Isnin, September 07, 2009

Kekalkan kuil sebagai Tapak Warisan Dunia

Kuil berumur 150 tahun yang mendahului pelbagai detik sejarah
He he he ... Brendan Brendan ... siapa kamu nak bohong?

Ana difahami Kuil Hindu Sri Mahamariaman di Seksyen 19 Shah Alam akhirnya akan dipindahkan. Hilanglah satu lagi warisan negara musnah kerana pembangunan hartanah dan perumahan awam.

Oleh sebab tuntutan orang ramai, terpaksa kuil warisan sejarah ini dipindah. Sudahlah itu, perindahan pun menyebabkan kontroversi.

Menurut 'pakar sejarah' Brendan Pereira, kuil ini berumur 150 tahun. Pakar sejarah, yang ditangkap meniru peniru Albom, mengulang-ulang maklumat ini hingga dipercayai dan diulang oleh para pemimpin Pakatan Rakyat.

Jika maklumat ini benar, kuil Sri Mahamariamman di Seksyen 19 adalah kuil Hindu tertua di Malaysia. Ia lebih tua dari kuil yang diperakui kuil Hindu tertua buat masa ini ia-itu kuil Sri Mahamariaman di Jalan Bandar, Chinatown Kuala Lumpur. Kuil Chinatown yang tersergam indah ini hanya 136 tahun dari tahun 1873.

Kuil Batu Caves yang mrupakan kuil Hindu paling popular di dunia di luar India dan dianggap tapak warisan dunia pun hanya berumur 118 tahun.

Ini bermakna kuil Seksyen 19 yang wujud dari tahun 1859 adalah lebih awal dari mulanya penghijrahan pekerja-pekerja India untuk bekerja di estet getah pad athaun 1870an.

Disamping itu, kuil ini wujud sebelum Henry Ridley membawa benih getah dari Brazil dan muladitumbuh sebagai estet pada tahun 1896. Kuil ini sudah wujud sebelum tuanpunya tanah sebelum ini, Guthrie Company memperkenalkan tanaman getah dan kelapa sawit secara estet pada tahun-tahun 1896 ke 1924.

Oleh kerana kuil ini adalah satu detik yang hilang dalam lipatan sejarah, ianya patut dikekalkan. Kerajaan negeri patut bekerjasama dengan Kementeriaan Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi untuk menimbang kuil ini sebagai tapak warisan dunia.

.... Kalau tidak, terkuburlah Khalid Samad dan Rodziah. Khalid Ibrahim menunggu masa. Macam mana nak kekal, sampai dua kali kena tegur Sultan terang-terangan.

Hanya membuktikan orang korporat memang jiwa keparat yang tidak peduli susah payah rakyat.

Hmmm ... ada seorang lagi MB yang sudah dikeparat rakyat ramai-ramai. Itu pun tak lama lagi. Siapa tau?

KJ tahu. Masa mesyuarat pun kena maki hamun.


Wow! Selalu jual orang, pertama kali jual pariah menipu pasal kuil. Itu kawan KJ juga.

46 ulasan:

The Unspinners berkata...

Terima kasih kasi link pada blog saya.

SINDIR JANGAN TAK SINDIR

HeroTamil berkata...

Hahahahahaha...
Terima kasih husin kerana highlightkan perkara nie..

aku pun selalu gak ungkitkan hal kuil-kuil "150 tahun" yang ada di Malaysia nie. Banyak weii!!

Nko tak caya ker, cuba nko semak archives kuil2 haram yang hendak di robohkan...Sudah pasti yang beratus tahun!! Tu yang kat Puchong yang naik kerana Lombong timah..pun ada Kuil 150 tahun....!!

Hahahahahaha... Isyyy..patut aku join nko jual orang, senang betul!!

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Kalau kau tanya semua kuil-kuil yang ada di Malaysia, semuanya sudah berusia lebih 150 tahun. Ini wajib mereka tegaskan kerana kalau tidak nampak sangat kaum Hindu bukan jenis penipu. Heheheheheheheheh

Dr.Sid berkata...

Samy vellu pun bakal jadi presiden paling lama di dunia..mereka ni memang suka buat rekod dunia lah. hehehe

Tanpa Nama berkata...

Dia ambik kira masa pokok tu mula-mula ditanam!

-Kepala Lembu-

Bakaq aka penarik kereta lembu berkata...

Dia ambik kira masa pokok tu mula-mula ditanam!

-Kepala Lembu-

5:24 PM

Kalau mcm tu carila pokok balak yg berusia 1000 tahun..

catat rekod Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Bebal punya YB-YB Pakatan Rakyat!!!

pokmatsarang berkata...

