Rabu, September 09, 2009

Lembu punya pasal, Semua kasi tukar


Dua belas orang penunjuk perasaan didakwa kerana berhimpun secara haram berkenaan isu kuil haram. Enam orang Islam didakwa atas kesalahan menghasut kerana membawa kepala lembu sebagai mesej kepada Menteri Besar Selangor yang juga orang Islam.

Adakah bermakna sekejap lagi, orang Islam di tanah tumpah darah Melayu tidak boleh melakukan amalan ibadat mengkorban lembu kerana ianya binatang suci kepada penduduk asal imigren dari India.

Nampaknya begitulah caranya kerana menyebut bodoh macam lembu pun sudah dibuat laporan polis oleh Pemuda MIC.

Jika demikian, baiklah masanya demi 1Malaysia, Dewan Bahasa Pustaka tukarkan Peribahasa dan Simpulan Bahasa Melayu yang mengandungi Lembu. Ana rasa ada beberapa perubahan boleh dibuat. Gantian untuk bodoh macam lembu itu kita tunggu akhir sekali.

Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak. Ia menunjukkan kita kena menyesuaikan diri dengan persekitaran kita.

Kalau duduk di kawasan majoriti Melayu, janganlah pula kuil itu bising dan mengganggu penduduk Islam yang bertoleransi. Ini pula pakai gangster minta duit dan mintak duit. Lembu juga tak mahu dengar rintihan orang.

Oleh sebab salah menggunakan lembu sekarang, tukar sajalah. Tak akan lembu yang suci disamakan dengan kambing. Marah orang Hindu kita. Maka berkuar bunyinya jadi Masuk kandang kambing mengembek, Masuk kandang saksi menjawab.

Lembu dipegang pada talinya, manusia pula pada janjinya. Tidak sesuai kerana kuil Seksyen 19 akan terasa kerana kita menyindir mereka yang berjanji untuk pindah tetapi berdalihdalih dan akhirnya tidak mahu pindah dan mahukan tempat majoriti Melayu. Ikutkan hati tukarkan Keling dipegang pada gelengnya, Manusia pula pada janjinya.

Selalu orang politik ambil nama dari hasil usaha orang lain. Mereka ini betul-betul ikut rasmi Lembu punya susu, sapi dapat nama. Marah Hindraf nanti. Mereka kata mereka didiskriminasi dan dibawa ke Malaysia sebagai “indentured labour”. Baik kita tukar saja jadi Eli Wong punya payudara, Menteri Besar dapat gesel.

Kalau kita simpulan bahasa berkata lembu kenyang, ia bermaksud orang yang degil dan malas, tidak kisah dengan kehidupan orang lain. Bunyi pula yang macam menimpa penduduk Seksyen 19 dan akhirnya Seksyen 24.

Bolehkah ditukar sebagai orang korporat yang sudah kaya jadi Menteri Besar tetapi malas hendak menjenguk rakyat dan ambil kisah kesusahan penduduk dengan adil tanpa kira apa sekali latarbelakang penduduk.

Seperti lembu dicucuk hidung adalah seperti orang yang tidak boleh buat keputusan dan kesimpulan sendiri tetapi ditentukan oleh orang lain. Lagi sekali macam orang sama dan boleh kita sebut macam Menteri Besar yang nampaknya hidung di cucuk DAP dan ikut saja kehendak DAP.

Bahasa Melayu banyak perumpamaan yang menggunakan lembu. Otak macam Lembu, Badan macam Lembu, Tak ubah perangai macam Lembu, Jadi macam lembu, dan Tak ubah macam Lembu. Ada yang tidak lojik pun diguna seperti Terbang macam Lembu, dan Menyanyi macam Lembu. Gagap macam Lembu ada di Shah Alam. Akhirnya bodoh macam Lembu.

Nampaknya seorang saja yang sesuai diumpamakan dengan pelbagai ciri-ciri Lembu dan sebab dia mengampu hati Hindu berlebih-lebihan, kita kena mengubah segala-galanya untuk menjaga hati penganut Hindu yang tidak sampai 7%.

Siapa yang sesuai? Tak kiralah bin lain-lain, nama sama ...

35 ulasan:

sang kegelapan berkata...

wow!

kluangman berkata...

Sin, ada sebuah kesah yang sudah diulang cetak beribu kali tapi masih laku pada yang belum pernah dengar..

Dipendekkan cerita..Si ayah dan si anak memang kaki p***** maka katalah si ayah kepada anaknya, engkau carilah seluruh kampung ini, mana satu p***** yang belum pernah aku rasa.

