Selasa, Jun 02, 2009

Salmah! Salmah! Salmah!


Orang kalau terlalu taksub pada seseorang, tak henti-henti disebut dan ulang nama seseorang tu, terutama pemimpin politik idola mereka.

Kalau Dr Mahathir idolanya, tak henti-henti disebut Dr Mahathir. Kalau Tengku Razaleigh, diulang nama Ku Ki, Ku Li, Ku Li. Yang taksub Dolah, dalam diam-diam amsih Dolah, Dolah, Dolah. Yang hormat sangat Nik Ajis, maka Nik Ajis, Nik Ajis, Nik Ajis lah.

Dan seterusnya ... Najib, Nizar, Musa Hitam, Samy Velu, Lim Kit Siang, Khir Toyo, Lim Keng Yaik, Haji Hadi, Ong Tee Keat, Muhyiddin, Taib Mahmud, Kayveas, KJ, Kitingan, Mukhriz, dan lain-lain

Ini mengingatkan ana kepada cerita kawan ana puluhan tahun dahulu. Sampai sekarang ana tak lupa.

Menurut cerita dia, seorang suami beristeri muda sudah mula tenat dan dipanggil isterinya satu hari.

"Salmah, saya ni rasanya tak lama lagi. Terima kasih pada awak kerana menjaga saya selama ini. Terima kasih juga kerana sudi berkahwin dengan saya pada umur saya yang banyak. Akhirnya awak jadi jururawat saya saja. Saya banyak menyusahkan awak. Saya minta halalkan dan minta maaf."

Si isteri tu sedihlah, "Apalah Abang Aji ni cakap macam itu. Sedih saya. Bila saya terima Abang Aji sebagai suami, saya lakukan dengan kerelaan."

"Itu saya tahu. Tapi kita kena hadapi kemungkinan dengan penuh hati terbuka. Saya sudah tinggalkan wasiat. Ada skit duit dalam Bank yang akan bertukar pada nama awak. Insya Allah cukup untuk awak buat Haji dan menampung sara hidup awak sedikit sebanyak."

"Terima kasih, Abang Aji," jawab si isteri.

"Selain itu, saya ada juga tinggalkan barang sedikit untuk menyempurnakan 'hutang' saya dengan awak. Ada dalam kotak merah dalam laci. BUka lepas saya tak ada nanti. Gunakan bila ada keperluan. Sebut nama awak tiga kali."

"Baiklah Bang Aji." Salmah menjawab walaupun dia tak faham maksud suaminya.

Abang Aji meninggal tak lama lepas itu. Selepas kebumi, maka ramailah yang ada hutang piutang datang bertemu Salmah untuk menyelesaikan. Ada yang halalkan saja dan ada yang dibayar.

Satu hari, datang seorang Cetiar ke rumah. Semasa itu, Salmah tak ada kerana keluar ada hal. Si Cetiar itu ketuk pintu dengan payungnya. Tak ada orang. maka tak adalah respon.

Dia pun jerit, "Salmah!" Tak da jawab.

"Salmah!" Tak adalah jawab. "Salmah!" kali ke tiga.

Tak tentu pasal, tiba kelihatan macam "missile" datang terbang menerpa ke arahnya.

"Ayo ayo ... ini apa benda ni." Menjerit terpekik terlolong Ceti ni di kejar.

"Eh ... benda terbang ini macam ... ," terus lari mencecet si Ceti pulang

Rupanya barang dalam kotak merah yang arwah Abang Aji beri kepada isterinya adalah anunya untuk bayar hutang nafkah batin.

--------------------

Ini cerita katun buat ketawa gelak di tepi tembuk sambil main gitar masa muda-muda dulu-dulu.

Kawan yang ceritakan ana ini dahulu masa muda masuk Pemuda UMNO. Sekarang bila tua, dia sokong pula Keadilan. Asal duduk sembang dengannya, asyik pasal "Anwar, Anwar, Anwar." Bosan betul tapi layan sajalah. Macam gitu kita dengan sahabat lama.