VELL VELL HIDUP KHALID,

DULU MASA ANA BELAJAR KAT SYRIA, CUKUP ANA BANGGA SEBUT NAMA KHALID, SAHABAT NABI KHALID AL WALID SIAP MAKAM NYA ADA MASJID DI GELAR NABI SAIFULLAH "PEDANG ALLAH".

INI KAT MALAYSIA, YANG TAK SOKONG ISLAM KHALID JUGAK SATU KHALID KUIL SATU KHALID GEREJA, KUIL HARAM TETAP HARAM, BUAT PE NAK BINA KAT KAWASAN ISLAM BINE JE KAT IJOK RUMAH DIA, ESOK-ESOK KALAU MATI ADA MAKAM DALAM KUIL, HE HE HE

JANGAN BAGI BETIS KAT HINDRAF NI, ESOK KENA JADI LEMBU CUCUK HIDUNG LA KITE....

Tanpa Nama berkata...

Mengikut teori Brendan, tuhan tuhan ugama hindu telah terlebih dahulu sampai ketanah melayu dan membuat pondok dengan sendirinya diseksyen 19 sebagai persediaan untuk disembah oleh orang orang berugama hindu.

Tahi lembu

Amir berkata...

hebatlah awak tuan.....

coins has two sides tuan..terima kasih kerana penjelasan..sindir bang...jangan tak sindir....

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Bab kuil ni dah kira melampau sangat. Mana ke tidaknya, asal nak roboh kuil haram je, heboh satu dunia!!! Faham tak, kuil haram? Kalau lah yang nak diroboh tu, surau,memang tak ada yang bising.
Ni lah dia dikatakan tak kenang budi, bagi betis nak peha. Ingat tu, perkara ni dah bermula dari zaman kesultanan Melayu Melaka...sejarah akan berulang...
CICIT LEBAI KEMALA

Tanpa Nama berkata...

Tanah perkuburan Tok Moyang aku berlapis2 lebih lama dari KUIL ini.

Kalo macam tu, aku pun nak mohon ianya dijadi Tapak Warisan Dunia jugak, boleh dak?

Bota

Tanpa Nama berkata...

sin,
kalaulah mb yg dpt hadiah kepala lembu tu aku, aku serta merta pegi central market cari topeng, malu aku nak tunjuk muka kat org ramai..

** itu semua adalah simbolik kepada mb yg telah gagal dlm melaksanakan tgjwb yg diamanahkan.. silalah berundur sebelum berlaku lebih byk perkara yg mengaibkan diri sendiri & merugikan bangsa & ugama

** mengata, mengumpat, mengkondem adalah 1000x lebih mudah dari melaksanakannya..ingat2 la

Wak Din

buyong berkata...

kerajaan patut 'bersihkan' semua kuil haram atas tanah kerajaan. kalu tak nanti diorang kkata itu kuil sudah 200tawoon woo!
kalu nak buat kuil, beli tanah sendiri.

semaremas berkata...

Husin,

Brenda itu salah fakta lah , kesemua kuil Hindu kt Semenanjung Tanah Melayu ni berusia lebih daripada 150 tahun ikut perkiraan tahun kalendar Hindu Sangam setelah di tolak dan di ambilkira cuti-cuti umum serta tempoh masa membina kuil tersebut.

Selepas ini jangan terkejut pulak kalo Brenda dakwa semua masjid-masjid lama adalah bekas tapak-tapak kuil Hindu. Hehehehehe

satD berkata...

150 taun ...banyak cantik....

ini macam mane mane jumpa tempat cantik bikin kuil....tengok tu sampai kat tengah2 megamall pun mintak sebijik...macam tu tanah bapak dia...

makasih pak husin a timely n lovely post to enjoy with my cow head curry

Tanpa Nama berkata...

jangan di roboh kuil hindu tu. nanti takde tempat kalid nak bersidang...

Tanpa Nama berkata...

Dulu kat tempat aku ada satu kuil Hindu. Yang sebenarnya asal kuil tu hanya sebatang pokok tempat pemabok minum todi. Hari hari dia mabok bawah pokok tu. Agaknya tengah mabok nampak Tuhan dia.Maka di buatnya replika dewa dia kat pokok tu. Jadilah kuil. Tapak kuil haram tu tanah orang. Nasib baik tuan tanah tegas dan hapuskan kuil haram tu. Kalau tak kuil makin lama makin besar dan minta hak dari tuan tanah. Kalau tanah tu nak di bangunkan kena bayar pulak 'ganti rugi' pada kuil dan kena bangunkan kuil yang lain.

