Isnin, Jun 15, 2009

Sembang mengenai Muslimah PAS dan aurat


Din, Rahim dan Lan bersembang-sembang di tepi jalanraya luar kedai mamak. Sambil minum teh tarik, mereka bincang mengenai Muslimah PAS tegur wartawan tidak pakai tudung dan aurat perempuan.

Din: PAS ni jumut betul. Hak pompuan nak pakai tudunglah. Tak payah tegur-tegur terbuka dan memalukan mereka. Bijaksanalah sedikit dalam bertarbiyah.

Rahim: Bab aurat ni kita kena ikut mereka yang berilmu. Ulamak dah kata rambut itu aurat perempuan. Kena tutuplah. Tanggungjawab kita tegur menegur antara satu sama lain.

Lan: Aku sebenarnya tak berapa faham. Betulkah wajib tutup kepala bagi perempuan?

Rahim: Yang aku difahamkan, wajib. Kita dengar sajalah apa ulamak sudah cakap.

Lan: Aku tak macam gitu. Aku kena belajar dan faham. Tak boleh main ikut saja.

Din: Aku rasa aurat yang disebut adalah aurat dalam sembahyang. Teori aku, tapi tak boleh diterima umum lagi. Teori aku hukum aurat ni sebab arab. Dia orang ni nafsu kuat. Maka perlu dilindungi perempuan arab.

Rahim: Kau ni pandai-pandai sajalah. Sembang kita malam ini sudah nak mula melarut.

Din: Aku ada buku pendedahan seorang puteri Saudi Arabia. Arab memang nafsu besar. Sampai dia dengar-dengar khabar saja perempuan ini cantik dan lawa, dia sudah masuk meminang. Sana pun ada kes rogol tau.

Lan: Saudi Arabia pun ada kes rogol?

Din: Kau jangan main-main. Arab ni punya besar nafsu, ternampak buku lali pun boleh bergelora. Itu pasal hukum-hukum aurat diturunkan untuk melindungi wanita.

Lan: Aku difahamkan tujuan aurat ini supaya tak menaikkan syahwat lelaki hingga berlaku perkara yang tak diingini. Pada aku, kalau pompuan tak mahu pakai tudung, sekurang-kurangnya bersopan dalam pakaian. Yang mustahak iman dan amalan yang menjaga dan menguatkan iman.

Rahim: Hukum ni kita tak boleh main teka. Biar orang berilmu bercakap.

Din: Aisay kau ni macam Ustaz pulak Rahim. Pintu berijtihad sentiasa terbuka untuk berbincang dan menambahkan ilmu. Kau belum dengar teori aku lagi?

Rahim: Apa lagi lah kau ni?

Din: Kau tengok budak-budak pompuan sekarang. Tudung pakai, tapi pakai jean ketat. Punggung masing-masing begitu jelas hingga tak payah aku nak imaginasikan. Sampai merkah susuk bawah pusat jelas. Yang baju tersenseng nampak pusat dan perut, hai, lagi aku ...

Rahim dan Lan: Setuju setuju ... (menganguk-angguk)

Din: Itulah Muslimah PAS. Apa depa sibuk pasal aurat rambut? Aku tak kereh pun tengok rambut perempuan.

Lan: Kau tak minatlah orang pakai muni jubah macam Musliamh PAS.

Din: Heh heh heh ... tak juga. Kau tau, kau tau ... yang pakai tudung dan jubah pun aku kerah. Aku kalau tengok Dr Siti Mariah senyum ... tutup aurat pun nampak seksi. Macam Dr Mashitah.

Rahim: Kau ni tak senonoh lah. Bini oranglah tu ...

25 ulasan:

Bedah Bergetah berkata...

sin

orang jantan ni takl senonoh.

ada tengok buku lali, pompuan pakai jubah, pun boleh bergelora.

Cucu Tok Selampit berkata...

Tapi kalau tengok G-String, kulit putih tergugat iman beb...

siti aurora berkata...

andaikata ada dikalangan orang BN yang memperjuangkan supaya artis-artis kita tidak dibenarkan dari berpakaian Seksi yang Melampau di TV, ada kemungkinan akan terbukak mata bakal2 ahli parti lain untuk melihat BN dengan lebih serius.

Ini harapkan PAS aje yang memperjuangkan semua ini. Orang UMNO terbukak mata nengok buku lali puteri jer...

Detguaq berkata...

