Selasa, Julai 21, 2009

Takpa Menteghi Besaq pasang lilin

Siasat! Siasat! Siasat!


Tak mahu cakap! Tak mahu cakap! Tak mahu cakap!


Takpa ... Menteghi Besaq pasang lilin.

33 ulasan:

Dr.Sid berkata...

ni bukan ulamak..ni ular dalam semak

http://writtenbyhim.wordpress.com/

Jamal Pak Tongkol berkata...

suruh siasat tapi tak mahu kasi keterangan. kalut betoi dap.

rupanya bukan pak lah yang mulakan flip flop. dap dah lama flip flop.

Parpu Kari berkata...

muahahahahahaa, memang betul sin, depa buat semua halal, siap pertahankan lagi...dasyat, sin cuba mike bayangkan kalau najib yang pegang lilin tu? mesti kecoh satu dunia beb

Tanpa Nama berkata...

Mak aiii, org melayu pun jadi kapior pegang lilin. Ini la jadi bila org2 islam di kuasai oleh org kapior.

Habis islam kita dilanyak2. Org melayu tertunduk pegang lilin.

Ishh, geramnya aku.

ATAS PAGAR berkata...

Aku kesiankan Ir. Nizar tu, dia tahu apa yang dibuatnya tu akan menimbulkan isu, tapi apa yang dia boleh buat?... terang-terang dia kena ikut cakap pendamping-pendamping DAP dia, memang dia ni layakpun nak memimpin...

d'Frog Prince berkata...

awat bodoh sangat manusia ni? pegang lilin pun jadi kafir?

tak pernah terfikir ke, orang Kristian, orang Buddha, orang Hindu, tak pernah nak label orang Islam kafir ke aper ke, kenapa orang Islam suka melabelkan orang? Tuhan suruh buat begitu ker? Tsk Tsk Tsk, itulah jadinya bila kepercayaan tu "form over substance"

ada akal, guna. lain kali, kalau TNB black out, jangan capai lilin tu, HARAM!! jadi kafir nanti!!

Anak Lenggong berkata...

Ini lah sikap hipokrik orang melayu pas...mereka akan menghalalkan apa juga yang dilakukan oleh puak mereka..nik ajis ngan hadi tak keluarkan fatwa kee..ni dok harap penyokong yang taksub saja yang dok cari alasan menghalalkan apa yang dilakukan oleh nizar tu...

punya lah haprak pemimpin PAS ni...dulu masa kerajaan buat kongsi raya pun punya laa nyalak sampai keluarkan fatwa..yang ni aku rasa nik ajis tak jumpa lagik fatwa nya kut..

Ekeng A/L Etong berkata...

Kisah DS Nizar menyertai acara nyalaan lilin sebagai memperingati kematian Teoh Beng Hock, mengingatkan aku di zaman berhingus dulu.....

Di kampung aku (sebuah perkampungan kecil di Kedah), terdapat lebih kurang 10 keluarga Cina. Al kisah terjadilah satu kematian. Setelah masuk 3 hari, mendiang Si mati hendak dibawa ke jirat untuk acara pengkebumian.

Seebelumnya ada rakan-rakan datang memberitahu, jika ada sesiapa yang sanggup bersama keluarga Si mati, berpakaian 'baju guni' dan turut menangis, akan diberi upah RM20 seorang (jumlah yang agak besar waktu itu).

Biar pun masih kanak-kanak berhingus, walaupun begitu teringinkan wang RM20 namun tak ada seorang pun dari kami yang menerima tawaran tersebut.

Tetapi dalam riuh-rendah dan gemerencing gendang, serta raung tangis keluarga, berjalan mengekori kereta membawa 'long' Si mati, kelihatan "Awang Pin" turut sama berjalan. Awang Pin yang berperut boroi, hanya berseluar tapi tidak berbaju, sambil berjalan sambil menangis dan meraung-raung.

Mulanya kami agak terkejut tapi bila memikirkan Awang Pin 'down sindrom', semua kami hanya mampu tersenyum.

Dr. RBAONG berkata...

Parpukari,

Tak payah Najib nak pegang lilin, gambar Rosmah depan Kaabah pakai tudung pun diorang kutuk macam apa.

