Rabu, Jun 08, 2011

Bangsa anak Hannah


Satu polemik timbul apabila ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh dari parti DAP enggan mengisi maklumat bangsa untuk mendaftarkan anaknya.

Hannah Yeoh yang berbangsa Cina berkahwin dengan seorang peguam berbangsa India bernama Ramachandran Muniandy.

Hasil dari perkawinan mereka, zahirlah seorang bayi wanita yang diberi nama Shay Adora Ram a/p Ramachandran Muniandy. Nama yang diberi sekian rupa nampaknya macam nama kaum India.

Husin tidak tahu hal kahwin campur, kerana ana kahwin sebangsa. Difahamkan menurut adat-adat dan amalan-amalan di Malaysia, bangsa si anak didaftar mengikut bangsa ibu atau bapa.

Amalan budaya keluarga campuran selalunya menurut budayaan suami dan turut diambil sedikit dari budaya isteri. Selalu dilihat keluarga budaya campur agak kebaratan amalan budaya.

Menurut Hannah Yeoh, "Kami diberikan borang untuk diisi. Jadi kami letak 'anak Malaysia' di ruangan 'bangsa' tetapi seorang pegawai berkata bangsa mestilah didefinisikan mengikut keturunan ibu bapa mereka, iaitu Cina atau India.

"Kami jawap anak perempuan kami bukan Cina ataupun India."

Kenapa Hannah Yeoh berbuat demikian? Dua kemungkinan yang boleh dijangka.

Pertama, Hannah betul-betul tidak mahu anaknya dianggap berbangsa India. Kedua, Hannah malu ada anak berbangsa Cina.

Sayang sekali ...

Kalau Hannah menuntut dan suami setuju anaknya didaftar sebagai Cina, boleh jadi asas untuk kita tukarkan ....

.... surat beranak Dato Nurjazlan dari Melayu ke Cina.

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

...bangsa....anak babi

Tanpa Nama berkata...

menurut amalan kebiasaan negara2 seluruh dunia,bangsa anak akan mengikut bapa nya.

kecuali di malaysia!

sesaorang itu boleh menjadi melayu jika dia itu ISLAM,BERCAKAP MELAYU DAN BERADAT-BUDAYA MELAYU!

jadi Nurjazlan tak ada isu lah Husin!

tapi anak Hannah ini saorang India,melainkan kes ini serupa dengan kes anak Daphne Iking.

Hannah ini tak tahu bezanya BANGSA dan KERAKYATAN!

Tanpa Nama berkata...

kalau malu nak letak bangsa india bubuh je bangsa pandykuty. anuWAR mesti suka...

Tanpa Nama berkata...

jenis apa pompan ni boleh jadi YB bangsa dgn kerakyatan pun tak tahu? bangsa kan ajer anak itu cindia..! Bodoh!

Tanpa Nama berkata...

janagn asyik bodohkan orang..itu sbb kena cari jln penyelesaian..bila matsaleh (laki) kawin dgn melayu (wanita) ..anak tulis bangsa ape ye...sbb sekarang 1Malaysia punya hal..

Tanpa Nama berkata...

Sin,

NJ atau Nur Jazlan ni kalau ikut cara Hannah mesti dah berbangsa Indonesia. Ye ke? Dengar khabar ibunya berbangsa Cina Indonesia. Taikoon rangkaian hotel di sana. Betul ke tidak ana tidak berapa pasti lah. Ente boleh bagi tau sama ana ka Sin?

Tapi di Indonesia sudah tidak ada bangsa Cina. Semua dah asimilasi ke dalam satu identiti tunggal iaitu bangsa Indonesia. Jadi kalau ikutkan cara Hannah ni kira NJ ni Indonesia la ye? Ke macam mana Sin?

-Saudagar Belacan-
"Busuk tapi Sedap!"

Tanpa Nama berkata...

assalam...sudah terang lagi bersuluh..kalau bukan anak india atau cina, dah sah la ANAK HARAM tu?! cer tanya, mana sijil nikah?

Tanpa Nama berkata...

Ni anak pertama atau kedua. Kalau yang kedua itu gatal namanya. Sengaja Cari pasal.

Masalah kahwin campur ini agak unik. Sahabat saya kata adiknya yang kahwin isteri kaum India Dan dia pula Cina. Jadi katanya, harap dapat anak otak Cina Dan mulut India sebab boleh fikir Dan boleh cakap. Tapi kalau dapat mulut Cina Dan otak India habis jadinya. Tak boleh fikir Dan tak boleh cakap.

Doakan anak Hannah itu mulut India Dan otak Cina je lah. Jangan ribut-ribut. Kalau susah kaum tu tulis saja Incin. Jangan anak jadi mangsa sudah la. Sebab nak glamourr.