Tanpa Nama berkata...

sin,

bguz gak kau kemuka isu ni..

aku la ni pantang betul dengan si kulit gelap. mcm baguz je .. sebenarnya dia org ni ...mana ada tongkah ke tunggul kayu ke .. semua nak wat kuil ...patutlah sampai sanggup minum air kaki ayah pin ..HA ...ha

Kama berkata...

terimakasih pak, kerana penerangan yg amat jelas tentang kuil yang dibina sebelum kedatangan kuli dari india dan sebelum kewujudan getah di tanah air kita..hehehe..

Tanpa Nama berkata...

biasalah pak sin dia org ni bnyk auta je lebih ...ckp belit-belit mengalahkan anakonda ...takkan ada pepatah nmpk anakonda jgn dibunuh tapi bunuh ....dulu sebab belit dia lagi dahsyat

Tanpa Nama berkata...

Usahkan nak robohkan kuil,nak robohkan rumah haram mereka kat Kg Buah Pala pun banyak songehnya nakkan pampasan sampai RM300000.Rumah setinggan aku kena roboh kat Selangor dulu pun hanya RM750 je aku dapat..huhu..budusnya aku..

Bakaq aka penarik kereta tak bayar bank. berkata...

ambiga taik pun bakal defend..biasala sekaum..mcm karpal/gobin taik.

kat India takleh hidup banyak ular..cuba nasib kat tanah melayu.

azrul berkata...

Bakaq aka penarik kereta tak bayar bank. berkata...

ambiga taik pun bakal defend..biasala sekaum..mcm karpal/gobin taik.

kat India takleh hidup banyak ular..cuba nasib kat tanah melayu.
----------------------------------------
Kalau di Sri Langka dah lama puak nie mati kena tembak.

Tanpa Nama berkata...

alah puak ni, klu naik keta ke van pun kecoh mcm jln dia punya ..org tak kisah pun ...

TAIPINGMALI (TM) berkata...

Aku ingat Gandhi punya datuk itu jam mari malaya guna kappal malelom..kemuadia sudah tengok itu pokok ada baik juga. Itu malam mereka tidur bawah sana pokok juga. Balakang itu dewa sudah turun. Itu pasallah sana tokong bikin...ada faham kaa.. 150 tahun tarak pecayakan. Dey..saya tarak mabuk lah. btul betul cakap juga...160 tahun abang..

Local Fighter berkata...

ambiga dan sekufu - sekafatnya ni memang tak boleh percaya.

diorg ni kalo cakap 10 benda, 11 tak boleh percaya! bangsa 'ten - eleven'!! hehe

kluangman berkata...

Ungkapan terbalik seperti api kereta sudah sinonim..

Sin dah tersalah petik kot...limapuluh seratus tahun juga...

Bermaksud limapuluh tahun sahaja..

Aku sekadar nak menegakkan benang yang basah je hehehehe

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

Sin..bantai...bantai...bantai..

Aku sokong ko Usin...

Ha ha ha ha..

Cucu Tok Selampit berkata...

Straight onto the face. Sayang Abang Husin.

kalimula berkata...

Kita kena ada kumpulan pencari kuil hindu haram semelaysia. Jumpa je kuil haram, kasi roboh sama dia.

Tanpa Nama berkata...

Memindahkan kuil2 haram ke tpt baru (me"legal"kan yg haram) tidak menyelesaikan masalah utama iaitu sikap suka membina kuil oleh msyt india dimana2 shj tanpa peduli tanah hak milik org dan melanggar undang2. Tindakan kjaan PR spt membenarkan dan menghalalkan sikap tidak bertamaddun ini. Nanti beribu lagi kuil haram akan dpt tanah free. Lps tu bina lagi. Senangnya. Bila org bantah, ckp yg membantah tidak bertamaddun, tiada toleransi etc. Siapa yg tidak bertoleransi dan bertamaddun sebenarnya??

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Aku agak bengang jugak dengan isu sensitif ini. Apa ke tidaknya, nak roboh kuil haram tak boleh, nak roboh rumah haram pun tak boleh, nak sodok kampung haram lagi tak boleh!!! Apa nak jadi ni. Isu ni bukan baru, semasa kerajaan BN memerintah Selangor pun dah ada isu ni, tapi tak di highlight sangat.
Kalau kita lihat sekarang, sudah terlebih banyak kuil-kuil haram ini dibina tanpa sekatan. Malahan tak ada langsung bantahan daripada orang Melayu khususnya.
Yang menjadi masalah ialah asalkan ada pokok besar, busut , simpang jalan atau apa-apa yang pelik , maka adalah individu yang memulakan buat kuil haram. Mula-mula pacak kayu aje. Lepas tu ikat kain merah- kuning dan apa-apalah. Maka pemujaan pun bermula.
Keadaan menjadi lebih rumit bila ada dakwaan kuil-kuil ini telah berjaya menyembuhkan penyakit dan ada orang kaya kerana berjaya tikam nombor ekor.