Tanpa Nama berkata...

Hei dFrog hang ni betui lah katak.Mangkuk berayun tu buat ialah upacara keagaman bukan pegang pegang biasa. Lepas tu pemegang kena lah tunduk tunduk kepala tanda sembah nenek moyang. LU PIKIR LAH SENDIRI.

Serindit berkata...

lilin banyak dikaitkan dengan upacara keugamaan kapior2, zaman mesir sampai zaman la ni orang putih amerika conquer pun lilin dipasang.

Lilin dipegang semasa karen TNB takde, idak ler boleh dipadankan dengan gaya seorang cina, atau mana2 kapior pegang lilin semacam tanda berkabung atau apa2 upacara lain.

Secara surfacenya pegang lilin idaklah atu belum ler sampai kapior pada hakikat.

Tetapi makrifat nya ianya menandakan perlambangan. Pada ketika lilin tidak karen TNB masih tip top menerang, jadi lilin dipegang lebih berupa kepada upacara2 bersangkut dengan kepercyaan kapio dan sedikit tidak mengenai dengan ugama islam kita.

Jadi perlambangan nya, terpaksala seorang melayu islam mengikut dan menurut kata, sedangkan perbuatan dan kepercayaan kapio adalah boleh beliau elakkan tapi nampaknya tidak. Masih juga seperti lembu cucuk idung.

Andaikan peristiwa lilin merebak dan menyeluruh ke segala aspek. Ini la bahayanya. Kapio ni pandei, mula2 dia buat sikit2, yg cam samdol tu tu tanya balik, tang mana kapionya. Tetapi lama2, lama2 jadi bukit la, umpama telunjuk menunjuk mata.

Sekarang pun sudah ada. sikit2 lama jadi bukit, sudah ada berani org2 yg mempertikaikan itu ini, termasuk undang2 dan badan2 berkuasa.

Takkan nak sampai telunjuk menunjuk mata baru nak terngadah. masa ini sudah lambat la kawan!

Tanpa Nama berkata...

Pada ketika lilin dipegang, karen TNB masih tip top menerang, jadi lilin dipegang lebih .....

Tanpa Nama berkata...

Patutnya kena ada fatwa/undang2 mengenai larangan org yg masih beragama Islam mengikuti atau mengamalkan perkara1 yg bertentangan dengan Islam demi kemulian org itu dan perasaan org2 islam lain nya.

Tanpa Nama berkata...

Hai takkan nak menunjukkan persefakatan sampai sanggup gadai kemuliaan ugama sendiri.

Ini dah menunjukkan dah sah2, bukan pemimpin yg dimahukan dalam islam. Dan amnya tak sesuai menjadi pemimpin utk sesiapa pun.

Tanpa Nama berkata...

Cina mampus sekor, rioh sekampong...

T berkata...

Korang perasan x apa kesamaan antara gambar 1 dan 3?

المراقب berkata...

Saya merujuk kepada gambar pertama dalam posting ini. Dengan ini, saya merujuk juga kepada pendapat Zambry Abdul Kadir, tentang fahaman beliau yang orang Islam tidak boleh memasang lilin. Memang dalam hadith ada ditulis bahawa di kubur orang Muslim tidak boleh memasang lilin. Tapi ini kubur orang Muslim, bukan kubur alkafiriin, dan ini di kubur, bukan penggunaan lilin di tempat lain untuk mengingat orang kafir. Hatta orang Muslim pun, kalau membakar lilin hanya untuk peringatan, dan bukan di kubur, apa salah nya? Atau membakar lilin untuk menerangkan gambar si mati, apa salah nya? Ini memang kebiasaan dengan penganut Islam di India dan Pakistan, dan ini tidak sahaja terhad pada penganut Syi'a atau Sufi (klik dua gambar di atas: mungkin Zambry telah lupa adat istiadat datuk moyang beliau?). Malah di Mesir pun, lilin digunakan untuk mengingat sesiapa yang mati dengan cara zalim dan kejam. Dan kalau menggunakan lilin untuk protes kezaliman puak Zionis yang membunuh lebih dari 1,400 jiwa Palestin di Gaza, apa salah nya? Kenapa Zambry tidak menulis surat kepada Congress of Arab American Organizations untuk menentang pengunaan lilin dalam protes kerana ini tidak cocok dengan kepercayaan cetek beliau??? AstaghfirUllah azim! AstaghfirUllah azim! AstaghfirUllah azim! Tiada halangan untuk Muslimin menggunakan lilin sabagai simbol cahaya yang menerangkan jalan ke siratul mustaqim. Dan simbol ini boleh dilihat juga, dalam puisi berunsur Islam penyair Urdu, Allama Muhammad Iqbal.

