Khamis, Julai 23, 2009

Bahasa Melayu Bahasa Antarabangsa 1


Leman pemandu teksi veteran. Dia tak main ambik pemandu dari stesyen keretapi dan hantar balik rumah. Dia hanya main hotel dan kawasan pelancong suka pergi.

Penumpang pelancong pun dia memilih. Arab dia tak main. Cerewet dan berkira. Cuma Mat Salleh. Mat Salleh yang pakai serebeh, bawak haversack dan macam seminggu tak mandi pun dia tak angkat.

Satu hari dia dapat satu penumpang couple Mat Salleh dari England. Dua-dua badan besar dan jantannya badan berbulu. Dia ambik mereka pasal mereka kelihatan agak kemas, sopan dan kebingungan.

Mereka masuk teksinya dan beritahu arah tuju ke Hotel Pan Pac di Airport. Ini kira bagus kerana dia boleh berdalih untuk dapat tambang lebih. Dia pun bertawar menawar dan orang putih ini pun setuju. Bukan mahal sangat pun untuk mereka. Dalm sterling paun kira sap sap swai.

Mula kereta berjalan Leman bertanya, "Where are you from and why are you staying at Sepang Airport?"

Isteri omputih menjawab, "Oh we are from England and just stopping over in KL on the way to Sydney. He have a few hours to just look around KL. It has changed much."

Tiba-tiba Rahim seorang lagi pemandu teksi taliponnya. Leman pun angkat. Rahim bertanya dimana Leman nak berehat makan tengahhari.

Leman menjawab, "Entahlah aku kena ke Sepang. Nak hantar beruk2 ni. Nanti aku talipon lah."

Selepas tu, Leman cuba bersembang dengan kedua orang putih ni tapi macam tak dilayan. Hinggalah sampai ke hotel Pan Pac. Sampai-sampai saja, mereka berdua keluar dan terus masuk tanpa membayar. Leman pun kejarlah mereka.

"Why you run away and did not pay?" jerit Leman.

"We are beruk. So we do not have pocket to carry money. Tanpa wang, kami tidak boleh bayar," jawab suaminya.

Leman ternganga dengar omputih ni faham dan tahu cakap Melayu. Menyesal ...

... Betullah Dato Dr Hasan Ahmad tuntut hapuskan PPSMI. Bahasa Melayu sudah bahasa antarabangsa.

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tuan Husin,

Terima kasih YB Puad Sakorzy. Baguih PPSMI dihapuskan, aku boleh start balik skim cekap kaya ala Madof, ada banyak masa, tak payah buang masa nak siapkan plan pengajaran sains dan matematik dalam inggeris lebih-lebih sangat . Aku dok jangka budak-budak melayu mesti tera kalau ajar dalam bahasa melayu, ajar sikit-sikit cukup depa dah faham.

Cikgu Mat Zain Menguap
Sek Kebangsaan ***** Lama.

MANTOL berkata...

Tanpa Nama 11:20 AM dok gelitik sarkastik yo.

Hehehe org skim cepat kaya, nape bila bahasa sendiri ajar sikit2. Nak tulis nama TmP pun eja tak betul. Ayat pasar ok la tapi nama org tulih la betol2. Bukan marah, nasihat...

Aku memang tak suka Melayu tak suka BM. Apatahlagi cikgu yang makan gaji buta.

/MANTOL/

UlatdanKulat berkata...

Moral Of The Story...

Bahasa Melayu itu indah..
Cuma budi bahasanya kurang...

Labu Labi berkata...

Malay very internasional. Jangan ingat oreng putih tidak faham cakap melayu ... ok? How lovely?

NJ berkata...

Salam Sejahtera Tuan Husin,

Bercakap pasal kedudukan bahasa di negara kita, pendapat saya adalah lebihkurang begini:-

1. Bahasa Kebangsaan (B. Malaysia)
2. Bahasa Kedua (B. Inggeris)

Selepas No. 2, sepatutnya tiada lagi apa-apa bahasa untuk didokong hingga "melampaui" kedudukan/ status BM dan BI, walaupun kebebasan diberi untuk menggunakan lain-lain bahasa bagi tujuan tradisi nenek moyang, perniagaan dsb.

Kita lihat bagaimana pula PM meletakkan kedudukan bahasa-bahasa di laman blog 1Malaysia

Sudut atas sebelah kiri:-

(1) English
(2) Bahasa Malaysia
(3) eerrr.. bahasa cina?

Walaupun BM sepatutnya warga negara Malaysia dokong sebagai Bahasa Terulung di Malaysia ini, Bahasa Inggeris adalah juga penting. Jangan sampai jadi macam ini

Oleh itu amatlah penting supaya kita semua beri sokongan kepada KEMPEN SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA agar anak-anak kita tidak jadi macam org Yemen tu.

Salam.

"SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA"

NJ

ڤنا مينڠ / PENA MINANG berkata...

hahahahah

Tanpa Nama berkata...

Tuan Husin....

Banyak idea Tun Bagus-Bagus TAPI idea dia dengan PPSMI sangat mengarut...kesian Prof Ungku Aziz yg bersusah payah untuk memertabatkan bahasa Melayu di Universiti Malaya semasa beliau sebagai VC telah terganggu dengan PPSMI.
Kini tanggungjawab kita untuk membentuk dan menyediakan bangsa kita ke tahun-tahun mendatang 2100, 2200.....dimana bangsa dan bahasa kita....

Utuh
Sokong Kerajaan Mansuh PPSMI

killer berkata...

