudin.

Tanpa Nama berkata...

"Pantech Omack Kaw"?...ha..ha..ha..aku terkencing sikit dalam seluaq..good one Harimau-Menaip..


LatiffOmar
ShaAlam

Tanpa Nama berkata...

"Pantech Omack Kaw"?...ha..ha..ha..aku terkencing sikit dalam seluaq..good one Harimau-Menaip..


LatiffOmar
ShaAlam

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tam Dalyell berkata...

Ya lah Harimau-Menaip.

Bondo nye ado.

Kelengkang nye indak.

Kesini hilangnya rupanya.

d'Frog Prince berkata...

Sekolah Vernacular tak pernah larang sesiapa masuk belajar kat situ. Nak 100% anak-anak Melayu pun boleh. Tapi UITM dengan MRSM boleh ke?

Nak semua anak2 bukan Melayu masuk sekolah kebangsaan, boleh, tapi boleh ke semua anak2 bukan Melayu pergi UITM dengan MRSM?

Yang lagi satu, anak2 menteri UMNO dan orang2 kaya UMNO, sekolah kebangsaan ke? Atau sekolah antarabangsa (international school). Itulah yang dicakapkan, macam kerbau cucuk hidung, orang tarik, jalan, tak terfikir pulak, orang yang mencadangkan tu, jujur ke motifnya?

Yang memecah-belahkan rakyat, bukan sekolah, tapi poliTIKUS. Masuk sekolah menengah, semua satu sekolah apa. Tapi yang poliTIKUS, anak2 mereka dah ada kat Australia, tak pernah nak bercampur dengan orang kebanyakkan, nak ura-urakan itu ini. Pohdah!!!

Tanpa Nama berkata...

tiap2 hari aku lalu depan kilang ni...kilang besi.. memang dari dulu aku pelik dgn nama kilang tu. semacam jer bunyinya (kalau kita tafsirkan kepada benda lain la).
tu baru satu. banyak lagi kita dapat perhatikan kat sign board kedai2 ni.

-mahmood-

Tanpa Nama berkata...

kepada d'frog prince,

kalau yg kaya raya nak hantar anak mereka sekolah di luar negara biarkanlah... sebab mereka kaya...

sekolah menengah memang sama... tapi bila berkwn ikut kaum macam tu jugaklah kat u... kalau ada pun teramatlah sikitnya... melentur buluh biar dari rebungnya... kita mesti mulakan dari sekolah rendah...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

frog prince,

MRSM,UiTM tu hak istimewa orang melayu/bumiputera

kenapa org melayu/bumi je dapat hak istimewa? sebab cina dengan hindu tu kaum pendatang.pasal kesian kat pendatang org melayu sanggup bagi kerakyatan kat para pendatang

orang melayu/bumi tak kisah pon hak istimewa tu dihapuskan.tapi kerakyatan bangsa pendatang pon kena la tarik balik...baru fair n square hahahahaa

pendatang jangan asyik beretorik saja tentang 'bangsa malaysia'.bila suruh tutup sekolah jenis perkauman dia taknak pulak

suruh masuk polis,tentera taknak pulak.konon gaji sikit.soalannya yang jadi tauke rumah urut tu sapa? kongsi gelap? bapak ayam? dvd lucah? nombor ekor haram? SEMUA TU KERJA PALING DIMINATI KAUM PENDATANG

bungaraya berkata...

d'frog prince, jangan emosi.
Apabila Mukhriz menyarankan cuma ada satu saja jenis sekolah di Malaysia, beliau tidak bermaksud perkauman. Beliau ingin melihat anak-anak kita dari berbagai kaum diajar dibawah satu bumbung. Bukan ertinya menghapuskan mata pelajaran bahasa cina dan india.
Macam di Indonesia, di Amerika, di Singapura, Di England dll. Tidakpun susah. Jangan mudah melenting. Kalau kerajaan tak mahu, tak apa. Daripada menjadi sia-sia, kita cadangkan kerajajan sebaliknya mengenakan kuota kemasukan kaum lain ke sekolah Cina dan India. Kenapa, itupun salah kah? Itu dah kira terlampau.
Negara kita berbilang kaum. Disini bukan cina maupun india saja yang nak makan dan belajar.
Kalau nak masuk Uitm atau lain-lain Uni. , masuklah. Cuma kadang, untuk kesamarataan, buat masa ini kita berikan sedikit layanan kepada golongan bumi untuk masuk UiTM kerana mereka jauh ketinggalan akibat British durjana satu ketika dulu.

Tamingsari berkata...