Betul ke aurat lelaki dimata perempuan adalah dari paras lutut keatas dan pinggang kebawah? Ada ke perempuan yg ghairah tengok pala lutut jantan? begitu juga paha jantan, tambah2 yg subur bulu romanya?

Bagaimana pula dada lelaki? Ada yg ghairah ke tengok bulu dada lelaki kalu dah jerumun macam dada 'king kong'?

Bukankah tahap berahi seseorang tu tidak sama? Namun secara umum lelaki memang ghairah kalau tengok tonjolan dada perempuan dan lurah tiga penjuru depa jika tak dilindungi dgn cara yang wajar. Yg lain-lain tu adalah mengikut tahap diri sendiri. Aku pulak tak tahan tengok perut betih....kalau jenih tiruih hmmm tak payah lah....tapi kalu jenih buntin padi tu...mak aihhhh....kalau takay rambut tu hang buatlah pesen apa rona kala apa tobat tak brahi!!!!

Inipun pendapat peribadi aku.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Gedung Akal berkata...

Sin,
Aurat satu bab.
Fesyen pulak satu bab lain.
Arab fesyen dia jubah dan jilbab.
Melayu fesyennya selendang, tudung bawal atau skaf.
Apa pun jika aurat disyncronisekan dengan fesyen tentulah sangat murni.
Fesyen tu mcm tudung bini mawi worldlah. aurat tu mcm muslimat PAS.

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Ambo dok perati, Pok Nik bila dia gi kopitiam Stanley Lee kat belakang Grand Con, mesti order kopi cap kapal api kau (keras). Tetapi bila dia gi gerai tomyan Wan Najib kat Berek 12, dia order nescafe O mild tanpa gula, je. Pelik.....

Nik Rahmah

Syed Mat berkata...

Hang nie memang spesis Tok Arab. Kuat seks. Budak pompuan dalam gambaq tu terselak baju sikit.... kau dah snap gambaq.....tak senonoh betoi kau nie Sin....

Haji Bakhil berkata...

Sin

Kau ni auta betul.

Kamu yang syok pada Dr Siti Mariah dan Dr Mashitah.

Tapi kamu salahkan pada Din.

Asal kau jangan kacau anak aku. hehehe ...

kluangman berkata...

Bab bab gunung ganang lurah dan lembah ini, elok kita lupakan bab politik, bab parti...elok kita ujudkan perpaduan, bersatu.

Hehehehe..

otak kuning macam kunyit berkata...

setuju...soal lurah & gunung kembar pejal dan gebu, bergetah dan lemak ni adalah imun daripada sebarang pengaruh politik...

mak aihhh!!! benda2 di atas kecok ayak leyok maklum macam patin buah masak lomak cili api, lauk kegemaran eden.

Jenab Janda berkata...

Orang jantan cakap pasal aurat pompuan bukan main.

Orang laki2 ingat bila dia orang pakai seluar ketat atau seluo pendek, kita orang tak nampak?

lebai berkata...

Sin, Lebai pun teringin nak bagi komen la. Bagi Lebai senang je... Sesuatu yang menonjol tu sudah menjadi lumrah dan resam dunia akan mendapat perhatian. Tak kira lah yang menonjol tu isu politik atau benda-benda di badan.
Salam Sin

amirhamzah64 berkata...

salam bro,

Itu maksudnya nak beramal tapi tak berilmu. Ikut-ikut aje bro. Orang tutup aurat tapi dia tutup urat.

Apahal pun nak tarbiyah gunakan cara yang bijaksana. Yang menegur tersenyum yang kena tegur tak terasa hati. Tak gitu bro.....

killer berkata...

I hate malay pig so much in my life

If all malay pig jump into sea and all die

This world will become very very beautiful

Husin Lempoyang berkata...

Killer

Pandai kamu tarbiyah. Muga sedarlah orang Melayu dengan kata-kata teguran kamu.

Tanpa Nama berkata...

uncle hussein, hati2 bab agama.. takut tersalah.. hehehe. nanti ada yang pi ambik part yg tak patut, uncle plak terpaksa tanggung.. hehehe

ohyie

haSan faTula berkata...

salam, ana plak berpendapat klu ente dapat cari dan siarkan hadith pasal hukuman di akhirat kpd wanita yang tak tutup aurat ... semua pihak tak akan berbalah ... wajib ke tak pakai tudung ni???

abon berkata...

yang haram tu la orang suka...sampai jadi trend masakini...betul tak. itulah yang bangsa asing nak tengok,baru sama level dgn mereka, kalau tak sempat taubat sama2 jumpa kat neraka....

