Rabu, Jun 10, 2009

Anak khinzir tak sedar diri


Al kisah di dalam sebuah hutan yang permai tinggal pelbagai jenis binatang. Dalam banyak-banyak binatang ada sekor anak khinzir dan seekor anak singa yang bersahabat baik.

Anak singa ini adalah anak raja hutan. Atas baik budi anak singa maka anak khinzir ini dapatlah cari can untuk berlegar-legar di hutan dengan selamat tanpa dikacau oleh singa, harimau dan binatang-binatang liar.

Pada suatu hari, anak singa dan anak khinzir berjalan-jalan bersantai di taman hutan. Lama kelamaan mereka berdua berasa bosan. Mereka tidak ada apa-apa lagi nak buat dan tidak tahu apa nak buat.

Malas pula nak baca buku sekolah. Betul-betul macam anak-anak kita melepak main tak henti-henti tak tahu mahu baca buku masa cuti sekolah.

Fikir punya fikir, mereka bersetuju untuk mengisi kelapangan itu dengan melukis. Anak singa mencadang, "Aku ada satu cadangan. Apa kata aku lukis muka kau dan kau lukis muka aku?"

Anak khinzir menjawab, "Hmmm ... ok juga. Boleh!"

Dia suruh anak singa diam-diam untuk dia lukis. Sudah lima belas minit, anak khinzir berteriak, "Hah, dah siap. Nah tengok. Cantik tak aku lukis? Warna kulit kamu cantik."

"Wah ... lawa kau lukis. Baik, sekarang aku pulak lukis muka kau ...," kata anak singa.

Selepas lebih kurang lima minit saja anak singa melukis sudah siap. Diberikan kepada anak khinzir sambil berkata, "Nah ... siap gambar muka kau yang lawa ni. Cuba tengok ..."

"Cepatnya," anak khinzir terima gambar itu dan tengok gambarnya. Mukanya langsung bertukar merah marah.

"Ape yang kau lukis ni anak singa!!!???," dia bertanya dengan agak marah.

"Betul la apa yang aku lukis tu. Inilah gambar kamu," jawab anak singa.

"Ini bukan muka aku. Mana warna yang berbelang-belang. Ini muka khinzir!"

Besar kepala rupanya anak khinzir ni. Dia tak sedar dia haiwan khinzir. Sementang dia berkawan dan diberi kemudahan oleh singa, dia sudah serba serbi mahu jadi macam juga singa. Sampai tak mengaku dirinya khinzir.

Entah apa maksud cerita ini ...

24 ulasan:

Sulaiman Akhlaqan berkata...

Pelbagai maksud ni, Sin. Pilihlah siapa kau nak anggap sebagai anak khinzir.

amirhamzah64 berkata...

salam bro,

ini kena tanya Lim Kit Siang dan Samy Veloo. Tentu dia faham atau buat-buat tak faham.Ada sekor lagi bapak segala khinzir tengah round Malaysia.......hehehe

Tanpa Nama berkata...

siot jer ko ucin

Khairul

Desperado berkata...

aDEH...Pecah pundi kencing ana!

Tanpa Nama berkata...

wa caya sama lu, usin...good one!!

Detguaq berkata...

untuk menyedarkan anak khinzir tu wajar hanya sekadar dipenggil B A B I.

baru dia tak naik tocang!

PUTRA MERDEKA berkata...

itu sebab anak khinzir kalau dipakaikan gelang dan naik mercedez tak naik lori pun tetap orang kata anak khinzir...
syabas sin

wanbaki berkata...

dulu sin anak babi jalan tunduk ja....pasal dia tau dia tu anak babi.... tp lani anak babi pun jalan dada kat depan pasal dia tau dia tu babi....

dulu ada orang cakap kawan ngan babi tak boleh tapi lani orang yang cakap bukan takat kawan ngan babi... siap ehem ehem....

hang pikiq la sendiri...

Cucu Tok Selampit berkata...

Terima ksaih Sin dengan cerita anak khinzir ini. Semoga khinzir-khinzir kat luar tahu di mana kedudukan kamu. Eh apa aku melalut ni.

Bukan anak omak berkata...

TERKINI:

DAP tarik diri ... umum Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Nampaknya anak khinzir tak mahu dipanggil khinzir ... kekeke ...

Tanpa Nama berkata...

DAP mahu title khinzir untuk diri mereka saja.

Tak mahu share dengan PKR.

Bintang Juli2

Tanpa Nama berkata...

Anak khinzir ini patut ditangkap dan dipanggang saja. mari kita ramai-ramai tangkap khinzir-khinzir yang berluasa ini, kita lempar ke laut.

usabukata berkata...

wow lu memang kelas la husin
gua lasa lu buleh bikin pilem

kluangman berkata...

Yang anak singa tu lukis muka babi tentulah anak khinzir tu tak mengaku...

Monceh berkata...

Salam Sin,
Sekarang dah ada anak singa yang mengaku adik beradik ngan anak khinzir dah sin.

Parpu Kari berkata...

MUAHAHAHAHAHAHA SIN, MEMANG BERBISA CERITA KAU NI SIN!

Tanpa Nama berkata...

Muka kalau dah khinzir tu khinzir jugak , kalau masuk dalam lumpur pun orang kenal tu khinzir .... bukan kerbau ...

Merrybj

judin berkata...

sapa anak khinzir nie? KJ ke? kalau bunyi khinzir nie aku duk ingat kat KJ je kompem takde orang lain dah.

Ray berkata...

Seni lukis ni untuk orang orang berbudaya aje

cuba bagi cermin, nampak muka sendiri ...

princess jiji berkata...

dalam maksudnya itu.tapi pedulikah khinzir2 itu selagi singa bergantung kuasa "wang" dengan mereka?

Yang Peng San berkata...

Mutakhir ini khinzir lebih bijak dari singa yang hanya kuat mengaum tapi bertaring karat dan tumpul.Singa baru perlu dilahirkan untuk menagawal khinzir tapi singa selain bertaring tajam perlu juga kalis H1NI.

kluangman berkata...

Singa buat lawatan sekarang ni nak jumpa khinzir2nya...

Nampak tak khinzir hormat dan tunduk, ADA YANG ajak masuk sampai kedapur..

Mamat berkata...

Maksudnya satu bangsa yang tak sedar diri. Nak belajar sains dan ilmu hisab pun kena guna bi. Rasa hebat diri dengan bahasa penjajah hingga tak sedar sedar diri.
Itulah maksud PALINGMENDALAM bagi satira tersebut!

chekamala berkata...

kelakau....ada parti lembu dipimpin oleh seladang...

kesian lembu....asal kacukan je jadi ketua...

yg pure lembu gak jadi pencacai...