Setiap malam si anak selepas menggauli perempuan2 di kampong itu akan menyapu tangannya pada p**** lalu membawa pulang dan menciumkan kepada ayahnya...kata ayahnya...arghhh ini aku dah main, si elli punya...si anak terperanjat kerana ayahnya mendahuluinya...begitulah berlaku setiap malam..jawapan si ayah...arghh..ini teresa punya, ini kumari punya..ini minah punya..semuanya ayahnya dah dapat dulu.

namun pada satu malam, si anak kembali dan menciumkan tangannya pada si ayah..si ayah terpinga pinga menghidu tetapi tidak dapat dikenalpasti siapa punya lalu akhirnya si ayah mengaku kalah dan mengatakan bahawa p***** ini belum pernah dirasanya..

Si anak begitu bangga lalu membisik bahawa p***** ini sebenarnya ini adalah p***** lembu si samy.

Tetapi pada masa tersebut, di zaman 1500 yang lampau, undang2 saman macam ni belum pernah ada...terselamatlah si anak tersebut.

Dr.Sid berkata...

sin,lu memang legend la. respect2.

Tanpa Nama berkata...

ITU LAH BEZA TUHAN ORG ISLAM DGN TUHAN ORG KAFIR.....
LEMBU YANG BODOH PUN DI BUAT TUHAN..TAK PUAS2 SEMBAH TUNGGUL BATU...POKOK2.....BUSUT2...JENIS KELING....

Tanpa Nama berkata...

Kalau UMNO berfikir untuk meraih undi Hindu dalam PRU13 nanti dengan mendakwa penduduk Sek.23 Shah Alam, saya rasa UMNO telah buat suatu perkiraan yang salah.

Perumpamaan Melayu, "Bunyi Guruh Dilangit, Air Di Tempayan dibuang", "Yang Dikejar Tak Dapat, Yang Dikendong Berciciran".

Maka umat Islam, Melayu, Mamak & Muaalaf akan menjauhkan undi kepada UMNO/BN yang mengainaya umat Islam Sek.23. PERCAYALAH !

Local Fighter berkata...

har..har..har..ente mmg best le. hari ni boleh declare hari lembu sedunia ni..hahaha

Tanpa Nama berkata...

Cerita lembu dari lembu. Pemikiran seperti ini tak ubah seperti lembu-lembu yg memijak kepala lembu tu tempoh hari, dan juga dengan lembu-lembu yg kononnya penduduk Sek 23 yg merosakan majlis dialog dng perangai lembu mereka. Kalau lembu tu lembu jugak lah ...

Tanpa Nama berkata...

Lembu punya pasal Melayu kena bantai...Kah..kah..kah

gotahlantun berkata...

satu lagi...
jangan berperangai seperti nangngoi...
melulu tak tentu pasal....haha...
mendapek nanti.

Tanpa Nama berkata...

Usin,
Nampaknya Hari Raya Korban tahun ni takda korban lembu sebab nanti Hindu protes.

Apa nak jadi lah Tanah Melayu kita ni? Tuan tanah kena tunduk pada penyewa tanah.

No to kuil berkata...

Apa cerita baghal2 pas dan pkr megata umno?

ini cerita penduduk!
P-E-N-D-U-D-U-K

chekamala berkata...

lenkali bwk kepala babi....

baru org x marah...

heheheheh..

cikgu murni berkata...

khalid berahim tu sesuai dipanggil lembu skrg. hehehe ...

dato' berkata...

woi sin... ni muka kawan kita yang hentam KJ...
http://anaksengat.blogspot.com/2009/09/wajah-si-mulut-cabul.html

Orang Jauh berkata...

Patutnya orang protes tempoh hari bawak otak lembu aje, letak dalam plastik. Barula kena perumpamaan bodoh macam lembu.

Kalau idak pun, heret aje lembu hidup. Di cat badannya dengan muka pemimpin selangor tu. Baru la kena.

Ini di bawak kepala lembu. Apa daa... serba-serbi tak kena la.

## Tukang protes pun bodo cam lembu jugak.

ustazSAID berkata...

Salam, dulu org fobia BABI, skg sudah tukar la... jgn main dgn lembu, silap2 masuk court!