Tanpa Nama berkata...

saudara ekeng,

hahaha! so funny. a very good story!

Tanpa Nama berkata...

huhuhu punya la panjang berjela tulis demi nak pertahankan tindakan nizar ikut upacara orang kapir

tapi bila raja petra kata najib sekeluarga masuk agama hindu...takda gambar,takda bukti pon anjing2 melayu pembangkang ternganga-nganga pecaya

- lee lintah

Tanpa Nama berkata...

ng lilin tak pe , tapi yang penting hati , tapi hati si nizar tu camne ya , kafir ke , islam atau saja nak tunjuk tunjuk atau kena ikut telunjuk .

Merrybj

Dr. RBAONG berkata...

DAP (Lim Guan Eng) kata Tunku Abdul Aziz (Naib Pengerusi DAP) paling layak jadi ketuai Suruhanjaya. bebas.......kah,kah,kah....

saya sokong, lepas tu ahli-ahlinya bagus kalau LKS, AI, Eli Wong, Nizar, LGE sendiri.........sangatlah adil dan telus.

(Baca komen saya dalam posting Husin sebelum ni)

NurLyna berkata...

Ooo.. nak memperingati ke? Naper berjuta-juta cina sebelum ini, xde pun nk pegang lilin? Cina ni mati baru nk pegang?

Kalau nak hormat pun, sekadar attend majlis.. tunduk.. duk senyap-senyap sudah la..

Tanpa Nama berkata...

Al Mirqab

Sungguh tinggi ilmu penghayatan keislaman saudara, sehinggakan mengeluarkan idea2 bernas semata2 setuju dengan penggunaan lilin sebagai lambang menghormati sicina mampus itu.

Persoalan adakah perlu kita menghormati cina mampus sedemikian rupa hingga menebelakangkan pendapat islam melayu di malaysia, yg sedikit sebanyak mengguris perasaan dan merasakan org2 islam melayu tidak mengetahui atau asal boleh saja, perkara2 yg menimbulkan kecurigaan.

Walaupun Mesir dan segala dunia Arab yg lain juga Islam, tahukah anda Islam di Asia Tenggara ini (Tak tahulah gene dari mana asalnya) amat bersungguh2 dalam mempraktikkan selagi mampu ciri2 dan amat sensitif dengan segala apa yg berkaitan dengan Islam.

Khas di Asia Tenggara saja tau!
Jadi, kerana umat Melayu ini amat sensitif dari segi adat istiadat dari dulu hingga sekarang, maka perlulah anda ambil kira pandangan2melayu disini, kerana anda tinggal di bumi Melayu, maka tidak perlulah nak mendapat sokongan moral dari Mesir yg setengah2 nya pula ada yg menyokong Yahudi dalam menghancurkan umat Islam di dunia Arab sebelah sana.

Tanpa Nama berkata...

Lilin ini bila dibakar asap yg keluar. Jin memang makan asap dan setan pula asal dari api.

Dah kena dah api dan asap. Setan sama jin lorr.

Ini pun org Islam yg mengaku bijak laksana masih nak ikut, pulak tu suruh mintak komen ke Mesir.

Apala punya samdol tu. Ada baca ka tarak baca lu ni.

Mungkin juga buku reference orang putih tak tulis semua ni. Nie la jadinya, belajar tinggi sangat, asik nak cakap omputih aja, lilin pun kira ok, maklum cam omputih. Apa lagi yg omputih buat ko nak ikut. Maklum karang org cakap tak moden, tak bersains teknologi pulak.

Meor berkata...

Tanpa nama 2.46pm...

