Rabu, Januari 07, 2009

PRK KT: Jangan Calun Sampai Di 22 J - kan


Al Kisahnya, pada satu masa Prof Ungku Aziz bertemu Sultan Kelantan di Istana di Kota Baru. Menyedari Prof adalah seorang yang bijak dan pandai dalam bidang kajian kemiskinan, Tuanku mahu menguji kepandaian Ungku Aziz.

"Kalu mu panda, cubo buak cito denge 22 perkatae mulo denge J," Tuanku menguji Prof.

"Patik ni mahir dalam bidang ekonomi, Tuanku. Tapi tak berapa mahir dalam hal menjawab teka teki."

Suka Tuanku Sultan mendengar Ungku Aziz tak boleh jawab teka tekinya. Ada benda taklah pandai sangat Ungku Aziz.

Tuanku berkata, "Beto jawap. Denga molek-molek.

"Jawo jupo Jepung. Jepung jupo Jawo. Jawo jale-jale. Jepung jale-jale. Jawo jolok ju*o Jepung. Jepung jolok ju*o Jawo. Jawo jawab, .... Jepung ... Jepung ..."

(Sori tak nak mencarut, teka sendiri maksud perkataan berasterik.)

"Cukup 22 tak?"

"Cukup Tuanku," jawab Ungku Aziz yang tak terpikir untuk jawab demikian.

Ini jenaka lama.

Husin diberitahu rekod itu telah dipecahkan. Sudah ada cerita 35 J pula dengan bonus cerpen ayat berakhir 'ri'.

Teringat pasal cerito Tuanku Sultan Kelantan, Husin berharap bukan begitu nasib Wan Farid di Kuala Terengganu. Tidaklah macam Jawa dan Jepun yang macam berjalan sama-sama tetapi berju*o sesama sendiri.

Mana tak, pagi tadi terima SMS ... kritikal. .... kritikal, ... Apalah dia orang ini. Wan Hashim orang lain. Biarlah dia kalah ADUN masa PRU 12. Wan Farid orang lain. Cuma adik beradik.

Semua terpulang kepada masing-masing - yang memberi nama, yang mendengar timbal balas, yang memilih calun, yang menjaga jentera, yang berkempen, yang mengundi - adakah mereka fikir pasal kepentingan parti atau kepentingan kawan atau kepentingan keluarga semasa membuat keputusan.

Kalau stail lama, bukan Husin yang jual tetapi orang ramai pengundi yang jual.

Wow! Pilihanraya kecil ni macam pasar jual orang.

34 ulasan:

Rafiz Rahim berkata...

Masih 50/50....
Sekarang atas kewibawaan calon aje...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Burung Jambul berkata...

Sin..

Aku teringat kisah aku nak beli buah pelam kat kelantan.. Aku cakap kat makcik yang jual tu " Mek.. buah pelir sekilo". Gelak makcik tu kat aku sin.. Sampai sekarang aku serik nak pergi Kelantan.

Buah Geduak berkata...

pelih tu telo kau la.ade ke pelir, cakap aje le pelam kan senang. nasib baik dia tak tanye begape kilo pelir kau nak? tak ke tahap gaban nak menjawab.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Zubli Zainordin berkata...

Husin Lempoyang,

Mahalnya ialah Jeng Jeng Jeng pun termasuk senarai.

Hahahaha...

Apa pula terfikir orang begini seterusnya...

Yang diasterikkan itu tidak faham Lah. Puas tengok kamus. Tak jumpa pun.

MENGKARUNG JINGGA berkata...

Tuan Husin,
Jenab janda jumpa jalil jendul. jenab janda jalan-jalan. Jenab janda jawa. jalil jendul jurutera. jenab janda jururawat. jalil jendul jongang. Jalil jendul jeling jenab janda. jenab janda jeling jalil jendul. jalil jendul jongang jaguh joging. Jalil jongang jerit jerit,"Jenab janda, jom joging." Jenab janda jawab, "jangan jangan ,jenuh" jalil jendul jentik jenab janda. jenab janda jatuh. jenab janda jerit "jalil jendul jahanam. jantan jahat,jahil,jelik" jalil jendul joget-joget. jalil jendul jawab, "jenab janda jelita jantungku,

kluangman berkata...

Berapa banyak J daaa..

kluangman berkata...

Jingga Jeles Jenab Janda Jumpa Jalil Jendul

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Geliguk berkata...

Ho! Ho! ada lawak lagik.. Satu hari sultan Kelantan dulu2 merasmikan Musabaqah Peringkat Kebangsaan kali ke 12 di KB.. Semasa baca text ucapan perasmian diakhir kata baginda bertitah, "Beta dengan ini merasmikan musabaqah Al-Qur'an Kebangsaan kali ke...erk! Erk! X.. So..So.. Dato pengelola diraja dok sebelah bisik kat baginda "kali ke dua belas la Tuanku..." wakakak! text tu dituls roman"kali ke XII.."

Jenab janda berkata...

Abang Husin,

OOoi mengkarung jingga, Apa hal ni?
Begitu ramai pompan di dunia ini,nama aku juga yg di sebut?
hang ni Jalil Jendul Ke?
well,on second thuoght,its ok . I dapat cheap publicity.
He, he, he, rasa macam artis pulak.

Anggerik sepi berkata...

Kepada GELIGUK

Bukan Sultan yg bodoh.
Penulis text tu yg bodoh.
Sepatutnya dia mesti faham 100% kebolehan sultan.
Disebabkan kebodohannya dan kemalasannya dia telah sengaja memalukan sultannya.
Rakyat yg durhaka.