Tanpa Nama berkata...

salam sin,
so far this is the best topic yang kau buat.saya tersenyum kambing (ada senyum lembu tak),membaca nya ada diantaranya tak pernah terlintas pun di otak saya tapi kau dah mendahuluinya,walau sinis tapi bermakna.

norkuyow

decoy berkata...

lembu tu tak salah langsung. raya nanti pun aku sembelih lembu. yang salah mamat2 bodo yg pijak kepala lembu tu. mana la elok pijak kepala binatang tak kisah la tuhan keling ke tuhan cina ke. mana boleh buat mcm tu. org yg takde tamadun mcm melayu je yg buat mcm tu. korang kena ngaku la tamadun keling dgn cina dah wujud beribu tahun dulu. tamadun melayu zaman parameswara (mamat ni pun hindu) pun baru je lagi. so kalu nak bagi keling dgn cina respect kita jgn le buat perangai bodo mcm tu. aku setuju betul semua mamat yg terlibat tu kena dakwa baru la org kata kerajaan ni tak takut dan tak pilih kasih. baru la umno ni org respect. korang tak pikir mcm tu ke? kalau tak mmg bungkus la umno

princess jiji berkata...

lembu tu lah besh..semua part kat badan dia boleh dimakan manusia..sebab tu Allah SWT minta kita sembelih lembu pada Aidiladha..

Tanpa Nama berkata...

Pak Gani ikut kate boss dia kut, hanya nak tunjuk ketelusan. Jangan 'transparency' jadi pakai seluar transparent dah le ...

Nani Cheras

Bakaq aka penarik kereta tak bayar bank berkata...

Nampaknya selepas ini terpaksa juga orang Melayu melupakan simpulan bahasa lain seperti, Lembu Dogol, Lembu Dogol Hendak Menyondol, Lembu kenyang dan Lembu Perahan.

Lembu hina dari dulu lagi di Nusantara.

Puak2 Hindu yg datang 150 tahun dulu berjaya memarrrrrrrrrrrrrrtabatkan lembu menjadi makhluk dihormati.

Jasa Nuarrrr Berrrrrrrrrahi setelah membentuk pakatan taik, selain drp siri2 rusuhan.

azrul berkata...

Sin, agak2nya kalau tak dak kepala lembu gempar tak bantahan mereka. Jika sebelum ini kerajaan negeri enggan melayan serta tidak mahu berjumpa maka lepas adegan kepala lembu maka mengelupurlah satu negara.

Kerajaan negeri dimalukan oleh penduduk kampung.

ISAC berkata...

Salam, engko punya tulisan selalunya memang unik lah Usin....

http://bumiyang.blogspot.com/

zm.azami berkata...

teringat peribahasa melayu moden.'telinga melayu yang lembut, itulah yang kerap dipulas' berbanding dengan telinga lembu dan babi yang liat'

TooLBoX berkata...

Lombu punyo hal tak pasal2 nayo yo kek peminat setio sup ekor & sup torpedo terpalit samo :)

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Aku nak komen sikit la. Kalau Tok Janggut macam Nicki tu kenapa tak saman orang yang buat upacara sembahyang secara pancung kepala kambing. Tu kan zalim jugak ye.
Pijak kepala lembu salah haribulan masuk jail. Kalau pancung salah tak?

Tanpa Nama berkata...

Usin,

Awas US Congress akan kemukan usul trade sanction against malaysia kerana si Koling menang kes guna nama McCurry untuk restoran koling nyo. Inilah massaalahnya, siminoriti koling punya keras kepala, melayu dan cina merana.

Salleh Telegu

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Mampuih lah kita diperbodohkan dek umat koling tu!!! Di India dah beribu orang Islam mampuih dek kerana isu lombu tu. Kek Malaysia ni bharu nak mulo.
La ni jgn main-main dongan lombu. Lombu lagi mulio dari orang. Memang lah lombu tu tuhan dio, tapi dio jugak jual tuhan dio tu. Den ingat lagi, banyak-banyak lombu yg jual kek pasar tu, koling gak yang jual kek Melayu.
Sin,
Lopeh ni, lombu akan diharamkan dari dijual boli dan somboleh!!! Sapo jual lombu keno charge hasutan. Sapo somboleh lombu kito charge bunuh!!! Pasalnya dah kiro bukan somboleh lombu, tapi somboleh Tuhan.
Kalu hukuman bunuh orang kono gantong sampai mati, kalu bunuh tuhan lombu rasonya kono duo tigo kali gantung...!!!!

Itu baru isu lombo, bolom isu kuil haram. Kalau semuo kuil haram kek Malaysia ni kena bagi tanah sobab dah jadi warisan dunio, den raso rakyat Malaysia semuo kono duduk dalam bot macam Bajau Laut. Sonang nak tanah sekarang ni...pacak ajo kuil haram, nanti kerajaan ganti tanah baru....mampuih kita kalu nak layan koling ni Sin. Banyak sangat dah Melayu berlembut...mako banyak jugolah hak oarang Melayu tergadai.
Sin, den nak nyanyi lagu kek bawah ni...udah lamo tak nyanyi lagu ni..

