Khamis, September 03, 2009

Dari Batu Kikir cukup tak?


Zainal ado urusan nak ke Kolumpo. Bulan puaso ni memang susah bawak kereto jauh-jauh luar Kopilah. Ngantuk. Tak tahan bau asap diesel lori. Bahana ado urusan. Di talipon Suhaimi dahulu.

"Mi, den nak jumpo ekau. Agak-agak pukul berapo sonang?"

"Ah .. Nal, den ado lah kek opis ni sampai potang. Ompek setongah tu balik. Nak boli buko," diberitahu Suhaimi.

"Takpo tu. Cumo den nak tanyo sikit ..." Zainal kata.

"Apo dio?"

Zainal terangkan. "Den ni susah jalan dalam bulan puaso. Ngantuk dan lalai. Ponat bawak kereta. Abang nak tanyo ni. Kalau nak batalkan puaso, cukup tak dua Marhalah dari Kopilah ko Kolumpo.

"Kalau tak cukup, sah tak abang undur dan mulokan perjalanan dari Batu Kikir?"

"Alah ... dah tak larat puasu tu, tak larat sajolah."

Tuhan selalu beri ruang kemudahan dan kelonggaran untuk hambanya yang lemah. Seorang Pak Cik ana kata, usah berasa salah untuk buka puasa jika dalam perjalanan yang jauhnya lebih dua Marhalah, 58 batu.

Tak payah kiro-kiro. Seperti biaso, ado manusia susah nak faham intipati hukum tapi kono topat-topat macam undang-undang trafik.

Selalunya bulan puaso pulo banyak kerenah.

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Hasrul Halid berkata...

Pak Usin... Ekau nak cerito apo ni???? kehkehkehkeh!

Susah cerito ngan orang tuo! banyak berkias eeeehhh..!

sopangayopojuang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
gotahlantun berkata...

yo..lah dalam bulan poso nih memacam pesen ado...
semacam astrolah gamak eee!

jangan diikutkan bona undang2 nih, tak beghorak hidup jawab eee...

d'Frog Prince berkata...

Sah sah pak usin bukan oghang ghombau...

Husin Lempoyang berkata...

Ala ... silap sikit aja dah hentam. Banyak sangat cekadak.

Menyampah!

TooLBoX berkata...

Humang aih!.. apo ko bongap amek2 si Jenal.. Ikut yo jalan Johol ko Tampin.. lopeh tu poie lar ke kolumpo ikut ghombau ko.. masuk hiway kek simpang ompek ko.. banyak marhalah dio boleh dapek tu :)

Kau buek cito Sin, ni teringek den kek cito soghang hambo Allah.. dio tanyo.. kalu dio memang dah batalkan poso siap-siap (makan & minum dengan sengajo) lopeh tu dio jimak.. kono qadha ompek-puluh hari berturut-turut jugak ko? heheh

House PK berkata...

HE HE HE, SIN MACAM BIASA DONGA JO KISAH NI...

Tanpa Nama berkata...

Tuan Husin,
aku dah posted dulu, kalau ada lagi by-erection selepas manek urai, tandanya signal dari tuhan tu. And behold another battle.

Rascal

Tanpa Nama berkata...

Dear Cow frens,

The strategy plan by Najib is using "good cop" & "bad cop" routine but on the larger scale on the state of Selangor itself. You see how the Federal government is sending conflicting signals to the population at large what it intent to do with this 1Malaysia.

On one hand, you have the 1Malaysia call, asking for charging of the protestor by the PM, then you have the other hand defending the protestor by the Ministry of Interior. Then you have Police concluding the investigation and handing their report for AG to take action, but the AG then handed back to the Police to ask for more investigation. Its all pretty obvious who are the devil hands causing the cow head incident, we all know it is UMNO people doing it. Given if this is the Pakatan doing, I bet you in no time, the Police & AG will start charging & acting very fast to wallop the Pakatan people.

Najib has call for the recapture of Selangor, one strategy is to antagonise and flare more organise racial incidents to irritate the people in Selangor. The COW HEAD incident is one such strategy. While the citizen of Selangor between Hindu & Muslim is antagonise, like Pakistan vs India senario, then BN can comes to grip again showing their formula works, that they need BN and BN can solve this issue because the MIC & UMNO can control their people, thus retain back their old power base and continue with their corruption and swindling of the rakyat money.

People of Selangor should be wise and calm, reflect properly the strategy use by BN to regain back Selangor. We can all live in peace and sent these racist bigots back to the stone age!

regards,
1Malaysia

Frog King berkata...

penganalisis taik berlabel 1 Malaysia.

ini mesti DPP & Group.

Bullshit, paria thinking clever & above average.

Tanpa Nama berkata...

Kawan,
Khalid kena "cow cow". Si penduduk India kena tarik kerusi @ 7:36. Sila lihat aksi slow motion. ke ke ke ke...

http://www.youtube.com/watch?v=Z7XC-UqJrok


Salam,
Hidup BN!

Tanpa Nama berkata...

Hello semua,
India kena tangkap...ke ke ke ke, padan muka. Memang macam lembu?

http://www.youtube.com/watch?v=3xF9rJHbHjM

Detguaq berkata...

Usin, walau eden bukan orang nogoghe, tapi eden taulah jugak nak baso-basi cagho diorang. Tapi eden ni ngilu sikitlah bilo ado watak yang dinamokan dengan zainal, tambah-tambah kalau namonya zainal abidin... fuh! con cow-cow punyo makhluk nih! Kut bukan enal ni yang ekau maksudkan....enal lain gamaknyo

Detguaq berkata...

Usin,

komen dibawah:

Kawan,
Khalid kena "cow cow". Si penduduk India kena tarik kerusi @ 7:36. Sila lihat aksi slow motion. ke ke ke ke...

http://www.youtube.com/watch?v=Z7XC-UqJrok


Salam,
Hidup BN!

***********************************
clip itu telah diterik balik oleh pengirimnya....rugi sal tak sempat tengok!

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

@DetGuaQ

Ini dia link baru...India kena main belakang @ 5:44, memang cool bro rambut panjung tu. Dia ada solat kah?

http://www.youtube.com/watch?v=hBKOt84OhDY

1Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Salam anon 7.54

tqvm 4 d link.

bab solat tak solat tu adalah antara dia dgn rabbnya.

Depa tak gun otak ka yang tuhan depa tak Kohhar, tak Adzim, tak AAlaa?

Guna common sensepun boleh, takkanlah tuhan boleh kena penyakit yang boleh jadi gila?

**Madcow disease?

nonama