Kalo ko orang nak tau ... kat dalam kilang tu semuanya orang pompuan yang kerja. Itu pasal nama PANTECH . Kalo kilang semua jantan namanya CONNECH.

Orang Jauh berkata...

Tak perlula korang nak jelaskan kat orang macam d'frog ni.

Dari kita focus nak menyatu-padukan rakyat malaysia dengan nak implement sistem satu sekolah, baikla kita improve perpaduan orang melayu itu sendiri. Kita juga harus menyokong apa saja cadangan yg memberi benefit pada anak-anak melayu contoh macam pengajaran Math dan science dalam BI, dan juga memperkenalkan bahasa ketiga kat sekolah kebangsaan. Sekolah kebangsaan juga harus di naik taraf dengan lebih baik.

Kalau orang melayu bersatu padu, maju dan berjaya, aku gerenti apek-apek ni pun tak leh cakap banyak. Dan sejajar dengan kejayaan orang melayu, agama Islam pun takde sapa berani usik.

Sekarang orang melayu dah berpecah ke tiga kelompok. Malah kat tempat kerja aku sendiri, tak boleh nak cakap sesuatu yg berbau politik terutamanya pasal UMNO, pasti kena bambu. Itu baru tempat kerja dah tak sefahaman. Inikan pulak lain-lain isu lagi.

Tapi masalahnya, kalau UMNO, PAS dan PKR boleh memecah-belahkan orang melayu, kat mana lagi tempat supaya kita boleh bersatu?

d'Frog Prince berkata...

untuk para pembaca,

saya sikit pun tak melenting, yang saya pelik, kenapa orang kaya nak hantar anak mereka sekolah luar negeri tak apa, sebab mereka kaya? manakala orang cina nak hantar anak mereka belajar bahasa ekonomi dunia masa depan, tak boleh? tak ke bodoh namanya? orang lain, macam mat salleh beria-ia nak belajar bahasa cina, orang malaysia beria-ia nak hapuskannya.

orang yang menggelar orang yang lahir di negara ini sebagai pendatang memang tak ada otak. yang datangnya, nenek moyang kami, bukan kami ler. yang tu pun susah nak paham, apa lagi yang nak dibahaskan?

nak tarik balik kerakyatan? kalau saya ada kerakyatan lain, tariklah, masalahnya, saya tak datang dari negara lain di mana saya lepaskan kerakyatan, maka kerakyatan saya boleh ditarik balik.

apa yang nenek moyang kita buat dulu, sudah termaktub, buat apa nak carik-carikkan bulu ayam, akhirnya, bercantum juga, sebab dasarnya, yang lahir di sini, semua nya orang Malaysia, cuma penampilan je berbeza. kalau tutup mata, tak ada bezanya. hati je yang penting, bukan apa yang nak ditunjukkan.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Zubli Zainordin berkata...

Tak tahu Lah pulak rakan Jowo di sana sebut bagaimana, namun ada rakan bila den tanyo, kato eiy, salah tuu, gini nyobot eiy...

Peinchzek.

Tanpa Nama berkata...

venekular= ketuanan B8Bi?

Agong; Lee Kwan Yew

PM; Nuar @ Nasharudin isa

TPM 1: Kit siang
TPM 2: Ramasami @ Gobin Deo

Projek Utama:
Buka sekolah racist, rejek sekolah wawasan, letak ldg babi kat Sepang & Sg petani utk takover Malaysia.

Modal:
Racist bertopeng liberal, tapi menolak sekolah liberal

supporter di HL: Dfrog Prince

Tamingsari berkata...

d'Frog Prince,
Rakyat Malaysia perlu belajar banyak Bahasa . Macam aku kat Thailand ni. Orang Thai kata kalu nak cepat pandai cakap Siam kena belajar atas perut . Tapi aku tak buat macam tu..Bersimpul lidah ni masa nak belajar bahasa Thai. Barulah boleh Global..Jangan sampai kena jual sudahlah...
Khap khun khap

Belacak berkata...

Pak Husin!

Kat Sabah ada satu kampong namanya 'Nonok Ragang'

akal ask berkata...