Kereta Lembu
Dari Melaka
Ditarik pula oleh
Lembu Perkasa

Itulah dia
Pusaka datok ku
Pastikan kujaga
Setiap waktu.

Chorus:
Marilah mari kita naik beramai ramai
Pergi bertemasya mandi safar di pantai..

Catatan: Akan datang, lagu ni akan diharamkan kerana mempersendokan lombu...Lain-lain yang bakal diharamkan...iolah:

kereta lombu
peribahaso berkaitan lombu
sup ekor, tropedo, & tulang lombu
carut berkaitan lombu (tahi lombu)
tak boleh hon lombu atas jalan(keno bagi dio tidur sesuko hati)
...Lu pikirlah sendiri...

CICIT LEBAI KEMALA (den suko sup ekor&tropedo lembu..)

Tanpa Nama berkata...

patut itu hari bawak kepala lembu dgn kepala babi sekali pastu pakai songkok tinggi-tinggi....

Lembu betul...

Tanpa Nama berkata...

sin,

TG Nik Aziz dah mula buat fitnah. Ttg bahasa pn di jadikan isu. Mana buktinya ada akidah org umno yg lain dari akidah islam?

Najib cipta aqidah baru untuk Umno - Nik Aziz

KOTA BHARU, 10 Sept: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan pemimpin Umno supaya memperbetulkan pengertian sebenar aqidah di sisi Islam. Ini kerana tiada aqidah lain kecuali Islam sahaja.

Menurutnya, kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak yang mengingatkan PAS jangan sekali-kali mempersoalkan aqidah Umno seolah-olah menggambarkan pemimpin Umno menganuti aqidah lain.

Kata beliau 'aqidah Umno' yang cuba dibawa pemimpin tertinggi parti itu sebenarnya fahaman yang salah kerana manusia tidak boleh mencipta aqidah sendiri.

"Manusia tak boleh membuat aqidah sendiri, begitu juga PAS tidak boleh memperkenalkan aqidahnya sendiri kecuali berpegang pada aqidah atau ajaran Islam sebenar," katanya di pejabatnya hari ini.

Baru-baru ini Perdana Menteri ketika berucap pada majlis berbuka puasa di Kuala Krai meminta PAS jangan menuduh Umno Islam pada luaran sahaja. Beliau juga mengingatkan PAS jangan sekali-kali mempersoalkan aqidah orang Umno. Ini, kata Najib, boleh timbulkan kekalutan dan kekeliruan dalam masyarakat.

Nik Abdul Aziz berkata, apabila Umno membuat aqidah sendiri, ia jelas menggambarkan aqidah baru ciptaan parti itu.

"Kalau pun kita ada dasar parti, dasar parti itu mesti diselaraskan dengan Islam dan bukannya membuat aqidah sendiri," ujarnya.

Kata beliau apabila dasar parti mengikut acuan Islam sudah tentu ia tidak memberikan masalah kepada sesiapa juga.

Katanya, kerana itu beliau sering mengingatkan pemimpin Umno supaya mengubah dasar parti dari kebangsaan kepada Islam kerana ia selaras dengan aqidah sebenar.

"Kerana itu tiap-tiap orang mukmin akitivitinya kerana Allah, jadi saya hairan bila Umno menyebut istilah 'aqidah Umno'," ujarnya.

Kata Nik Aziz juga, apabila manusia menolak hukum Allah, tarafnya seumpama setinggan di bumi ini.

Tanpa Nama berkata...

Sayangilah Lembu

Tanpa Nama berkata...

Nik Aziz mengeluarkan fatwa baru
demi politik, mendakwa orang UMNO yang memijak kepala lembu akan masuk neraka kerana menganiaya lembu,manakala kalau orang Pakatan
Rakyat yang memijak kepala lembu akan masuk syurga kerana berjuang
demi penduduk Islam.

Tanpa Nama berkata...

Bukan ko India dan sekarang China tumpang sekaki kuat eksport daging lembu ke negeri ni Sin? Kenapo lak takder police ripot buat naya binatang tu? Hipokrit?


SUKA LEMBU DARI KAMBING

Tanpa Nama berkata...

kisah benar..

bila hari raya korban..

banyak orang menjual Tuhan untuk dmakan Melayu..

he2..he..

tak caya? siasatla sendiri..

-Jo lembu-

Zulkarnain berkata...

lepas ni balik raya jaga2. nanti jalan2 terpijak taik lembu, tak memasal le menghina taik tuhan hindu. sume berkaitan lembu skang sensitip. kalau dilayan sangat paria2 ni, silap2 ade la papantanda kat tepi jalan:

"Awas! tuhan melintas"