Rabu, November 04, 2009

Apa akan jadi pada Mat Sabu?


Dengan peraturan tauliah untuk bercakap di masjid, surau dan kawasan private, apa akan jadi pada Mat Sabu?

Mat Sabu bergantung pada ceramah sebagai salah satu sumber mata pencarian. Ana dengar beribu-ribu sebulan. Tanpa Mat Sabu, hilang tarikan ceramah PAS.

Kenalah Mat Sabu ambil lesen berceramah dari JAIS.

Tanpa lesen dari JAIS, ceramah Mat Sabu tidak boleh sebut bab-bab ugama dan ayat-ayat Al Quran dan Hadis. Tinggal maki hamun dan lawak jenaka saja. Kenalah Mat buang kopiah.

Layakkah Mat Sabu diberi lesen berceramah? Khalid Samad pun telah ditolak permohonan. Bekas Mufti Dr Asri tidak layak pula.

Peliknya Xavier boleh dan lagi layak berceramah di Masjid dan Surau.

Peraturan bukan untuk digunakan tapi untuk ditangkap. BUkan baru dan di Selangor saja ada peraturan tauliah.

Macam ada benda tak kena.

23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mat sabu akan kat..."tauliah masuk syurga pun aku dah ada...apala nak heran tauliah mengajar ni..."

Tanpa Nama berkata...

Ceramah Mat Sabu 40%, penganjur 50% dan peniaga 10% dari kutipan derma kilat. Nak nampak hebat tambah lagi peniaga peniaga. Ceramah Khalid Samad nak glamour untuk terus jadi wakil rakyat Shah Alam. X'veir nak tumpang & yang pergi dengar menjadi buta tuli

dinbangi berkata...

JAIS mesti terus bekerja keras menguatkuasa dan membenteras ‘Penceramah Gelandangan PAS dan PKR (termasuk yang bukan Islam berceramah di masjid & surau)’ yang kini berleluasa menggunakan masjid (termasuk khutbah Jumaat) dan surau (tazkirah dan ceramah) untuk menghentam UMNO dan Kerajaan Malaysia.

Baru-baru ini difaham ada juga kes PAS hentam PAS. Selepas berceramah mereka mengutip derma pula untuk pelbagai aktiviti diluar Selangor dan meninggalkan jemaah pendengar kebingungan dengan isu yang dibawa oleh penceramah-penceramah tersebut yang banyak tidak masuk akal.

Itulah taktik buruk PAS dari dulu hingga sekarang.

Penceramah Gelandangan ini sukar ditangkap kerana mereka berjalan dari satu masjid atau surau ke masjid yang lain tanpa notis. Contoh, mereka menjadi Khatib Jumaat secara spontan sehinggakan Nazir Masjid tidak sedar apa yang berlaku.

Laporan kepada JAIS mahukan bukti termasuk video ucapan. Tengah solat Jumaat tentu tak bawa video. Telefon berkamera mungkin adalah.. www.teras-umno.com

Tanpa Nama berkata...

MAT SABU jadi MAT SABUn

Ekeng A/L Etong berkata...

Bila penguatkuasaan atau tindakan diambil kerana bermotifkan politik, maka orang politik macam Mat Sabu akan terus dapat nyawa untuk terus hidup.

ISAC berkata...

Entahlah JAIS ni, Penaung Madrasah yang dah diistiharkan/diwartakan sesat sejak tahun 1995, masih boleh pulak beroperasi....

gotahlantun berkata...

jika begitu, mat sabu akan jadi tukun je lah!

Tanpa Nama berkata...

Hoi JAIS..ko jgn nak main kotor ye..kalau berani..marila masuk politik..jangan la pandai main tikam belakang je..
Apala ko ni mat JAIS..apa ko tau..yang ko tau..nyanyi,nyanyi,nyanyi,tangkap orang..

-Jaisjaiho-

Brother_nam berkata...

woi jaisjaiho......ko jangan macam2.........JAIS jalankan tugas dia....BERCAKAP MACAM ORANG TAK SEKOLAH la ko ni......MAT SABU harap Kopiah Putih jer la.....kalau dah tak ada DUIT jangan sibuk2 nak anjur mcm2 ceramah.......kalau ceramah berdasarkan Fakta tak pe la jugak.....ni tak.....aku tengok dah banyak pilihanraya kecil.....contohnya Bagan Pinang la baru2 ni......Yang bertanding di DUN Bagan Pinang....bawak isu dari Terengganu......kisah Seorang bekas Askar la.......Tanah kena rampas la.......janji pilihanraya la.............AKu nak tanya skit la.....mana JANJI PILIHANRAYA PKR PRU-12......nak bagi setiap surirumah sepenuh masa rm1500 minimum setiap bulan.....MANA......

tengok Perati . berkata...