Wei kawan... jangan lah komen perkauman pulak... ini pun arwah mak teman marah juga...

husan berkata...

nijar tu bukannya ikhlas sangat..

balik umah mesti dia kutk semua tu..

apa buleh buat, dah jadi geng setan.

pakteh berkata...

d'Frog Prince mungkin xpernah ambik tahu dimana Nizar berada waktu pegang lilin dan dia memang xingin ambik tahu kerana yang penting baginya ialah menyokong Nizar, Samada waktu itu nizar dalam kegelapan kerana xdak karen, atau saja2 main lilin atau semua tetamu bertafakur depan gambar cina tu n pasang lilin. Pedulikan semua tu.....itulah katak...masih berfikir dalam tempurung..

AL Mirqab pula seperti kehabisan idea apabila memberi kemungkinan lilin dipasang untuk menerangi gambar simati.
Kenyataan Dr Zambry yang disalah tafsir dan anggapan sendiri tentang lilin menterjemakan keinginan kuat Mirqab untuk mempertahankan Nizar. Sayangnya bukti bergambar itu akan mengganggu beliau sendiri kerana selain Nizar....berapa kerat umat Islam dinegara ini sanggup berada dalam majlis seumpama itu?..mungkin ibu, anak, adik atau kaum keluarga Mirqab sanggup tetapi percayalah...majoriti umat Islam dinegara ini menolaknya seperti mereka menolak Khalid Samad berucap dalam gereja tempohari.
Apalah sangat sekadar hujah bersandarkan "puisi berunsur Islam" berbanding dengan fakta dan realiti sebenar. Demi Nizar...puisi berunsur Islam pun bolehhhlahhh....
hehehehe....

MANTOL berkata...

Askar dan polis mati kau orang buat tak kisah aje.

Yang mati dalam latihan tentera pun orang Melayu. Negara aman tak terima kasih.

Haram jadah.

Sin jangan sensored. Perkataan aku pakai ada dalam kamus dewan.

/MANTOL/

ali berkata...

d'Frog Prince berkata...
itulah jadinya bila kepercayaan tu "form over substance"
________________________________

jadi substance dia nak tunjuk hormat laaaa, pegang lilin tu substance. Kalu niat betul, cara mana pun bolehlah?

kalau macam tu, aku niat nak sedekah kat anak yatim, aku belasah duit rasuah kau kau, boleh ke?

kalau aku niat nakk meramaikan umat Nabi, aku belasah je mana mana pompuan bagi bunting, boleh ke?

Substance over form yang di derive dr al-Qawaid al Fighiyyah
Article 2: "In contracts effect is given to intention and meaning and not words and forms"

Contoh: Islamic home financing BBA yang di katakan ada jual beli, padahal hakikatnya adalah hilah. Substancenya masih "a rent of money"

Tujuan asal article 2 ini telah di lompatkan oleh d'frog prince.

Selamat Melompat

ex-ROTU

ali berkata...

d'Frog Prince berkata...
itulah jadinya bila kepercayaan tu "form over substance"
________________________________

jadi substance dia nak tunjuk hormat laaaa, pegang lilin tu FORM?

PEMBETULAN

Tanpa Nama berkata...

penyakit besar orang muslim zaman ini ialah membesarkan isu yang kecil. kalau yang mati tu Cina, tiba tiba ada expose yang dia ni sebenarnya pernah meluahkan hajat nak memeluk islam pada hujung bulan ni, apa agaknya komen kamu semua? Yang kamu bising bising tu, tak pernah kah kamu punya anak buat parti harijadi dan tiup lilin? dalam kes kamatian sebegini misteri dan ada keraguan, kita tak boleh mengira bangsa atau ugama, tetapi kemanusian sejagat.

Sri Hartamas

razifembi berkata...

jangan jadi musuh dalam lipatan ...

Tanpa Nama berkata...

Dulu dah depa kutuk abih bila Ketua Negara kita gi kat Tugu Negara bawa bunga sempena Hari Pahlawan. Kata sembah batu laa. Depa tak pikir ke, apa dlm hati Ketua Negara kita tu. Dia pun insan biasa. Tahu kenang jasa pahlawan2 kita yg gugur memerdekakan dan mempertahankan negara dari kominis. Tak kan dia nak cerita kat press , dia tadi ada baca Fatihah 11 kali untuk roh para perajurit kita yg terkorban.