Maka berduyun-duyun orang datang nak sembah, minta ubat penyakit, tengok nasib atau minta nombor ekor.Malahan di Taiping sendiri ada kuil yang dipanggil Kuil Babi kerana ada banyak babi hutan keluar ke kawasan kuil. Kononnya siapa yang sentuh babi hutan itu dan berniat untuk dapatkan rezeki tikam ekor maka ia berpeluang besar untuk mendapat rexzeki tersebut!!!
Sin,
Kerajaan dah terlebih berlembut dengan golongan ini. Pembinaan kuil langsung tiada pemantauan atau kawalan. Bila nak ambik tinddakan, b arulah terloncat sana, terloncat sini. Ini sudah melampau.Kalau nak tengaok bilangan kuil haram , datanglah ke Klang, sekitar kawasan estet Sungai Kapar, Estet Vallambrosa, Estet Athlone, Estet Jalan Acob dan beribu lagi....Itu tak masuk lagi tokong-tokong haram di tepi jalan dan rumah-rumah yang diubahsuai menjadi tokong...

SIAPA YANG MEMANTAU INI SEMUA?

CICIT LEBAI KEMALA

PEMUDA PARIT berkata...

hahaha..
lama btol ekk umo kuil hindu karpak ni..

kalo bleh smua tmpt diaorg nk d buatnya kuil..mcm biol btol la...

kalid gagap plak bodoh..tu la..bila dh dpt memerintah br la tau cam mana..bkn sng nk puaskan hati smua org..

Bro Husin..mohon link blog teman..
http://pemuda-parit.blogspot.com
www.pemudaumnoparit.com

Tanpa Nama berkata...

Tak yah kira umur kuil....selidik aje kuil muncul dulu ka atau rumah PKNS muncul dulu.....lepas itu cakap adil,siapa kacau siapa tapi siapa rela pindah!!!....

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 4:01

ekau ni bangang, tak paham isu.
Bukan masalah sapa muncul dulu tapi yg dibincangkan isu membina kuil secara haram. Suka hati mak-bapak dia je buat kuil sana sini. Bak kata pak husin, blog ini pn ada undeng2.

kenek berkata...

aku lagi benci KJ dari benci orang yahudi.

Tanpa Nama berkata...

Usin,
Kalau setiap Cawangan UMNO/PAS memantau kawasan masing masing dengan melaporkan segera setiap kelahiran kuil kuil haram ni kepada Bahagian masing masing untuk di ambil tindakan segera oleh Majlis Majlis Tempatan sebelum kuil kuil haram ni menjadi besar kan bagus. Mencegah lebih baik daripada menyelesai masalah.

Tanpa Nama berkata...

bang husin,

bangsa keling hindu ni biasalah buat kecoh macam ni.

kalau tak tak kan ada istilah "keling karam".

yang bodoh nya sigagap tu, tak ada pendirian langsung. ikut je kehendak kaum lidah bercabang ni.

ki mak dia betul.

pakbelalang berkata...

1.Undilah PKR.

2. Sejahtera rakyat Selangor!!

3. Apa nak lagi. Macam-macam ada dan macam-macam boleh buat. Yang halal dan yang haram depa hantam saja lah !!!

4. Pusat karoake ada, pusat judi, rumah urut ada, kuil-kuil ada merata, kandang babi ada merata !!

5. Apa orang Selangor mahu bising-bising!!

6. Semua BOLEH !! Selangor BOLEH !!

7. Terjun dari bangunan pun boleh !!

Tok Jantan berkata...

Pakbelalang lupa satu benda lagi yang BOLEH di Selangor.

LIWAT PUN BOLEH !!

Tanpa Nama berkata...

Jangan roboh!nanti patung murujib takde tempat nak letak.

chekamala berkata...

kuil jiran Mid Valley, dgr kata...nk roboh, takleh roboh...

kuil lama gak tu...

last2 Mid Valley jadikan kuil tu makin cantik...

chekamala berkata...

pasatu, dah tapak dia dari dulu 150thn kt situ...

mentang2lah kuil tu tak cun mcm masjid kristal...

korg kutuk ye!

erk, korg ni p masjid tak?

jgn ekor bersepuh taik gak dahler....

nasihat sesame kita ye...

salam Ramadhan

kelisa_samudera berkata...

tahniah hussin lempoyang. dalam statistik pihak tertentu, ada 50000 kuil hindu di malaysia (halal + haram)

muhajiRin berkata...

Trimakasih.penjelasan Tuan benar-benar membuka kefahaman para pembaca.