Maaf Sin . Jais sepatutnya dah lama ambil tindakan gulungan Melayu Khadiani kat Kampung Nakhoda . Kalau Khadiani dah terkeluar ajaran Islam sepatutnya status ugama dalam Mykad mesti di tukar , kalau gulungan ini tak di pantau dan diambil tindakaan bagaimana kalu sekiranya mereka ini berkahwin dengan Melayu yang beruagam Islam.Masalah besar Sin . Masaalah dari dunia sampai akhirat Sin .. Hang tolong suruh depa tenguk sat Jais ka sapa ka? Pasal yang betul bagi ceramah dan berkelayakan nak kena tauliah . kalau macam kau dan kau patutlah kena ditauliahkan dulu ...

Tanpa Nama berkata...

sediakan bukti dan serahkan memorandum kapada jabatan agama. inilah masanya kita hendak lihat "ketulusan" mereka ini.

Tengok Perati . berkata...

Masuk sahaja kekampung Nakhoda Selayang . Tanyalah orang kat kampung tu ada satu madrasah didirikan ,Madrasah ini khas untuk pengikut Khadiani . Siasatlah ,dah lama ujud ,semua orang situ tau Sin .Perkara yang beginilah yang sepatutnya di cegah olih JAIS.

Aku,Pasbuih Dan Siamang berkata...

salam.

Hari ini ulama2 PAS sudah tak laku...penyokong lebih gemar dan teruja dengan ulama ciptaan PAS seperti Ust Gobala,Nga dan Lim..depa ni lebih berpengaruh dari ulama2 PAS yang ada...

Aku,Pasbuih Dan Siamang berkata...

salam.

Mat Sabu pula hulubalang yang dah hilang telor bila Anwar mengepalai PAS hari ini....Dulu KAPIAQ senantiasa di mulut mat sabu bila berceramah hari ini kapiaq sudah jadi selimut dalam PAS...nak kapiaq apa lagi PAS sudah termakan sumpah sendiri...

Aku,Pasbuih Dan Siamang berkata...

salam.

Hai Mat sabu oi....jika politik bertaraf barua ni...kenalah buat apa saja...

Tanpa Nama berkata...

mat sabu jual ayak tebu je la tepi padang....

Tanpa Nama berkata...

aku hairanlah sekarang ni...the so-called professional bodies. Dalam kes Dr. asri, pers. peguam syarie tuduh dulu Asri ni macam2 kemudian baru nak bawa dia berdialog. JAIS pula tangkap dulu kemudian baru siasat dan nak buat tuduhan kemudian.

ice.

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa Allahyarham Dato Ishak Baharom menjadi mufti Selangor pun mcm tue. Puak PAS ambik kesempatan bila Dato mufti tidak disambung kontrak. Isunya gadis melayu menyertai pertunjukkan gadis cantik di sekitar subang jaya. Sedangkan JAIS sudah tahu dari awal lagi penyertaan gadis melayu dlm pertandingan tersebut. Mereka bukan mencegah tapi tengok dulu pertunjukkan dan kemudian baru ambil tindakkan. Bila ditegur oleh mantan PM, maka dituduh mantan PM menggalakkan maksiat. JAIS oh JAIS... suka sangat kot tangkap org. Lelaki simpanan Elly telanjang tak pulak dicari.. sah..sah melayu yg tinggal serumah dgn Elly Jalang. Agak2nya kerana dibela oleh n.ajis maka JAIS buat2 tutup mata. Maaf laa sin, keluar topik sikit.

MAT SYABU PENGASAS - AL-JUBURI berkata...

"awas di Tanah Melayu tempat babi2 cari makan"

Xavier/Gopala dll menegakkan syiar Islam

N.ajis menghalalkan.

mat saga berkata...

apa punye bodoh daaa....

nak mengajar agama pun kena ada tauliah... macam ada sekatan la pulak.... bodoh punya jais.... nak mengajar agama pun kena tangkap.... pompuan pakai nampak pusat pun tak kena tangkap....

macam duduk kat israel pulak... mati jadi cipan la kau JAIS....

Tanpa Nama berkata...

Mat Sabu akan jadi Mat Sapu, ni pun jenis makan kelilin jugak..

Tanpa Nama berkata...

Mat Sabu akan jadi Mat Sapu, ni pun jenis makan kelilin jugak..

Tanpa Nama berkata...

Mat Sabu tentu seronok, dari tukang ceramah tukar jadi Cina Buta pulak, kenyang le Mat Sapu..