Awe Budu berkata...

Aku sokong Anggerik Sepi.
Sebenarnya kebodohan seorang pemimpin adalah di sebabkan oleh penyokongnya yg bodoh

Dewi malam berkata...

Rumah yg roboh di Bkt Antarabangsa tu bukan disebabkan rumah tak kuat tapi di sebabkan bukit yg runtuh.

Bukit pun bodoh juga.

Belalanng kunyit berkata...

Eh apa daaaa.
Tajuknya ialah PRK di KT
Tapi dah melarat sampai ke bodoh bodoh.Aku yg pandai ni pun dah terasa macam nak bodoh.

Sesiap yg terasa macam nak bodoh dan tak tahu apa apa, mesti sebut,"Belalang O belalang, matilah aku kali ini"

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
wak din berkata...

Orang malas dok kedai kopi je mana nak dapat projek..

Org cerdik - dia akan usaha cari dan gunakan segala peluang yang ada.

Org tak cerdik - dia minta org lain kasi dia peluang. Tak dpt peluang, dia kata org salah guna kuasa/rasuah dsb..

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Abas berkata...

Salam:-

Betullah Wak Din ..setakat berdoa sampai kering airmata tapi tak berusaha mana kan dapat...

Indian Rapunzel berkata...

Aku ada ingat ini orang tanpa nama sebab dia punya emam bapak ada bisu. Bila lepas branak,itu mau register punya time itu mak bapak tak cakap apa apa. Itu sebab dia tanpa nama.

Tapi itu anak takda bisu.
Thank good.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Albab berkata...

Sin ,

Bodoh dengan Bangang tak sama .
Bodoh boleh belajar jadi pandai..
Bangang kalu ajar pun tetap bangang.

Merak Kayangan berkata...

Sin,
sorang perempuan dari Kota NS pergi ke Perak.
Dia di fahamkan bahawa di Perak
kalau disebut mata,jadi mate. buta jadi bute.
Seorang nenek pekak di Perak bertanya,"Anak ni dari mana?"
Jawab si perempuan,"Kote.Negeri Sembilan.
Nenek tu jawab,"Negeri kamu ada 9 kote aje? Eh,Eh, Kesian perempuan di sana."

MENGKARUNG JINGGA berkata...

Tuan Husin,
Sekali lagi ana gelaklah..gelaklah.
Apalah ana ni.Bila masuk Tuan punya blog ana asyik gelaaak ajee.

Ana gelak sebab baca merak kayangan punya cerita.

Ini nenek pekak, dengar betul-betul lah. Buat malu orang N9 aje.

Kalau orang N9 tunjuk itu 9 barang.
Nenek pekek tu apa akan jadi?

Anyway.....best joke of the day

arjuna berkata...

Tuan Husin..
Kalau nak pakai 1000 hurup J pun bleh...
JALI JAJA JAGUNG,JALI JERIT JAGUNG! JAGUNG! JAGUNG! JAGUNG!JAGUNG! (ulang sampai lelah) he5

SayangSayangSayang berkata...

Salam,
apa yang nak dimarahkan tentang sultan kelantan tu memang pun study takat srp jer. tak heranlah kalau tak tahu gapo...

hehehe!

Dr. RBAONG berkata...

Sangat setuju dengan Wak Din,

Asalkan orang berjaya dan kaye aje aje, mesti ingat rasuah dan kroni.

Kalau diri sendiri tak pintar dan malas, jangan anggap orang lain semuanye rasuah dan kroni

Kerje lebih kuat lah, Jangan duduk minum kopi lama sangat

Baca blog lama sangat pun tak boleh.

Baca blog Husin pun tak boleh lama-lama.

Nanti gelak kuat sangat, hilang segala ilmu.

Bila hilang ilmu, macam mane nak berjaya. Tu yang ambik rasuah dan harap kroni je jadinye.

ps. Kawan saya balik dari Mekah, Kena DAM UNTA ( kes hari-hari mau), carik husin nak beli unta yang murah. Musim haji engkau bussines kat Mekah lah Sin, banyak orang kena bayar dam.

Abas berkata...

Salam:-

Sin ini cerita benar..

Aku orang Melaka isteriku orang Perak.Orang Melaka kata cebuk iaitu cuci najis selepas buang air besar.

Tapi bagi orang Perak, cebuk maknanya gayung.

Pada satu hari bapa mertuaku masuk tandas dan kemudian mintakku cebuk.
Terkejutku sin..aku terpaku di pintu tandas..apasal bapa mertuaku mintak aku cebukkan dia.

Nasib baik isteriku ada ketika itu dan dia beritahu bapa mintak gayung!

Bayangkanlah kalau aku terus masuk tandas dan terus cebukkan dia....

WAK DOGOL berkata...

To DR. RBAONG.
Kawan kau yg kena dam tu memang tak guna punya orang. BAHLOL,TAHYOL,KALIOL,MALIOL.
Bukan bodoh tapi BANGANG.Dah diajar pun bangang juga..(bak kata ALBAB)
Tak kan le sekejap pun tak boleh tahan.
Balik nanti kebas le depan belakang
Ini yg dikatakan BEBAL MURAKAB.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Albab berkata...

Bloggers,

Sime Darby tak dapat privatekan IJN . Sekarang S.D nak buat satu lagi Airport kat Labu Labi . Apa nak jadi dengan airport KLIA nanti . Agaknya projek macam ni projek BODOH ke BANGANG .