Salam perkenalan buat abang husin.dah lama dah nak join tapi malu malu.
timo kaseh lah ambe ucapkan kerna bisa buatkan ambe tergelak seketika sambil berfikir.dalam humor ada kebenaran,dalam gelak ada terhiris,kekadang buat ambe terasa nak balik cepat2 ke malaysia untuk bersama mewarnai politik malaysia,

pado abang husin teruskan lagi satira abang demi hidup melayu.

buek tamingsari kat thailand tu mano,kek topek oghang borporang tu ke?

kopio berkata...

oi katak.. mat saleh tuh dok belajaq basa cina sebab orang cina kat china tu bengap basa omputeh.. maklum la baru nak buka pintu kat dunia..

org bukan nak hapuskan basa ko yg tak progresif tuh tp nak dicadang diajar kat skolah kebangsaan la.. sebenanrya depa ni takut, kot satni melayu pandai sangat byk basa susah plak puak tu nak cari makan..

ko jgn salahkan takdir sebab tadak kerakyatan lain.. ko kena pi pasang colok marah nenek moyang ko.. klu dulu diorang naik tongkang teruih pi amarika ka ostolia ka musti hangpa bahagia kot..

Tanpa Nama berkata...

tuan Husin

Di Tanjong Ipoh ( Kuala Pilah ) , 90% murid SRJK Chung Hwa Tg ipoh adalah anak2 melayu.Oleh kerana ramai sgt org melayu yang hantar anak2 mrk ke situ,org2 cina krn tak nak langsung anak2 mrk bercampur dgn budak2 melayu, mula menghantar anak2 mrk ke sekolah SRJK Kuala Pilah yg agak jauh dr rumah mrk.

Mmg Confuse.

Molongkolong berkata...

Minta maaf Belacak... Nunuk Ragang lain bunyinya dgn Nonok Ragang... u tak pandai membaca dan mengeja ke?

U datang Sabah I ajar u cara menyebut dgn betul. Terimakasih.

Malinjung berkata...

Kerajaan boleh memberi peruntukkan kepada kaum pendatang Cina dan India sedangkan kedukkan kami Pribumi Sabah dan Sarawak tidak dapat peruntukkan.

Kami mahukan sekolah yang diajar bahasa dayak, iban, kadazan, murut, bajau, melanau, dll.

KAMI LEBIH BERHAK!!!!!

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Belacak berkata...

Molongkolong,

pssst... budak2 main jauh-jauh! ini cereta org DEWASA....

PrtBuntar berkata...

malinjung,

Kau bagi sedarkan sikit kat kaum cina yg tak sedar diri. Dah dapat banyak peruntukan sejak merdeka sampai sekarang, tapi perangai kiasu masih tak berubah.

sebenarnya Pribumi Sabah dan Sarawak lebih berhak dari kaum cina dan india.

KAMU SEMUA LEBIH BERHAK!!!!!

d'frog,

kalau tak melenting, kenapa tulis "... orang malaysia beria-ia nak hapuskannya". SIAPA CAKAP?. Mukhriz baru cadang buat sekolah satu sistem, bahasa utama bahasa kebangsaan, sains/math inggeris,bahasa cina & india boleh diajar & belajar... tu pun ubahsuai sikit dari penyata Razak. cadangan mudah macamtu pun kau tak boleh faham, pasai apa hang melenting tak kena gaya ni? mungkin sebelum ni Sekolah Wawasan pun kena tolak sebab ni la kot?

saya tak panggil saudara pendatang, tapi keturunan pendatang dari cina/india. cuba tanya sebab apa nenek moyang anda datang ke tanah melayu? kena tindas?,susah?,dll?,

Kalau dah tau jadi warganegara malaysia, buatla cara duduk kat malaysia. Cuba tengok sekarang, ada keturunan pendatang mintak hak kaum lain dilepaskan/disamaratakan tapi hak kaum sendiri nak kekal sampai kiamat!. Kesamarataan Hak konon...
boleh, tapi boleh pergi jahanam laa.

first time ni Tuan Husin, terima kasih kalau dilayan...
("TUAN" BUKAN BERMAKSUD SAYA NI HAMBA KEPADA TUAN HUSIN, TETAPI TANDA HORMAT SAYA PADA PEMILIK BLOG INI,tiru hujah DS Shafie Apdal)

Molongkolong berkata...

BELACAK,

Org DEWASA yg tak cukup akal ke atau yang tak tau membezakan huruf U dengan O?

Mai sini cek ajar hang mengeja..


Molongkolong

Tanpa Nama berkata...

"Kalau Rais Yatim, atau Mohamad Hasan atau Isa Samad yang jadi Menteri Perdagangan Dalam Negeri, tak akan lulus nama kilang."

Pantech Kawww

HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAH!!!

MENGKARUNG JINGGA berkata...

Tuan Husin,

Untuk Harimau menaip.

Bila ana baca ente punya komen,ana ketawa dan ketawa hingga air liur ana jatuh pun tak dapat kawal.

Best joke of the year...

Dalam marah pun ada lawak.

Kepada Pendaftar Syarikat...tengok tengok sikit lah nama nama papan tanda tu