Sabtu, April 12, 2008

Satu Hari Di Kedai Burong


Ana mahu cerita satu peristiwa pergi kedai burong untuk beli hadiah harijadi untuk anak kecil ana. Sampai-sampai itu, ana sudah minat sama burong kakak tua. Ada tiga ekor semua tapi ana mahu beli satu sahaja.

Seorang pembantu kedai datang kepada ana dan menawarkan bantuan. Ana pun tanya, "Itu yang warna putih badan kecil sedikit tu, berapa harga?"

"Satu ribu dirham tuan," jawab pembantu kedai itu (cuba di baca dengan gaya Haji Bakhil dalam cerita Labu Labi.)

"Mahalnya," ana kata.

"Mesti la mahal tuan ... kerana dia boleh bercakap-cakap." jawabnya.

"Oh gitu. Kalau begitu, berapa harga yang besar sedikit itu?", ana tanya.

"Kalau yang putih besar sedikit itu, memang lebih mahal. Harganya dua ribu dirham dan boleh juga bercakap-cakap." terang pembantu pekedai itu.

Badan besar sedikit tetapi kenapa mahal, ana berfikir. Ana pun tanya, "Apa special sampai harga double?"

Dengan matanya yang agak lebih terbuka luas, dia berkata, "Yang ini tahu dua bahasa tuan..."

"Baiklah, yang merah ini berapa harga?" ana tanya.

"Ini lima ribu dirham tuan," cepat ia menjawab.

"Adakah ia boleh bercakap 4 atau 5 bahasa?" ana tanya.

"Oh tidak tuan. Dia tidak bercakap-cakap," jawab pembantu dengan bersahaja.

Ana amat hairan macam mana dalam sangkar yang ada burong bercakap-cakap, yang paling mahal adalah burong bisu. Mungkin warnanya cantik merah tetapi tak akan begitu mahal harga seekor burung bisu.

Melihat ana ada berkerut dahi keliru, pembantu kedai itu terus menyambung, " ... tapi tuan jangan salah faham. Burong yang ini memang tidak bercakap, tetapi kedua-dua burong yang pandai bercakap panggil dia bos ... Mestilah bos itu yang paling mahal, paling cantik ... walaupun bisu."

Hehehe ... ada faham? Ada faham maksudnya .... ?

Wow! Lagi untong jual orang dari jual unta.

19 ulasan:

Hamizi berkata...

faham... faham... faham... teramat lah faham...

Tanpa Nama berkata...

Apa yang engkau faham hamizi? Cerita la kasi suma oran faham.

hantutelur berkata...

Apasal burung putih manyak takut sama itu burung merah? Burung merah sudah pegang burung putih punya tulur ka?

Tanpa Nama berkata...

Faham artinya PKR dan PAS banyak cakap, tetapi DAP sebagai bos (hiden) tidak cakap.

Walaupun Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang lulusan UIA, tetapi dia tidak mengambil pelajaran Islam.

Sebab itu Majlis SilaturRahim Antra Agama yang selama ini diperjuangkan oleh Budha, Hindu dan Kristian telah ditubuhkan.

Fungsinya untuk menyelaras aktiviti agama, termasuk Islam. Jadi bagaimanakah mereka yang bukan Islam menjadi ketua Islam, menentukan apa dan bagaimana yang harus dibuat oleh Islam, termasuk kahwin dan menukar agama.

Faham... !

Tanpa Nama berkata...

Husi lempoyang ni klon UMNO kah? Atau agen amerika yang mendokong Anwar Ibrahim dan Osman Aladin.

Atau penyokong Fremenson yang mendokong Tun Mahathir.

Atau Arab bodoh di padang pasir dalam cerita P. Ramle, yang mendakwa jadi nabi?

Tanpa Nama berkata...

Aku masih tak paham jugak!

Aku nak si husin tu jugak yang bagi penjelasan, then baru aku akan cuba paham.

Kata P. Ramlee "...Cakap biar terang.."

Tanpa Nama berkata...