I hate malay pig so much in my life

If all malay pig jump into sea and all die

This world will become very very beautiful

Tanpa Nama berkata...

kalau cina dan keling tinggalkan nusantara melayu kita aman.

chinese balik china. india balik india. please !!!!

this is not your country. u are an immigrant!!!!!!!!!!!!
fukiller

lebaikudin berkata...

to motherfucker killer,

you are just a maggot who infest and destroy and shit at the very place you eat,you and your fucking ancestors are just slave,you don't even deserved the so called 2nd class citizen,take only what we give,please behave or we'll find a reason to interrogate and send u back in bodybags,remember Kugan?remember TBH?Bastard pariah!

Orang Jauh berkata...

usin,
Aku ingat lagi pengalaman aku naik keretapi dari Leeds ke Liverpool dengan kawan-kawan. Sebelah tempat duduk kitaorang ada mat saleh tua serabai.

Aku pun bergurau dengan member berkata "mat saleh sebelah ni tua serabai, bla bla bla, .... " mengutuk mat saleh tu. Kitaorang gelak ramai-ramai.

Tiba-tiba dia toleh kat kitaorang, dengan selamba dia kata."Kamu semua ini dari Singapore ker?".. Kami semua nganga.

judin berkata...

hahahhahahahahaha

kite yb berkata...

Saya naik bas di Paris. Bersiar-siar dengan kawan di hujung minggu dari rumah di Lourmel nak ke La Defense. Sistem bas dan tren efisyen, satu tiket untuk semua.

Kami cakap Melayu, tentulah megah dengan bahasa sendiri. Tiba-tiba seorang budak perempuan Parisienne sergah kami, "kamu cakap Melayu!!

Tersentak jugak...kami terus berkenalan...rupanya dia sedang belajar Bahasa Melayu di kolejnya..

Tak sangka..

Ekeng A/L Etong berkata...

Alahai Tuan Husin dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya! Kenapa menyebut 'orang putih' sebagai Mat Salleh? Memang tak silap bahawa Mat Salleh adalah kependekkan dari nama Muhammad Salleh. Muhammad adalah nama Nabi Besar kita Muhammad SAW. Salleh juga adalah nama salah seorang Nabi.

Mulia sangatkah bangsa penjajah dan perompak ini hingga sanggup diberikan nama yang cukup indah dan mulia dalam Islam? Orang jenis ini (berdasarkan latar sejarah akan sikap dan perangai mereka), hanya layak dipanggil "Mad Sailor"

Jangan ditanya siapa yang mula-mula menyebut atau memanggil orang 'balar' sebagai Mat Salleh. (Bangsa ini sebenarnya bukan putih. Tetapi warna mereka ini 'balar' iaitu keperangan. Sebab masih ada bangsa lain yang lebih atau benar-benar putih daripada 'orang balar' ini).

Tanpa emosi tetapi berpaksikan realiti, kita jangan lagi mengguna panggilan tersebut kepada bangsa yang mengharu-birukan dunia sejagat sejak dulu,kini dan selamanya.

Tanpa Nama berkata...

Tuan Husin,
Sebenarnya cerita di atas adalah kisah benar. Ia berlaku di Langkawi pada tahun 70an kepada seorang pemandu teksi bernama Kasim Musang. Dia bawa 2 orang Inggeris laki bini keliling Langkawi. Sampai di Padang Matsirat, kawan dia tanya "Hang bawa sapa?" Kasim Musang (arwah) jawab "Ni dua ekor berok nak round pulau". Bila sampai di Jetty Kuah, Orang Putih tadi selamba saja jalan masuk Feri tanpa bayar tambang. Kassim tanya mana bayarannya. Kassim terkedu bila orang puih tu jawab, "Kami Beruk jadi tak perlu bayar tambang" Itu lah kisahnya.

Cikgu Non Padang Matsirat 1975

kerel bort berkata...

pak menteri pun kadang-kadang takmo cakap melayu masa sidang akhbar... di tanya bahasa melayu jawab bahasa inggeris.. terabur plak grammer tuh... pastuh lebih sket.. masuk bahasa melayu balik sbb x jumpa ape bahasa inggeris nye...

kalau x silap ade persidangan pengkajian bahasa melayu dunia.. university luar negara.. x ingat mane

Pasal lilin, belum abis lagik... berkata...

Happy birthday Najib! I hope the pee em doesn't mind the candles: don't let Mamak Zombie spoil your birthday! Kakakakakaka!!

Bukan sahaja bahasa Melayu, tetapi adat istiadat orang Melayu-Muslim pun mesti dikekalkan!

BTW, orang Muslim boleh meraikan hari jadi tak? Takpelah, kalau Najib Tun Razak,semua boleh, besde pun boleh!! Kakakakakaka!!

eXception berkata...

Mantol ko tak suka melayu? Aku pun tak suka.... Ha ha ha ha ha!! Tapi aku tak suka nko!! Bodoh!! Tak semua cikgu makan gaji buta, tak berkat ilmu yg ko dpt masa sekolah dulu... Perangai mcm anjing, org bagi makan, tp tangan yg memberi makan digigit balik... Mmg mcm anjing perangai...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Gedung Akal berkata...

Kah..kah..kah..kih..kih..
Melayu maju bangsa maju
kah..kah..kah..kha..
Melayu maju sebab boleh spiking...
kah..kah..kih..kih..
Merlayu misti spiking kalua mahu maju
Kah..kah..kah..kahkih..kih
Melayu bodoh sahaja yang tak tau spiking
Melayu bodoh sahaja yang cakap bahasa Melayu
Kah..kah..kah..kah.kah..'
Jadilah Melayu bija..mcam, Cik Hussin..pastu kita main-mainkan bahasa Melayu bodoh..kah..kah..ka
Aww..ada untung jual orang Melayu
walau pun bodoh cakap MEalyu.