BUMIPUTERA MALAYSIA berkata...

hoi stoopid cindian..!!apsal kecoh psal bangsa anak ko..mak bapak ko marah sedara mara kutuk mereka cina pigs tp cucu keling dan sedara mara bapak laki keling hindu ko tuh kene kutuk sbb cucu cina pigs mata sepet..hahaha.." racial tolerance" bullshit..:) .. jgn mendramakan isu yg sudah jelas

Tanpa Nama berkata...

sempat lagi tu smash MP Pulai...drmuzi

Tanpa Nama berkata...

Tuan Husin Lempoyang,

kalau ikut kan YB Zul dia suggest CinDia... kalau anak Malaysia kena air mani campur semua bangsa Malaysia ni.. Melayu, Cina, India, Kadazan, Dusun, Iban, Melanau, Bidayuh, Orang Asli, Singh, Benggali dan lain lain. teruk lah Hannah kalau macam tu... larat ke dia? Lunyai! Elok sangat la guna je India ikut sebelah suami.

MelCin

kudin berkata...

hahahahhahahahahahhahahah.. jazlan bangsa bangsa bersatu!

hilbert berkata...

Mudah saja tangani kes dua ekor imigran ni Tuan Husin,

pasal dua-duanya warisan imiran jadi taruhlah nama anak mereka misal perempuan (Hannah Yeoh A/P Imigran atau lelaki Lim Kit Siang A/L Imigran) selesai satu perkara.

tapi kalu mau taruh nama kemalaysiaan boleh juga...tapi kenalah taruh begini (Hannah Yeoh A/P PATI) ke apa yang sesuai dengan asal usul bangsa mereka hehehe..kacang saja, semudah dia masuk ruang masjid

kluangman berkata...

Lain kali semasa nak berjimak, niat awal awal nak letak 'bangsa' apa nanti di sijil. Tapi sedap punya pasal masa tu mana nak ingatkan..

Ayoma ayopa, ammak, appak, lokong lokong..itu yang dia ingat.

Tanpa Nama berkata...

Susah susah latak aje bangsa Kompariah(komunis+pariah)

Tanpa Nama berkata...

Kalau Melau dengan India, letak lah bangsa Mamak.
Kalau Melayu dengan Cina, letak lah bangsa Melchin.
Kalau Arab dengan Melayu, letak lah bangsa Unta.
Kenapa semua nak letak bangsa Melayu?

Tanpa Nama berkata...

Elok tanya kat TDM kanapa datuknya tukar bangsa.

Joe berkata...

Kau orang yang buat komen semua ini cakap saja orang Islam (agaknyalah kau orang atau tipu diri sendiri) tapi kutuk & menghina orang lain.
Husin, kau pun baguslah.

Tanpa Nama berkata...

taruk saja bangsat... abis cerita

Tanpa Nama berkata...

malu nak letak keling...
nak pi sekolah komunis...
tapi nak register anak malaysia...
alahai... apa punya turr... ni...

Tanpa Nama berkata...

Nanti anak travel kalau letak Cina, orang luar mungkin salah faham mereka dari golongan Cina Doll,

Kalau letak India, ketat juga immigration antarabangsa gadis2 India di check rapi takut nanti dari kalangan postal Brides.

Immigrations luar sangat was was dengan bangsa-bangsa depa ni semua.

Kalo letak Malaysian Malaysia, senang nak menyamar bangsa Melayu. Dah darah daging mereka sejak dulu kala, masuk keluar negara orang suka menyamar.

Bayangkat, Micheal Jackson meninggal, masih bangga dengan bangsa sendiri, dicatat "Black".

JATI

Tanpa Nama berkata...

andaikata permintaan bodoh si hannah ni dprsetujui, tak mustahil akan diusulkan pula kepada seluruh warga malaysia termasuklah melayu & bumiputra supaya menukar bangsa kpd 'anak malaysia' maka dlm masa yg sama terkuburlah istilah melayu dimalaysia.mmg dasar komunis!

Tanpa Nama berkata...

ah moi ni tahu yg anak kaum india tidak akan menerima pertolongan drp kaum cina

kalau taruk cina mungkin kulitnya gelap kot

kalau masih nak taruk bangsa Malaysia - terpaksalah tutup sekolah cina mata sepet

sebab ayah mata besar - loyar pulak

Tanpa Nama berkata...

bangsa:cinnamaparia





terungpipit

Tanpa Nama berkata...

Husin,

Kau memang handal. Kau perbetulkanlah mind set orang Melayu kita ni. Masa dah suntuk. Orang Melayu masih merapu-rapu tak tahu kearah mana depa nak pergi. Orang Melayu dah terapong-rapong fikiran mereka tak tentu arah akhirnya nanti gigit jari!!!

Tanpa Nama berkata...

hahahahhaha

seTEPEK kena kat muka NJ


-pengembala

usin berkata...

bubuh je bangsa anak tu bangsa-bangsa bersatu, habis cerita. itupun nak kecoh la mulut cabul hanah ni. x pasti ke sapa jantan yg jd laki ko tu??

berasiam berkata...

yang paling siksa dalam kes ini ialah suami hannah, tak boleh panggil anaknya "tambi" macam dia kecik2 dulu.