I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay
Ain't it sad
And still there never seems to be a single penny left for me
That's too bad
In my dreams I have a plan
If I got me a wealthy man
I wouldn't have to work at all, I'd fool around and have a ball

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world

A man like that is hard to find but I can't get him off my mind
Ain't it sad
And if he happens to be free I bet he wouldn't fancy me
That's too bad
So I must leave, I'll have to go
To Las Vegas or Monaco
And win a fortune in a game, my life will never be the same

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world

It's a rich man's world

Tanpa Nama berkata...

Ya husin

Ente memang best..

Ana rase ente patut jadi MB Selangor lah ganti sigagap tu.. Walaupun dia ada ramai educated people (kata penyokongnya)..tapi yang akai takdak ada banyak lah..Ini orang kalau dia naik, lebih teruk perangai dari orang umno..tak caya hang tunggulah

Tanpa Nama berkata...

Return of the King!

http://www.youtube.com/watch?v=3B1ni1UYVkk

Tanpa Nama berkata...

Sejarah Siam Malaya, asli, malayu..

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

PAS for ALL!!

http://www.tvpas.com/material.php?id=5969&cat=berita

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak disamakan ketiga-tige ekor burung itu dengan PAS; PKR dan DAP saya betul-betul setuju.
Tapi saya nak tambah yang ketiga-tiga burung itulah yang paling bodoh. Sebab tukang jual ajar ketiga-tiga mereka iaitu satu boleh cakap satu bahsa; satu ekor dua bahasa dan satu ekor membisu tapi yang kaya tauke kedai Semua bodoh kaldai sebab yang kaya bukan Husin atau ketiga-tiga ekor burung itu ttapi Anwar Ibrahimlah lol sebab dia yang ajar tiga ekor burung itu.
Kah; kah; kah. Anwar kata tak kira kucing itu warna kuning ke (Hadi); putih ( Kit Siang)ke atau hitam ke (Hindraf) janji dapat tangkap tikus semua ok (tiru Teng Xioa Penng.
Anwar kata tiga ekor burung itu dapat banyak duit untuk dia. Dengar khabar angin Puncak - Air dah kena pau RM20 juta jadi tak timbul lagi isu sain surat perjanjian jual ayak kata orang Kedah.

Jamal Pak Tongkol berkata...

Ana kena kasi ente satu ribu paun lagi ... itu parrot merah macam orang yang kata dirinya perdana menteri. Tapi tak tahu apa dan suroh orang lain cakap untuk dia. Pasal dalam meeting dia tidor ...

Tanpa Nama berkata...

BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak :

* mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya ;
* memelihara satu cara hidup demokratik ;
* mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama ;
* menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak ; dan
* membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.

MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :

* KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
* KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
* KELUHURAN PERLEMBAGAAN
* KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
* KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Tanpa Nama berkata...

Anak Senoi
Anak Semang
Anak Jakun
Anak Melayu
Anak Cina
Anak India
Anak Sikh
Anak Serani
Anak Iban
Anak Bidayu
Anak Kenyah
Anak Kayan
Anak Murut
Anak Punan
Anak Bisayah
Anak Penan
Anak Kelabit
Anak Berayan
Anak Kadazan
Anak Dusul
Anak Murut
Anak Bajau

Semuanya merasa sedih.

Mereka menyorak :-

KAMI ANAK MALAYSIA,
KAMI RAKYAT MALAYSIA &
KAMI HARAPAN MALAYSIA

Pastobel berkata...

Anak babi gembira...

wenk1290 berkata...

Tuan husin lempoyang saudagar unta leher panjang....
Hang ni memang sempoi laa.Biaq pi la dia klon umno ke,freemason ke..yang aku faham burung yang bos tu si Dollah tu.Lagi 2 ekor tu Zahid ngan Nazeri..cehh buat malu orang perak je.
Sin,malam ni meh la datang Stadium Perak kalau berani.Dengar MB Perak punya speech.Lopong kau nanti dengar dia punya speech.Silap2 esok hang mintak borang PAS ...Kah kah kah
Jangan marah nanti aku jual hang kat Khairy.

Tanpa Nama berkata...

PAS - Parti Adik-bradik Setan
PKR - Parti Khinzirkan Rakyat

wenk1290 boleh pegi mampos!!!

Tanpa Nama berkata...

BN - Barisan Najis
MCA - Make Chinese Angry
MIC - Make Indian Cry