Kadang-kadang terasa nak ingatkan cerita lama dia. Supaya dia berhenti sebut nama Anwar lebih dua kali. Takut ... nanti ada benda lain yang datang menerpa.

13 ulasan:

Refor-basi berkata...

Hahahaha ...

Itu silap Saiful masa kerja dengan Anwar. Selalu sebut namanya. Datang benda tu menerpa.

Julai 1hb akan bermula hari mendapatkan keadilan untuk Saifil. Muga yang hak mengalahkan yang batil.

Pasti akan kedengaran laungan reformasi! reformasi! reformasi! Dan belantan berterbangan menerpa.

Sejarah berulang lagi.

Anti antidrm berkata...

antidrm akan asyik laung

antidrm! antidrm! antidrm!

wakmempelam berkata...

Sin,

Jangan sampai Altantuya, Altantuya, Altantuya cukuplah!

otak kunig macam kunyit berkata...

zaman ini tak perlu potong2 anu tuan usin...beraneka warna dan saiz ada di pasaran siap ada vibration lagi.

kak kok tau pasal menatang ni...he.he.he.

Pontianak Mongolia berkata...

Diulang ... Rosmah! Rosmah! Rosmah!

Tapi jelma hantu Altantunya.

antidrM berkata...

Sin...Cite ko ni memang betul la sin..

Baru-baru ni aku ada sebut nama ko..3x..tiba2 ada "anu" tembak kat aku..aku cek rupa2nye..ko punya sin..ada marked nama ko kat bawah kepala tu..

tapi knp warna itam lak?..mesti terkenan kat Sivakumar kot?...Sin..sin..jaga anu ko tu..kot kot kena makan dengan "Singa betina"..

Senyumsempoi berkata...

Ajar saja unta menyebut nama anuar sampai faseh, tengok apa nak jadi.

Amran berkata...

Sapa laung ... reformasi 3x,
anwar punya anu kejar

Sapa laung ... hidup melayu 3x,
najib punya anu kejar

Sapa laung ... takbir 3x
apa yang kejar?

Dr. RBAONG berkata...

Sebut Anwar 3X---anu datang dari belakang.

Sebut Kit Siang 3X----anu datang macam roket

Sebut karpal 3X---anu yg datng tak da "serban" (tak powerlah!!)

Sebut Najib 3X----Tak perasan anu dah datang (macam kapal selam)

Sebut Nizar 3X---Dua anu Foochow datang serentak (kalau kena gerenti menaNGEH atau TerngaNGA)

Sebut Eli 3x---anu Helmi, Tian chua dan Khalid datang

Sebut Husam 3x---Anu je datang, biji tinggal kat studio TV 9

Kalau berani sebutlah Husin 3X-----tengok apa yg datang.

Sulaiman Akhlaqan berkata...

Dr. RBAOng

Sebut Husin 3x ... anu unta terbang menerpa.

Pandangan Ikhlas berkata...

Reformasi yang tuan husin cadangkan sungguh releven.

Buat apa kita taksub kepada pemimpin tetapi harus taksub kepada perjuangan - pengisian, prinsip dan kepentingan.

Pemimpin dan personaliti datang dan pergi, perjuangan berkekalan. Bila pemimpin dan personaliti meneyeleweng, kita campak saja mereka ini.

Cuma masaalah kita rakyat Malaysia, perjuangan, hala tuju dan anggapan nilai baik/murni yang berbeza-beza.

Rakyat pun tidak berfikir tetapi hanya bernaung dan berpatuh kepada personaliti.

Maka Salmah! Salmah! Salmah! sampai sanggup dianukan.

mat jerlun berkata...

lu memang kreatif

Tanpa Nama berkata...

Salam sin,
tolong buang komen natasha at 7:00PM sin, dia linkkan gambar mak dia sin.