DukeOfUMNO berkata...

Nafsu manusia ni macam2...ada yg ghairah tengok itu...dan ada yg ghairah tengok ini...tak semua sama taste...ada org tu...tengok mata pun ghairah...abih tu takkan nak tutup mata pulak? hehhehe...

Anyway...utk jalan selamat...lebih baik kita tutup semua...ikut mazhab shafiee...lagi elok...mencegah sebelum terkena...kan elok?

p/s: ada jugak lelaki ghairah tengok lelaki...nak tahu sapa? tunggu 1 Julai ni...hehehhe...

Tanpa Nama berkata...

betul ye.. kalau macam tu.. dibuatnya ada 20 orang lelaki dan 1 orang perempuan tetapi semua lelaki tu tak berahi pada sorang perempuan ni.. maka perempuan ni bogel pun tak ape.. tak salah.. sebab tidak memberahikan lelaki lelaki tersebut..sebab ikut teori pak arab pak husin le.. sebab lelaki tu lebih berahi kepada lelaki lain? tak macam tu pak husin?

hehehe... kelakar kan? ... hehehe

Nilam Kasturi...

jelitawan1 berkata...

cek husin...berahi pada pempuan ni normal lah..tapi yg risau trend sekarang jantan berahi kat jantan..tak dedah pun tetap berahi.felik tol..ada masalah ker tak suka kat pempuan??? isk isk isk

Tanpa Nama berkata...

budak arab mmg nafsu die aneh pun,dlam kelas aku pun ramai bdk arab tgk mende lucah mase lecturer tgh merapu kt depan,padahal dalam kelas ni,pelik aku


-reda

Aimi Athirah berkata...

assalamualaikum...sepatutnya tak buleh cakap gitu....
kita kenalah ikut org yg berilmu...Rasulullah pon suh kita baik2 ngan org berilmu...jgn duk main teori2 lah...pegangan umat manusia kat atas dunia ni quran ngan hadis kan...skang ni kita uamt rasulullah...Rasulullah pon ada cakap "aku tinggalkan kepadamu(umat manusia)dua perkara yaitu Al-quran dan hadis...kita ikut tu jer...tak perlu ikut teori kiter sendiri lah weeiiihhh..hebat sangat ker kita nih weeiiihhh nak banding nagn rasulullah....
lam hadis dia pon ada ckp pasal aurat pompuan...
datanglah asma' (saudara aisyah asenyer lah) melawat rasulullah ngan pakaian nipis...lalu rasulullah bersabda "setelah baligh seseorang anak gadis itu...tidak boleh ditunjukkan olehnya kepada bukan mahramnya melainkan ini dan ini...(sambil menunjukkan tangan dan muka)...so...rambut pon include skali kay...termasuk kaki...semua ni tak de kaitan langsung ngan bangsa...kalu nama pon islam...kena ikut apa yang diperintahkan oleh rabb kita ngan kekasih dia...faham???Allah nak jaga kita...kalu nak buat apa2...cial rujuk para2 ilmuan agama,ustaz2,para ulama' dan yg paling utama quran ngan hadis lah weiiihh...spatutnya org yang tak terima apa yg tertulis lam quran nagn hadis dikategorikan dalam golongan org yang kafir(wallahualam)...jika ada silap dan salah tolong diperbetulkan...wassalam

Aimi Athirah berkata...

@hasan fatula_
for your information...pakai tudung tak wajib pon...cuba cari lam kitab2 agama...tak der pon cakap pasal kewajipan pakai tudung...yang wajibnya tutup kepala...tutup rambut...nak pakai baldi atas kepal pon tak pe...tapi sebaik2nya tutup lah dada...pakai baju longgar2..lam surah an-nur ayat 30/31 ada memberitahu kaum wanita mengenai semua ni...cari2...panjang sangat lah nak tulis ayat tu...

@killer_
kau ase bangga lah ngan ayat kau tuh...ehhh...malayan 'PIG' buat apa kat kau hah???kau ingat..kau ckap macam tuh...dapat ganjaran kat akhirat lah konon...Allah masih lagi nak suh kitorang duk atas bumi ni...ko pandai2 nak suh kitorang terjun pulak...ehhh...bumi buakn milik kau lah weiiihhh...bumi ni milik Allah..Allah...Allah..Allah...faham??/jangan berlagak lah weeiiihhh..sedar sikit...